• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
CEC31825-A77A-4127-A299-DDBA6C520733.jpeg


Jag antar att min fru säkert har synpunkter på att jag ibland glömmer bröllopsdagar, men har full pejl på när jag ägt en bil i precis tre månader.

Surprisingly uneventful har det hur som helst varit. Klart att den slänger en felkod då och då, men allting verkar funka trots det. ;)

Mest besvärligt är att den stundtals bara har ett halvljus.
Verkar bero på att det nån gång gått fukt i kontrollenheten för ljus eftersom det ser lite ärgat ut.
På klassiskt engelskt idiotmanér så fixar den dock inte bara med ljusen utan den lagrar också vägmätarställningen. Så om man köper en fräsch begagnad så får man alltså också en ny mätarställning på bilen.
Antar att det säkert finns någon engelsman som kan koda om till rätt, men har inte grävt särskilt mycket i det.
Förutsätter att Land Rover själva vill ha åtminstone halva bilens värde för att fixa.

Men.
Fortfarande bästa bilen jag haft!
 

nobblan

Omega
CEC31825-A77A-4127-A299-DDBA6C520733.jpeg


Jag antar att min fru säkert har synpunkter på att jag ibland glömmer bröllopsdagar, men har full pejl på när jag ägt en bil i precis tre månader.

Surprisingly uneventful har det hur som helst varit. Klart att den slänger en felkod då och då, men allting verkar funka trots det. ;)

Mest besvärligt är att den stundtals bara har ett halvljus.
Verkar bero på att det nån gång gått fukt i kontrollenheten för ljus eftersom det ser lite ärgat ut.
På klassiskt engelskt idiotmanér så fixar den dock inte bara med ljusen utan den lagrar också vägmätarställningen. Så om man köper en fräsch begagnad så får man alltså också en ny mätarställning på bilen.
Antar att det säkert finns någon engelsman som kan koda om till rätt, men har inte grävt särskilt mycket i det.
Förutsätter att Land Rover själva vill ha åtminstone halva bilens värde för att fixa.

Men.
Fortfarande bästa bilen jag haft!

Looking good! Riktigt fin färg det där. Hälsningar från min 👋

FFD134A4-ABFB-4D0D-B9FF-1E2A31C02C14_1_201_a.jpeg
 
CEC31825-A77A-4127-A299-DDBA6C520733.jpeg


Jag antar att min fru säkert har synpunkter på att jag ibland glömmer bröllopsdagar, men har full pejl på när jag ägt en bil i precis tre månader.

Surprisingly uneventful har det hur som helst varit. Klart att den slänger en felkod då och då, men allting verkar funka trots det. ;)

Mest besvärligt är att den stundtals bara har ett halvljus.
Verkar bero på att det nån gång gått fukt i kontrollenheten för ljus eftersom det ser lite ärgat ut.
På klassiskt engelskt idiotmanér så fixar den dock inte bara med ljusen utan den lagrar också vägmätarställningen. Så om man köper en fräsch begagnad så får man alltså också en ny mätarställning på bilen.
Antar att det säkert finns någon engelsman som kan koda om till rätt, men har inte grävt särskilt mycket i det.
Förutsätter att Land Rover själva vill ha åtminstone halva bilens värde för att fixa.

Men.
Fortfarande bästa bilen jag haft!
Magiskt snygg och helt i sitt rätta habitat 👍😃
 

Marli

Cartier
CEC31825-A77A-4127-A299-DDBA6C520733.jpeg


Jag antar att min fru säkert har synpunkter på att jag ibland glömmer bröllopsdagar, men har full pejl på när jag ägt en bil i precis tre månader.

Surprisingly uneventful har det hur som helst varit. Klart att den slänger en felkod då och då, men allting verkar funka trots det. ;)

Mest besvärligt är att den stundtals bara har ett halvljus.
Verkar bero på att det nån gång gått fukt i kontrollenheten för ljus eftersom det ser lite ärgat ut.
På klassiskt engelskt idiotmanér så fixar den dock inte bara med ljusen utan den lagrar också vägmätarställningen. Så om man köper en fräsch begagnad så får man alltså också en ny mätarställning på bilen.
Antar att det säkert finns någon engelsman som kan koda om till rätt, men har inte grävt särskilt mycket i det.
Förutsätter att Land Rover själva vill ha åtminstone halva bilens värde för att fixa.

