• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Willed

Cartier
2-Faktor
Jag har full-led på min RAM 1500 med helljusautomatik, bra jäkla bett i strålkastarna måste jag säga.
Men jag får ofta blinkningar av långtradare, speciellt vid kuperat landskap/väg, normalt sett ser man ju deras positionsljus på taket och slår av helljuset innan man riskerar att blända dom, men så funkar inte automatiken tyvärr, den mäter väl lux antar jag?
Så jag brukar stänga av funktionen stundvis beroende på väg och trafik.

Edit: Vad gäller Aston, ingen erfarenhet men vikken jäkla design, bara kör :)

Jo designen är verkligen bra! Och de verkar faktiskt helt OK sett till driftkostnad. Jämfört med äldre ferraris där det är ut med motorn titt som tätt eller Lamborghini där lådorna rasar. Vem vet kanske kommer det en bild på en aston snart då denna sommarn kommer tillbringas på hemmaplan :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Vad säger ni? Är det bra tid på året att göra helrekonditionering av bilen? Börjar bli lite less på hairlinesen på bilen man ser i solljuset...
En lokal verkstad har polering/vax. motortvätt, invändig rekond med kemtvätt av tygklädsel för 3,500kr. Är det rimligt?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Vad säger ni? Är det bra tid på året att göra helrekonditionering av bilen? Börjar bli lite less på hairlinesen på bilen man ser i solljuset...
En lokal verkstad har polering/vax. motortvätt, invändig rekond med kemtvätt av tygklädsel för 3,500kr. Är det rimligt?

En utmärkt tid, även om jag gjorde det ett par veckor tidigare för ett år sedan för 3k inklusive keramiskt lackskydd men inget invändigt, så 3,5k låter helt OK. Ser lika fin ut fortfarande ... :happyhappy:

https://klocksnack.se/threads/bilar-vad-sportar-ni-för-bil.1213/page-660#post-2808683
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor

Master J

Audemars
2-Faktor
Vad säger ni? Är det bra tid på året att göra helrekonditionering av bilen? Börjar bli lite less på hairlinesen på bilen man ser i solljuset...
En lokal verkstad har polering/vax. motortvätt, invändig rekond med kemtvätt av tygklädsel för 3,500kr. Är det rimligt?

kvaliten på en recond beror till 90% på personen som utför den och 10% på produkterna han använder... priset är sällan en garant för kvalite...
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
kvaliten på en recond beror till 90% på personen som utför den och 10% på produkterna han använder... priset är sällan en garant för kvalite...
Absolut! Vi har ett gäng ställen här i stan som utför rekonditioneringar och den jag kollat med är den största med mest erfarenhet. De har även Ditec behandling och det var där bilen fick sig lackskydd när den var ny för 6 år sedan.
De andra ställena ser inte så professionella ut.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jo designen är verkligen bra! Och de verkar faktiskt helt OK sett till driftkostnad. Jämfört med äldre ferraris där det är ut med motorn titt som tätt eller Lamborghini där lådorna rasar. Vem vet kanske kommer det en bild på en aston snart då denna sommarn kommer tillbringas på hemmaplan :)
Det var iofs rätt länge sen någon behövde plocka ur motorn på en Ferrari för att byta något i samband med normalt underhåll. 348 och 355 var de sista modellerna. 308 och 328 behövde inte det heller.
 

Orson

Omega
2-Faktor
AE8F4DF5-5881-402E-9467-86EA42B4B7ED.jpeg
Håller på o slutför köpet av min första Lexus. Det blev en LC500 med V8. Det var framförallt designen jag fastnade för men den är också en rent magisk Grand Tourer.
Den där är så jäävla läcker alltså, grymt fint ljud också! :)
 

Willed

Cartier
2-Faktor
Det var iofs rätt länge sen någon behövde plocka ur motorn på en Ferrari för att byta något i samband med normalt underhåll. 348 och 355 var de sista modellerna. 308 och 328 behövde inte det heller.

Jo jag vet. Men det stod mellan vantage och några andra alternativ. Bla 355 :)
 
Motorljudet i en 355:a. Ingen modern instegs Ferrari låter lika bra.

