• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

nobblan

Omega
IMG_0558.jpeg
 

Tapiren

Cartier
Någon som äger en gammal L322? Så otroligt mycket bil för pengarna och skulle vilja få en nyanserad bild av exakt hur dumt det är att köpa en 😅

Jag har ingen själv men jag tror jag har fyra-fem kompisar som kör LM just nu, mitt intryck är att det är ganska mycket problem med dem. Elfel, motorfel och rost… ja i princip alla fel en bil kan ha.

En sweet-spot är nog de med Jaguarmotor på 4.4 liter. Det byggdes inte jättemånga men den är kvalitetsmässigt mycket bättre än BMW v8:an den ersatte och även den uppdaterade Jaguar v8:an på 5.0 liter som lanserades efter några år.

Då går du tyvärr miste om senaste uppdateringarna på infotainmentsystem och en del annat.

Dock, med det sagt, de jag känner som kör dessa bilar är oerhört nöjda och gillar dem skarpt vilket i sin tur är lätt att förstå när man kör dem. De ska dock betraktas som en blandning av entusiastbil och bruksbil för att man ska bli lycklig, man måste verkligen gilla sin bil för att stå ut med alla fel.
 
Det blev en bil idag.
85 Corvette, 2 ägare, 18k miles (2921 mil), flyttgods, stått i 22 år.
Så otroligt fin! Vacker bil, motorn går (om än kasst på 22 år gammal soppa) och AC verkar även fungera (!).
I princip en ny bil…
Köpes för att fixa iordning, besikta och sälja i vår.
53E103DF-A1E7-464A-9ACF-5400BE79E0E7.jpeg

096EB9A5-7919-4CB3-9DCE-BD5A9482A24E.jpeg

BECE8E33-F54C-434F-B854-CBF415477998.jpeg

0B335EDB-003B-425F-93D6-D224774F53C2.jpeg

51796D7D-C1C8-45DD-9DD1-784D3CFF04D0.jpeg

Synd att den har stått så länge. Hoppas den får den omsorg den behöver och att nästa ägare använder den mer.

Får mig att minnas tv-serien A-Team från 80- talet när Faceman som karaktären hette körde en sån vit med röd skinnklädsel fast hans exemplar hade en röd stripe. På den tiden tyckte man det var coolt med digital hastighetsmätare i form av LCD som även Uquattron fick senare åren i produktion. Nu har varenda bil digitala mätare (skärmar rättare sagt).

1689960470373.jpeg
 

FlipSwede

Rolex
Det blev en bil idag.
85 Corvette, 2 ägare, 18k miles (2921 mil), flyttgods, stått i 22 år.
Så otroligt fin! Vacker bil, motorn går (om än kasst på 22 år gammal soppa) och AC verkar även fungera (!).
I princip en ny bil…
Köpes för att fixa iordning, besikta och sälja i vår.
53E103DF-A1E7-464A-9ACF-5400BE79E0E7.jpeg

096EB9A5-7919-4CB3-9DCE-BD5A9482A24E.jpeg

BECE8E33-F54C-434F-B854-CBF415477998.jpeg

0B335EDB-003B-425F-93D6-D224774F53C2.jpeg

51796D7D-C1C8-45DD-9DD1-784D3CFF04D0.jpeg
Kul plastbalja!

Är väl BoschTPI insprutning på dessa?
Svårt att fatta 1985 är snart 40år sedan. Corvette var ju en drömbil för mig som lillkille.

Funkar dessutom alla elleksaker och BOSEstereon....ja då lär det finnas en och annan tunnhårig fläskmagad gubbe som blir riktigt sugen I vår när den mullrar förbi putsad och klar.

Posta bilder på hur projektet utvecklas!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Kul plastbalja!

Är väl BoschTPI insprutning på dessa?
Svårt att fatta 1985 är snart 40år sedan. Corvette var ju en drömbil för mig som lillkille.

Funkar dessutom alla elleksaker och BOSEstereon....ja då lär det finnas en och annan tunnhårig fläskmagad gubbe som blir riktigt sugen I vår när den mullrar förbi putsad och klar.

