• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BadkarsPiraten

Vacheron
Var nyss ute och provkörde den Mini min far håller på med och ska sälja sen.
Pigg med sin 110hk diesel.
Stabil bil med bra bussningar runt om. Kändes riktigt bra.
Skönt med eluppvärmd framruta med.
Tror jag köper den av honom… får väl sälja den om det blir en riktig strulbil.
2C3632B8-A3B9-4385-A5E2-700A425BA1AE.jpeg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Var nyss ute och provkörde den Mini min far håller på med och ska sälja sen.
Pigg med sin 110hk diesel.
Stabil bil med bra bussningar runt om. Kändes riktigt bra.
Skönt med eluppvärmd framruta med.
Tror jag köper den av honom… får väl sälja den om det blir en riktig strulbil.
2C3632B8-A3B9-4385-A5E2-700A425BA1AE.jpeg
Motorn är väl PSAs 110hk i de där. Det är en bra motor men det funkar inte att snåla med servicemomenten. Exempelvis att rengöra partikelfiltret istället för att byta om det har intervall. Då skapar man massor av problem. Motorn sitter ju i Volvos S40/V50 och 90% av allt strul med den modellen är kopplat på ett eller annat sätt till avgasreningen.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Motorn är väl PSAs 110hk i de där. Det är en bra motor men det funkar inte att snåla med servicemomenten. Exempelvis att rengöra partikelfiltret istället för att byta om det har intervall. Då skapar man massor av problem. Motorn sitter ju i Volvos S40/V50 och 90% av allt strul med den modellen är kopplat på ett eller annat sätt till avgasreningen.
Ja precis, PSA motor som jag förstått det.
Sitter nu EGR på nu och DPF är rengjord i ultraljud samt avfettning, högtryck osv.
Duger på de flesta, får väl se om det gör det på denna. Duger det inte kostade en DPF typ bara 3500kr eller liknande.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Sitter nu EGR på nu och DPF är rengjord i ultraljud samt avfettning, högtryck osv.
Då måste du hålla noggrann koll på hur ofta bilen regenererar filtret och oljenivån. Regenererar den det för ofta späds oljan ut av den extra diesel som sprutas in under regenereringen. Om det blir riktigt illa och bilen regenererar var 10e mil eller likn, då kan motorn rusa av för mycket olja. OBS extremfall förstås! En bilintresserad människa som du kommer märka att bilen beter sig märkligt innan.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Då måste du hålla noggrann koll på hur ofta bilen regenererar filtret och oljenivån. Regenererar den det för ofta späds oljan ut av den extra diesel som sprutas in under regenereringen. Om det blir riktigt illa och bilen regenererar var 10e mil eller likn, då kan motorn rusa av för mycket olja. OBS extremfall förstås! En bilintresserad människa som du kommer märka att bilen beter sig märkligt innan.
Absolut, en rusande diesel vill ingen ha…
Antagligen lär den ej regenerera för ofta utan att kasta felkod anser jag.
Men de briljanta tysk-brittisk-franska ingenjörerna brukar hitta på dumma saker… lite deras specialitet.
Jo jag lär märka det. Och jag märker vid oljebyte om oljan luktar mycket diesel, då får man byta oftare. Min Peugeot 206 bytte jag var 500 mil för annars var det typ bara bensin… slut i kolvringar? :D
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
27000
*Bilmodell / årtal / miltal?
Jeep Cherokee 1999
*Vilket år skedde detta?
2022
*Vad var felet eller felen?
Läckande ventilkåps- och oljetrågspackning, knäckt ABS krans, icke-fungerande handbroms, vänster fram knutkors byte, olja + filter, fix av diverse lampor
*Övrigt till storyn?
Som synes på bilden fick de inte till lampfixet, nu lyser bromsljusen konstant så blir ett återbesök. Värt det? Troligen inte.

20221225_173733.jpg
 

fogden

Omega
Jag kör EV6 till vardags, men känner att jag behöver en B-bil, en liten en, bränslesnål och billig att äga. Vad säger panelen, franskt, japanskt, koreanskt? Tänker en budget runt 30-40, man vill ju inte ta allt för mycket från klockbudgeten!
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
27000
*Bilmodell / årtal / miltal?
Jeep Cherokee 1999
*Vilket år skedde detta?
2022
*Vad var felet eller felen?
Läckande ventilkåps- och oljetrågspackning, knäckt ABS krans, icke-fungerande handbroms, vänster fram knutkors byte, olja + filter, fix av diverse lampor
*Övrigt till storyn?
Som synes på bilden fick de inte till lampfixet, nu lyser bromsljusen konstant så blir ett återbesök. Värt det? Troligen inte.

20221225_173733.jpg
Dessa är helt underbara!
Toksnygga med.
Den med rak 6-a?
 

