• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Njae....jag ville ha en Macan GTS,vilket inte var självklart att man ville sälja mig.

Jag vill också ha en TargaGTS specad enl mina önskemål vilket var Patekomöjligt utan tidigare köp eller "Trevligt Inbyte"
Så visst kan man se det som en Dörröppnare om man vill det.
Det är så förvirrande när det är svårt att få göra av med lite pengar... Vad köpte du för bil nu? En Cayenne?
 

BAAL

Omega
2-Faktor
Njae....jag ville ha en Macan GTS,vilket inte var självklart att man ville sälja mig.

Jag vill också ha en TargaGTS specad enl mina önskemål vilket var Patekomöjligt utan tidigare köp eller "Trevligt Inbyte"
Så visst kan man se det som en Dörröppnare om man vill det.
Törs man fråga hur specen ser ut på Targan?

/B
 

Tapiren

Cartier
Det bottnar nog i kunskap och pengar, Land Rover har ju gått igenom en del ägarbyte genom åren och förmodligen tappat ingenjörer, kunnande och annat bra folk på vägen, samt inte haft ordentlig budget att luta sig mot på utvecklingsstadiet.
saxat från interwebs:
  • On 30 April 1948, the first Land Rover was officially launched at the Amsterdam Motor Show. It was based on a Jeep chassis and some other design components. The independent company was called Rover at the time.
  • In 1967 Rover became part of Leyland Motors and was later called British Leyland.
  • 1974 Land Rover abandoned the US market due to stiff competition from the Japanese 4×4 brands. In
  • 1975 British Leyland collapses as a company and Land Rover splits from the BL group operating separately within BL.
  • In 1978 Land Rover is formed as a separate subsidiary of BL.
  • 1994 The Rover Group is taken over by the German car manufacturing giant BMW
  • 2000 BMW dismantles the Rover group and sells Land Rover to Ford
  • 2007 Ford plans to sell Land Rover and Jaguar
  • 2008 Ford sells Land Rover and Jaguar to Tata Motors
Det är nog en stor del av förklaringen, sen vet jag inte hur historiken för VD och styrelse har sett ut men det delvis besläktade märket Jaguar som jag ju vurmar för har haft det rörigt på den fronten och det har också bidragit till deras ojämna kvalitet och produktion.

Sen verkar ju britterna helt enkelt inte vara speciellt bra på att bygga bilar, de har ju inte fått fram något bilmärke som är känt för kvalitet och lönsamhet?

Jag gillar ju generellt engelska bilar och de Jaguarer jag haft har varit toppen, man man kan inte blunda för att de haft en hel del svårigheter genom åren.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Utan plasttäcke.....

20230722_145828.jpg
20230722_145807.jpg
20230722_145757.jpg
Härligt färgval!
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Det är nog en stor del av förklaringen, sen vet jag inte hur historiken för VD och styrelse har sett ut men det delvis besläktade märket Jaguar som jag ju vurmar för har haft det rörigt på den fronten och det har också bidragit till deras ojämna kvalitet och produktion.

Sen verkar ju britterna helt enkelt inte vara speciellt bra på att bygga bilar, de har ju inte fått fram något bilmärke som är känt för kvalitet och lönsamhet?

Jag gillar ju generellt engelska bilar och de Jaguarer jag haft har varit toppen, man man kan inte blunda för att de haft en hel del svårigheter genom åren.
Har hört någon dra en historia om det… Den engelska biltillverkaren skulle leja ut en del av produktionen till Japan och påpekade att om mer än en procent av delarna var feltillverkade skulle de avsluta samarbetet varpå den japanska tillverkaren svarade: vill ni ha den felproducerade andelen packad för sig?
 
Njae....jag ville ha en Macan GTS,vilket inte var självklart att man ville sälja mig.

Jag vill också ha en TargaGTS specad enl mina önskemål vilket var Patekomöjligt utan tidigare köp eller "Trevligt Inbyte"
Så visst kan man se det som en Dörröppnare om man vill det.

Grattis till en fin bil.

Gällande tilldelning. Det kommer nog lätta upp lite på den fronten tids nog. De flesta bilarna som säljs i den prisklassen är finansierade och med högre finansieringskostnader kommer inte bilarna att flyga iväg på samma sätt - utom utomlands med vår kronkurs som inte kommer återhämta sig på ett bra tag.
 

FlipSwede

Rolex
Grattis till en fin bil.

