• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

hedbrg

Panerai
N53 är en av bmws sämsta motorer, och svårt att avgöra om det är ett problemexemplar eller inte. Knackandet går att maskera genom hårdkörning innan, men kommer sakteligen tillbaka.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Riktigt sugen på en Z4 coupe. Varit drömbilen sedan 18 års ålder och jag tycker än idag att den svarta är en av dom snyggaste bilarna som någonsin skapats.

hittade denna: https://www.blocket.se/kronoberg/BMW_Z4_3_0SI_Coupe__Sport_73307325.htm?ca=2&w=3
Endast svart som är av intresse. Automatlådan verkar ha bra rykte. Låga mil. Inte överdrivet ofta dom dyker upp.
Det negativa är väl import sedan kommer det behövas vinterdäck och motorvärmare, men det tar jag då hehe.
Ställt lite frågor till företaget, får se vad dom säger.
Valde själv mellan z4 och 645, rätt nöjd jag valde 645 såhär i efterhand. Väldigt mycket mer bil om man är intresserad av sådant.
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Efter två månader och några hundra mil, klart nöjd, inte minst med färgvalet som var en chansning efter att bara sett den på en provbit ... :happyhappy:
420 GC 2017-04-28 (5, no plate).jpg
Jäkligt snygg.....måste bara bli av med 2 tonåringar och en hund så platsen räcker till:)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Rolig bil för säg, runt 100k? Upp/ner 20-30k. Kan likväl vara en för 50, vad säger panelen? Inget trams om bränslesnål osv.
 

sweedee

Cartier
Bilprovningens Bildiagnos är tyvärr inte så mycket att hänga i julgranen enligt mig. Det är mer som en lite noggrannare besiktning egentligen och den kommer inte avslöja några bilspecifika fel på motor. Vad jag förstår klarar deras diagnostikverktyg enbart av att ge generella felbeskrivningar - dvs det kan stå "fel på avgasrening" när felet kan bero på spridare, spolar eller dylikt. Jag skulle mycket hellre försöka få bilen testad på en riktig BMW-verkstad.

Tyvärr har N53 _mycket_ problem med ryckig gång och felkoder vilket bland annat beror på NOx-sensor (inte skitdyrt), spridare (dyrt), spolar (dyrt), högtryckspump (jättedyrt).

Som kuriosa hade jag min 530 inne för hjulinställning hos Per Larsson Bilteknik (känd BMW specialist Sthlm) och bara under de 90 minuter jag satt och väntade kom det in 3st(!) N53or med lysande motorlampa...
Verkar ju mindre och mindre lovande detta. Lider alla z4 av detta eller någon årsmodell som har stabilare motor? Ska läsa mer själv när jag sätter mig vid dator igen.
 

sweedee

Cartier
Verkar ju mindre och mindre lovande detta. Lider alla z4 av detta eller någon årsmodell som har stabilare motor? Ska läsa mer själv när jag sätter mig vid dator igen.
*i och med att ej kan ändra. mitt inlägg.
Läser om både n52 och 53, men blir inte riktigt klok då jag tycker det står samma årsmodell på flera av dom fast med annan benämning på motorn.

jag får fram
"
Z4 3.0si 2006-08 N52: 6-cyl radmotor DOHC 2996 cm³ 265 hk Bränsleinsprutning" och inte n53, men det är möjligt att jag blandar ihop något.
Hur ser man om/att det är n53 @alfgren ?
 
Senast ändrad:

sweedee

Cartier
Frågor som jag ställde säljaren var:
Vilket land importerades den ifrån?
Hur många nycklar finns det?
Hur ser mönsterdjupet ut? Hur många säsonger kvar tror du?
Har den till din kännedom varit krockad?
Är det n52 eller n53 motorn?
Får man med varudeklaration vid köp?
Har bilen i fråga någon ”Total loss vehicle” eller ”Salvage” notering? (denna fråga pga en artikel som har skrivits om säljaren för några år sedan)

Fick svaret:

"Godförmiddag,
Vad jag kan utläsa mellan raderna så är ett bilköp en väldigt tråkig erfarenhet, med det så måste jag be er att komma ner för att kunna göra en affär.
Ni måste få möjlighet att uppleva bilen liksom bolaget och mig som säljare för att kunna göra ett tryggt köp.