Posta bilder på hur projektet utvecklas!
Korrekt, Bosch TPI.

Corvette har jag aldrig haft ett sug för. Det är bra bilar osv, men vanliga som en Volvo.
Men en gammal C4 med så få mil på mätaren kan man ej tacka nej till. Med en inredning som är 10/10 också.
Utsidan är ej perfekt, den får 9/10 men lite fix och trix blir den bra.

Nya däck, nya bromsar, alla vätskor osv ska den få.
Antagligen är det original däcken som sitter på just nu, skall verifiera med säljaren, och isåfall ska de sparas.
All el fungerar förutom att fönsterhissen på förarsidan har en trasig knapp.

När den sen är iordninggjord så ska den säljas, antagligen våren 2024, för ett rimligt pris. Lär nog prissätta den i klass av vad mycket sämre C4 korvar går för så om någon vill glida i en i princip sprillans ny C4 för spottstyver nästa år så hör av er.
 
Senast ändrad:

Quark

Cartier
2-Faktor
Det blev en bil idag.
85 Corvette, 2 ägare, 18k miles (2921 mil), flyttgods, stått i 22 år.
Så otroligt fin! Vacker bil, motorn går (om än kasst på 22 år gammal soppa) och AC verkar även fungera (!).
I princip en ny bil…
Köpes för att fixa iordning, besikta och sälja i vår.
53E103DF-A1E7-464A-9ACF-5400BE79E0E7.jpeg

096EB9A5-7919-4CB3-9DCE-BD5A9482A24E.jpeg

BECE8E33-F54C-434F-B854-CBF415477998.jpeg

0B335EDB-003B-425F-93D6-D224774F53C2.jpeg

51796D7D-C1C8-45DD-9DD1-784D3CFF04D0.jpeg
Wow! Nu fick jag en flashback till en tjej jag dejtade i Palm Beach 1992 som körde mig i en C4.
 

nobblan

Omega
Jag har ingen själv men jag tror jag har fyra-fem kompisar som kör LM just nu, mitt intryck är att det är ganska mycket problem med dem. Elfel, motorfel och rost… ja i princip alla fel en bil kan ha.

En sweet-spot är nog de med Jaguarmotor på 4.4 liter. Det byggdes inte jättemånga men den är kvalitetsmässigt mycket bättre än BMW v8:an den ersatte och även den uppdaterade Jaguar v8:an på 5.0 liter som lanserades efter några år.

Då går du tyvärr miste om senaste uppdateringarna på infotainmentsystem och en del annat.

Dock, med det sagt, de jag känner som kör dessa bilar är oerhört nöjda och gillar dem skarpt vilket i sin tur är lätt att förstå när man kör dem. De ska dock betraktas som en blandning av entusiastbil och bruksbil för att man ska bli lycklig, man måste verkligen gilla sin bil för att stå ut med alla fel.

Låter klokt – tack för svar och tips!
 

Tapiren

Cartier
Låter klokt – tack för svar och tips!
Dieselmotorerna har jag sämre koll på men jag tror att 4.4 allmänt betraktas som bättre än 3.6 och att de äldsta som är 3.0 är ganska ok men ovanliga / långmilade numera.

Kompisen köpte en nästan ny relativt sen bil när det begav sig, kan det ha varit runt 2010? Den hade initialt en hel del problem inom ramen för garantin och verkstaden gav till slut upp, ”vi kan väl komma överens om vilka fel vi faktiskt lagar och vilka du får leva med”. Men han har den än idag och trots att det finns nya suv:ar i familjen är den en ständig favorit.
 

nobblan

Omega
Dieselmotorerna har jag sämre koll på men jag tror att 4.4 allmänt betraktas som bättre än 3.6 och att de äldsta som är 3.0 är ganska ok men ovanliga / långmilade numera.

Kompisen köpte en nästan ny relativt sen bil när det begav sig, kan det ha varit runt 2010? Den hade initialt en hel del problem inom ramen för garantin och verkstaden gav till slut upp, ”vi kan väl komma överens om vilka fel vi faktiskt lagar och vilka du får leva med”. Men han har den än idag och trots att det finns nya suv:ar i familjen är den en ständig favorit.

