• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Kör en 120D och är nöjd, skulle gärna ha en till hobbybil men det finns inte utrymme för det.
 

Bilagor

  • bmw.jpg
    bmw.jpg
    35.2 KB · Visningar: 752

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Empa skrev:
Kör en 120D och är nöjd, skulle gärna ha en till hobbybil men det finns inte utrymme för det.

Hur är den där vid vinterväglag? Behöver jag bil i vår när jag flyttar hem blir det en sån eller en 118d men har hört av en kompis på BMW att de är lite väl läskiga vid halt väglag.
 

jabla

Sarlacc
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Läskiga? bakhjulsdrivet är det enda rätta vid vinterväglag om man vill ha lite roligt :mrgreen:
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Fryken skrev:
Empa skrev:
Kör en 120D och är nöjd, skulle gärna ha en till hobbybil men det finns inte utrymme för det.

Hur är den där vid vinterväglag? Behöver jag bil i vår när jag flyttar hem blir det en sån eller en 118d men har hört av en kompis på BMW att de är lite väl läskiga vid halt väglag.

Just 1 serien har varit lite debatt om att den känns ostabil på vintern, beror nog mycket på vilka däck man har.
Satsa på ett par bra däck, men vissa fabrikat har för svaga sidor så då kan det upplevas som ostabilt.

Dock är ju bilen liten så det är klart den inte får samma egenskaper som en med större bas vad kommer till stabilitet och fördelning.

Nya 1 an kommer ju med x-drive, kanske är något ?

Personligen är 1 serien för lite för mig, får panik i den men det är ju en fin bil om man bor i stan.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ja jag har inte valt rätt däck märker jag, det är ganska ofta antispinn lampan blinkar faktiskt. Men den är väldigt mycket stabilare än min gamla E46 328.
Den är inte heller så liten invändigt (iaf inte fram) och jag är 185cm lång, M-sport med svart innertak förhöjer myskänslan :)

För att dra en jämförelse så körde jag en nyare Passat diesel i 80mil och jag tycker nog att BMW:n är lika stabil eller ostabil. Antispinnlampan blinkade lite när man körde om i modden, men helt odramatiskt, precis som i BMW:n.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Empa skrev:
Ja jag har inte valt rätt däck märker jag, det är ganska ofta antispinn lampan blinkar faktiskt. Men den är väldigt mycket stabilare än min gamla E46 328.
Den är inte heller så liten invändigt (iaf inte fram) och jag är 185cm lång, M-sport med svart innertak förhöjer myskänslan :)

För att dra en jämförelse så körde jag en nyare Passat diesel i 80mil och jag tycker nog att BMW:n är lika stabil eller ostabil. Antispinnlampan blinkade lite när man körde om i modden, men helt odramatiskt, precis som i BMW:n.

Ok. Låter bra! Är (nästan) samma längd själv och ska isf mest ha den för att ta mig från A-B samt ingen familj osv så tror nog att den duger bra. :) Bra klipp i den också antar jag?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Empa skrev:
Ja jag har inte valt rätt däck märker jag, det är ganska ofta antispinn lampan blinkar faktiskt. Men den är väldigt mycket stabilare än min gamla E46 328.
Den är inte heller så liten invändigt (iaf inte fram) och jag är 185cm lång, M-sport med svart innertak förhöjer myskänslan :)

För att dra en jämförelse så körde jag en nyare Passat diesel i 80mil och jag tycker nog att BMW:n är lika stabil eller ostabil. Antispinnlampan blinkade lite när man körde om i modden, men helt odramatiskt, precis som i BMW:n.

Finns mycket att läsa om detta fenomen på www.autopower.se är många som drabbats av det.
Ja den är trevlig inuti, känns bra med den fetare ratten också blir tight känsla.
Lite för trång för mig, då är jag inte riktigt lika lång som dig men det handlar om vad man är vad vid innan :)

annars är det en fin bil med relativt få kända problem så det är bra.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Fryken skrev:
Ok. Låter bra! Är (nästan) samma längd själv och ska isf mest ha den för att ta mig från A-B samt ingen familj osv så tror nog att den duger bra. :) Bra klipp i den också antar jag?