Motorn är en N52, 195kw (265HK) "SI" modell.

Bakskärmarna är omlackade vad jag har kunnat se, resten är original, denna bilen som jag nämnde var tänkt till mitt privata bruk denna säsong kanske även nästa.

Bilen har ägts av en och samma ägare först inom sitt bolag sedan av vd:n själv som köpte loss den ur bolaget, så fick jag historian berättad.
Vad gällande tidigare skador/olyckor är det inget vi kan garanterar då vi tyvärr inte har någon kännedom om detta, även här är det viktigt att ni själva får en känsla över hur bilen känns. Givetvis är en bildiagnos en av dom bättre vägarna att gå för att få bilen kontrollerad av en oberoende part.

Hade bilen inte varit i gott skick så hade den inte heller lagts ut genom bolaget utan sålts via mig själv privat.

Garantin är precis som det skrivs anpassade efter MRF:s rek. dvs. Dolda fel samt trafiksäkerhetsgaranti i 6 månader. Sedan har vi mer omfattande garantier som kan medfölja, som levereras i samarbete med AutoConsept.

Ang. artikeln så lär oss nått nytt hela tiden, varje dag, just den typen av bilar håller vi oss väldigt långt ifrån. Genom ännu mer noggranna kontroller innan och inför ett inköp.

Tyvärr som jag nämnde när vi talades vid så har jag väldigt svårt att svara via mejl då telefonen går före, har ni några funderingar vänligen ring.

Svarar lite snabbt på frågorna ni ställde i föregående mejl,

Bilen importerades från tyskland via en handlare vi använder oss av väldigt mycket.
Alla tre nycklar finns, två "riktiga" och den tredje "plånboksnyckeln".
Däcken som är på är nya, uppskattningsvis har jag rullat 10mil med dom än så länge.

Framrutan är sprucken, har börjat "vandra" iväg från ett tidigare stenskott.

Hoppas detta har gett er nån mer uppfattning om oss, ni är varmt välkommen ner på ett besök!"

Hur tycker ni det låter? :)
Sprickan på framrutan var någonting som han nämnde direkt innan det här mailsvaret.

Funderar på att starta en "sökes" tråd här i lifestyle och se om man kan hitta någon ks´are i Växjö som är bilintresserad och kan kika på denna åt mig mot ersättning. Har tyvärr ingen möjlighet att flyga ned själv och kika, och med mina kunskaper hade det varit till föga nytta hur som helst.
 

par

Patek
2-Faktor
*i och med att ej kan ändra. mitt inlägg.
Läser om både n52 och 53, men blir inte riktigt klok då jag tycker det står samma årsmodell på flera av dom fast med annan benämning på motorn.

jag får fram
"
Z4 3.0si 2006-08 N52: 6-cyl radmotor DOHC 2996 cm³ 265 hk Bränsleinsprutning" och inte n53, men det är möjligt att jag blandar ihop något.
Hur ser man om/att det är n53 @alfgren ?
Har du kontaktar BMW verkstad för att få fram tyskservicehistorik så du vet att milen stämmer?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Frågor som jag ställde säljaren var:
Vilket land importerades den ifrån?
Hur många nycklar finns det?
Hur ser mönsterdjupet ut? Hur många säsonger kvar tror du?
Har den till din kännedom varit krockad?
Är det n52 eller n53 motorn?
Får man med varudeklaration vid köp?
Har bilen i fråga någon ”Total loss vehicle” eller ”Salvage” notering? (denna fråga pga en artikel som har skrivits om säljaren för några år sedan)

Fick svaret:

"Godförmiddag,
Vad jag kan utläsa mellan raderna så är ett bilköp en väldigt tråkig erfarenhet, med det så måste jag be er att komma ner för att kunna göra en affär.
Ni måste få möjlighet att uppleva bilen liksom bolaget och mig som säljare för att kunna göra ett tryggt köp.

Motorn är en N52, 195kw (265HK) "SI" modell.

Bakskärmarna är omlackade vad jag har kunnat se, resten är original, denna bilen som jag nämnde var tänkt till mitt privata bruk denna säsong kanske även nästa.

Bilen har ägts av en och samma ägare först inom sitt bolag sedan av vd:n själv som köpte loss den ur bolaget, så fick jag historian berättad.
Vad gällande tidigare skador/olyckor är det inget vi kan garanterar då vi tyvärr inte har någon kännedom om detta, även här är det viktigt att ni själva får en känsla över hur bilen känns. Givetvis är en bildiagnos en av dom bättre vägarna att gå för att få bilen kontrollerad av en oberoende part.

