• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

MaziK

Rolex
2-Faktor
Sprang ut och gjorde det nu istället :D

Detta är en emmaljunga ozone(tror jag :)), vi har även en city jogger dubbelvagn den får plats den med. Tar iofs nästan mindre plats än emmaljungan.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Jag är nästan 170cm, går att justera in barnstolen lite bättre för att lite mer plats fram.
image.jpeg
 
Sprang ut och gjorde det nu istället :D

Detta är en emmaljunga ozone(tror jag :)), vi har även en city jogger dubbelvagn den får plats den med. Tar iofs nästan mindre plats än emmaljungan.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Jag är nästan 170cm, går att justera in barnstolen lite bättre för att lite mer plats fram.
image.jpeg

Satan, där har de optimerat utrymmet väl. Funkar ju svinbra!
 
D

Deleted member 5780

Guest
Satan, där har de optimerat utrymmet väl. Funkar ju svinbra!
beror ju lite på hur lång man är. "Nästan 170" är ju en bra bit ifrån mina 185 cm t ex.
Har haft en Audi A3 under en kort period med barnvagn och babyskydd. Det var jäkligt bökigt även om det "funkade".
Skulle sikta på kombi modell fullvuxen (typ Passat) om jag var i färd med att lasta 1-2 barn plus fullvuxna föräldrar.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
beror ju lite på hur lång man är. "Nästan 170" är ju en bra bit ifrån mina 185 cm t ex.
Har haft en Audi A3 under en kort period med barnvagn och babyskydd. Det var jäkligt bökigt även om det "funkade".
Skulle sikta på kombi modell fullvuxen (typ Passat) om jag var i färd med att lasta 1-2 barn plus fullvuxna föräldrar.

Vi hade en Passat B7 innan, det var inte mycket mer plats i den fram än vad det är nu. Det var mer plats men inte så mycket som man kan tro.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vi hade en Passat B7 innan, det var inte mycket mer plats i den fram än vad det är nu. Det var mer plats men inte så mycket som man kan tro.
Okej. Har haft en B7 själv och den är ju hyggligt rymlig. Mazdan måste vara magiskt stor inuti.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Okej. Har haft en B7 själv och den är ju hyggligt rymlig. Mazdan måste vara magiskt stor inuti.
haha magiskt stor vet jag inte, men den är rätt rymlig för att vara en liten bil.

Som jag skrev så har Passaten (B7:an) mer utrymme men det är inte så mycket som man kan tro. Sen är det lite beroende på vilka barnstolar som sitter bak och hur de är monterade.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Bästa bilden jag hittade på hur det såg ut framför den bakåtvända barnstolen i Passaten är ifrån när vi hade fått inbrott .....
Det är inte direkt jättemycket plats kvar fram.

20141001_070606.jpg
 
D

Deleted member 5780

Guest
Bästa bilden jag hittade på hur det såg ut framför den bakåtvända barnstolen i Passaten är ifrån när vi hade fått inbrott .....
Det är inte direkt jättemycket plats kvar fram.

20141001_070606.jpg
Nej, dubbla avkommor och normallång fru så blir det trångt.
Den nya Passaten (B8) är dock betydligt större.
Under alla omständigheter så spelar dock Passat, A6, V70 m fl i en annan liga än golf-klassen. Som barnfamilj gör man livet jobbigare än nödvändigt om man trycker in hela livet i en Skoda Fabia el likn.
 

Ryttaren

Rolex
Har under några veckor besökt olika bilfirmor och fått ett par olika privatleasingförslag, som kanske kan vara intressant för övriga här. Alla lösningar inkluderar 1500 mil/år;

BMW 118i (M-paket, metallic, navi): 3572SEK/månad ink försäkring och service.
Volvo V40 Cross Country D2 (Kinetic + businesspaket): 3395 ink försäkring och service
Volvo V40 T2 (Kinetic + businesspaket): 2995 ink försäkring och service
Peugeot 308 SW (minsta motorn och standardutrustad): 2149 ink försäkring och service
Skoda Octavia TSI 110 (standardutrustning): 1995 ink försäkring och service och vinterdäck.

Det blir självklart "billigare" att köpa en bil, men jag har kommit fram till att skillnaden är väl att skjuta sig själv i huvudet med en magnum istället för med en glock. Båda alternativ är dåliga affärer, men privatleasing är enligt mig enklare och smidigare.


Grymt, tack för infon. Har börjat kolla på privatleasing till sambon, men hon har lite separationsångest från sin Mini än så länge. :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tråkigt med inbrott!
Yes! Var ett tag sedan.

