• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bedöm denna Day-Date

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Mycket guld vid kronan ...

Vill lära mig, så jag frågar:

Vad jag ser är att boetten inte har en radie hela vägen utan snarare har en antydan till att vara kantig runt kronan. Är det det som åsyftas?

Om den vore polerad 'för mycket' så polerar man boettsidan med krona och kronhals borttagen och gör då potentiellt detta område till en radie?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vafalls? Vad för "glas" är det där då? För ännu tidigare DD?

Jag är osäker, men vet att det finns lägre som passar och ser bättre ut. Det är inte tillverkat för en äldre modell. När jag fick ett för högt glas var det aftermarket.
Vill lära mig, så jag frågar:

Vad jag ser är att boetten inte har en radie hela vägen utan snarare har en antydan till att vara kantig runt kronan. Är det det som åsyftas?

Om den vore polerad 'för mycket' så polerar man boettsidan med krona och kronhals borttagen och gör då potentiellt detta område till en radie?

Ja, lite så. Det du ser är att kronan är lite försänkt i boettsidan. De som polerar tar inte bort kronhalsen, i 9 av 10 fall, så en polerad dinka blir ännu spetsigare vid kronan.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag är osäker, men vet att det finns lägre som passar och ser bättre ut. Det är inte tillverkat för en äldre modell. När jag fick ett för högt glas var det aftermarket.


Ja, lite så. Det du ser är att kronan är lite försänkt i boettsidan. De som polerar tar inte bort kronhalsen, i 9 av 10 fall, så en polerad dinka blir ännu spetsigare vid kronan.


Kollar lite på google bilder och jag får för mig att alla är sådär höga, eller har jag fel?
Bild från google:
35984profile.jpg
 

MrPlow

Rolex
Fick bilder utav honom nu!
Den ser onekligen riktigt fin ut! Kanske lite smal i bandhornen, men jag är ingen expert på någonting när det gäller detta.
Vad tycker ni? Länken ser ut rätt trevlig ut, mycket bättre skick än min Jubilée och strechten på min Jubilée är inget jag ens märker utav.

Be att få lite nya bilder på andra klockslag och dagar...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kollar lite på google bilder och jag får för mig att alla är sådär höga, eller har jag fel?
Bild från google:

Du kan ha rätt, jag kan ha fel men jag tycker det ser för högt ut. Det skall tilläggas att det är billigt att byta glas och det ingår i en täthetsservice. De skall vara höga men tycker ditt ser för högt ut. Här är en bild på mitt lite för höga och det rätta glaset:
SNC16328.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ja, lite så. Det du ser är att kronan är lite försänkt i boettsidan. De som polerar tar inte bort kronhalsen, i 9 av 10 fall, så en polerad dinka blir ännu spetsigare vid kronan.

Tack, då lärde man sig något idag också.

Kollade lite bilder och fenomenet verkar inte alls vara lika framträdande på DJ.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack, då lärde man sig något idag också.

Kollade lite bilder och fenomenet verkar inte alls vara lika framträdande på DJ.

Kan säkert stämma. Förr i tiden, 50-tal, var boetterna inte lika kantiga vid kronan utan sidan var jämn som på motstående sida. Klart snyggare enligt mig och därför jag rundade till min lite när jag hade en 1803. Plastdaytonornas boett är riktigt ful vid kronan.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Be att få lite nya bilder på andra klockslag och dagar...

Okej, vad hjälper det? Bara kolla så datum/dagfunktionen fungerar?


Du kan ha rätt, jag kan ha fel men jag tycker det ser för högt ut. Det skall tilläggas att det är billigt att byta glas och det ingår i en täthetsservice. De skall vara höga men tycker ditt ser för högt ut. Här är en bild på mitt lite för höga och det rätta glaset:
SNC16328.jpg


Jaha det var inte stor skillnad! Du har ju en (eller flera?) i verkligheten så det är nog mer åt det hållet att du vet bättre! ;)
Men vad kan ett glas kosta? Femhundring?
Kommer ändå skicka in den på packningsbyte och trycktest direkt för att jag vill kunna simma/bada med den så då kan man ju byta glaset samtidigt om det skulle visa sig faktiskt vara fel.
 

_jonte

Patek
Ja glaset ser konstigt ut, men haka inte upp dig på det. Vid täthetsservice byter de ändå glas. Brukar kosta runt 1500 totalt.
Enda skumma är ändlänkarna som inte riktigt sitter bra. Ingen aning om det går att fixa? Böjda stift Aurum?
Superfin klocka! :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja glaset ser konstigt ut, men haka inte upp dig på det. Vid täthetsservice byter de ändå glas. Brukar kosta runt 1500 totalt.
Enda skumma är ändlänkarna som inte riktigt sitter bra. Ingen aning om det går att fixa? Böjda stift Aurum?
Superfin klocka! :)
Kan vara fel bandstift, urgröpta bandstiftshål eller slipad boett... Men det kan även vara så att de nyare länkarna inte passar 18XX.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Kan vara fel bandstift, urgröpta bandstiftshål eller slipad boett... Men det kan även vara så att de nyare länkarna inte passar 18XX.


Det kan vara synvilla. Ena bilden så ser det ut att vara vitt bakom men samtidigt så ser det ut som reflektion och i nästa bild så är det helt kolsvart där som om det vore en glipa, men kan ju bara vara ljuset.
Andra sidan sitter ju länken tight och fint emot.

Jag frågade om bilder på det iallafall samt boetten i profil så du kan få bedöma lite Aurum ifall den är bra!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det kan vara synvilla. Ena bilden så ser det ut att vara vitt bakom men samtidigt så ser det ut som reflektion och i nästa bild så är det helt kolsvart där som om det vore en glipa, men kan ju bara vara ljuset.
Andra sidan sitter ju länken tight och fint emot.