Gällande tilldelning. Det kommer nog lätta upp lite på den fronten tids nog. De flesta bilarna som säljs i den prisklassen är finansierade och med högre finansieringskostnader kommer inte bilarna att flyga iväg på samma sätt - utom utomlands med vår kronkurs som inte kommer återhämta sig på ett bra tag.
Om jag bott I Sverige så kanske det sett ut så.
Här är det högtryck på allt som är kul och som "DU" inte kan få köpa men "JAG" kan.

Om det sedan är finansierat eller ej vet jag inte.
Men det känns som att "alla" har högvis med äckliga pengar som de absolut inte vill ha och ingenting (se ovan) finns att handla.
Det som finns vill ingen med pengar att bränna ha,lite hårddraget.
 

Sjobedan

Rolex
Goddagens på er alla bilvänner! 😃

Tänkte höra med er om ni har tips på några seriösa och bra bilfirmor för inköp av min bil. Jag går i tankarna att låta min Porsche 911 Turbo S få flytta och förgylla någon annans liv medan jag själv klurar vidare på vad jag skulle vilja testa för något annat istället. 😊

Har ni något förslag på firma så tipsa mig gärna. Stort tack allihopa! 🙏😃

Trevlig dag!

7B1E0D0A-F265-4907-8210-750C4788DC41.jpeg
Kan varmt rekommendera garage-11 i Malmö. De ombesörjer rubbet.

Har själv köpt och sålt genom dem.
 
Om jag bott I Sverige så kanske det sett ut så.
Här är det högtryck på allt som är kul och som "DU" inte kan få köpa men "JAG" kan.

Om det sedan är finansierat eller ej vet jag inte.
Men det känns som att "alla" har högvis med äckliga pengar som de absolut inte vill ha och ingenting (se ovan) finns att handla.
Det som finns vill ingen med pengar att bränna ha,lite hårddraget.

Tycker det har varit likadant i Sverige, men jag tror många har fått börja se om sina prioriteringar även bland de som har det bra ställt. Många har spänt bågen efter förmåga åren som varit. Vet inte om det är likadant i USA, men varför skulle det vara annorlunda där.

Där har man länge leasat bilar långt innan det fenomenet kom hit. Men det gäller kanske inte hela segmentet. Jag skulle tro att även där finansierar man bilarna genom att belåna en annan tillgång. Sedan kan de säga att de har betalt kontant. En sanning med modifikation. Det brukar märkas när konjunkturen vänder hur det egentligen ser ut.

Har under många år läst på forumet Rennlist till och från och där har man kunnat följa olika konjunkturerna som kommit och gått och diskussionerna runt det. Hur folk har löst finansieringar. Hur de har fått prioritera om när det vänder.

Där har jag senaste året eller två sett att man har trådar som länkar till aktioner där priserna mer eller mindre är på all time high. Men det gäller USA. Här i Europa tror jag det har kylts av trots att priserna man begär är oförändrade jämfört med tidigare. Någon kanske kan tycka att det är trevligt att deras bil har ökat i värde i SEK, men jag vet inte om det egentligen är så trevligt när allt kommer omkring. När det är dags att byta bil kommer de vara ännu dyrare än idag, men de ekonomiska förutsättningarna har ändrats i grunden för många.
 

Lello

Omega
Expertpanelen! Behöver tips och råd. Börjat långpendla ca 12 mil enkel resa / dag. Kommer ev. flytta närmre såsmåningom men gillar att köra så ingen större fara.

Alltid uppskattat designen av äldre bilar men av bekvämlighetsskäl (driftsäkerhet, "huvudbry) mestadels kört nyare BMW 1 serie osv.

Men. Nu vill jag slå slag i saken. Kollar runt kring 50 k både uppåt och nedåt. En salig blandning av gamla Mercedes C och E samt BMW 3 och 5 från ca 90 och framåt. Har även spanat en del från 70-80 men känns risky, kanske inte dock?

Även en del annat, typ Volvo s70, s80, 440 av blandad årgång.

Krav - bränner på rätt duktigt på motorvägarna så överhettning och att bli strandad är uteslutet. I övrigt att den skall hålla okej med regelbunden service och inga större tråkiga överraskningar där en reparation kostar som en ersättande bil. Inte helt fel att kunna åka relativt komfortabelt heller.

Vad köpa? :D

Axplock, som synes salig blandning.


Det som lockar mest, men orimligt att pendla med?