Blev rikigt dyrt att återställa.
Tror det blev 77kkr totalt till slut....

Om jag kommer ihåg det rätt så sa de på VW i Kista att de vid den tidpunkten fick in två bilar i veckan som hade fått inbrott.

Det var en problembil för oss, påbackade när den hade gått 50mil, påkörda(tog bara på dragkroken) när den hade gått 300-ish mil, bränslepumpen gav upp efter 3000-ish mil, inbrott, hade inne den 6 gånger för knarr oljud i instrumenteringen.....
 
Senast ändrad:

Molgan

Cartier
VW Amarok "Wolf Special", gott om plats fram och bak för barnstolar ålder +7 år. Rejält lastutrymme också i kåpan, inga problem att klämma in två fullstora cyklar och barnens 20" och 26" dirt-cyklar plus packning.
Går mycket skönt efter vägen och är lite förvånande tystare än många (flesta) personbilar i samma prisklass, lite bökig att fickparkera i stan men med lite träning går det också fint.
Hade däremot gärna sett en större motor, 180hk 2.0 hade gärna fått vara en V6 3.0 TDI med +265hk, hade suttit fint.

"Sportbil" får det bli när ungarna har lämnat nästet :)
 

Edin

Panerai
VW Amarok "Wolf Special", gott om plats fram och bak för barnstolar ålder +7 år. Rejält lastutrymme också i kåpan, inga problem att klämma in två fullstora cyklar och barnens 20" och 26" dirt-cyklar plus packning.
Går mycket skönt efter vägen och är lite förvånande tystare än många (flesta) personbilar i samma prisklass, lite bökig att fickparkera i stan men med lite träning går det också fint.
Hade däremot gärna sett en större motor, 180hk 2.0 hade gärna fått vara en V6 3.0 TDI med +265hk, hade suttit fint.

"Sportbil" får det bli när ungarna har lämnat nästet :)

Jag lästa häromdagen att den kommande, facelitade, Amarok får just V6 TDI motorer. 163, 204 och 224 hk där den sistnämnda får 550 nm i vrid. Blir lite sugen jag med just för att jag alltid gillat pickisar men det är helt vansinnigt för mig att skaffa en (dock har jag en egen P-lats som är bra).
 

Molgan

Cartier
Jag lästa häromdagen att den kommande, facelitade, Amarok får just V6 TDI motorer. 163, 204 och 224 hk där den sistnämnda får 550 nm i vrid. Blir lite sugen jag med just för att jag alltid gillat pickisar men det är helt vansinnigt för mig att skaffa en (dock har jag en egen P-lats som är bra).

Sweet! Det var fina nyheter, precis vad den här modellen behöver, 224/550 är ändå en klar uppgradering mot dagens 180/450, bara motorljudet av 6 cyl gör hela skillnaden.
Då är det bara att hoppas att Apple carplay också hittar sig in, en kompis har det i sin nya passat, riktigt trevligt.

Att det är en pickup man egentligen sitter i känner man egentligen inte när man kör den, och intrycket av bilen när man har en kåpa är mer som en rejält tilltagen kombi faktiskt.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Näfyfan aldrig mer mindre bilar än typ V70/Eklass/passat.

Visst allt går om man bara vill men skruva av hjulen på Ljungan, lägga resesängen på instrument panelen osv gör man bara 3-4ggr sen tröttnar man. Speciellt när ni åker till IKEA för att "bara köpa stearinljus" men så står ni där med Billy hyllan på parkeringen och undrar hur ska detta nu gå då....

Jag hävdar med bestämdhet att har man familj ska man alltid ha större bil, chansa inte du lär bli tokig! Hellre äldre lite tråkigare storbil än mindre nybil. Finns inga genvägar.
 

Edin

Panerai
Grattis! Har sett en ganska stor sedan av KIA på vägarna, snygg var den med. Kanske kommer i kombimodell månne?

Kan det möjligen vara Optima? Ser arg som sjutton ut vilket jag gillar. Säkert en jättebra och snygg bil vad jag tror men inget för mig då jag har alldeles för stor passion till bilar (och vilja att ösa ner pengar i dess svarta hål..).
 

Knekten_

Omega
Näfyfan aldrig mer mindre bilar än typ V70/Eklass/passat.

Visst allt går om man bara vill men skruva av hjulen på Ljungan, lägga resesängen på instrument panelen osv gör man bara 3-4ggr sen tröttnar man. Speciellt när ni åker till IKEA för att "bara köpa stearinljus" men så står ni där med Billy hyllan på parkeringen och undrar hur ska detta nu gå då....

