• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

hedbrg

Panerai
Tack för era svar. Vad tycker ni om förslaget till den nya koldioxidskatten? Något jag borde tänka på när jag väljer bil? Räknade på det och en Tiguan med 150 dsg släpper 161 g/km, vilket kan bli riktigt dyrt om jag förstått det rätt...
Den skulle väl bara påverka nybilsförsäljning, så passa på innan de slår igenom isåfall!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Passat, fick extra luftintag i huven också då det var spikar i plankan (y)
20170508_094400.jpg
 

Husse

Patek
Ekonomin som urmakarstudent blev tuffare än vad jag hade räknat med. Därför ska denna pärlan avyttras och något bränslesnålare införskaffas.
Kommer upp på blocket inom en kort framtid. Om någon klocksnackare är intresserad så dra iväg ett PM.. (84a -NA)
20170504_211615.jpg
Tänkte du skippa bil?
Det är ju en pensionär, vilket innebär skattefri och bes vart annat år! Förhållandevis billigt bilägande, nu bor ju jag i glesbygd, så parkeringskostnader och försäkring är rejält mycket billigare än i stan. Betalar 220kr/ mån för kallgarage! Försäkringen har jag inte koll på just nu... men vet att det skiljer en hel del. Dessutom, om nya skattereglerna för avgaser går igenom, kommer priset på äldre (30+år) bilar att stiga!
Tänk över beslutet innan du säljer!
Riktigt fin bil för övrigt!
 

Klahr

Omega
Tack kära wisses! Blir ett besök hos Beemer under nästa vecka :cigar:
F.ö så finns det ju en fantastisk funktion i BMW, iaf enligt mig, och det är vredet som sitter högre upp än det du har fotat. Där du kan välja om du ska ha 20 kalla grader eller 20 varma grader. Den funktionen saknar jag i min S7:a.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
F.ö så finns det ju en fantastisk funktion i BMW, iaf enligt mig, och det är vredet som sitter högre upp än det du har fotat. Där du kan välja om du ska ha 20 kalla grader eller 20 varma grader. Den funktionen saknar jag i min S7:a.

Okej... I'll bite...
Vad är skillnaden på 20 varma-, eller 20 kalla grader?
 

Klahr

Omega
Okej... I'll bite...
Vad är skillnaden på 20 varma-, eller 20 kalla grader?
Jag tycker inte heller att det ska vara någon skillnad, 20 grader är 20 grader givetvis. Det kommer antingen varm luft eller kall luft. Du behöver inte kämpa med graderna för att uppnå rätt temp. Men jag antar att den kyler direkt på kalla alternativet och värmer direkt på det varma. Eller nått :D Jag vet inte hur det funkar men i love it :)
 

Edin

Panerai
Jag tycker inte heller att det ska vara någon skillnad, 20 grader är 20 grader givetvis. Det kommer antingen varm luft eller kall luft. Du behöver inte kämpa med graderna för att uppnå rätt temp. Men jag antar att den kyler direkt på kalla alternativet och värmer direkt på det varma. Eller nått :D Jag vet inte hur det funkar men i love it :)

Tror det är mer som ett friskluftsvred där du kan få in frisk luft direkt utan att gå igenom värmaren. Dock kan jag ha fel på det vredet men så är det i alla fall i Mb som har samma sak.
 

Edin

Panerai
Kanske, men varför ha rött åt ena hållet och blått åt andra isf? :)

no idea. Men du får ju kallare desto fortare du kör om du dra den till blått. Och det röda blir ju bara vad det är inställt på climan. Ärligt tycker jag det är en helt värdelös funktion. Varför kunna ställa en temp på ett ställe och en annan på ett annat. Samma med det här med klimatzoner i bilen då det knappast kan bli exakt 19 på föraren och sen 25 på passageraren och utöver det 30 på tomten bakom föraren och 16 på nissen bakom passageraren. En temp räcker ju för sjutton! :)
 

Klahr

Omega
no idea. Men du får ju kallare desto fortare du kör om du dra den till blått. Och det röda blir ju bara vad det är inställt på climan. Ärligt tycker jag det är en helt värdelös funktion. Varför kunna ställa en temp på ett ställe och en annan på ett annat. Samma med det här med klimatzoner i bilen då det knappast kan bli exakt 19 på föraren och sen 25 på passageraren och utöver det 30 på tomten bakom föraren och 16 på nissen bakom passageraren. En temp räcker ju för sjutton! :)
Stämmer inte. Det blir varmare åt rött och kallare åt blått. Det är en helt fantastisk funktion, tycker jag.
 

