• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BadkarsPiraten

Vacheron
Power On!
Spänningsatte nya ECUn igår för första gången.
3,5” touch skärm som går att göra väldigt mycket med i ECU som mappning, loggning osv och sedan visa värden på, upp till 12 värden på en och samma skärm.
Sitter sjukt bra där digitalklockan förut satt, inga extra mätare någonstans i bilen längre!
Uppstart närmar sig med stormsteg, är sjukt exalterad efter nästan 5 år av arbete.
IMG_5557.jpeg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Kanske har nämnts tidigare men jag hittade inget om detta vid en sökning.


Min knapp i taket:
BMW 420 GC 2024-04-09 (eCall).jpg


En Googling gav att BMW bytte från 3G till 4G från tillverkningsmånad 2017-07, dvs troligen i samband med bytet till årsmodell 2018. Min bil är givetvis tillverkad 2017-01 så jag har antagligen 3G. Funktionen är obligatorisk sen 2018-04-01 men finns den i bilar som är tillverkade tidigare (BMW har haft den sen 2013) måste den fungera, annars riskerar man körförbud. Detta måste beröra en en jäkla massa bilar men än så länge har jag inte sett något uttalande om hur detta ska lösas från något bilmärke. Någon annan som sett något?

Körförbud för den här vore ju tragiskt ... ;)
BMW 420 GC 2020-03-29 (nära).jpg
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kanske har nämnts tidigare men jag hittade inget om detta vid en sökning.


Min knapp i taket:
BMW 420 GC 2024-04-09 (eCall).jpg


En Googling gav att BMW bytte från 3G till 4G från tillverkningsmånad 2017-07, dvs troligen i samband med bytet till årsmodell 2018. Min bil är givetvis tillverkad 2017-01 så jag har antagligen 3G. Funktionen är obligatorisk sen 2018-04-01 men finns den i bilar som är tillverkade tidigare (BMW har haft den sen 2013) måste den fungera, annars riskerar man körförbud. Detta måste beröra en en jäkla massa bilar men än så länge har jag inte sett något uttalande om hur detta ska lösas från något bilmärke. Någon annan som sett något?

Körförbud för den här vore ju tragiskt ... ;)
BMW 420 GC 2020-03-29 (nära).jpg
Läst en del på Volvo om uppgraderingar då deras plattform pre Google kommer påverkas och således min s90. Jag har första versionen av s90 dvs årsmodell 2016, och vad jag läst till mig hittills kommer Volvo erbjuda att betala för att uppgradera från 3G på årsmodeller 2017 och framåt… 🙃
IMG_2827.jpeg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Kanske har nämnts tidigare men jag hittade inget om detta vid en sökning.


Min knapp i taket:
BMW 420 GC 2024-04-09 (eCall).jpg


En Googling gav att BMW bytte från 3G till 4G från tillverkningsmånad 2017-07, dvs troligen i samband med bytet till årsmodell 2018. Min bil är givetvis tillverkad 2017-01 så jag har antagligen 3G. Funktionen är obligatorisk sen 2018-04-01 men finns den i bilar som är tillverkade tidigare (BMW har haft den sen 2013) måste den fungera, annars riskerar man körförbud. Detta måste beröra en en jäkla massa bilar men än så länge har jag inte sett något uttalande om hur detta ska lösas från något bilmärke. Någon annan som sett något?

Körförbud för den här vore ju tragiskt ... ;)
BMW 420 GC 2020-03-29 (nära).jpg

Efter kontakt med BMW känns det lite bättre. Hade mycket riktigt 3G i min bil. När det nätet släcks kommer diverse appstyrda funktioner (som jag inte använder) att sluta fungera men nödsamtal kommer att fortsätta fungera då det går via ett "basnät" om 3G inte är tillgängligt. Besiktningen kommer med andra ord inte att få någon felkod för detta, vilket löser problemet. Det går att uppgradera Telematics-modulen från 3G till 4G, men till en (avsevärd?) kostnad.
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Efter kontakt med BMW känns det lite bättre. Hade mycket riktigt 3G i min bil. När det nätet släcks kommer diverse appstyrda funktioner (som jag inte använder) att sluta fungera men nödsamtal kommer att fortsätta fungera då det går via ett "basnät" om 3G inte är tillgängligt. Besiktningen kommer med andra ord inte att få någon felkod för detta, vilket löser problemet. Det går att uppgradera Telematics-modulen från 3G till 4G, men till en (avsevärd?) kostnad.
"Basnätet" är GSM 2G. 3G-nätet stängs ner först (under 2024?). När 2G-nätet stängs ner beror förstås på vilket nät bilen använder, har läst förr att Volvo kör på Telenors nät. Men stängs ner gör det! 2G-nätet alltså, det är bara en tidsfråga. Jag skall luska i det, har en XC60 Classic från 2017 och är exakt lika berörd som du.