Jag frågade om bilder på det iallafall samt boetten i profil så du kan få bedöma lite Aurum ifall den är bra!

Ändlänkarna sitter olika på de olika bilderna, ser inte ur som en synvilla.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Är detta ett resultat av att man har gjort just det eller är det något helt annat?
Svårt att säga, ser dock ut som att det har med ändlänkarna att göra, skulle tro att dom inte är dom som ursprungligen satt på. Om jag inte minns fel så är det där skon klämmer med att byta länkar mellan 1803 och 18038, dår går inte att lösa genom att enbart byta ändlänkar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Svårt att säga, ser dock ut som att det har med ändlänkarna att göra, skulle tro att dom inte är dom som ursprungligen satt på. Om jag inte minns fel så är det där skon klämmer med att byta länkar mellan 1803 och 18038, dår går inte att lösa genom att enbart byta ändlänkar.

Hur menar du nu? Det går ju per definition inte att byta ändlänkar på en presidentlänk, att dra isär en länk är det väl typ ingen som gör?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Hur menar du nu? Det går ju per definition inte att byta ändlänkar på en presidentlänk, att dra isär en länk är det väl typ ingen som gör?
När jag läser igenom vad jag skrev så ser jag att det blev en aning luddigt. Nej jag tror inte att så många, om ens någon, försökt sig på att byta ändlänkar. Hur som helst så är något skumt på bilderna, och jag tror att någonting har blivit gjort med ändlänkarna.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Säljaren är en väldigt bra snubbe att ha att göra med, definitivt bra kontakt!
Han skulle knäppa fler bilder ikväll på det!
Jag hoppas verkligen innerst inne för tavlan med visarna var en helgrym kombo! Har faktiskt inte sett såna visare förut på DD
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
När jag läser igenom vad jag skrev så ser jag att det blev en aning luddigt. Nej jag tror inte att så många, om ens någon, försökt sig på att byta ändlänkar. Hur som helst så är något skumt på bilderna, och jag tror att någonting har blivit gjort med ändlänkarna.

När du skrev att länken från 18038 inte passade 1803an menade du att det inte fysiskt går eller att den kommer glappa?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Säljaren är en väldigt bra snubbe att ha att göra med, definitivt bra kontakt!
Han skulle knäppa fler bilder ikväll på det!
Jag hoppas verkligen innerst inne för tavlan med visarna var en helgrym kombo! Har faktiskt inte sett såna visare förut på DD

Det är en sk. wide boy tavla med visare.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
När du skrev att länken från 18038 inte passade 1803an menade du att det inte fysiskt går eller att den kommer glappa?
Som jag minns det så går iaf 18038 länk inte ens på 1803 pga av att ändlänken är annorlunda uppbyggd, bredden är ju givetvis den samma men övriga mått diffar.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det är en sk. wide boy tavla med visare.

Riktigt coolt! Är nå ovanliga eller bara medioker?


Som jag minns det så går iaf 18038 länk inte ens på 1803 pga av att ändlänken är annorlunda uppbyggd, bredden är ju givetvis den samma men övriga mått diffar.


Så det är tekniskt sett "Omöjligt" och med omöjligt menar jag då att klapa på och inte finjusteringar med vinkelslipen, att få på ändlänkar från 18038 på en 1803? Så om det är något så är det 1803 ändlänkar som möjligtvis kan vara något mysko med?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Riktigt coolt! Är nå ovanliga eller bara medioker?





Så det är tekniskt sett "Omöjligt" och med omöjligt menar jag då att klapa på och inte finjusteringar med vinkelslipen, att få på ändlänkar från 18038 på en 1803? Så om det är något så är det 1803 ändlänkar som möjligtvis kan vara något mysko med?
Wideboy är ovanligare men ändå rätt vanliga, såldes väl bara i USA om jag inte minns fel.

Som jag minns det ja, var dock ett tag sedan jag studerade detta, går säkert att "vålda" på. Kan även vara så att bilderna gör att det ser värre ut än vad det är, hade gärna sett en bild där man ser baksidan av boett/ändlänkar.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Nu öser han in med bilder som jag ville ha samt så efterfrågade jag en film på när vickar/ drar i ändlänken och enligt filmen så sitter den tight! Inget glapp.

Lägger upp det han precis skickade till mig
Filmen skippar jag för den var mest bara för att jag ville se så det inte glappade och det gjorde det inte. Solid as a rock!
Ser inte så farligt alls ut tycker jag, ser ut som dom flesta DD's på dessa foton tycker iallafall jag.
image (1).jpeg
image (2).jpeg
image (3).jpeg
image (4).jpeg
image (5).jpeg
image (6).jpeg
image (7).jpeg


Fan vad snygg den är....
 

MrPlow

Rolex
Nu öser han in med bilder som jag ville ha samt så efterfrågade jag en film på när vickar/ drar i ändlänken och enligt filmen så sitter den tight! Inget glapp.

Lägger upp det han precis skickade till mig
Filmen skippar jag för den var mest bara för att jag ville se så det inte glappade och det gjorde det inte. Solid as a rock!
Ser inte så farligt alls ut tycker jag, ser ut som dom flesta DD's på dessa foton tycker iallafall jag.
image (1).jpeg
image (2).jpeg
image (3).jpeg
image (4).jpeg
image (5).jpeg
image (6).jpeg
image (7).jpeg


Fan vad snygg den är....
Ja men möt upp med han och slå till!

Seems legit!
 
Topp