Ja det är den kanon till, fast hade jag gjort samma val idag hade jag valt en 130 då milen blev färre per år än planerat.
Ja klipp är det väl, men det beror på vad man jämför med såklart :)

CaptainOats skrev:
Finns mycket att läsa om detta fenomen på http://www.autopower.se är många som drabbats av det.
Ja den är trevlig inuti, känns bra med den fetare ratten också blir tight känsla.
Lite för trång för mig, då är jag inte riktigt lika lång som dig men det handlar om vad man är vad vid innan :)

annars är det en fin bil med relativt få kända problem så det är bra.

Ja jag har kikat en del där om däck och instabilitet, får kolla noggrannare nästa gång jag köper däck :)
 
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Eder undersköterska kör Volkswagen Eos, fungerar rätt bra med plåtcab på de här breddgraderna ändå. Hade varit värre med tygsufflett. :mrgreen:

Eos3.jpg
 

Jimmy85

Omega
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Audi a4 quattro -2006 22000mil har den rullat, men tuggar på perfekt.
Har en Mb 300e w124 också gråmetallic och svart skinn, härlig retrokänsla i den. :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Bilnörd in i själen men just nu billös. Lånar sambons helt ointressanta Toyotakombi vid behov.

Sist stod det en BMW 325iM 2008 på uppfarten.

302527-2865659.jpg


Skojigast hittils har min Z4 3,0 varit

174670-1927792.jpg
 

Hmmmm

Omega
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

M5 Touring, underbar och Pagodan! FInsmakare. Ska spana vad du har för kliocka kanskeman lär sig ngt :D

leben skrev:
jakob.dala skrev:
Det enda rätta.
Alfa Romeo Giulia Super

Finns ev en V70 också

Love it!

JakobZ skrev:
leben skrev:
Audi A6 3.2Q Avant 2006 (byts i december)
BMW M5 Touring 1992
Mercedes 280 SL Pagoda 1970

:D


Helt okej :mrgreen: :mrgreen:

Tackar! :D

Per skrev:
Rossi skrev:
Porsche 911S -69. Min keeper. Ägt den i femton år. Kört mindre än hundra mil totalt. Hysterirenovering som aldrig tar slut.

Klockor är egentligen ett intresse inom parantes för mig. Revovera tidiga 911 och köra sporthoj är min stora passion.
Hur kan du vara så ond att du postar detta utan en endaste bild? :lol:


Håller med, här behövs fler bilder!

Silverminken skrev:
Den här kör jag med...

DSC_0298.jpg

Mkt trevlig 996a!

Davvan skrev:
Har haft lite olika åk.....några man minns är två Maseratis.....en Rx 300....en Audi S4...en Audi Cab 3.0....nu en präktig trött traktor Freelander 2 xtra allt....

Lite bilder på Maserati vore fint!

Zed skrev:

Cool


Slänger in en bild på mina entusiastfordon:

Bilarutanskylt.jpg


Trevlig kväll!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hmmmm skrev:
M5 Touring, underbar och Pagodan! FInsmakare. Ska spana vad du har för kliocka kanskeman lär sig ngt :D

Tackar! Tror dock inte att min klocksamling kommer att lär dig mer än att KS är ett livsfarligt ställe att hänga på :)


Camo00 skrev:
Snackar vi graal i bilvärlden ligger M5 Touring överst på listan! :)

Tack o bock. En trevlig handbyggd bil som bara gjordes i 891 ex. Ganska bra drag i den också med tanke på att den firade 20 år i somras!
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Familjefar så jag rockar Volvo V70 2,4D och den är ljusgrå så jag har Sveriges vanligast bil....hard core!