Edit: Har känt till det här i flera år och haft insikt att bilen kommer nog att sluta fungera men ingen har skrivit att den kan få körförbud, förrän nu… 😱 Kommunens elbolag byter nu elmätare för glatta livet och jag har precis fått en ny, samma sak här.
 
Senast ändrad:

laketwig

Patek
2-Faktor
Vi har nog långt ifrån hört det sista om det här:

Mobility Sweden:

Bakgrund


Mobility Sweden försökte i juni 2022, genom en hemställan till dåvarande regeringen, få till en förlängning av driften av 2G-nätet i Sverige. Vi blev hänvisade till berörda myndigheter och budskapet branschen fick i efterföljande diskussioner var att det inte kommer att ske. Därför har Mobility Sweden fokuserat på att minimera skadorna av den kommande nedstängningen av 2G-nätet i slutet av 2025. eCall är i stor utsträckning ett legalt problem, eftersom alla nya typer av lätta fordon sedan 31 mars 2018 ska vara utrustade med eCall – som i dagsläget ska baseras på 2G/3G enligt gällande regler.

I december förra året lämnade Mobility in ett ärende till arbetsgruppen för kontrollbesiktning – ett forum för Fordonsbesiktningsbranschen, Transportstyrelsen och andra som är berörda av kontrollbesiktning. Kontroll av eCall-funktion ingår som ny kontrollpunkt vid besiktning sedan maj 2023. Då 2G-nätet stängs ner kommer fordon bestyckade med 2G-/3G-nät inte längre kunna koppla upp mot nätet vid en kontrollbesiktning. Mobility Swedens förslag går ut på att kontroll av eCall-funktion inte ska göras vid besiktning av fordon registrerade före den 1 januari 2026. Då väntas krav införas på 4G/5G-eCall i alla nya typer av lätta fordon.

Uppfattningen är att myndigheterna är måna om att finna en pragmatisk lösning på eCall-problemet. Ingen har något intresse av att skapa problem för enskilda fordonsägare.

Branschen jobbar gemensamt för att minska effekterna för bilisterna. Det finns dock inte någon gemensam teknisk lösning då varje modell och fordonstillverkare har olika förutsättningar, men gemensamt är att alltid säkerställa att fordonen möter alla lagkrav.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Vi har nog långt ifrån hört det sista om det här:

Mobility Sweden:

Bakgrund


Mobility Sweden försökte i juni 2022, genom en hemställan till dåvarande regeringen, få till en förlängning av driften av 2G-nätet i Sverige. Vi blev hänvisade till berörda myndigheter och budskapet branschen fick i efterföljande diskussioner var att det inte kommer att ske. Därför har Mobility Sweden fokuserat på att minimera skadorna av den kommande nedstängningen av 2G-nätet i slutet av 2025. eCall är i stor utsträckning ett legalt problem, eftersom alla nya typer av lätta fordon sedan 31 mars 2018 ska vara utrustade med eCall – som i dagsläget ska baseras på 2G/3G enligt gällande regler.

I december förra året lämnade Mobility in ett ärende till arbetsgruppen för kontrollbesiktning – ett forum för Fordonsbesiktningsbranschen, Transportstyrelsen och andra som är berörda av kontrollbesiktning. Kontroll av eCall-funktion ingår som ny kontrollpunkt vid besiktning sedan maj 2023. Då 2G-nätet stängs ner kommer fordon bestyckade med 2G-/3G-nät inte längre kunna koppla upp mot nätet vid en kontrollbesiktning. Mobility Swedens förslag går ut på att kontroll av eCall-funktion inte ska göras vid besiktning av fordon registrerade före den 1 januari 2026. Då väntas krav införas på 4G/5G-eCall i alla nya typer av lätta fordon.

Uppfattningen är att myndigheterna är måna om att finna en pragmatisk lösning på eCall-problemet. Ingen har något intresse av att skapa problem för enskilda fordonsägare.

Branschen jobbar gemensamt för att minska effekterna för bilisterna. Det finns dock inte någon gemensam teknisk lösning då varje modell och fordonstillverkare har olika förutsättningar, men gemensamt är att alltid säkerställa att fordonen möter alla lagkrav.
Så reglerna säger att eCall ska använda 2G/3G, samtidigt som operatörerna beslutat att avveckla dessa nät.

Sunt förnuft säger att inga bilar vars eCall-funktion försvinner kommer att drabbas av körförbud på grund av detta.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Hej alla experter!
Nuvarande bil sjunger på sista versen och det börjar bli dags att spana på en ”ny” begagnad bil. Jag funderar på om laddhybrid kan va ett alternativ. Kör årligen ca 2000 mil, och tycker service 1 gg per år känns lagom, så Toyota verkar falla bort där med 1500 mil serviceintervall. Vi har stuga på 8-9 mils avstånd, och det är typ det längsta vi kör med undantag för kanske en tur till Sälen från Stockholm (ca 40 mil) varje år. Vi är en ganska lång familj på 4 pers, nyfyllda 12 åringen är ca 165 cm och växer så det knakar, jag är närmare 190 cm så det ska gärna finnas lite benutrymme i baksätet så att man inte behöver byta bil på ett antal år. Vi har även en hund, så en kombi skulle va optimalt (vet inte om hon klarar att hoppa in själv i en SUV, så är främst inne på kombi). Hade gärna fått va någon cm extra markfrigång då nuvarande ”hasplåt” ser ut som ett lapptäcke av lagningar då det lätt tar i på sina håll ute på landet. Det är ca en mil grusväg och tidvis under året så är den i bedrövligt skick. Kan ladda på landet, jobbet och inom närmaste året (förhoppningsvis) även vid lägenheten.

