• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Edin

Panerai
Absolut en mycket bra poäng, i mitt resonemang utgick jag (utan att nämna det) från att alla körde på mer eller mindre bra däck eftersom jag tänkte på nya bilar.

Tycker det är förvånansvärt många som har, i min mening, skitdäck! Nya premiumbilar likt billigare asiatiska (mer representerat på asiatiska dock).

Fick inpräntat som nybliven körkortsinnehavare/bilägare att det är vinterdäck man ska lägga pengar på då skillnaden mellan bra och dåliga vinterdäck är mycket större än bra och dåliga sommardäck.
 

melzen

Omega
Absolut en mycket bra poäng, i mitt resonemang utgick jag (utan att nämna det) från att alla körde på mer eller mindre bra däck eftersom jag tänkte på nya bilar.
Kan regenerering av batterier spela någon roll vintertid. Körde en Mercedes hybrid som hyrbil för några veckor sen. Helt värdelös med hybridläge inkopplat och halt väglag.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Vad behöver man känna till om Panamera 4S PDK ca 2017/2018. Tänker svaga punkter, vanliga fel, hur är kvalitet jämfört med Audi som ingår i samma koncern (Volkswagen AG)?
 
Vad behöver man känna till om Panamera 4S PDK ca 2017/2018. Tänker svaga punkter, vanliga fel, hur är kvalitet jämfört med Audi som ingår i samma koncern (Volkswagen AG)?

En vän köpte en 2019 GTS i slutet av sommaren. Han är nöjd med den. V8 med dubbelturbo. Känner inte till 971 modellen tillräckligt väl. Så jag kan inte ge några råd. Läs på t ex rennlist panamera delen så kan du säkert få en uppfattning om modellen i fråga.

Köpte föregående generation för ett år sedan. En GTS med 4.8 liters V8. Nya modellen fanns aldrig på min radar. Har inte haft några bekymmer alls med bilen.
 

Tapiren

Cartier
På min t.ex!
FC599175-9715-4E16-BB70-E2D021981E6A.jpeg
Snyggt!

Vad skiljer klockan, bortsett från texten på urtavlan och själva texturen?
 

leicaphile

Panerai
Tips på rolig "sommarbil" i 200-350k klassen? Funderar på
2019+ Mazda MX-5 ND.2 med 184hk motorn, förmodligen RF stuket som ser ut som en mini-Ferrari
Toyota GT86 / BRZ
987.2 Cayman
Audi TT RS

Tror Audin är lite onödigt snabb, roligare att köra nåt där man iaf hinner gasa lite innan det går alldeles för fort. Har kollat lite på 987 Cayman men känns som om .2 varianten med nya motorerna har mindre problem. En 981 blir nog lite dyrare än önskat.

Andra idéer? Har kört MX-5 NC innan och saknar den en del, men vore kul med nåt lite annorlunda denna gången.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tips på rolig "sommarbil" i 200-350k klassen? Funderar på
2019+ Mazda MX-5 ND.2 med 184hk motorn, förmodligen RF stuket som ser ut som en mini-Ferrari
Toyota GT86 / BRZ
987.2 Cayman
Audi TT RS

Tror Audin är lite onödigt snabb, roligare att köra nåt där man iaf hinner gasa lite innan det går alldeles för fort. Har kollat lite på 987 Cayman men känns som om .2 varianten med nya motorerna har mindre problem. En 981 blir nog lite dyrare än önskat.

Andra idéer? Har kört MX-5 NC innan och saknar den en del, men vore kul med nåt lite annorlunda denna gången.
TTs annars? Alternativt GTI, Golf R, S3, M135/140, M235/240, Abarth, Mini JCW.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Snyggt!

Vad skiljer klockan, bortsett från texten på urtavlan och själva texturen?
Ingenting skulle jag tro. Coolhetsfaktorn 😂
Det där så jäkla snyggt!
Jag hade en likadan i min 2018 E klass. När jag bytte till ny E klass 2021 var klockan i panelen borta. Surt av Mercedes-Benz att spara in på en detalj som har följt E klass sedan begynnelsen.
Oj! Tänkte först att det kunde bero på specen så kollade typ ~10 blocketannonser lite fort och inte en enda av bilarna hade klockan. Väldigt konstigt då utrymmet finns kvar. Riktigt trist.
 

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Tips på rolig "sommarbil" i 200-350k klassen? Funderar på
2019+ Mazda MX-5 ND.2 med 184hk motorn, förmodligen RF stuket som ser ut som en mini-Ferrari
Toyota GT86 / BRZ
987.2 Cayman
Audi TT RS

Tror Audin är lite onödigt snabb, roligare att köra nåt där man iaf hinner gasa lite innan det går alldeles för fort. Har kollat lite på 987 Cayman men känns som om .2 varianten med nya motorerna har mindre problem. En 981 blir nog lite dyrare än önskat.