Alternativ som kanske är lite mer "kloka"?
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Söker tips på firma i Stockholm som är bra på invändig rekond. XC60 från 2014 som upplevt 2 barndomar med bara halvårsvis stressiga dammsugningar 🤪
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Expertpanelen! Behöver tips och råd. Börjat långpendla ca 12 mil enkel resa / dag. Kommer ev. flytta närmre såsmåningom men gillar att köra så ingen större fara.

Alltid uppskattat designen av äldre bilar men av bekvämlighetsskäl (driftsäkerhet, "huvudbry) mestadels kört nyare BMW 1 serie osv.

Men. Nu vill jag slå slag i saken. Kollar runt kring 50 k både uppåt och nedåt. En salig blandning av gamla Mercedes C och E samt BMW 3 och 5 från ca 90 och framåt. Har även spanat en del från 70-80 men känns risky, kanske inte dock?

Även en del annat, typ Volvo s70, s80, 440 av blandad årgång.

Krav - bränner på rätt duktigt på motorvägarna så överhettning och att bli strandad är uteslutet. I övrigt att den skall hålla okej med regelbunden service och inga större tråkiga överraskningar där en reparation kostar som en ersättande bil. Inte helt fel att kunna åka relativt komfortabelt heller.

Vad köpa? :D

Axplock, som synes salig blandning.


Det som lockar mest, men orimligt att pendla med?

Alternativ som kanske är lite mer "kloka"?
S70in har den allra sämsta motorn. Lika törstig som en T5 men halva prestandan, försök hitta en 2,5 istället i så fall. Annars en fullt rimligt bil att bruksa. E39an och E-klassen känns trevliga att åka i men båda är riktigt rostkänsliga så om de hållit sig så känns det lite trist att bruksköra dem. E46an har samma problem som S70in, det är den sämsta motorkombinationen för modellen. Volvo 440 - det var väl en usel bil redan då?

Grupp 2 känns tråkigt att bruksa. De ska snarare bevaras för eftervärlden nu. Finns inte så många kvar.

S80 2,4 är nog det bästa valet av alla de du föreslår. 2,9 och T6 är mysiga men de har en mycket känslig 4-växlad autolåda från GM. Den 5-växlade fick inte plats. Framförallt T6an äter lådor då den är lite för stark för lådan helt enkelt.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Expertpanelen! Behöver tips och råd. Börjat långpendla ca 12 mil enkel resa / dag. Kommer ev. flytta närmre såsmåningom men gillar att köra så ingen större fara.

Alltid uppskattat designen av äldre bilar men av bekvämlighetsskäl (driftsäkerhet, "huvudbry) mestadels kört nyare BMW 1 serie osv.

Men. Nu vill jag slå slag i saken. Kollar runt kring 50 k både uppåt och nedåt. En salig blandning av gamla Mercedes C och E samt BMW 3 och 5 från ca 90 och framåt. Har även spanat en del från 70-80 men känns risky, kanske inte dock?

Även en del annat, typ Volvo s70, s80, 440 av blandad årgång.

Krav - bränner på rätt duktigt på motorvägarna så överhettning och att bli strandad är uteslutet. I övrigt att den skall hålla okej med regelbunden service och inga större tråkiga överraskningar där en reparation kostar som en ersättande bil. Inte helt fel att kunna åka relativt komfortabelt heller.

Vad köpa? :D

Axplock, som synes salig blandning.


Det som lockar mest, men orimligt att pendla med?

Alternativ som kanske är lite mer "kloka"?

Om infon stämmer på denna borde du kunna ha ett relativt problemfritt ägande
 

FlipSwede

Rolex

Tapiren

Cartier
Expertpanelen! Behöver tips och råd. Börjat långpendla ca 12 mil enkel resa / dag. Kommer ev. flytta närmre såsmåningom men gillar att köra så ingen större fara.

Alltid uppskattat designen av äldre bilar men av bekvämlighetsskäl (driftsäkerhet, "huvudbry) mestadels kört nyare BMW 1 serie osv.

Men. Nu vill jag slå slag i saken. Kollar runt kring 50 k både uppåt och nedåt. En salig blandning av gamla Mercedes C och E samt BMW 3 och 5 från ca 90 och framåt. Har även spanat en del från 70-80 men känns risky, kanske inte dock?

Även en del annat, typ Volvo s70, s80, 440 av blandad årgång.

Krav - bränner på rätt duktigt på motorvägarna så överhettning och att bli strandad är uteslutet. I övrigt att den skall hålla okej med regelbunden service och inga större tråkiga överraskningar där en reparation kostar som en ersättande bil. Inte helt fel att kunna åka relativt komfortabelt heller.

