• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilder på 7548 quartz

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Hmm på vilket sätt passade det inte? Jag var tvungen att klippa av en sprint för att få loss spännet faktiskt och sen banka dit ett nytt stift. Det var inte bara att skruva / trycka lös det.

Här är det man måste jobba lite:
CD2788AF-8410-4512-BB6B-D908C710A3A2.jpeg
Det var väl därför det tog stopp misstänker jag 😂 Jag minns inte exakt. Jag hade SKX länken i ena handen och SQ spännet i andra och konstaterade att detta kommer inte gå. Men kanske med ny sprint att det fungerat! Vart köper en ny sådan sprint?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det var väl därför det tog stopp misstänker jag 😂 Jag minns inte exakt. Jag hade SKX länken i ena handen och SQ spännet i andra och konstaterade att detta kommer inte gå. Men kanske med ny sprint att det fungerat! Vart köper en ny sådan sprint?
Jag fick ett gäng av en forummedlem som beställde från kina tror jag. Kan fota hur dom ser ut sen.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
korspostar från 7C43 tråden då det säkert är intressant för er 7548 ägare också.

Tänkte dela med mig av ett tips. Kom på detta helt själv faktiskt 😅

Jag märkte att original z199 länken är stört omöjligt att hitta. Men spännet på z199 användes friskt på många olika SQ länkar. Jag beställde hem en uncle straps z199 länk och en billigt seiko Quartz från tradera med rätt spänne. Lyckades pussla ihop dessa 😊
Det är mycket bättre kvalitetskänsla i seiko claspen än US. Tycker det är så nära originalet man kan komma. För mig flyger det 😁
740BC199-A761-4BB6-B4EE-0CB1132FDA6C.jpeg

9286331C-ED4C-412C-ABD2-BD1B6A322F61.jpeg

89C9933E-F126-49A8-BB8F-437A40F3BB9B.jpeg

EFCA751B-CCAE-4F11-ADDB-97AF88A48607.jpeg

Bytte även glaset och packningar på klockan. Finns dokumenterat här om ni är intresserade:

Är det den du styckade? 😂

1681755140056.png
 

spruff

Omega
Jag sitter lite och velar mellan en 7c43 och en 6458 midsize och undrar varför 7c43 verkar vara mer eftertraktade?
Historiskt har ju 6458 ansetts vara för liten för en dykare. Senaste åren har ju dock trenden gått mot könsneutrala klockor, damklockorna blir större och herr mindre. 🤣
Nu är ju iofs 7548 inte överdrivet stor, men om nuvarande storlekstrenderna håller i sig kanske 6458 blir mest eftertraktad snart.
Allt beror väl på vad målgtuppen tycker och just nu ät det väl mest otrendiga gubbar som köper dessa. Och dom föredrar nog lite större. 🤣
 
Senast ändrad:

tobtok

Omega
Historiskt har ju 6458 ansetts vara för liten för en dykare. Senaste åren har ju dock trenden gått mot könsneutrala klockor, damklockorna blir större och herr mindre. 🤣
Nu är ju iofs 7548 inte överdrivet stor, men om nuvarande storlekstrenderna håller i sig kanske 6458 blir mest eftertraktad snart.
Allt beror väl på vad målgtuppen tycker och just nu ät det väl mest otrendiga gubbar som köper dessa. Och dom föredrar nog lite större. 🤣
Hahahah Makes sense. Jag har rätt smala armar så tycker allt under 40mm passar bättre. Men läste nånstans att 7c43 även ska vara ett vassare urverk?
 

spruff

Omega
Hahahah Makes sense. Jag har rätt smala armar så tycker allt under 40mm passar bättre. Men läste nånstans att 7c43 även ska vara ett vassare urverk?
Spencer Klein är ju lite av en bilhandlartyp när han säljer in sina tjänster, men han har bättre koll på klockorna än mig i alla fall. :) Han har gjort lite jämförelser här:

Vilken som är "bäst" kan nog diskuteras. Men Seiko har ju tyvärr ofta fokuserat på att minska produktionskostnaden när en ny generation utvecklats. Synd att dom valt den strategin. Dom hade en väldigt stark marknadsposition back in the days.
 

Alekskr

Omega
Vad är ett rimligt pris för en 7548 i gott skick? Endast klocka. Verkar vara väldigt olika vad folk vill ha för klockorna när man kollar gamla annonser.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Vad är ett rimligt pris för en 7548 i gott skick? Endast klocka. Verkar vara väldigt olika vad folk vill ha för klockorna när man kollar gamla annonser.
Ca 2,5k-3k för en sliten men fungerande. 4k-5,5k för en fin. Snackar nu vanliga varianter watch only. Obs att detta är en snabb uppskattning från mig :)
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Spencer Klein är ju lite av en bilhandlartyp när han säljer in sina tjänster, men han har bättre koll på klockorna än mig i alla fall. :) Han har gjort lite jämförelser här:

Vilken som är "bäst" kan nog diskuteras. Men Seiko har ju tyvärr ofta fokuserat på att minska produktionskostnaden när en ny generation utvecklats. Synd att dom valt den strategin. Dom hade en väldigt stark marknadsposition back in the days.
Mr. Tokunaga själv beskriver 7C43 såhär:

”The best-seller professional 200m diver's watch model which attained the performance in 200m saturation diving. The movement is [7C43] which has the same performance as that of [7C46] and smaller size, and magnetic-resistant ability with the high reliability of higher output torque. Although the case structure is a standard type two-piece case (with screw case back) specification, there are 15 new technologies in this case such as; the powerful glass screw ring fixed structure same as 600m with the same glass fixing structure, L shaped glass gasket structure, glass screw ring fixing structure, twin side shield crown structure, special elastic strap made from polyurethane rubber of SEIKO original strap.”

Konstruktionen på boett hade en rad förbättringar över föregångaren med 7548 (övergångsmodellen -7010 undantaget).

Det är nog en anledning till varför 7C produceras än idag, väldigt pålitligt verk kan man anta? Fanns både som 42mm och 38mm. Lite andra visare, och trycket på tavlan då. 6458 hade inte så lång produktionstid och övergavs även den till förmån för 7C43.
 

Enlundgren

Cartier
Ni som köpt z199 länk hos US till eran 7548, har ni köpt den som passar till skx007? Kan inte se att dom har någon specifik länk till just 7548, lite luddigt beskrivet.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Jag tycker många 7548-7000 patineras väldigt fint, och blir lite blå-gråa i vissa ljus och vinklar. Även 700B är det många som bleks grymt snyggt.

54727F52-6936-4898-8128-F2C94CE7BD5E.jpeg
Så är det, även texten ”water resist” kan variera från rött/orange till ljusgult på ett härligt sätt. UV eller fukt kanske är anledningen.
 
Topp