DrKlocka

Audemars
*Vad har ditt mest kostamma verkstadsbesök gått på? (Som du själv fått bekosta)
27000
*Bilmodell / årtal / miltal?
Jeep Cherokee 1999
*Vilket år skedde detta?
2022
*Vad var felet eller felen?
Läckande ventilkåps- och oljetrågspackning, knäckt ABS krans, icke-fungerande handbroms, vänster fram knutkors byte, olja + filter, fix av diverse lampor
*Övrigt till storyn?
Som synes på bilden fick de inte till lampfixet, nu lyser bromsljusen konstant så blir ett återbesök. Värt det? Troligen inte.

20221225_173733.jpg
Jävlar vad dyrt det blev. Det är ju en lättmekad bil, så vad kostade så mycket? Låter inte som dyra jobb.
 

DrKlocka

Audemars
Ja, man borde ju meka själv om man har dessa, tyvärr har jag varken grejer eller intresse. Tror det är summan av allt men blev rätt mycket timmar att ta isär både motor, bromsar och framvagn samt att delar beställdes från USA
Nej jag förstår dig, men antagligen är det många timmar. Har själv lagt ned åtskilliga timmar när jag skulle beställa bromsdelar till min XJ. Fick felleverans från USA, så då tog det ett par extra veckor..
Min XJ har inte använts senaste halvåret pga diverse åkommor, men igår besiktade jag den utan anmärkning. Skön känsla. Ska försöka knäppa någon kul bild idag.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Nej jag förstår dig, men antagligen är det många timmar. Har själv lagt ned åtskilliga timmar när jag skulle beställa bromsdelar till min XJ. Fick felleverans från USA, så då tog det ett par extra veckor..
Min XJ har inte använts senaste halvåret pga diverse åkommor, men igår besiktade jag den utan anmärkning. Skön känsla. Ska försöka knäppa någon kul bild idag.
Inte speciellt många verkstäder som vill ta emot dem heller, speciellt inte om det är en USA import. Fick nobben på första stället efter felsökning. De bara suckade och sa att det är för mycket jobb. De bjöd sen på felsökningen 😀

Det andra stället tog på sig jobbet med förvarningen att det kan ta väldigt lång tid att få tag i delar, tog ungefär 6 veckor. När den väl var fixad besiktades den med bara anmärkningen om baklyse ur funktion, d.v.s. felkoppling av verkstaden så bromsljuset lyser konstant.

Posta gärna bilder, sjukt coola små bilar!
 

DrKlocka

Audemars
Inte speciellt många verkstäder som vill ta emot dem heller, speciellt inte om det är en USA import. Fick nobben på första stället efter felsökning. De bara suckade och sa att det är för mycket jobb. De bjöd sen på felsökningen 😀

Det andra stället tog på sig jobbet med förvarningen att det kan ta väldigt lång tid att få tag i delar, tog ungefär 6 veckor. När den väl var fixad besiktades den med bara anmärkningen om baklyse ur funktion, d.v.s. felkoppling av verkstaden så bromsljuset lyser konstant.

Posta gärna bilder, sjukt coola små bilar!
Förstår vad du menar, gäller att hitta rätt verkstad. Har haft turen att hitta en vettig verkstad där jag bor som inte har några problem med att det är knepigt eller tar tid. Är ju ungefär samma som att hitta rätt urmakare för rätt klocka.
Jag gör vissa reparationer själv, men är det något trist eller nåt jag inte kan lämnar jag gärna bort bilen.
 

Marli

Cartier
Inte speciellt många verkstäder som vill ta emot dem heller, speciellt inte om det är en USA import. Fick nobben på första stället efter felsökning. De bara suckade och sa att det är för mycket jobb. De bjöd sen på felsökningen 😀

Det andra stället tog på sig jobbet med förvarningen att det kan ta väldigt lång tid att få tag i delar, tog ungefär 6 veckor. När den väl var fixad besiktades den med bara anmärkningen om baklyse ur funktion, d.v.s. felkoppling av verkstaden så bromsljuset lyser konstant.

Posta gärna bilder, sjukt coola små bilar!
Kommer ihåg när jag växte upp och de var nya sent 80 tidigt 90, många i bekantskapskretsen körde sådana i ’Limited’ utförande. Ofta med lite extra galler etc, tyckte de var sjukt coola, min farsa körde Saab 9000 Aero, sjukt ocoolt…. :)
 

D..S..

Panerai
Upptäckte idag att det finns en Tiguan som är laddhybrid. Nästan 600.000 har jag sett dem för. Finns det ens en marknad för dem? Är inte exempelvis RAV4 eller nya Sportage bättre alternativ? Instrumentpanelen känns ju t.ex. hopplöst daterad ut och kan ju inte ha uppdaterats på 5-6 år (eller när nu den där designen kom).




Kommentarer? Kommer VW få några sådana sålda?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Upptäckte idag att det finns en Tiguan som är laddhybrid. Nästan 600.000 har jag sett dem för. Finns det ens en marknad för dem? Är inte exempelvis RAV4 eller nya Sportage bättre alternativ? Instrumentpanelen känns ju t.ex. hopplöst daterad ut och kan ju inte ha uppdaterats på 5-6 år (eller när nu den där designen kom).