Hade bilen inte varit i gott skick så hade den inte heller lagts ut genom bolaget utan sålts via mig själv privat.

Garantin är precis som det skrivs anpassade efter MRF:s rek. dvs. Dolda fel samt trafiksäkerhetsgaranti i 6 månader. Sedan har vi mer omfattande garantier som kan medfölja, som levereras i samarbete med AutoConsept.

Ang. artikeln så lär oss nått nytt hela tiden, varje dag, just den typen av bilar håller vi oss väldigt långt ifrån. Genom ännu mer noggranna kontroller innan och inför ett inköp.

Tyvärr som jag nämnde när vi talades vid så har jag väldigt svårt att svara via mejl då telefonen går före, har ni några funderingar vänligen ring.

Svarar lite snabbt på frågorna ni ställde i föregående mejl,

Bilen importerades från tyskland via en handlare vi använder oss av väldigt mycket.
Alla tre nycklar finns, två "riktiga" och den tredje "plånboksnyckeln".
Däcken som är på är nya, uppskattningsvis har jag rullat 10mil med dom än så länge.

Framrutan är sprucken, har börjat "vandra" iväg från ett tidigare stenskott.

Hoppas detta har gett er nån mer uppfattning om oss, ni är varmt välkommen ner på ett besök!"

Hur tycker ni det låter? :)
Sprickan på framrutan var någonting som han nämnde direkt innan det här mailsvaret.

Funderar på att starta en "sökes" tråd här i lifestyle och se om man kan hitta någon ks´are i Växjö som är bilintresserad och kan kika på denna åt mig mot ersättning. Har tyvärr ingen möjlighet att flyga ned själv och kika, och med mina kunskaper hade det varit till föga nytta hur som helst.
Ändå ett ganska utförligt svar som om säljaren faktiskt försöker hjälpa till. Jag har sett betydligt sämre...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Väldigt, ser noll anledning till att byta såhär 1,5 år senare. Förstår att många inte gillar modellen rent utseendemässigt, men gör man är den svårslagen. Det enda jag saknar (pga) åldern är att telefonen inte går att koppla upp till bilen. Köpte en lågmilare och fick byta voltregulatorn men efter det går den perfekt. Trevligt med gammal lyx som aktivt chassi, styrning och lullull som i den aktuella bilen kostar närmare 1,2''. Snittar på 0,92 l med mina pendlarmil, även om det inte var så intressant i ditt fall.
 

demondave

Rolex
Rolig bil för säg, runt 100k? Upp/ner 20-30k. Kan likväl vara en för 50, vad säger panelen? Inget trams om bränslesnål osv.

Rolig som i körmaskin, eller som i udda/häftig/kul bil? Tillräcklig budget för mycket udda :)

Type R som körmaskin, även om jag håller med dig om utseendet. Den ska ju iaf kännas sjukt snabb, och varvvilligt är kul på riktigt.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Rolig som i körmaskin, eller som i udda/häftig/kul bil? Tillräcklig budget för mycket udda :)

Type R som körmaskin, även om jag håller med dig om utseendet. Den ska ju iaf kännas sjukt snabb, och varvvilligt är kul på riktigt.
Öppet för tolkning, tar tacksamt emot alla olika tips. :)

Fastnar för m5 e39 nu också, svåra val det här. :p
 

demondave

Rolex
Öppet för tolkning, tar tacksamt emot alla olika tips. :)

Fastnar för m5 e39 nu också, svåra val det här. :p

Bra val, men fina börjar kosta. Sjukt svårt att hitta ett bra ex. Brorsan hade en långmilad, välskött för några år sedan. Riktigt underbar bil under 100k. Akta coilovers och tacky styling kittade lik, spik original är helrätt på en M5 e39.

Otippat val i samma klass, Jaguar XJR. Inga erfarenheter, men skulle gärna ha en. Gentlemannaräser :D
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Bra val, men fina börjar kosta. Sjukt svårt att hitta ett bra ex. Brorsan hade en långmilad, välskött för några år sedan. Riktigt underbar bil under 100k. Akta coilovers och tacky styling kittade lik, spik original är helrätt på en M5 e39.