Jag hävdar med bestämdhet att har man familj ska man alltid ha större bil, chansa inte du lär bli tokig! Hellre äldre lite tråkigare storbil än mindre nybil. Finns inga genvägar.
Ja, alla familjer bör ha en äldre Saab 9-5 2.0 turbo med dragkrok i garaget.
 
Kan det möjligen vara Optima? Ser arg som sjutton ut vilket jag gillar. Säkert en jättebra och snygg bil vad jag tror men inget för mig då jag har alldeles för stor passion till bilar (och vilja att ösa ner pengar i dess svarta hål..).
Med största sannolikhet är det Optiman, mig veterligen den enda stora sedanen de säljer i Sverige. Riktigt schysst faktiskt!
 

Molgan

Cartier
Någon här som kör en Ford F150 2016?
Enligt min ÅF så kommer Ford Sverige att börja sälja F150 nästa år (som all 2-hands info så ta det med en spade salt) blir den då den första full-size pickup'en svensksåld? Om nu detta sker hoppas jag verkligen att Ford Sverige prissätter den rätt.
Även nyfiken på Nissan Titan som skördar stora framgångar i USA, bara att hoppas att fler fabrikanter börjar sälja sina stora pickuper i Sverige.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Näfyfan aldrig mer mindre bilar än typ V70/Eklass/passat.

Visst allt går om man bara vill men skruva av hjulen på Ljungan, lägga resesängen på instrument panelen osv gör man bara 3-4ggr sen tröttnar man. Speciellt när ni åker till IKEA för att "bara köpa stearinljus" men så står ni där med Billy hyllan på parkeringen och undrar hur ska detta nu gå då....

Jag hävdar med bestämdhet att har man familj ska man alltid ha större bil, chansa inte du lär bli tokig! Hellre äldre lite tråkigare storbil än mindre nybil. Finns inga genvägar.

Vi köpte en V60 i samband med första och sista ungen kom. Den är i minsta laget helt klart men fungerar för oss som åker till Ikea varannan lördag. Kan bara instämma i det du säger angående storleken. Har hört liknande från andra och tror på det först nu när jag upplevt det själv.
 

MrPlow

Rolex
Sweet! Det var fina nyheter, precis vad den här modellen behöver, 224/550 är ändå en klar uppgradering mot dagens 180/450, bara motorljudet av 6 cyl gör hela skillnaden.
Då är det bara att hoppas att Apple carplay också hittar sig in, en kompis har det i sin nya passat, riktigt trevligt.

Att det är en pickup man egentligen sitter i känner man egentligen inte när man kör den, och intrycket av bilen när man har en kåpa är mer som en rejält tilltagen kombi faktiskt.
Apple CarPlay är inte mycket att vänta på... Rätt uselt. Funkar inte med Active Info Display, andra appar (förutom Spotify) och är allmänt segt och buggigt! Kanske blir det bättre när det blir wireless för nu måste man koppla in sladden också!
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Apple CarPlay är inte mycket att vänta på... Rätt uselt. Funkar inte med Active Info Display, andra appar (förutom Spotify) och är allmänt segt och buggigt! Kanske blir det bättre när det blir wireless för nu måste man koppla in sladden också!
Kommer det trådlösa alternativet till passaterna också? Alltså vid en eventuell uppgradering?
 
Provkörde Skoda Octavia igår, över förväntan faktiskt och med 18" fälgar ser den till och med lite sportig ut. Tyckte att Apple Carplay funkade bra, inte alls segt och buggigt. Kanske nyare variant än vad som finns i Passaten?
 

MrPlow

Rolex
Kommer det trådlösa alternativet till passaterna också? Alltså vid en eventuell uppgradering?
Så har jag förstått det.
Provkörde Skoda Octavia igår, över förväntan faktiskt och med 18" fälgar ser den till och med lite sportig ut. Tyckte att Apple Carplay funkade bra, inte alls segt och buggigt. Kanske nyare variant än vad som finns i Passaten?
Jag tyckte också att det funkade bra vid provkörning. Men när man sen kör det till vardags så funkar det inte 100 %. Kör du tex Waze på luren så bryter den radion. Spotify fungerar ett par låtar sen börjar det strula, krånglar om man ska byta listor. Eller om man får ett samtal så går det ej att ta i luren...

Nu kör jag bara blåtand och man saknar faktiskt att Siri läser upp smileys. "Glad gubbe med pengar i munnen" typ!
 
Topp