Ferrari oavsett om det är en äldre 328 eller modern 488. Ägandet består mer än kamremsbyten eller huruvida man ska måste plocka ner motorn för åtkomst av kamrem. Avvänder man en Ferrari så kostar det i någon ände. Det gäller även andra bilar av den kalibern. De är känsliga för mil. Tittar man på annonser så verkar flertalet 80, 90 och 2000- tals Ferraris ha ungefär samma miltal som för 10- 15 år sedan. Synd på så fina bilar. Att de inte används mer. Att de har blivit spekulationsobjekt.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Motorljudet i en 355:a. Ingen modern instegs Ferrari låter lika bra.

Ferrari oavsett om det är en äldre 328 eller modern 488. Ägandet består mer än kamremsbyten eller huruvida man ska måste plocka ner motorn för åtkomst av kamrem. Avvänder man en Ferrari så kostar det i någon ände. Det gäller även andra bilar av den kalibern. De är känsliga för mil. Tittar man på annonser så verkar flertalet 80, 90 och 2000- tals Ferraris ha ungefär samma miltal som för 10- 15 år sedan. Synd på så fina bilar. Att de inte används mer. Att de har blivit spekulationsobjekt.
Vilken prestandabil du än äger så kostar det rejält med pengar om man ska ha den rätt skött. En modern Ferrari (360 och framåt) är inte värre än en värre RS, AMG eller M. Särskilt milkänsliga är de inte heller, sen att många inte kör dem och att det blir följdproblem på grund av det är en annan femma.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Helvetes jävla skit

Hatar dem här jävla byggena där lastbilar kör ut på 70vägar och drar med sig massa sten. Bil framför drog upp en sten såpass stor att jag såg den på 10-15 meters håll, studsar upp och träffar huven med en jävla smäll. Första gången jag kör till jobbet sen Februari och första gången med den här bilen.

Oklart om lacken är skadad eller ej
20200508_081254.jpg
 

daniel_se

Omega
Bilvänner. När en Audi från 2014 säger "break pads" när man stoppar i nyckeln, är det bråttom att byta dessa eller kan man vänta lite? Bilen är nybesiktigad.

Jag har en service till sommaren, tänkte om man kunde vänta till den? Bonusfråga: tips på bra ställe att serva en Q5a i Stockholmsområdet till en vettig peng, dvs inte märkesverkstad.
 

Willed

Cartier
2-Faktor
Motorljudet i en 355:a. Ingen modern instegs Ferrari låter lika bra.

Ferrari oavsett om det är en äldre 328 eller modern 488. Ägandet består mer än kamremsbyten eller huruvida man ska måste plocka ner motorn för åtkomst av kamrem. Avvänder man en Ferrari så kostar det i någon ände. Det gäller även andra bilar av den kalibern. De är känsliga för mil. Tittar man på annonser så verkar flertalet 80, 90 och 2000- tals Ferraris ha ungefär samma miltal som för 10- 15 år sedan. Synd på så fina bilar. Att de inte används mer. Att de har blivit spekulationsobjekt.

Rätt stor prisskillnad på en Vantage och en 355. :)

I inköp ligger inte 355 och Vantage så långt ifrån varandra. Men i underhåll så är det en annan femma vad jag kunnat läsa mig till.
De äldre ferrari är ju to die for designmässigt och motorljudsmässigt. Men så kommer man till det där underhållet... :(
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Bilvänner. När en Audi från 2014 säger "break pads" när man stoppar i nyckeln, är det bråttom att byta dessa eller kan man vänta lite? Bilen är nybesiktigad.

Jag har en service till sommaren, tänkte om man kunde vänta till den? Bonusfråga: tips på bra ställe att serva en Q5a i Stockholmsområdet till en vettig peng, dvs inte märkesverkstad.

Rent allmänt brukar det vara mkt kvar på beläggen när varningen kommer.
Om du inte kör massor med mil kan du lungt vänta till juni/juli
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Bilvänner. När en Audi från 2014 säger "break pads" när man stoppar i nyckeln, är det bråttom att byta dessa eller kan man vänta lite? Bilen är nybesiktigad.

Jag har en service till sommaren, tänkte om man kunde vänta till den? Bonusfråga: tips på bra ställe att serva en Q5a i Stockholmsområdet till en vettig peng, dvs inte märkesverkstad.
Beror på hur mycket du kör och hur aggressivt du kör. Som @JonasUppsala säger verkar varningen komma ganska tidigt.
Tror man kan köra ganska långt efter varningen kommer om man kör på ett vettigt sätt. Använda motorbromsning istället för bromsarna i vissa tillfällen exempelvis.
Jag vet inte jättemycket om exakt vad de kollar på besiktningen men det känns ju som att det är något de skulle påpeka om beläggen var allt för slitna.
Jag hade nog väntat tills servicen.
 