Tack! Tror en bensin 4.4 är rätt val.

Haha, verkar vara rätt vanligt det där. Man älskar den trots alla problem, vilket säger en del om hur härlig den faktiskt är. Frågan är bara om man orkar ha den som enda SUV (framförallt när man har en 993 som även den kräva en del kärlek).
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Tack! Tror en bensin 4.4 är rätt val.

Haha, verkar vara rätt vanligt det där. Man älskar den trots alla problem, vilket säger en del om hur härlig den faktiskt är. Frågan är bara om man orkar ha den som enda SUV (framförallt när man har en 993 som även den kräva en del kärlek).
Är man bara medveten om att den när som helst kan stanna och har tid/möjlighet/kunskap i att skruva själv, så går det ju fint att ha en sådan. Man får ju tänka på att det är en britt också så det är ju inte alltid bara standardfel.

Dom stora problemen kommer ju när ens bättre hälft(om man har nån)ska åka i den. Brukar inte ta många kontrollampor eller stopp efter vägkanten innan dom dömmer ut både bil och ens egen kompetens att fixa bilen.:) för att sedan totalvägra att åka i "skrotet"
Om man måste anlita verkstad ska man nog hålla sig långt ifrån en beggad Lr/Rr.
Jag hörde om nån bekant till bekant som är uppe i över 200k i reparationer.

Men givetvis ska du köpa enkslike
Ingen kommer ihåg en fegis.
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Är man bara medveten om att den när som helst kan stanna och har tid/möjlighet/kunskap i att skruva själv, så går det ju fint att ha en sådan. Man får ju tänka på att det är en britt också så det är ju inte alltid bara standardfel.

Dom stora problemen kommer ju när ens bättre hälft(om man har nån)ska åka i den. Brukar inte ta många kontrollampor eller stopp efter vägkanten innan dom dömmer ut både bil och ens egen kompetens att fixa bilen.:) för att sedan totalvägra att åka i "skrotet"
Om man måste anlita verkstad ska man nog hålla sig långt ifrån en beggad Lr/Rr.
Jag hörde om nån bekant till bekant som är uppe i över 200k i reparationer.

