• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bedöma skick på klockor, högst subjektivt.

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag blir bara så fundersam när jag precis såg Uretvintage.se bedömning av deras klocka dom har till salu.
Helhetsbedömning 4 av 5.
I min värld ser den ut som "använd som beater".
Uret vintage.jpg

Kanske skulle vara på sin plats att sätta ihop en liten mall för bedömning av klockans skick.
Detta finns ju på vissa auktionssidor och säljsidor.
Men problemet kommer väl kvarstå eftersom vi uppenbart ser olika på skick mm.
/j
 

Hellveg

Omega
Jag blir bara så fundersam när jag precis såg Uretvintage.se bedömning av deras klocka dom har till salu.
Helhetsbedömning 4 av 5.
I min värld ser den ut som "använd som beater".

Kanske skulle vara på sin plats att sätta ihop en liten mall för bedömning av klockans skick.
Detta finns ju på vissa auktionssidor och säljsidor.
Men problemet kommer väl kvarstå eftersom vi uppenbart ser olika på skick mm.
/j

Håller med dig. Det där var fan ingen 4:a i min värld heller.
TimeZone har ett ganska bra system (http://www.timezone.com/2002/11/16/...plemental-provisions-and-definitions/#GRADING). Men det är ju precis som du säger, alla bedömer olika. Många och bra bilder är väl kanske svaret.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jag blir bara så fundersam när jag precis såg Uretvintage.se bedömning av deras klocka dom har till salu.
Helhetsbedömning 4 av 5.
I min värld ser den ut som "använd som beater".
Uret vintage.jpg

Kanske skulle vara på sin plats att sätta ihop en liten mall för bedömning av klockans skick.
Detta finns ju på vissa auktionssidor och säljsidor.
Men problemet kommer väl kvarstå eftersom vi uppenbart ser olika på skick mm.
/j

Ibland blir man förvånad hur folk bedömer skick på klockor....
Den där YM skulle jag klassa som en 2,5 av 5 enligt bilden.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Det man främst slås av på YM:n ovan är ju att den är oerhört skitig, svårt att bedöma vad som är smuts och vad som är skador.

Absolut, håller helt med men kolla övre delen av oysterlänken.
Jag skulle även säga att nedre vänstra bandhornet är kortare men det kan vara bilden som ljuger.
/j
 

paradis

Audemars
Den var inte vacker, ock absolut inte värd en 4a . Håller med ,många av deras klockor har helt fel bedömning.....
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ser sliten ut på bilden!

Timezone använder ett väl beskrivet system för att bedöma skicket på en klocka.
Varför inte använda det, så slipper vi uppfinna hjulet igen?
 
Ser sliten ut på bilden!

Timezone använder ett väl beskrivet system för att bedöma skicket på en klocka.
Varför inte använda det, så slipper vi uppfinna hjulet igen?


TZ Grading System är bra och 4/5 är ju 80 % vilket innebär
Good
Nothing fundamentally wrong with the watch, though it has quite obviously been used. Running and wearable, but may gain or lose a few minutes over 24 hours. Case may show a few dings, nicks, or deep scratches. May have a redial that is not up to high standards. May not have all original parts. 77-82%
enligt TZ och det tycks ju stämma ganska bra på klockan ovan.
 

CLT

Rolex
Kanske är en 4/5 under all skit... Oseriöst att lägga upp så smutsiga klockor.
Men tror det enda man kan göra är att lägga ut mycket bilder och låta den eventuella köparen avgöra skicket.
 

fredrikb

Cartier
Fattar inte detta med uretvintage. Bilderna är hemska, alla klockorna ser äckligt smutsiga och riktigt risiga ut. Förmodligen är de bättre i verkligheten än på bilderna, men jag har sedan länga slutat kolla där eftersom köplusten alltid blir noll. Frågan är bara - varför?
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
TZ Grading System är bra och 4/5 är ju 80 % vilket innebär
Good
Nothing fundamentally wrong with the watch, though it has quite obviously been used. Running and wearable, but may gain or lose a few minutes over 24 hours. Case may show a few dings, nicks, or deep scratches. May have a redial that is not up to high standards. May not have all original parts. 77-82%
enligt TZ och det tycks ju stämma ganska bra på klockan ovan.
Då vill man inte använda denna skala. Då skulle alla välvårdade klockor hamna mellan 95-98%.
/j
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Om man tittar på beskrivet skick så har de tio punkter som ger max 5 poäng summerar man alla poäng och delar delar på tio får man i det här fallet 4/5. Vad som däremot är fel enligt mig är att alla tio punkter är värda lika mycket. Så om bara visare, markeringar och några till lätt fixad saker 4 eller 5/5 så blir totalen hög trots att boett och armbandet är riktigt dålig. För att vara mera rättvist så borde exempelvis armbandet vara värt mera än visaren eller markeringar. Samt att de borde ha med en bedömning av själva urverket, som det är nu blir det än väldigt vinklad bedömning som är allt för posetiv (eller intesägande efter som de inte bedömer verket)

Kan även undra hur de får det där armbandet till en 3/5, snarare en två.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ibland blir man förvånad hur folk bedömer skick på klockor....
Den där YM skulle jag klassa som en 2,5 av 5 enligt bilden.

Så ny klocka och 4/5. Du har helt rätt 2/5 speglar skicket.
Knappast, tycker den är i helt ok skick. Den ser inte så sliten ut utan mest smutsig och ytligt repad. Se på urets plana ytor och titta på hur vridringen ser ut. Ett besök hos AD och den kommer se mycket bra ut. Det som stör mig är glappet i sidled mellan bandhorn och ändlänk. Det är uppenbart att detta med bedömning inte är så lätt för alla.
 

donnie

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jag skulle tro att det är som så att dom bedömde skicket till en 2:à när dom köpte in den men när den ska säljas gör man en ny bedömning och helt plötsligt så är den inte så tokig, precis som på bilfirman typ.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Knappast, tycker den är i helt ok skick. Den ser inte så sliten ut utan mest smutsig och ytligt repad. Se på urets plana ytor och titta på hur vridringen ser ut. Ett besök hos AD och den kommer se mycket bra ut. Det som stör mig är glappet i sidled mellan bandhorn och ändlänk. Det är uppenbart att detta med bedömning inte är så lätt för alla.

Du, den klockan har fått mycket stryk.
Sitter även ett glas med rolexkrona på detta ex, det antyder väl att det varit lite hårda tag.
Och precis som du säger, springorna mellan band och horn......
/j
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du, den klockan har fått mycket stryk.
Sitter även ett glas med rolexkrona på detta ex, det antyder väl att det varit lite hårda tag.
/j

Inget särskilt farligt vad jag kan se? Ser ut som någon använt sitt verktygsur. Mycket, mycket hellre denna än ett fulpolerat exemplar. 80% känns inte som en galen bedömning.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
oerhört märkligt och nu när du säger det så har ju frågan angående nya SD varit uppe till diskussion tidigare. Undrar hur designavdelningen resonerade där o_O
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hur menar ni nu?
Sitter och tittar på ändlänkarna på min SD, och de är precis kant i kant med bandhornen.

Missförstår jag vad som avses?
image.jpg
 
Topp