Inte särskilt bil intresserad men en gång i mina glansdagar hade jag en Mazda rx8. Det var en rolig bil. Den vägde typ 4 kg och hade 242 hk från en wankel motor som varvade som en motorcykel. Motorn lät som ett argt jätte bi på amfetamin när man fällde pedalen.

Lånad bild men den såg ut så här.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1359907593.388599.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1359907593.388599.jpg
    14.4 KB · Visningar: 325

Pleximannen

Cartier
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

CaptainOats skrev:
Fryken skrev:
Empa skrev:
Kör en 120D och är nöjd, skulle gärna ha en till hobbybil men det finns inte utrymme för det.

Hur är den där vid vinterväglag? Behöver jag bil i vår när jag flyttar hem blir det en sån eller en 118d men har hört av en kompis på BMW att de är lite väl läskiga vid halt väglag.

Just 1 serien har varit lite debatt om att den känns ostabil på vintern, beror nog mycket på vilka däck man har.
Satsa på ett par bra däck, men vissa fabrikat har för svaga sidor så då kan det upplevas som ostabilt.

Dock är ju bilen liten så det är klart den inte får samma egenskaper som en med större bas vad kommer till stabilitet och fördelning.

Nya 1 an kommer ju med x-drive, kanske är något ?

Personligen är 1 serien för lite för mig, får panik i den men det är ju en fin bil om man bor i stan.

Grym bil om man inte behöver större. Problem på vinterväglag? Endast om man egentligen inte borde ha körkort eller om man möjligtvis har snålat och köpt några billiga kinesiska vinterdäck som borde vara totalförbjudna. I annat fall inga som helst problem - förstår inte ens hur nån ens kan komma på tanken att hävda att den skulle vara problematisk.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Pleximannen skrev:
CaptainOats skrev:
Fryken skrev:
Empa skrev:
Kör en 120D och är nöjd, skulle gärna ha en till hobbybil men det finns inte utrymme för det.

Hur är den där vid vinterväglag? Behöver jag bil i vår när jag flyttar hem blir det en sån eller en 118d men har hört av en kompis på BMW att de är lite väl läskiga vid halt väglag.

Just 1 serien har varit lite debatt om att den känns ostabil på vintern, beror nog mycket på vilka däck man har.
Satsa på ett par bra däck, men vissa fabrikat har för svaga sidor så då kan det upplevas som ostabilt.

Dock är ju bilen liten så det är klart den inte får samma egenskaper som en med större bas vad kommer till stabilitet och fördelning.

Nya 1 an kommer ju med x-drive, kanske är något ?

Personligen är 1 serien för lite för mig, får panik i den men det är ju en fin bil om man bor i stan.

Grym bil om man inte behöver större. Problem på vinterväglag? Endast om man egentligen inte borde ha körkort eller om man möjligtvis har snålat och köpt några billiga kinesiska vinterdäck som borde vara totalförbjudna. I annat fall inga som helst problem - förstår inte ens hur nån ens kan komma på tanken att hävda att den skulle vara problematisk.

Har kört BMW som familjefraktare samt även kört M5an på vinter med Hakkadäck. Har kört fast vid ett flertal gånger......Kör nu Audi Quattro som familjebil. Två världar.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Quattro är självklart att föredra de dagar det är riktigt snöigt men det känns inte riktigt som en schysst jämförelse. Knappast så att en 530Xi har svårt i snödrivorna heller :cool:

En vettigare jämförelse torde exempelvis vara den V70 3.2 jag haft och den 525d jag hade strax efteråt. Framkomligheten i Volvon är inte bättre. Ryktet om BMWs dåliga framkomlighet har inte varit korrekt sedan tidigt 2000-tal ungefär där DSC+T lanserades.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Pleximannen skrev:
CaptainOats skrev:
Fryken skrev:
Empa skrev:
Kör en 120D och är nöjd, skulle gärna ha en till hobbybil men det finns inte utrymme för det.