Men givetvis ska du köpa enkslike
Ingen kommer ihåg en fegis.
Märkligt hur alla vittnar om att de är så genomgående problematiska, man kan ju tycka att en bil borde kunna tuffa på… Man kan undra vad det är som gör att delar i en bil inte håller medan andra liknande delar i en annan kaross gör det?
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Märkligt hur alla vittnar om att de är så genomgående problematiska, man kan ju tycka att en bil borde kunna tuffa på… Man kan undra vad det är som gör att delar i en bil inte håller medan andra liknande delar i en annan kaross gör det?
Det bottnar nog i kunskap och pengar, Land Rover har ju gått igenom en del ägarbyte genom åren och förmodligen tappat ingenjörer, kunnande och annat bra folk på vägen, samt inte haft ordentlig budget att luta sig mot på utvecklingsstadiet.
saxat från interwebs:
  • On 30 April 1948, the first Land Rover was officially launched at the Amsterdam Motor Show. It was based on a Jeep chassis and some other design components. The independent company was called Rover at the time.
  • In 1967 Rover became part of Leyland Motors and was later called British Leyland.
  • 1974 Land Rover abandoned the US market due to stiff competition from the Japanese 4×4 brands. In
  • 1975 British Leyland collapses as a company and Land Rover splits from the BL group operating separately within BL.
  • In 1978 Land Rover is formed as a separate subsidiary of BL.
  • 1994 The Rover Group is taken over by the German car manufacturing giant BMW
  • 2000 BMW dismantles the Rover group and sells Land Rover to Ford
  • 2007 Ford plans to sell Land Rover and Jaguar
  • 2008 Ford sells Land Rover and Jaguar to Tata Motors
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Det bottnar nog i kunskap och pengar, Land Rover har ju gått igenom en del ägarbyte genom åren och förmodligen tappat ingenjörer, kunnande och annat bra folk på vägen, samt inte haft ordentlig budget att luta sig mot på utvecklingsstadiet.
saxat från interwebs:
  • On 30 April 1948, the first Land Rover was officially launched at the Amsterdam Motor Show. It was based on a Jeep chassis and some other design components. The independent company was called Rover at the time.
  • In 1967 Rover became part of Leyland Motors and was later called British Leyland.
  • 1974 Land Rover abandoned the US market due to stiff competition from the Japanese 4×4 brands. In
  • 1975 British Leyland collapses as a company and Land Rover splits from the BL group operating separately within BL.
  • In 1978 Land Rover is formed as a separate subsidiary of BL.
  • 1994 The Rover Group is taken over by the German car manufacturing giant BMW
  • 2000 BMW dismantles the Rover group and sells Land Rover to Ford
  • 2007 Ford plans to sell Land Rover and Jaguar
  • 2008 Ford sells Land Rover and Jaguar to Tata Motors
Rörigt minst sagt, det ligger nog en del i din förklaring. Kan annars tycka att många bilar delar komponenter men det är klart att vissa bilar kan bestå av större andel saker med svag utformning av olika anledningar
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Är på ön Ischia utanför Neapel för sjunde gången. Samma hotell. Såg den här från middagsbordet i ett skjul 2017. Visade sig att den tillhört mamman till de som idag driver hotellet. I går gick jag ner med en syster för att titta lite närmare. Orörd utan bucklor eller andra uppenbara problem. Lite ytrost på krom och någon liten fläck var vad jag kunde se och känna. Blev förövrigt erbjuden att köpa dem 2017 och den står ju kvar. Världens charmigaste bil? Senapsgul med soltak är ju exakt vad jag skulle valt. Fasen vad sugen jag blev.
IMG_5534.jpeg
IMG_5535.jpeg
IMG_5533.jpeg
IMG_5532.jpeg
 
Senast ändrad:
Årets bilsemester gick till vårt grannland. Ca 350 mil avverkades och det här är efter resan, bilen är ej städad. Bilen har totalt sett gått ca 5000 mil.

Sko och förtäringsförbudet som jag med stort engagemang här på KS införde (se tidigare post för ca tre år sedan i tråden) har återigen visat ett utmärkt resultat.

I baksätet där barnen sitter ser man naturligt mer o-ordning men fram där jag och min sambo sitter är ordningen nästan fullgod.

Model YP är en utmärkt långfärdsbil med den nya iON-däcken. Snabb, komfortabel, tyst, och en otroligt bra GPS underlättar på semestern.

Laddhastigheten vid dom nyaste laddplatserna är smått otrolig.


F3DBED7E-CB47-467A-9E51-0E5E8ACC70F6.jpeg
732E2779-7660-4128-9863-56C7BB4CB5A8.jpeg
15769B8A-4A52-4A3E-9DFA-EBB7ACF81181.jpeg
 

Marli

Cartier
Årets bilsemester gick till vårt grannland. Ca 350 mil avverkades och det här är efter resan, bilen är ej städad. Bilen har totalt sett gått ca 5000 mil.

Sko och förtäringsförbudet som jag med stort engagemang här på KS införde (se tidigare post för ca tre år sedan i tråden) har återigen visat ett utmärkt resultat.

I baksätet där barnen sitter ser man naturligt mer o-ordning men fram där jag och min sambo sitter är ordningen nästan fullgod.

Model YP är en utmärkt långfärdsbil med den nya iON-däcken. Snabb, komfortabel, tyst, och en otroligt bra GPS underlättar på semestern.

Laddhastigheten vid dom nyaste laddplatserna är smått otrolig.


F3DBED7E-CB47-467A-9E51-0E5E8ACC70F6.jpeg
732E2779-7660-4128-9863-56C7BB4CB5A8.jpeg
15769B8A-4A52-4A3E-9DFA-EBB7ACF81181.jpeg
Oj, du hade fått en infarkt om du sett min bil med halva körsträckan efter sommarens 550 mils tur i Europa…. 🤪
 
Topp