Sambon vill lägga så lite pengar som möjligt på bil, jag tror hennes smärtgräns går runt 250k, jag kan nog tänka mig gå lite högre. Bilintresset är väl så nära 0 det kan bli, där låg kr/mil och driftsäkerhet har högst prio. Bilen måste ha dragkrok. Finns det några lämpliga bilar att välja på Passat GTE, Volvo v60, Kia Ceed eller Optima? Eller borde man sikta på helel eller på en fosildriven bil istället? Kommer det någon våg med utgående leasingar av elbilar mot hösten, som kan tänkas driva ner några elbilspriser (tycker Enyaq känns ganska trevlig). Åkte en modell 3 taxi för några veckor sen och fjädringen i baksätet var horribelt hårt och stötigt, är det lika illa i modell Y?

Tacksam för era tankar.
 

Marli

Cartier
Så reglerna säger att eCall ska använda 2G/3G, samtidigt som operatörerna beslutat att avveckla dessa nät.

Sunt förnuft säger att inga bilar vars eCall-funktion försvinner kommer att drabbas av körförbud på grund av detta.
Har en BMW 2012 med SOS knapp i taket som jag själv importerat från Tyskland, e-call har aldrig fungerat på den, besiktningen har aldrig haft någon åsikt om det.

Verisures hemlarm har samma problematik om det har några år på nacken. De erbjöd mig en massa nya funktioner till en kostnad av några tusenlappar vilket skulle kräva en ny centralenhet med 5g. Tackade nej och förklarade att jag klarar mig bra med befintlig funktionalitet - då kom de och bytte lådan gratis :)
 

skyseeker

Rolex
Hej alla experter!
Nuvarande bil sjunger på sista versen och det börjar bli dags att spana på en ”ny” begagnad bil. Jag funderar på om laddhybrid kan va ett alternativ. Kör årligen ca 2000 mil, och tycker service 1 gg per år känns lagom, så Toyota verkar falla bort där med 1500 mil serviceintervall. Vi har stuga på 8-9 mils avstånd, och det är typ det längsta vi kör med undantag för kanske en tur till Sälen från Stockholm (ca 40 mil) varje år. Vi är en ganska lång familj på 4 pers, nyfyllda 12 åringen är ca 165 cm och växer så det knakar, jag är närmare 190 cm så det ska gärna finnas lite benutrymme i baksätet så att man inte behöver byta bil på ett antal år. Vi har även en hund, så en kombi skulle va optimalt (vet inte om hon klarar att hoppa in själv i en SUV, så är främst inne på kombi). Hade gärna fått va någon cm extra markfrigång då nuvarande ”hasplåt” ser ut som ett lapptäcke av lagningar då det lätt tar i på sina håll ute på landet. Det är ca en mil grusväg och tidvis under året så är den i bedrövligt skick. Kan ladda på landet, jobbet och inom närmaste året (förhoppningsvis) även vid lägenheten.

Sambon vill lägga så lite pengar som möjligt på bil, jag tror hennes smärtgräns går runt 250k, jag kan nog tänka mig gå lite högre. Bilintresset är väl så nära 0 det kan bli, där låg kr/mil och driftsäkerhet har högst prio. Bilen måste ha dragkrok. Finns det några lämpliga bilar att välja på Passat GTE, Volvo v60, Kia Ceed eller Optima? Eller borde man sikta på helel eller på en fosildriven bil istället? Kommer det någon våg med utgående leasingar av elbilar mot hösten, som kan tänkas driva ner några elbilspriser (tycker Enyaq känns ganska trevlig). Åkte en modell 3 taxi för några veckor sen och fjädringen i baksätet var horribelt hårt och stötigt, är det lika illa i modell Y?

Tacksam för era tankar.
Är bilintresset 0 hade jag helt klart kört Japanskt (Toyota Avencis, Mazda 6 etc), eventuellt koreanskt (Kia Optima).
1500 mil serviceintervall är sunt. Är det inte bättre o lämna in bilen på service på några timmar än bli stående på verkstaden i dagar?
Hade jag kört 2000 mil om året hade jag inte brytt mig om hybrid, el eller förbränningsmotor (om jag inte ofta körde väldigt korta streckor) utan valt en bil jag gillade och är i bra skick.
 
Topp