Men.
Fortfarande bästa bilen jag haft!
Att lagra km i ljusmodulen (licht kontroll module, lkm) är BMW teknik, gäller samtidiga dylika också. Den lagras på flera ställen i olika moduler, tror inte att du kommer att få fel km om du byter lkm däremot lyser det upp en liten prick i instrumentet som visar att mismatch finns. Finns säkert en del på temat att läsa online.
 

sjodan

Omega
Fin! Ägde en 9-3 aero för närmare 20 år sedan. Den hade exceptionellt dåliga köregenskaper med sina 205hk och framhjulsdrift. Skapligt klipp i omkörningar, men herregud vad usel den var om man försökte gasa på lite från stillastående 😁

1000010698.jpg
1000010697.jpg
Det var en uttalad filosofi hos Saab att utväxlingen i deras växellådor skulle vara så att bilarna skulle vara snabba 60-120 där dom tyckte det behövdes bäst. Tyvärr fattade dom inte att det är 0-100 som alla andra bryr sig om. Saknar Saab litet…
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Det var en uttalad filosofi hos Saab att utväxlingen i deras växellådor skulle vara så att bilarna skulle vara snabba 60-120 där dom tyckte det behövdes bäst. Tyvärr fattade dom inte att det är 0-100 som alla andra bryr sig om. Saknar Saab litet…
Framkrafs = dåligt grepp i starten = "vi gömmer det genom att ange annat acc-intervall" = kunderna smartare = dålig försäljning.
Älskade mina Saab'ar men som sagt...underskatta inte kunderna!

Saknar den oöverträffade ergonomin. Otroligt vilsam på långresan.
 

skyseeker

Rolex
Framkrafs = dåligt grepp i starten = "vi gömmer det genom att ange annat acc-intervall" = kunderna smartare = dålig försäljning.
Älskade mina Saab'ar men som sagt...underskatta inte kunderna!

Saknar den oöverträffade ergonomin. Otroligt vilsam på långresan.
Jag vet inte om kunderna var så smarta om de brydde sig mer om 0-100 😅
Men visst det är det som ofta anges i broschyrer och biltester, o det säljer säljer (hur smart eller osmsart det än må vara)…

Håller helt med, saknar märket. De gjorde på sitt eget vis. O de gjorde det ganska bra o jäkligt trevligt 😊
 

Tapiren

Cartier
Inte så mycket bil men väl en klocka jag snubblade över och var tvungen att köpa;

Farsan har en Jaguar XKR och denna klocka delades ut till återförsäljarna runt 1998 när modellen lanserades.

Det är ingen påkostad variant utan en enklare reklamprodukt men eftersom den faktisk kom den officiella vägen via Jaguar känns den ändå ”äkta” på något sätt, även om det ju är ett kina-ur.

Dessutom är den faktiskt rätt så tuff med sin starka färg, lanseringsfärgen på XKR var samma klarröda nyans och även om farsans bil är grön blir den en rolig liten present framöver!

IMG_9314.jpeg
IMG_9313.jpeg
 

Johanw

Cartier
Är det OK att hata en del människor? Satans idioterna var inte ens smidiga utan klippte hela kabelstammen till iDrive-boxen. Så BMW får riva halva bilen för att dra in en ny. Så blir en månad utan bil då man inväntar åtminstone kabelstammen. Dessutom halkat runt på allt glassplitter i lädersätet så minst rekond, kanske utbyte.
Tappat suget ganska mycket på att äga M-sport bil nu.

Insidan.jpg
 

Marli

Cartier
Är det OK att hata en del människor? Satans idioterna var inte ens smidiga utan klippte hela kabelstammen till iDrive-boxen. Så BMW får riva halva bilen för att dra in en ny. Så blir en månad utan bil då man inväntar åtminstone kabelstammen. Dessutom halkat runt på allt glassplitter i lädersätet så minst rekond, kanske utbyte.
Tappat suget ganska mycket på att äga M-sport bil nu.

Insidan.jpg
Surt, lider med dig. Förmodligen har de klippt fiberoptiken - den går inte att skarva, då får man riva ner halva bilen och byta.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Är det OK att hata en del människor? Satans idioterna var inte ens smidiga utan klippte hela kabelstammen till iDrive-boxen. Så BMW får riva halva bilen för att dra in en ny. Så blir en månad utan bil då man inväntar åtminstone kabelstammen. Dessutom halkat runt på allt glassplitter i lädersätet så minst rekond, kanske utbyte.
Tappat suget ganska mycket på att äga M-sport bil nu.

Insidan.jpg

Mycket trist historia och lider med dig. Det är helt OK att hata dom jävlarna!

För många år sedan fick min fru inbrott i sin bil trots att den stod i carporten utanför huset. Sista bilen hon hade utan inbyggd stereo så vi hade en eftermonterad. Dom snodde givetvis stereon men klippte kablarna innanför bilens multikontakt som den var ansluten till. När dom upptäckte sitt misstag hade dom den goda smaken att lämna kontakten som hörde till bilen på ett säte men bilfirman som fixade det var inte mycket gladare för det ... ;)
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Är det OK att hata en del människor? Satans idioterna var inte ens smidiga utan klippte hela kabelstammen till iDrive-boxen. Så BMW får riva halva bilen för att dra in en ny. Så blir en månad utan bil då man inväntar åtminstone kabelstammen. Dessutom halkat runt på allt glassplitter i lädersätet så minst rekond, kanske utbyte.
Tappat suget ganska mycket på att äga M-sport bil nu.

Insidan.jpg
Fi fan va surt, lider med dig!
 

[Bobo]

Rolex
Läcker!