Vad köpa? :D

Axplock, som synes salig blandning.
Många av bilarna går tyvärr bort om du planerar att köra på vintern, de kommer helt enkelt inte att tåla det speciellt länge. Vidare oroar jag mig lite för säkerhet och komfort, det är en sak att köra en 40 år gammal bil en varm sommardag när vägarna är tomma kontra en tidig februarimorgon med ishalka och 12.000 XC60 som halkar runt omkring dig.

Vill du dessutom åka hyggligt pålitligt... och för 50.000kr...

Jaguar S-type är inte dum, nu var väl denna lite dyr sett till budgeten men det finns billigare exemplar som ändå är bra:

Lexus LS400 / LS430 är ju en "riktig" lyxbil annars, inte världens sexigaste kanske men ändå roligare än många andra vanliga bilar, även denna är lite dyr men det bör gå att få hem ett bra ex för mindre än så:

S80:n är inte heller dum, väldigt bekväm och lite charmig i all sin gubbighet.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Expertpanelen! Behöver tips och råd. Börjat långpendla ca 12 mil enkel resa / dag. Kommer ev. flytta närmre såsmåningom men gillar att köra så ingen större fara.

Alltid uppskattat designen av äldre bilar men av bekvämlighetsskäl (driftsäkerhet, "huvudbry) mestadels kört nyare BMW 1 serie osv.

Men. Nu vill jag slå slag i saken. Kollar runt kring 50 k både uppåt och nedåt. En salig blandning av gamla Mercedes C och E samt BMW 3 och 5 från ca 90 och framåt. Har även spanat en del från 70-80 men känns risky, kanske inte dock?

Även en del annat, typ Volvo s70, s80, 440 av blandad årgång.

Krav - bränner på rätt duktigt på motorvägarna så överhettning och att bli strandad är uteslutet. I övrigt att den skall hålla okej med regelbunden service och inga större tråkiga överraskningar där en reparation kostar som en ersättande bil. Inte helt fel att kunna åka relativt komfortabelt heller.

Vad köpa? :D

Axplock, som synes salig blandning.


Det som lockar mest, men orimligt att pendla med?

Alternativ som kanske är lite mer "kloka"?
E-klass eller S80, komfort och krocksäkerhet är bra om du pendlar långt
 

Lello

Omega
Många av bilarna går tyvärr bort om du planerar att köra på vintern, de kommer helt enkelt inte att tåla det speciellt länge. Vidare oroar jag mig lite för säkerhet och komfort, det är en sak att köra en 40 år gammal bil en varm sommardag när vägarna är tomma kontra en tidig februarimorgon med ishalka och 12.000 XC60 som halkar runt omkring dig.

Vill du dessutom åka hyggligt pålitligt... och för 50.000kr...

Jaguar S-type är inte dum, nu var väl denna lite dyr sett till budgeten men det finns billigare exemplar som ändå är bra:

Lexus LS400 / LS430 är ju en "riktig" lyxbil annars, inte världens sexigaste kanske men ändå roligare än många andra vanliga bilar, även denna är lite dyr men det bör gå att få hem ett bra ex för mindre än så:

S80:n är inte heller dum, väldigt bekväm och lite charmig i all sin gubbighet.

E-klass eller S80, komfort och krocksäkerhet är bra om du pendlar långt
Tackar mina herrar. Då stryker jag helt enkelt det jag helst vill ha.

S80 / E- klass - vad tänka på?

Lexus lockar definitivt.

Jaguar har man hört så mycket om, håller de över vintern mm?

Även kikat lite på Rav4. ”Tråkcharmig” på något vis.
 

Sjobedan

Rolex
De är ju också dyrast i Sverige så jag förstår inte hur de lyckas sälja en skruv ens. Men jag är ju inte rik så jag kanske tänker på andra sätt i mina bilinköp ;)
Så kan det absolut vara, men om man har specifik kravbild på vad man vill köpa är de by-far bäst (enligt mig)

Här är min förra. Mina krav var -
Svart, svart, svart. Vips så stod den där.
IMG_0603.jpeg
 

Tapiren

Cartier
Tackar mina herrar. Då stryker jag helt enkelt det jag helst vill ha.

S80 / E- klass - vad tänka på?

Lexus lockar definitivt.

Jaguar har man hört så mycket om, håller de över vintern mm?