Andra idéer? Har kört MX-5 NC innan och saknar den en del, men vore kul med nåt lite annorlunda denna gången.

Av dom du nämner så skulle jag välja Porschen, gärna manuellt växlad och helt klart .2 då den även är trevligare invändigt 🙂.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tips på rolig "sommarbil" i 200-350k klassen? Funderar på
2019+ Mazda MX-5 ND.2 med 184hk motorn, förmodligen RF stuket som ser ut som en mini-Ferrari
Toyota GT86 / BRZ
987.2 Cayman
Audi TT RS

Tror Audin är lite onödigt snabb, roligare att köra nåt där man iaf hinner gasa lite innan det går alldeles för fort. Har kollat lite på 987 Cayman men känns som om .2 varianten med nya motorerna har mindre problem. En 981 blir nog lite dyrare än önskat.

Andra idéer? Har kört MX-5 NC innan och saknar den en del, men vore kul med nåt lite annorlunda denna gången.
Var bor du?
Antingen om du bor i sthlm eller har vägarna förbi så kan du få köra min ND2(till våren) eller om du är i gbg så kanske @sportbilsentusiasten kan bjuda på en testkörning 🤣

Eftermarknadschassi och avgas gör mycket på dem bilarna vad gäller körkänsla och dynamiken.

Vill du ha en cab så finns det inte så mycket i den klassen att välja på. Men om coupé funkar så kan de kanske kanske kan hända att nya GR86 går att få lite över din övre budget (när det är dags) den verkar vara riktigt bra!

En kompis bytte från 135i, till MX5 ND mappad, med lite chassi gjort till en 718 Spyder. Spydern sålde han nu efter ett år och tyckte Mazdan var i princip lika rolig på gatan. Han har kört nya GR86 och säger den är grym ungefär som Mazdan på gata men där man inte behöver göra så mycket med chassit samt att den är mer praktisk, dock så får man ingen cab.

En jag köpt lite delar ifrån , hade en 1M, bytte till en M2 CS ochbhade ND2 och han tyckte inte alls det gick att utnyttja M2an på samma sätt som ND2 eller 1M för den delen på gata. Han har nu en (bas)Cayman med KW chassi etc men han säger fortfarande att ND2 på gata är grym.

Visst den är inte i närheten vad gäller prestanda men det känslan av den lätta vikten, inget tak, vibrationer etc ger en känsla av att det går fort. Ligger man 20-30 fortare än begränsningar på mindre vägar så känns det som att går grymt fort. Sen går det att prata en hel del om vad låg vikt gör generellt. Men någon snabb bil rakt fram är det inte (relativt sett). Blev dock förvånad att jag hängde på en Golf 7 R i fart (med fyra vuxna i 🤣). Sen så är förbrukningsvaror, försäkring etc realtivt sett billigt. Samt 10års komponentsgaranti. Den är dock lika praktisk som en cykel

Med det sagt så är jag sugen på V8 igen
 
Senast ändrad:

EmWe

Omega
Ingenting skulle jag tro. Coolhetsfaktorn 😂

Oj! Tänkte först att det kunde bero på specen så kollade typ ~10 blocketannonser lite fort och inte en enda av bilarna hade klockan. Väldigt konstigt då utrymmet finns kvar. Riktigt trist.

Klockan försvann med facelift 2021, oavsett motor och spec. Likaså möjligheten att styra den elektriska passagerarstolen från förarsidan. Jag hade gärna betalt extra om det fanns som option, men nej. Dumsnålt av MB.
 

Johe

Omega
Har analog klocka på min E400 Coupe, dock inte IWC. Tycker ändå analog klocka bidrar till en ombonad förarmiljö, trist om den försvunnit på senare tid.

Är för övrigt så otroligt nöjd med bilen. Bekväm, snabb (efter steg 2 hos Tuningchip) men ändå hyfsat bränslesnål om man kör försiktigt. Skatt och försäkring till rimligt pris. Och utseendemässigt en fullträff, imho. Vet inte vad jag hellre hade kört när man väger in price/performance.
 

leicaphile

Panerai
Var bor du?
Antingen om du bor i sthlm eller har vägarna förbi så kan du få köra min ND2(till våren) eller om du är i gbg så kanske @sportbilsentusiasten kan bjuda på en testkörning 🤣

Eftermarknadschassi och avgas gör mycket på dem bilarna vad gäller körkänsla och dynamiken.