Hur är den där vid vinterväglag? Behöver jag bil i vår när jag flyttar hem blir det en sån eller en 118d men har hört av en kompis på BMW att de är lite väl läskiga vid halt väglag.

Just 1 serien har varit lite debatt om att den känns ostabil på vintern, beror nog mycket på vilka däck man har.
Satsa på ett par bra däck, men vissa fabrikat har för svaga sidor så då kan det upplevas som ostabilt.

Dock är ju bilen liten så det är klart den inte får samma egenskaper som en med större bas vad kommer till stabilitet och fördelning.

Nya 1 an kommer ju med x-drive, kanske är något ?

Personligen är 1 serien för lite för mig, får panik i den men det är ju en fin bil om man bor i stan.

Grym bil om man inte behöver större. Problem på vinterväglag? Endast om man egentligen inte borde ha körkort eller om man möjligtvis har snålat och köpt några billiga kinesiska vinterdäck som borde vara totalförbjudna. I annat fall inga som helst problem - förstår inte ens hur nån ens kan komma på tanken att hävda att den skulle vara problematisk.


Jo det är en fin bil, men har läst om många som haft problem med lite osäker och svajig känsla på vinterväglag, trots bra däck.
Jag är inte någon hatare av bmw, tvärtom, jag kör själv E39 och även så på vintern och det handlar inte om bakhjulsdriften, det är oslagbart.

Handlar helt enkelt om något annat som får bilen att uppträda så, varför kan jag inte svara på och om det är pga storleken som bidrar till den lite flytande känslan.

Dock behöver ju inte du ha den upplevelsen så jag orkar inte argumentera ang 1 ans förträfflighet eller inte, fin bil men för mig känns den alldeles för klaustrofobisk med midjan o buken i ansiktshöjd.

Dock snygg med M paket.
 

Hmmmm

Omega
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

En fyrhjulsdriven BMW tar sig fram grymt bra, har aldrig kört fast, men då har jag dubb också. Tre-fyra drc snö med lite fart är inga problem, men då ärDSC av. Dåmhar jag också den gamla 4WD med permanent 33/67 istället för nya XDrive. 4WD är verkligen underbart på vintern.

alfgren skrev:
Quattro är självklart att föredra de dagar det är riktigt snöigt men det känns inte riktigt som en schysst jämförelse. Knappast så att en 530Xi har svårt i snödrivorna heller :cool:

En vettigare jämförelse torde exempelvis vara den V70 3.2 jag haft och den 525d jag hade strax efteråt. Framkomligheten i Volvon är inte bättre. Ryktet om BMWs dåliga framkomlighet har inte varit korrekt sedan tidigt 2000-tal ungefär där DSC+T lanserades.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Menade inte att det behöver vara Audi. Alla 4wd äger.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

leben skrev:
Menade inte att det behöver vara Audi. Alla 4wd äger.


Själv kör jag med Subarus 4wd och tycker den är outstanding, inga jobbiga överraskningar när elektroniken är avstängd. 25% drivning på varje hjul.
Så här ser den ut i vinterskrud. Till sommaren blir det svarta fälgar:
XXR527_Black.jpg
 

Bilagor

  • Legacy.jpg
    Legacy.jpg
    60.5 KB · Visningar: 489

Tommytvigg

Cartier
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hej klockfreaks!
Jag åker Range Rover Sport HSE TDV6. Måste säga att jag är riktigt nöjd med bilen.
Om jag ska klaga på något så är det att den är trång i baksätet. Men det är ju oftast min dotter som sitter där bak, så det går bra.

RangeRover.jpg


Mvh Tommy
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Sportar en BMW E91 325xi touring, går gött men lite väl törstig. Speciellt inne i stan...

Väldigt trevligt med 4wd denna vinter måste jag säga!

Kört Audi A4 samt Alfa 147 innan, men tror jag stannar kvar vid BMW nu
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Re: OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?

Fn, nu börjar jag sakna sommaren......

280SL.jpg
 
Topp