Även kikat lite på Rav4. ”Tråkcharmig” på något vis.
Jag har inte någon superkoll på S80 men jag har fått intrycket av att de är ganska pålitliga. De finns med en uppsjö olika motorer men jag hade satsat på ”klassikern”, den femcylindriga dieseln, alternativt V8. Det finns lite udda etanolvarianter och mitt intryck är att de inte alltid är jättebra. Detsamma gäller de fyrcylindriga dieselmotorerna.

En E-klass för 50.000 kr kommer antagligen vara en 2004-2005:a och de har problem med bromsarna som är lite för komplicerade för sitt eget bästa och de rostar en hel del. 200-motorn är inte pålitlig men de andra är det. Efter några år kom det en V6:a som heter 350 och den vill du INTE ha. Då försvann dock bromsproblemen, men från det året (2005?) är bensinsexorna inte något att ha så då återstår i princip enbart diesel.

Jaguar har en del problem med rost i trösklarna men det går väl att hantera, karossen i övrigt klarar sig ganska bra. Dock ska man vara mycket försiktig vid köpet, hyggligt många av dem som säljs billigt har rost just i trösklar och / eller bakvagn
 

Lello

Omega
Jag har inte någon superkoll på S80 men jag har fått intrycket av att de är ganska pålitliga. De finns med en uppsjö olika motorer men jag hade satsat på ”klassikern”, den femcylindriga dieseln, alternativt V8. Det finns lite udda etanolvarianter och mitt intryck är att de inte alltid är jättebra. Detsamma gäller de fyrcylindriga dieselmotorerna.

En E-klass för 50.000 kr kommer antagligen vara en 2004-2005:a och de har problem med bromsarna som är lite för komplicerade för sitt eget bästa och de rostar en hel del. 200-motorn är inte pålitlig men de andra är det. Efter några år kom det en V6:a som heter 350 och den vill du INTE ha. Då försvann dock bromsproblemen, men från det året (2005?) är bensinsexorna inte något att ha så då återstår i princip enbart diesel.

Jaguar har en del problem med rost i trösklarna men det går väl att hantera, karossen i övrigt klarar sig ganska bra. Dock ska man vara mycket försiktig vid köpet, hyggligt många av dem som säljs billigt har rost just i trösklar och / eller bakvagn
Tack! Lutar alltmer åt gubbvolvo efter några dagars surfande. När det väl sker nåt verkar de vara hyfsat letmekade med och går att lämna in lite varstans.
 
Hade också köpt en S80 och då D5:an, även om diesel inte är så populärt idag. Ska det köras långt dagligen är det fortfarande det bästa motoralternativet. Många bilverkstäder kan skruva Volvo. Så här i Sverige är det ett tryggt bilköp. Just S80:n kanske är mindre populär än en V70, men det kan man ju ta som positivt. Behöver man inte en kombi åker man bekvämt i en S80.

E-klass och 5:serie är jättefina långfärdsbilar, men de är benägna att rosta bägge två. De har åldern mot sig. Ett fint exemplar skulle nog vara lika fint om man använder bilen året runt utan att man lägger mycket tid och resurser för att hålla bilen i ordning. Av det skälet hade jag köpt t ex en fin E39:a som en användbar praktisk entusiastbil om man gillar den generationen BMW. De tål mil, är väldigt bekväma med rätt utrustning men kanske bör skonas från vårt vinterklimat med tanke på dess ålder.
 

Lello

Omega
Hade också köpt en S80 och då D5:an, även om diesel inte är så populärt idag. Ska det köras långt dagligen är det fortfarande det bästa motoralternativet. Många bilverkstäder kan skruva Volvo. Så här i Sverige är det ett tryggt bilköp. Just S80:n kanske är mindre populär än en V70, men det kan man ju ta som positivt. Behöver man inte en kombi åker man bekvämt i en S80.

E-klass och 5:serie är jättefina långfärdsbilar, men de är benägna att rosta bägge två. De har åldern mot sig. Ett fint exemplar skulle nog vara lika fint om man använder bilen året runt utan att man lägger mycket tid och resurser för att hålla bilen i ordning. Av det skälet hade jag köpt t ex en fin E39:a som en användbar praktisk entusiastbil om man gillar den generationen BMW. De tål mil, är väldigt bekväma med rätt utrustning men kanske bör skonas från vårt vinterklimat med tanke på dess ålder.
Topp, tack. Ja såklart vore det tråkigt att hitta ett fint ex och köra sönder. Vore väl i s f om man har tur och hittar ett fint ex för samma peng som motsvarande Volvo. Kanske denna?

Skall kolla disel. Dock bor jag i miljözon (eu6) men det kanske inte är så ofta de gör sådana kontroller oavsett.
 
Topp