• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

Tapiren

Cartier
Arcticlean/Pingens kör mellandagsrea, och använder man koden "julklapp" får man ett set med 3 detailing brushes helt gratis! Man behöver dock lägga dom i varukorgen manuellt.

För mig blev det detta:

EDA6436F-ABC8-46D1-BBDC-71F4AC674B73.jpeg
Bra tips, tackar!

Inte för att det hängde helt på penslarna kanske men att sitta och plocka ihop lite godis till vårens och sommarens bilpyssel var ett utmärkt göromål såhär på annandagen:)
 
Någon som vet vad Pingens rekommenderar för att fräscha upp däcksidorna efter en tvätt? Hittar bara applikatorsvamp, men har den något medel i sig?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon som vet vad Pingens rekommenderar för att fräscha upp däcksidorna efter en tvätt? Hittar bara applikatorsvamp, men har den något medel i sig?
Nej du behöver också något medel för däcken

typ sån https://www.autodude.se/sv/produkt/dackglans_gyeon_q2m_tire_express
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Någon som vet vad Pingens rekommenderar för att fräscha upp däcksidorna efter en tvätt? Hittar bara applikatorsvamp, men har den något medel i sig?
Dom verkar konstigt nog inte sälja någon däckglans. Däremot kan jag rekommendera den som @alfgren länkade, det är den jag använder.
 
Vad tror ni om att använda Ytdesinfektion med 45% alkoholstyrka istället för Pingens eller liknande surface prep med 25-50% styrka? I mitt fall gäller det rengöring inför keramiska plastbehandling "Trim coat". Glömde att lägga till det på ordern och tänkte att ytdesinfektion kanske har samma funktion eftersom båda innehåller isopropanol i ungefärligt samma %.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Vad tror ni om att använda Ytdesinfektion med 45% alkoholstyrka istället för Pingens eller liknande surface prep med 25-50% styrka? I mitt fall gäller det rengöring inför keramiska plastbehandling "Trim coat". Glömde att lägga till det på ordern och tänkte att ytdesinfektion kanske har samma funktion eftersom båda innehåller isopropanol i ungefärligt samma %.
Testa biltemas annars, nån tipsade mig om denni tråden förut. 700ml för typ 99kr eller nåt sånt.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tror du den är bättre än Gtechniq CSL + EVO? Satte på Gyeon pure på sommarbilen nu under julen och taggar redan för nästa
Har tyvärr inte använt Gtechniq har för få bilar :D men har använt en hel del a Gyeons produkter och Carpros. På de bilar jag lagt syncro så har det funkat riktigt bra.
Du borde prova Syncro nästa gång. Men om du har lagt på nu på sommarbilen och den står inomhus generellt sett så lär det ta ett bra tag innan det är dags för att lägga någon ny bas...
 

Sainte

Omega
Har tyvärr inte använt Gtechniq har för få bilar :D men har använt en hel del a Gyeons produkter och Carpros. På de bilar jag lagt syncro så har det funkat riktigt bra.
Du borde prova Syncro nästa gång. Men om du har lagt på nu på sommarbilen och den står inomhus generellt sett så lär det ta ett bra tag innan det är dags för att lägga någon ny bas...

Ok tack för tipset! Jag har en till bil att coata så kan mycket väl bli syncro evo :)
 
Tänkte lämna in bilen till Wellkept för en ProCeramic behandling och funderar på om de använder clay bar i sin rengöringsprocess. Är detta något som är värt att fråga om eller är det en standard procedure bland rekond firmor idag?

Funderade även på att lägga till fälgbehandling när jag ändå lämnar in bilen men inte säker på om det är värt det då jag inte uppfattar vad proceduren innefattar. Är det någon som gjort liknande och varit nöjd? Plockar de av fälgen och rengör + behandlar på insidan eller är det endast på utsidan?
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tänkte lämna in bilen till Wellkept för en ProCeramic behandling och funderar på om de använder clay bar i sin rengöringsprocess. Är detta något som är värt att fråga om eller är det en standard procedure bland rekond firmor idag?

