• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilder på 7548 quartz

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Och jag fyra 😉
IMG_1252.jpeg
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Finns det något givet ställe att vända sig om man är ute efter nytt glas till dessa? Skulle vilja byta på min :)

IMG_3500.jpeg
Själva bytet kan vilken urmakare som helst fixa. När det gäller glaset så är original mycket svåra att hitta och kostar skjortan. Finns som tur är bra AM glas. Rogart-63 har bra koll precis som @-JL- säger så kontakta honom. I mån av tid gör han säkert även bytet. Sen är det lite upp till dig vad du föredrar. Lite repigt original eller ett nytt AM glas.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Själva bytet kan vilken urmakare som helst fixa. När det gäller glaset så är original mycket svåra att hitta och kostar skjortan. Finns som tur är bra AM glas. Rogart-63 har bra koll precis som @-JL- säger så kontakta honom. I mån av tid gör han säkert även bytet. Sen är det lite upp till dig vad du föredrar. Lite repigt original eller ett nytt AM glas.
Har kontakt med Rogart. Skulle ändå skickat annat till han i dagarna så passade bra 😄
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Fått sug efter en 7548 igen, söker en fin svart 81a helst på Z199 länk. Hojta gärna om det finns nån som vill bli av med sin 🙂 Skulle man va sugen på en Certina PH500 kan byte va ett alternativ.
 

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Byter batterier på mina 7548, gick hur lätt som helst på min blåa. Men den andre sitter locket som berget! Finns det något trick som kan få den att släppa. @rogart-63 kanske kan nått gammalt husmorstrick för att öppna en grinig 80-talist?
IMG_1757.jpeg

IMG_1758.jpeg
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Byter batterier på mina 7548, gick hur lätt som helst på min blåa. Men den andre sitter locket som berget! Finns det något trick som kan få den att släppa. @rogart-63 kanske kan nått gammalt husmorstrick för att öppna en grinig 80-talist?
IMG_1757.jpeg

IMG_1758.jpeg
Öppnar du bägge skruvarna till batteriklämman eller bara den ena och viker bort (för att undvika att skada spolen)? De här ska också ha små brickor under skruvarna, som lätt katapulteras iväg, jag har inte provat själv så därför jag undrar. Just här har 7C43 en fördel kan jag tycka, där batteriet bara sitter med friktion, bara att trycka in och det klarar även jag!
 

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Öppnar du bägge skruvarna till batteriklämman eller bara den ena och viker bort (för att undvika att skada spolen)? De här ska också ha små brickor under skruvarna, som lätt katapulteras iväg, jag har inte provat själv så därför jag undrar. Just här har 7C43 en fördel kan jag tycka, där batteriet bara sitter med friktion, bara att trycka in och det klarar även jag!
Jag skruvar bara bort den som är längst från spolen och sen vikaer jag undan så man kan byta batteriet. Jag tycker risken att sprätta iväg skruven är liten. Bara skruva lungt och när du känner att den är ute så lyfter du bara sakta så hänger skruven kvar i bläcket. Använd förstoringsglas så du ser vad du håller på med, annars går det nog åt skogen.
 

rogart-63

Patek
Byter batterier på mina 7548, gick hur lätt som helst på min blåa. Men den andre sitter locket som berget! Finns det något trick som kan få den att släppa. @rogart-63 kanske kan nått gammalt husmorstrick för att öppna en grinig 80-talist?
IMG_1757.jpeg

IMG_1758.jpeg
Vet inte om det är baklocket du menar. Men har en sån här. Som funkar rätt bra. Inte gått bet ännu. Köpte den av nån finländare tror jag. Har sett på Ebay. Den börjar bli lite sliten så skulle kanske inte vara helt fel med en ny. Sitter mässings pinnar så ska inte repa locket.
 

Bilagor

  • IMG_20240213_145230.jpg
    IMG_20240213_145230.jpg
    194.2 KB · Visningar: 6

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Vet inte om det är baklocket du menar. Men har en sån här. Som funkar rätt bra. Inte gått bet ännu. Köpte den av nån finländare tror jag. Har sett på Ebay. Den börjar bli lite sliten så skulle kanske inte vara helt fel med en ny. Sitter mässings pinnar så ska inte repa locket.
En finsk crackpipa på ebay eller limma fast en mutter på baklocket för den här vill inte med vanlig jaxa öppnare :banghead:
 
Topp