Schildfat

Cartier
Är det någon som skulle kunna ge mig en bättre insikt när det kommer till tjänstebil? Har ett företag men har alltid haft bilen registrerad privat och dragit av milersättning. Jag är inne på att köpa en Cayenne, och privatpris har jag tittat på nya generationen som kom ut 2011, så tittar på den karossen med ca 10k mil för 350k ungefär. Är väl helt okej men den är ju rätt så gammal och lär sjunka en del i värdeminskning. Dock slog mig tanken idag när jag körde förbi Porsche Center och såg nya fina Cayenne, något som jag inte skulle vilja köpa privat för den prispengen då jag ska flytta och köpa hus i slutet av året, och vill inte belåna mig. Vilken prisbild är det man tittar på när vi snackar om att ta ut en sådan tjänstebil? Förstår ju att ju dyrare bilen är, och desto mer man kör privat, desto mer fördelaktigt är det att faktiskt ha en tjänstebil. Är det någon här som har Cayenne/Macan som tjänstebil? Vad blir alla kostnader med förmånsbeskattning, leasingavgift, etc? Är faktiskt inte alls insatt med att ha bil i företaget, har alltid ägt dem privat, men vill inte köpa så dyr bil privat och vill inte belåna mig på en bil (känns lite onödigt). Köpte en 2015 A4a, räckte gott och väl men allt för dyr privatköpt. Alla tips uppskattas :)
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Är det någon som skulle kunna ge mig en bättre insikt när det kommer till tjänstebil? Har ett företag men har alltid haft bilen registrerad privat och dragit av milersättning. Jag är inne på att köpa en Cayenne, och privatpris har jag tittat på nya generationen som kom ut 2011, så tittar på den karossen med ca 10k mil för 350k ungefär. Är väl helt okej men den är ju rätt så gammal och lär sjunka en del i värdeminskning. Dock slog mig tanken idag när jag körde förbi Porsche Center och såg nya fina Cayenne, något som jag inte skulle vilja köpa privat för den prispengen då jag ska flytta och köpa hus i slutet av året, och vill inte belåna mig. Vilken prisbild är det man tittar på när vi snackar om att ta ut en sådan tjänstebil? Förstår ju att ju dyrare bilen är, och desto mer man kör privat, desto mer fördelaktigt är det att faktiskt ha en tjänstebil. Är det någon här som har Cayenne/Macan som tjänstebil? Vad blir alla kostnader med förmånsbeskattning, leasingavgift, etc? Är faktiskt inte alls insatt med att ha bil i företaget, har alltid ägt dem privat, men vill inte köpa så dyr bil privat och vill inte belåna mig på en bil (känns lite onödigt). Köpte en 2015 A4a, räckte gott och väl men allt för dyr privatköpt. Alla tips uppskattas :)

Mitt förslag är att du kontaktar säljaren på Porsche. De kan ge dig den exakta summan utan gissningar.
Klart du ska ha en Cayenne!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ni som har förmånsbilar, exakt hur fungerar Det?
Snart dags för mig att få en och jag tänker mig en Kia Optima för runt 300.
Som jag fattat rätt så bör jag kunna hamna någonstans runt 1000kr/mån för den. Låter det rimligt? Jag har ingen monster-lön så skatten blir inte några 50%.
Vilka andra bilar finns för vettig peng?
Skoda Octavia finns men den ser, På bild, ruskigt tråkig ut inuti...
Volvo är trevliga, men där är väl förmånsvärdet något högre? Alternativet var en V40 som jag kanske tar över efter en annan på jobbet men den är ju fullsmetad med alla options så den är nog inte så värst billig..
 

BadkarsPiraten

Vacheron
@BadkarsPiraten
Vad är dina behov? Hur stor bil behöver du?
Mitt råd är titta på vg/audi dyrare ja men ngt helt annat än Kia!

Något att åka bekvämt 1 person i.
Kommer åka mest resor på 4+ timmar.
Audi är i princip no-no på mitt företag. Finaste vi får är Volvo.
Samt så är jag inte beredd att betala så mycket pengar för en bil som inte ens jag äger.
Jag tycker Kia är bra. Jag hade förra generationens K5 (Optima) när jag var i Korea och den var trevlig. Trevlig för att vara en "billig" bil dvs.
Sen är den ju riktigt snygg faktiskt
 
Topp