Funderade även på att lägga till fälgbehandling när jag ändå lämnar in bilen men inte säker på om det är värt det då jag inte uppfattar vad proceduren innefattar. Är det någon som gjort liknande och varit nöjd? Plockar de av fälgen och rengör + behandlar på insidan eller är det endast på utsidan?
Är bilen inte ny så lär lera/lerahanduk behövas för att få bort all förorening, man bör även ha kört med rostlösare innan. Sen om det är standardprocedure eller ej hos dem låter jag vara osagt! Goes without saying om man lerar så skall även polering göras då lera är abrasivt och abrasivt och klarlack... Jag kör lera även på nya bilar(dock med snäll lera) och rostlösare bara för att vara säker att lacken är så ren som möjligt men med minst påverkan.

Jag vet inte vad deras fälgbehandling innebär men i princip så är det samma steg som för lacken på bilen som skall göras, sen med fördel använda medel som tål hög temperatur som skydd.
 
Senast ändrad:
Är bilen inte ny så lär lera/lerahanduk behövas för att få bort all förorening, man bör även ha kört med rostlösare innan. Sen om det är standardprocedure eller ej hos dem låter jag vara osagt! Goes without saying om man lerar så skall även polering göras då lera är abrasivt och abrasivt och klarlack... Jag kör lera även på nya bilar(dock med snäll lera) och rostlösare bara för att vara säker att lacken är så ren som möjligt men med minst påverkan.

Jag vet inte vad deras fälgbehandling innebär men i princip så är det samma steg som för lacken på bilen som skall göras, sen med fördel använda medel som tål hög temperatur som skydd.

Tack för snabbt svar! Då min bil har ett par år på nacken så frågar jag om lera helt enkelt. Efter alla timmar YT videos om detailing så vill man ju helst ha hela processen när man lämnar in själv :)
 

Kamp

Omega
Har som ambition att börja ta mer hand om min gamla v60 och behöver köpa vax. Verkar vara en djungel och stora skillnader i pris. Någon som har tips?

Har kollat på Sonax flytande hårdvax samt Turtles motsvarighet.
 

Islay

Panerai
2-Faktor
Har som ambition att börja ta mer hand om min gamla v60 och behöver köpa vax. Verkar vara en djungel och stora skillnader i pris. Någon som har tips?

Har kollat på Sonax flytande hårdvax samt Turtles motsvarighet.
Kan rekommendera Magnify wax från Tershine. Drygt, enkelt att lägga och med ett mycket bra resultat.
 

mps

Cartier
Kollat mycket på dem på youtube, men känns saftigt att lägga 500 kronor på ett vax
Dyrare vax ger oftast bättre resultat samt räcker till fler bilar.
Kört en del med Soft99s burkvax https://www.autodude.se/sv/produkt/bilvax_soft99_fusso_coat_black
Väldigt fett vax när man lägger på och det täcker väldigt bra.
Ger 20+ vaxningar.
Detta kan rekommenderas https://www.autodude.se/sv/produkt/bilvax_meguiars_nxt_generation_tech_wax
Väldigt lätt att lägga på och ta av.
Missfärgar inte plast/gummi.
Finns på Mekonomen och liknande, så lätt att få tag på.
 

Kamp

Omega
Dyrare vax ger oftast bättre resultat samt räcker till fler bilar.
Kört en del med Soft99s burkvax https://www.autodude.se/sv/produkt/bilvax_soft99_fusso_coat_black
Väldigt fett vax när man lägger på och det täcker väldigt bra.
Ger 20+ vaxningar.
Detta kan rekommenderas https://www.autodude.se/sv/produkt/bilvax_meguiars_nxt_generation_tech_wax
Väldigt lätt att lägga på och ta av.
Missfärgar inte plast/gummi.
Finns på Mekonomen och liknande, så lätt att få tag på.