Vill du ha en cab så finns det inte så mycket i den klassen att välja på. Men om coupé funkar så kan de kanske kanske kan hända att nya GR86 går att få lite över din övre budget (när det är dags) den verkar vara riktigt bra!

En kompis bytte från 135i, till MX5 ND mappad, med lite chassi gjort till en 718 Spyder. Spydern sålde han nu efter ett år och tyckte Mazdan var i princip lika rolig på gatan. Han har kört nya GR86 och säger den är grym ungefär som Mazdan på gata men där man inte behöver göra så mycket med chassit samt att den är mer praktisk, dock så får man ingen cab.

En jag köpt lite delar ifrån , hade en 1M, bytte till en M2 CS ochbhade ND2 och han tyckte inte alls det gick att utnyttja M2an på samma sätt som ND2 eller 1M för den delen på gata. Han har nu en (bas)Cayman med KW chassi etc men han säger fortfarande att ND2 på gata är grym.

Visst den är inte i närheten vad gäller prestanda men det känslan av den lätta vikten, inget tak, vibrationer etc ger en känsla av att det går fort. Ligger man 20-30 fortare än begränsningar på mindre vägar så känns det som att går grymt fort. Sen går det att prata en hel del om vad låg vikt gör generellt. Men någon snabb bil rakt fram är det inte (relativt sett). Blev dock förvånad att jag hängde på en Golf 7 R i fart (med fyra vuxna i 🤣). Sen så är förbrukningsvaror, försäkring etc realtivt sett billigt. Samt 10års komponentsgaranti. Den är dock lika praktisk som en cykel

Med det sagt så är jag sugen på V8 igen

Tack för erbjudandet och dina tankar! Bor tyvärr inte i närheten men tror inte det är så svårt att få lite tid bakom ratten i en ND lokalt då de är hyggligt vanliga, så det går nog att lösa.

Gällande V8: har du kollat Camaro SS? Du kan ju få en med 6.2L motorn för rimliga pengar nu för tiden. Lite mindre "sportbil" och mer brötig koloss men rolig att köra.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tack för erbjudandet och dina tankar! Bor tyvärr inte i närheten men tror inte det är så svårt att få lite tid bakom ratten i en ND lokalt då de är hyggligt vanliga, så det går nog att lösa.

Gällande V8: har du kollat Camaro SS? Du kan ju få en med 6.2L motorn för rimliga pengar nu för tiden. Lite mindre "sportbil" och mer brötig koloss men rolig att köra.
Gör så, tänk bara på att dem är lika höga som SUVar original och kränger en del samt däcken som sitter på ifrån fabrik är kassa :p
Yeah har bra koll på SS och GT, funderar på en liknande GT jag hade, Mach 1 eller nya Gtn som kommer i år. Men lär tyvärr bli för dyra ...
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Pa Mecum?

Det mesta ar sa otroligt daligt att saljaren borde skammas for att de inte skickar skiten till Stena Fragmentering direkt.
Och det som ar bra blir sa dyrt det inte gar rakna hem for mig.

Men att dricka gratis pilsner,kolla pa bilar,snacka med folk och ha allmant trivsamt I solen ar ju inte dumt det heller.
Låter inte helt fel, upp till 30cm snö beräknas komma här imorgon.
Är dom fusklagade eller bara slut?
 

FlipSwede

Audemars
Låter inte helt fel, upp till 30cm snö beräknas komma här imorgon.
Är dom fusklagade eller bara slut?
I ar tror jag 75% ar 1995‐2015 av olika fabrikat och modeller.
Mycket hogmilat 【150K+】dar det ar julgransbelysning pa instrumentpanelen.

Slitet Sunkigt och Vem Fan vet hur den ar mekaniskt da du inte kan provkora. Knappast provstarta.

As‐Is Where‐Is.
Och vore det bra sa skulle ju handlarn salja sjalv. Nu mer att man absolut inte vill ha sitt eget namn forknippat med bilen.

De gamla jankarna....ofta sa uselt rostlagade det ar skamligt. Popnit och honsnat over rost.
Byggskum och underredsmassa.

Men bara det glanser av vinylglans pa 10meters hall sa nog fan budar gubbarna.
For ingen vill ju ha det sjalv utan alla ska vanda runt och tjana nan dollar
Aven Jag.

Och det som ar riktigt bra blir for dyrt for min planbok.
Jag har ingen som slaskar av 1M+ for en 59 Impalacabbe eller MoPar med Hemi.

Sverige ar sa otroligt billigt for den som har inkomst I hardvaluta,och kapital plus drivet att aka runt och kopa upp det som ar bra och skicka tillbaka.
 
