• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Betydelsen av bekväma klockor

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag håller helt med dig. Torde ju inte vara rocket science att utveckla mikrojusterbara lås heller. Men det är väl en kostnadsfråga såklart, sjukt nog, kostar väl säkert några kronor extra med sådana lås och allt handlar ju om vinstmaximering. Jag kan köpa att man av sådana skäl inte har lösningar typ Glidelock eller Omegas nya justerbara men det borde åtminstone gå att mikrojustera genom att flytta en sprint.
Det är nog så enkelt att om tillverkarnas bästa lösningar finns på instegsmodellerna så dalar försäljningen.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Jubilee är nog det mest bekväma jag burit, 16014, 116200 och SKX. Alla lika sköna.
Av mina nuvarande klockor så sitter nog 14060 subben bäst, eller kanske ATn.
 
Jag gillar ju inte stållänkar av just bekvämlighetsskäl så att klockorna fungerar på läderremmar (särskilt ödla som jag är förtjust i), perlon och NATO är ett måste. Alla modeller med integrerade länkar går därmed bort, de är lyckligtvis ganska få men finns ju lite Connies, Seamaster pre-Bond 200m och en del annat som jag annars gärna hade inkluderat i samlingen.

Vänligen
Forumets undersköterska

IMG_2393.jpg
 
Som komplett omoddad klocka så Tissot PR50 Titanium. Diskret, tidslös, smidig, länk som inte nyper hårstråna på armen och har enligt mig allt en klocka ska ha.
2C2E197F-E961-423B-A0C0-D7513A20AE00.jpg

Men med moddade klockor väljer jag läder eller nato.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag gillar ju inte stållänkar av just bekvämlighetsskäl så att klockorna fungerar på läderremmar (särskilt ödla som jag är förtjust i), perlon och NATO är ett måste. Alla modeller med integrerade länkar går därmed bort, de är lyckligtvis ganska få men finns ju lite Connies, Seamaster pre-Bond 200m och en del annat som jag annars gärna hade inkluderat i samlingen.

Vänligen
Forumets undersköterska

IMG_2393.jpg
Du menar Omegas stållänkar?

Håller med om att de är helt kass. :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tre skönaste:
Liten vintage på Flexlänk, lätt klocka på nato och "semivintage" på rasseljubilee.
IMG_6618.JPG
IMG_6746.JPG

IMG_6851.JPG

Oskönast:
Topptunga as på länk där man inte hittar exakt rätt "tighthet", trots mikrojustering.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Aldrig tänkt på det. Jag har visserligen väldigt nedsatt känsel i vänster handled, så inget jag behöver tänka på :)
Dock märker jag såklart om en klocka sitter för tight, att jag får märken från länk/baksida eller att handen är mindre rörlig.

Använder dock Easylink på min EXP1 typ 5 ggr om dagen.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Håller med! Förstår mig inte på folk som hyllar mikrojustering in i absurdum på klockor som har justeringsmöjligheter i spännet.
Nej, en möjlighet att, på ett extremt enkelt sätt för oss som inte springer runt med tandpetare eller andra bandverktyg i fickan och inte alltid har tillgång till en lämplig arbetsplats för sådant arbete, justera så att en klocka alltid sitter perfekt är en funktion som är dum att hylla...
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Glassens uttryckte ganska spot on där.
Jag har blivit gummi frälst sedan jag skaffade mitt DAL1BPF, klockan åker knappt av armen mer.Men saknar ändå länken ibland.
IMG_0442.JPG
 