Willed

Cartier
2-Faktor
Bilvänner. När en Audi från 2014 säger "break pads" när man stoppar i nyckeln, är det bråttom att byta dessa eller kan man vänta lite? Bilen är nybesiktigad.

Jag har en service till sommaren, tänkte om man kunde vänta till den? Bonusfråga: tips på bra ställe att serva en Q5a i Stockholmsområdet till en vettig peng, dvs inte märkesverkstad.

De borde inte vara några problem att köra till sommarn med de om du inte kör väldigt mycket. På mekonomen.se kan du få pris direkt på service+klossar fram och bak ca. 8 k skulle jag tippa på. Kan rekommendera Mekonomen i Västberga där vi kör alla bilar på företaget :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
De borde inte vara några problem att köra till sommarn med de om du inte kör väldigt mycket. På mekonomen.se kan du få pris direkt på service+klossar fram och bak ca. 8 k skulle jag tippa på. Kan rekommendera Mekonomen i Västberga där vi köra alla bilar på företaget :)
Låter som ett vettigt pris. Jag bytte enbart de främre bromsbeläggen hos BMW i förra veckan och det gick på 4k. Så får man fram+bak och en vettig service för 8k på en Q5:a låter det bra :)
 

Willed

Cartier
2-Faktor
Låter som ett vettigt pris. Jag bytte enbart de främre bromsbeläggen hos BMW i förra veckan och det gick på 4k. Så får man fram+bak och en vettig service för 8k på en Q5:a låter det bra :)

Märkesverkstäder har lite annorlunda prissättning tyvärr. Vi har väldig många bilar på firman och enda gången vi väljer märkesverkstad är när de andra inte reder ut problemen. Vi brukar köra på märkesverkstad på bilar med garanti pga att lackgarantin bara gäller om man varit hos märkesverkstad och visat upp den.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Märkesverkstäder har lite annorlunda prissättning tyvärr. Vi har väldig många bilar på firman och enda gången vi väljer märkesverkstad är när de andra inte reder ut problemen. Vi brukar köra på märkesverkstad på bilar med garanti pga att lackgarantin bara gäller om man varit hos märkesverkstad och visat upp den.
Jo precis, har ni många bilar sparar ni ju mycket totalt sett när ni går till Mekonomen istället.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
I inköp ligger inte 355 och Vantage så långt ifrån varandra. Men i underhåll så är det en annan femma vad jag kunnat läsa mig till.
De äldre ferrari är ju to die for designmässigt och motorljudsmässigt. Men så kommer man till det där underhållet... :(
Har sett Vantage så lågt som under 400k. 355 börjar på cirka 650 för slitna ex.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Låter som ett vettigt pris. Jag bytte enbart de främre bromsbeläggen hos BMW i förra veckan och det gick på 4k. Så får man fram+bak och en vettig service för 8k på en Q5:a låter det bra :)

Dyrt... Vad har du för BMW?
Bromsbelägg av OEM-kvalite från t.ex. Bosch eller Brembo köper man från tyskland för 300-1000 kr beroende på storlek...
Byta gör du själv en lördag :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Dyrt... Vad har du för BMW?
Bromsbelägg av OEM-kvalite från t.ex. Bosch eller Brembo köper man från tyskland för 300-1000 kr beroende på storlek...
Byta gör du själv en lördag :)
Ingen värstingmodell direkt, 320d GT.
BMW tog 1300kr för beläggen, resten var arbetet och moms.

Kan definitivt vara värt det att lära sig fixa sådana här småsaker själv
 

Orson

Omega
2-Faktor
Ingen värstingmodell direkt, 320d GT.
BMW tog 1300kr för beläggen, resten var arbetet och moms.

Kan definitivt vara värt det att lära sig fixa sådana här småsaker själv
Är ingen som gillar att fixa och skruva öht men bytte belägg och skivor fram på min bil förra sommaren, otroligt lätt och lite mys.
Bara kolla på tuben om du blir osäker.

Kan rekommendera att även införskaffa nya "clips" till beläggen då detta kan behövas och dom i princip är gratis.
https://www.trodo.se/tillbehorssats...MI_Ing1-6j6QIVw6gYCh2tCQfLEAYYAyABEgJRqfD_BwE
 
Topp