Tack för tipsen, ska kolla upp Meguiars på närmsta Mekonomen
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Ifall du/ni köper Tershines vax, se till att köpa deras applikator med. Har inte använt grejerna själv men det ser smidigt ut med en rund applikator som passar perfekt i den runda burken.

Själv köpte jag nyligen Gyeons (nya?) Q2 Wax, måste dock försöka finna tid för lite polering innan det blir vaxdax.
 

gushen

Omega
Hej! Jag har en bmw 2018 BMW med mineralgrå lack som jag har en fundering kring. Lacken är överlag väldigt fin då den tidigare har gått i södra tyskland och relativt få mil. När jag tog hem den valde jag att göra en Ditec behandling på den för att det skulle vara lättare att hålla den fortsatt fin under vintern. Tyvärr lyckades jag få ett mindre skrapmärke på bakdelen när trädgårdsredskap i garaget välte på den:mad: Den är inte så stor (ca 3 cm) och inte heller speciellt djup men den känns och man drar försiktigt i med nageln i det mer markerade strecket på bilden. De övriga delarna av märket känns ingenting. Finns det något klokt jag kan göra åt detta själv eller är det lämna bort på lackering med allt vad det innebär?
 

Bilagor

  • Repa.jpg
    Repa.jpg
    792.1 KB · Visningar: 11

-SC-

Omega
Pledge Member
Hej! Jag har en bmw 2018 BMW med mineralgrå lack som jag har en fundering kring. Lacken är överlag väldigt fin då den tidigare har gått i södra tyskland och relativt få mil. När jag tog hem den valde jag att göra en Ditec behandling på den för att det skulle vara lättare att hålla den fortsatt fin under vintern. Tyvärr lyckades jag få ett mindre skrapmärke på bakdelen när trädgårdsredskap i garaget välte på den:mad: Den är inte så stor (ca 3 cm) och inte heller speciellt djup men den känns och man drar försiktigt i med nageln i det mer markerade strecket på bilden. De övriga delarna av märket känns ingenting. Finns det något klokt jag kan göra åt detta själv eller är det lämna bort på lackering med allt vad det innebär?
Pilla inte på lacken mer när du har ett lager smuts som på bilden, bidrar bara till mer repor!

Det där bör gå att polera bort, iaf det mesta. Kanske t.om räcker med lite polermedel på en milrofiberduk så kan du kanske göra det för hand. Om det är som du säger att du känner med nagel så kan det ha gått djupt någonstans och den repan får du då inte bort med polering.
 

gushen

Omega
Pilla inte på lacken mer när du har ett lager smuts som på bilden, bidrar bara till mer repor!

Det där bör gå att polera bort, iaf det mesta. Kanske t.om räcker med lite polermedel på en milrofiberduk så kan du kanske göra det för hand. Om det är som du säger att du känner med nagel så kan det ha gått djupt någonstans och den repan får du då inte bort med polering.
Ingen fara det har jag såklart koll på :) Jag sköljde av väldigt noga på den delen innan jag tog kortet. Faktum är att bakluckan är helt sandfri och att jag är rädd att det där är saltfläckar som inte varmvattnet tar med... Jag får tvätta ikväll. Tack för tipsen med polering, behöver man tänka på något när bilen är Ditec behandlad?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hej! Jag har en bmw 2018 BMW med mineralgrå lack som jag har en fundering kring. Lacken är överlag väldigt fin då den tidigare har gått i södra tyskland och relativt få mil. När jag tog hem den valde jag att göra en Ditec behandling på den för att det skulle vara lättare att hålla den fortsatt fin under vintern. Tyvärr lyckades jag få ett mindre skrapmärke på bakdelen när trädgårdsredskap i garaget välte på den:mad: Den är inte så stor (ca 3 cm) och inte heller speciellt djup men den känns och man drar försiktigt i med nageln i det mer markerade strecket på bilden. De övriga delarna av märket känns ingenting. Finns det något klokt jag kan göra åt detta själv eller är det lämna bort på lackering med allt vad det innebär?
Det där borde gå att våtslipa bort. Vanlig polering tror jag inte kommer räcka.
 
Topp