Kommentarer? Kommer VW få några sådana sålda?
Eftersom nybilsförsäljning i den prisklassen nästan uteslutande är företagsförsäljning så handlar det mer om TCO än hur uppdaterad instrumenteringen är. Så är svaret Ja. De kommer sälja en massa sådana där ändå.

Personligen är jag inget fan av framhjulsdrivna suvar, då känns Passat GTE som ett bättre köp.
 
Senast ändrad:

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Upptäckte idag att det finns en Tiguan som är laddhybrid. Nästan 600.000 har jag sett dem för. Finns det ens en marknad för dem? Är inte exempelvis RAV4 eller nya Sportage bättre alternativ? Instrumentpanelen känns ju t.ex. hopplöst daterad ut och kan ju inte ha uppdaterats på 5-6 år (eller när nu den där designen kom).




Kommentarer? Kommer VW få några sådana sålda?
Tycker den är mycket snyggare än både Rav4 och Kia Sportage så hade jag haft valet mellan dom hade jag nog köpt en Tiguan.

Många år sen jag har kört en VW och av det jag har hört är infotainment systemet rätt så utdaterad, men körde en Kia Ceed kombi hybrid förra året och det var något av det sämsta jag har kört så det kan omöjligt vara sämre än det.
 

Tapiren

Cartier
Upptäckte idag att det finns en Tiguan som är laddhybrid. Nästan 600.000 har jag sett dem för. Finns det ens en marknad för dem? Är inte exempelvis RAV4 eller nya Sportage bättre alternativ? Instrumentpanelen känns ju t.ex. hopplöst daterad ut och kan ju inte ha uppdaterats på 5-6 år (eller när nu den där designen kom).




Kommentarer? Kommer VW få några sådana sålda?

Nu har instrumenterings grunddesign förvisso hängt med ett tag men jag tycker ändå att den är ganska snygg? Instrumenthuset är fortfarande ett av marknadens bättre, och det uppdaterades för några år sedan. Det finns såklart många bilar som har större skärmar men jag tycker att VW är väldigt duktiga på att få till en behaglig design som är lätt att hantera. De gånger jag kört eller åkt Kia/Hyundai blir jag bara irriterad på att infotainment och kontroller är billigt och dålig utförda, de ser snygga ut på bild men är värdelösa att hantera.

Sen ligger ju VW ett år efter Kia i uppdateringarna, de generationer som nu närmar sig slutet rullade ut 2015 respektive 2016 och nästa byte är 2022/2023.

Nu är ju inte VW någon utpräglad lyxbil men jag tycker nog att de överlag är (mycket) trevligare att hantera än koreanska bilar, mer genomtänkta och välgjorda. Egentligen är jag inte så förtjust i VW men jag gillar att köra dem, de är bekväma, genomtänkta, snygga. Helt klart att det finns ett mervärde jämfört med Kia / Toyota för min del.

Jag tror absolut att den kommer sälja, ganska bra också. Plus att VW är duktiga på att sälja, de har bra paket och har varit duktiga på att teckna avtal med stora kunder.
 

D..S..

Panerai
Nu har instrumenterings grunddesign förvisso hängt med ett tag men jag tycker ändå att den är ganska snygg? Instrumenthuset är fortfarande ett av marknadens bättre, och det uppdaterades för några år sedan. Det finns såklart många bilar som har större skärmar men jag tycker att VW är väldigt duktiga på att få till en behaglig design som är lätt att hantera. De gånger jag kört eller åkt Kia/Hyundai blir jag bara irriterad på att infotainment och kontroller är billigt och dålig utförda, de ser snygga ut på bild men är värdelösa att hantera.

Sen ligger ju VW ett år efter Kia i uppdateringarna, de generationer som nu närmar sig slutet rullade ut 2015 respektive 2016 och nästa byte är 2022/2023.

Nu är ju inte VW någon utpräglad lyxbil men jag tycker nog att de överlag är (mycket) trevligare att hantera än koreanska bilar, mer genomtänkta och välgjorda. Egentligen är jag inte så förtjust i VW men jag gillar att köra dem, de är bekväma, genomtänkta, snygga. Helt klart att det finns ett mervärde jämfört med Kia / Toyota för min del.

Jag tror absolut att den kommer sälja, ganska bra också. Plus att VW är duktiga på att sälja, de har bra paket och har varit duktiga på att teckna avtal med stora kunder.
Tänker på BMW exempelvis. Förra året kom en ny version av 2 serien. I år har de redan uppdaterat till stor (ful imho) skärm. VW är extremt långsamma.
 

Tapiren

Cartier
Tänker på BMW exempelvis. Förra året kom en ny version av 2 serien. I år har de redan uppdaterat till stor (ful imho) skärm. VW är extremt långsamma.
Du har säkert rätt, samtidigt som de dyrare syskonen i klassen, GLC och X3 (som också är på väg ut) egentligen inte ser varken mer eller mindre moderna ut.

Sen är väl Tiguan en av världens mest sålda bilar, likt Rav4, de är ju båda byggda för att tilltala den breda massan utan att göra någon upprörd, de säljs ju till unga teknik-killar från Kalifornien liksom till farmödrar från Dorotea.
 
Topp