3.4? Auto eller manuell?

Jag är väldigt sugen på en liknande, men det går långt mellan gångerna de dyker upp till salu. Känns som att de flesta exporterades 2020-2023
Ja, den är riktigt nice.🤗
Den har 3,4l spis och automat.
Har lite strul med min vänstra höft och får så förbannat ont av att koppla ur. Speciellt i sportbilar med lite styvare koppling. Så jag bestämde mig för att prova automat för första gången.
Känns helt ok måste jag säga.

Förutom att inte få skrikont i höften av stadskörning känns det bra att veta att motorn inte är söndervarvad och att inte behöva bekymra sig över en sliten koppling eller att den gått på bana på helgerna känns också bra på en 25 år gammal Porsche.😁

Livet är för kort för att köra tråkiga bilar, så om du har möjlighet att skaffa en 911 så rekommenderar jag att du gör det.😉
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Är det OK att hata en del människor? Satans idioterna var inte ens smidiga utan klippte hela kabelstammen till iDrive-boxen. Så BMW får riva halva bilen för att dra in en ny. Så blir en månad utan bil då man inväntar åtminstone kabelstammen. Dessutom halkat runt på allt glassplitter i lädersätet så minst rekond, kanske utbyte.
Tappat suget ganska mycket på att äga M-sport bil nu.

Insidan.jpg
Skit!
Lider med dig.
Hata på lite du, känns bättre sedan.
M2?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Farsan kvaddade bilen i en olycka igår. För honom gick det bra. Han undrade om jag kunde hjälpa honom att köpa en ny bil. Han gillade verkligen sin Mitsubishi Pajero -00 så det kanske blir en till sådan.

Vad finns det för alternativ?

Budget: ca 70K

Krav:

- Stor och hög bil som är lätt att klättra i och ur (gammal stel höftopererad gubbe).

- 4 WD

- Automat

- Kvalitet i både känsla och hållbarhet. Behöver dock inte vara fancy. Behöver tåla att man skickar in en röjsåg i den, typ.

Jag tänker Land Cruiser, någon sorts truck, stor SUV typ XC 90.
 

Woland

Omega
CEC31825-A77A-4127-A299-DDBA6C520733.jpeg


Jag antar att min fru säkert har synpunkter på att jag ibland glömmer bröllopsdagar, men har full pejl på när jag ägt en bil i precis tre månader.

Surprisingly uneventful har det hur som helst varit. Klart att den slänger en felkod då och då, men allting verkar funka trots det. ;)

Mest besvärligt är att den stundtals bara har ett halvljus.
Verkar bero på att det nån gång gått fukt i kontrollenheten för ljus eftersom det ser lite ärgat ut.
På klassiskt engelskt idiotmanér så fixar den dock inte bara med ljusen utan den lagrar också vägmätarställningen. Så om man köper en fräsch begagnad så får man alltså också en ny mätarställning på bilen.
Antar att det säkert finns någon engelsman som kan koda om till rätt, men har inte grävt särskilt mycket i det.
Förutsätter att Land Rover själva vill ha åtminstone halva bilens värde för att fixa.

Men.
Fortfarande bästa bilen jag haft!

Ja, lite så är det. Brittisk logik är ju att lägger man vattenledningsrören på utsidan av huset, så är de lätta att laga när de fryser sönder. Skämt åsido!

En Range Rover/Landrover är aldrig riktigt hel,
men aldrig helt trasig.

Men, men en Range Rovers flykt över asfalten är magnifik. Detta mina herrar och enstaka damer kan tyskarna inte slå.

Jag är idag så jävla trött på tyska bilar. Varför?
Jo, de håller inte måttet. Kvaliten har sänkts ordentligt. MB, BMW och framförallt Audi.
Kör ned genom Tyskland en varm sommardag, det står drivor av havererade bilar av ovanstående märken efter autobahn.

Varför är det så?
Jo, de producerar bilar med max effekt utan marginaler. Rejäla skrytsiffror som inte motsvarar det som kunden tänker sig.

Det var var bättre förr!
Jag ägde en MB300. Mellan Nurnberg och Munchen, 3 filer på den tiden, ca 15 mil absolut fullgas. Inte en tillstymmelse till temp.avvikelse oljetryck, feltändning eller vattetemp. Detta var bilar som kunde användas fullgas hela dagen.

Lycka till att pröva detta på valfri tysk bil idag.

Serviceovänlighet ska vi ju inte bara tänka på!

Ja vad har vi dock för bilar idag?

Ja, lustigt nog är det en VW California tysk!!!
Campingvan. Bra bil. Klassiker. Dyr med tanke på brukstimmar.

Subaru Outback, mellanting mellan offroad och trist normalbil. Skyhög kvalite. Boxermotor, låg tyngdpunkt, permanent 4 wheel drive.

Finns det bättre? Ja, självklart. Toyota LandCruiser 100 V8.

Skönare/roligare? Ja, självlart. RangeRover. Där vi startade.
 
Topp