Rey

Rolex
Tycker mina Hublot varit de bekvämaste klockorna jag haft. Gummit är absolut bästa gummit jag känt på och folding claspet gjorde sig åtminstone väldigt bra på min handled :) Rolex 114300 och PAM392 är också sköna men inte riktigt på samma nivå på min handled.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
En av de coolaste klockor jag haft är Marathon GSAR. Otroligt coolt utseende med djupet i tavlan, helborstad och med trevlig länk. Men kronan! Den är hemsk. Handloven blir helt förstörd! Fattar inte hur de tänkte när den utformades. Sticker långt ut och är dessutom rejält aggressiv. Greppvänlig, javisst, men den tuggar formligen i sig skinnet på handen.
a6ytu3un.jpg
Bilden är inte min, men klockan jag hade var likadan.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Den skönaste länken jag haft är den som sitter på för tillfället, super jubiliee, efter att satt på en 1.5 länkbit nu på sommaren så sitter den som en smäck.
Rubber B är lätt det bästa gummit jag burit, bara synd att det inte finns till 116200
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Klart det är viktigt. Min Seiko baby tuna hänger löst tills dess att jag testat ett sharkmesh. Med originalstrapen är den sjukt obekväm. Min speedy mark II är nog den skönaste stållänk jag testat. Ser ut som Länken till PO och har mikrojustering i claspen. Otroligt snabbt och smidigt att justera.
Min Seiko Samurai är inte jättebekväm så överväger gummi istället.. nästa klocka måste definitivt vara bekväm från dag ett, vill inte kompromissa eller ösa ut mer pengar/tid när klockorna ändå kostar flertalet tusenlappar att köpa.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Klart det är viktigt. Min Seiko baby tuna hänger löst tills dess att jag testat ett sharkmesh. Med originalstrapen är den sjukt obekväm. Min speedy mark II är nog den skönaste stållänk jag testat. Ser ut som Länken till PO och har mikrojustering i claspen. Otroligt snabbt och smidigt att justera. inte jättebekväm så överväger gummi istället.. nästa klocka måste definitivt vara bekväm från dag ett, vill inte kompromissa eller ösa ut mer pengar/tid när klockorna ändå kostar flertalet tusenlappar att köpa.

Har speedy mark II mikrojustering alltså? Det visste jag faktiskt inte, du kan möjligen inte ta en bild?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Vikt, höjd, diameter o länk spelar så klart in. Helst max 40mm diameter och inte allt för tjock.

Min aquanaut 5167 är nog bland de bekvämaste jag provat; lätt, relativt tunn samt gummi.

Större skillnad mellan 16750 och 1680 är jag trodde, GMT'n är lättare o tunnare, vilket gör att den sitter bekvämare. Äldre rolex sitter oftast bättre än nya med maxi case (Tex Sub)

Klockor med brist på microjustring funkar ej i längden. En gammal IWC ingy 3227 var bra i teorin men jobbig på armen. Tung, 42 mm diameter, tjock samt brist på microjustering gjorde den omöjlig
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Håller med om att tunna klockor på läder är grymt sköna. Men den komforten är ju oerhört beroende av lädrets kvalitet. Så blir ju frågan - vilket är världens bästa läderband (ej Nato OBS)?
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
99% av alla länkar går ju att anpassa till perfekt passning, men att snabbjustera kan vara svårt. Men att folk kalla stora dykarur de skönaste klockorna som finns är ju lite skrattretande. Små tunna ur på läder är skönast. Titan är ett fantastiskt behagligt material om man ska ha metallänk.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Men att folk kalla stora dykarur de skönaste klockorna som finns är ju lite skrattretande. Små tunna ur på läder är skönast.
En tanke från en annan tråd i Lifestyle-delen.
@Affe skrev nåt om attityd eller liknande. Rakhet skrev en annan.
Jag tror du har ett exempel ovan, på hur andra upplever det som uttrycks.
Skrattretande: nedvärderande? Otvivelaktigt, ja!
Kan det kanske vara så att somliga av de som tyckt just att dykarur med finjusteringsmöjligheter "on the fly", inte har provat just små tunna ur på läder? Skulle tro det. Det är säkert som du skriver, att dessa är skönare, men har man inte provat finns ju inte den referensen. Så då får man väl ta det man har, helt enkelt.
Bara en reflektion...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
99% av alla länkar går ju att anpassa till perfekt passning, men att snabbjustera kan vara svårt. Men att folk kalla stora dykarur de skönaste klockorna som finns är ju lite skrattretande. Små tunna ur på läder är skönast. Titan är ett fantastiskt behagligt material om man ska ha metallänk.
Känslan av skinn är subpar till länk, oavsett hur nätt och tunt ditt dressur är.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
99% av alla länkar går ju att anpassa till perfekt passning, men att snabbjustera kan vara svårt. Men att folk kalla stora dykarur de skönaste klockorna som finns är ju lite skrattretande. Små tunna ur på läder är skönast. Titan är ett fantastiskt behagligt material om man ska ha metallänk.
Ja, dykare är sannolikt inte de skönaste klockorna att bära. De är tjocka, breda och tunga (om man inte betalar extra för titan).. men, man kan väl ändå få önska att länken inte nyps och skaver och att kronan inte borrar ett hål genom handen, även på en dykare?
 

buggin-san

Cartier
Med min lite ringa erfarenhet säger jag iaf att Omega SMP sitter riktigt bra - för att då vara dykare på länk. Något med formen, relativt tunn, bra utformad krona....! Länken även den följsam, utan att vara lös.
SMP%202254%2020170110_103549_zpsl3zzfjx2.jpg
 
Topp