Otippat val i samma klass, Jaguar XJR. Inga erfarenheter, men skulle gärna ha en. Gentlemannaräser :D


Apropå Jagga. Denna verkar ju spännande. Någon som kan fylla i?

https://www.blocket.se/stockholm/Jaguar_S_Type_R_Supercharger_V8_395hp_72237480.htm?ca=11&w=3
 

AE41500

Panerai
Frågor som jag ställde säljaren var:
Vilket land importerades den ifrån?
Hur många nycklar finns det?
Hur ser mönsterdjupet ut? Hur många säsonger kvar tror du?
Har den till din kännedom varit krockad?
Är det n52 eller n53 motorn?
Får man med varudeklaration vid köp?
Har bilen i fråga någon ”Total loss vehicle” eller ”Salvage” notering? (denna fråga pga en artikel som har skrivits om säljaren för några år sedan)

Fick svaret:

"Godförmiddag,
Vad jag kan utläsa mellan raderna så är ett bilköp en väldigt tråkig erfarenhet, med det så måste jag be er att komma ner för att kunna göra en affär.
Ni måste få möjlighet att uppleva bilen liksom bolaget och mig som säljare för att kunna göra ett tryggt köp.

Motorn är en N52, 195kw (265HK) "SI" modell.

Bakskärmarna är omlackade vad jag har kunnat se, resten är original, denna bilen som jag nämnde var tänkt till mitt privata bruk denna säsong kanske även nästa.

Bilen har ägts av en och samma ägare först inom sitt bolag sedan av vd:n själv som köpte loss den ur bolaget, så fick jag historian berättad.
Vad gällande tidigare skador/olyckor är det inget vi kan garanterar då vi tyvärr inte har någon kännedom om detta, även här är det viktigt att ni själva får en känsla över hur bilen känns. Givetvis är en bildiagnos en av dom bättre vägarna att gå för att få bilen kontrollerad av en oberoende part.

Hade bilen inte varit i gott skick så hade den inte heller lagts ut genom bolaget utan sålts via mig själv privat.

Garantin är precis som det skrivs anpassade efter MRF:s rek. dvs. Dolda fel samt trafiksäkerhetsgaranti i 6 månader. Sedan har vi mer omfattande garantier som kan medfölja, som levereras i samarbete med AutoConsept.

Ang. artikeln så lär oss nått nytt hela tiden, varje dag, just den typen av bilar håller vi oss väldigt långt ifrån. Genom ännu mer noggranna kontroller innan och inför ett inköp.

Tyvärr som jag nämnde när vi talades vid så har jag väldigt svårt att svara via mejl då telefonen går före, har ni några funderingar vänligen ring.

Svarar lite snabbt på frågorna ni ställde i föregående mejl,

Bilen importerades från tyskland via en handlare vi använder oss av väldigt mycket.
Alla tre nycklar finns, två "riktiga" och den tredje "plånboksnyckeln".
Däcken som är på är nya, uppskattningsvis har jag rullat 10mil med dom än så länge.

Framrutan är sprucken, har börjat "vandra" iväg från ett tidigare stenskott.

Hoppas detta har gett er nån mer uppfattning om oss, ni är varmt välkommen ner på ett besök!"

Hur tycker ni det låter? :)
Sprickan på framrutan var någonting som han nämnde direkt innan det här mailsvaret.

Funderar på att starta en "sökes" tråd här i lifestyle och se om man kan hitta någon ks´are i Växjö som är bilintresserad och kan kika på denna åt mig mot ersättning. Har tyvärr ingen möjlighet att flyga ned själv och kika, och med mina kunskaper hade det varit till föga nytta hur som helst.
Kolla upp den bilen mycket noga är mitt tips. Jag är tveksam om den levt hela sitt liv i tyskland då den lev. med "engelsk språkversion". En googling och denna tråd hittades, läs från början till slut.
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=288339&sida=1
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Jag har haft en Jaguar S Type, inte R V8 som denna, utan vanliga 3 liters V6. Otroligt bekväm bil, skön att köra om än automatlådan var lite väl hackig ibland. Min var från 2002 och hade en massa småfel hela tiden, men det hör liksom lite till. Mot slutet började diverse varninslampor lysa såpass frekvent att jag uppgraderade till en XF.
 
Topp