Senast ändrad:

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Var bor du?
Antingen om du bor i sthlm eller har vägarna förbi så kan du få köra min ND2(till våren) eller om du är i gbg så kanske @sportbilsentusiasten kan bjuda på en testkörning 🤣

Eftermarknadschassi och avgas gör mycket på dem bilarna vad gäller körkänsla och dynamiken.

Vill du ha en cab så finns det inte så mycket i den klassen att välja på. Men om coupé funkar så kan de kanske kanske kan hända att nya GR86 går att få lite över din övre budget (när det är dags) den verkar vara riktigt bra!

En kompis bytte från 135i, till MX5 ND mappad, med lite chassi gjort till en 718 Spyder. Spydern sålde han nu efter ett år och tyckte Mazdan var i princip lika rolig på gatan. Han har kört nya GR86 och säger den är grym ungefär som Mazdan på gata men där man inte behöver göra så mycket med chassit samt att den är mer praktisk, dock så får man ingen cab.

En jag köpt lite delar ifrån , hade en 1M, bytte till en M2 CS ochbhade ND2 och han tyckte inte alls det gick att utnyttja M2an på samma sätt som ND2 eller 1M för den delen på gata. Han har nu en (bas)Cayman med KW chassi etc men han säger fortfarande att ND2 på gata är grym.

Visst den är inte i närheten vad gäller prestanda men det känslan av den lätta vikten, inget tak, vibrationer etc ger en känsla av att det går fort. Ligger man 20-30 fortare än begränsningar på mindre vägar så känns det som att går grymt fort. Sen går det att prata en hel del om vad låg vikt gör generellt. Men någon snabb bil rakt fram är det inte (relativt sett). Blev dock förvånad att jag hängde på en Golf 7 R i fart (med fyra vuxna i 🤣). Sen så är förbrukningsvaror, försäkring etc realtivt sett billigt. Samt 10års komponentsgaranti. Den är dock lika praktisk som en cykel

Med det sagt så är jag sugen på V8 igen
Ja, hör av dig så får du köra min ND, du kommer bli överaskad.
Jag valde en RX-8 (2004) över Boxster då RX-8 lanserades. Bättre chassi och klart roligare än Porschen. Hade den i 3-4år. Noll fel. Inte ens en glödlampa - och den fick gå som en sportbil.
1 liter specialolja per 100mil ca. Wankel så den drack olja som en tvåtaktare. Luktade underbart som en racer (bränd olja). Blev lite svart bakom då man kallstartade, exakt som det ska på en redig bil

Audi TT RS, är skitkass som sportbil. Understyr, dåligt chassi och allmänt NOLL sportbil.

86'an är tung, slö och har tak. Plastigt inne. Går fetbort.

De nyare Boxster är KLART bättre än första gen. Nu enda alternativet till en ND.
Gen 1 Boxster var vek i chassit och slöa.

Gen 2 (987.1 2005-2008) hade lite motorproblem, men 987.2 från 2009 är bra men kolla noga vissa 2009 har äldre motorn.
Och från 2009 är nu även basmotorn helt ok!
Tidigare var basmodellen rent av slö. Men jag hade valt en S oavsett. Låter bättre med.

Gen 3 (981 från 2012-) är den älsta jag hade köpt. Klart snyggare, bättre cab och äntligen inredning värdig en Porsche avseende design och känsla.
Första Boxstern som är byggd så bra Porsche kan.

Gen 4 (718) ännu bättre, och 4-cyl är bra! Trots de som påstår att endast en 6'a duger. Riktigt bra löd o 2-cyl 2.5litersmodellen som kan tunas då de har turbo. Pinnar på makalöst. Men låter som en Subaru.

Men Miata är 2-3ggr billigare i allt. Service på märkesverkstad 3.5kSEK.
Haft min i 5år. NOLL fel.
10 års garanti inte illa.
Väldigt nöjd och superbra komplement till komfortbilen E-klass som är det närmaste fullutrustad.

OBS köp ND med Recarostolar och sportpaket - orginalstolarna är skit. Rena hängmattan (saknar svankstöd och sidostöd) och de saggar ner sig
 

Bilagor

  • Screenshot 2023-01-04 at 10.41.26 AM copy.png
    Screenshot 2023-01-04 at 10.41.26 AM copy.png
    435.1 KB · Visningar: 20

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Tack för erbjudandet och dina tankar! Bor tyvärr inte i närheten men tror inte det är så svårt att få lite tid bakom ratten i en ND lokalt då de är hyggligt vanliga, så det går nog att lösa.
Du kan inte testa en orginal ND, de är kassa. Slöa och vingliga.
Ofta felställt chassi från fabrik.
Ingen sportbil original, bara glidare, trist.
Och den med tak är 70-75kg tyngre men extravikten högt upp = ännu sämre.
 
Topp