• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

Edin

Panerai
Kör valfritt keramiskt skydd Bjoerlin76. Körde en vända med maskin förra sommaren på mammas X1a som är svart metallic och sen någon version av gyon keramiskt lackskydd. Har håll extremt bra och är en fröjd att tvätta bilen ett år efter.
Synd bara det inte gav skydd mot vassa bergspetsar/stenar…
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Några dagar fick man vara nöjd. Tre rejäla fågelskitar på typ samma ställe har ställt till med detta. Ändå gått på tre vändor med maskinen för att försöka få bort det… någon som har tips..?
Edit: Börjar ge med sig, men det här var fan inte nådigt. Får lägga på skydd så kanske man slipper detta. Hade ändå Pingens polermedel som enl utsago skulle ge lite skydd..
IMG_8840.jpeg
Fick du bort allt?
Ser ut som klarlacken gett sig lite.
Här är ett tips framöver jag såg idag hjälper dock inte i detta läge.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Fick du bort allt?
Ser ut som klarlacken gett sig lite.
Här är ett tips framöver jag såg idag hjälper dock inte i detta läge.
Till slut så, men vet inte hur mycket lack jag behövde ta. Men blev ett antal omgångar med skumtrissa och polermedel. Då hade bilen inte ens stått länge med skiten på, och det hade dessutom regnat (duh) och solen hade inte legat på. Läskigt att det så snabbt kan göra sån skada.

Och tack för tipset! Tvättade faktiskt av bilen för ett par timmar sedan och la på ett enklare keramiskt skydd - så kan man kanske vara något lugnare inför semestern. :)
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Till slut så, men vet inte hur mycket lack jag behövde ta. Men blev ett antal omgångar med skumtrissa och polermedel. Då hade bilen inte ens stått länge med skiten på, och det hade dessutom regnat (duh) och solen hade inte legat på. Läskigt att det så snabbt kan göra sån skada.

Och tack för tipset! Tvättade faktiskt av bilen för ett par timmar sedan och la på ett enklare keramiskt skydd - så kan man kanske vara något lugnare inför semestern. :)
Ok skönt det blev bättre😃
Finns många enkla skydd att lägga idag som kanske inte håller lika länge som en coating men ett par månader iaf och sen är det ju bara att lägga igen.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ok skönt det blev bättre😃
Finns många enkla skydd att lägga idag som kanske inte håller lika länge som en coating men ett par månader iaf och sen är det ju bara att lägga igen.
Yes! :) Och de ska vara bra mot sånt här alltså? Blir lite skeptisk ibland, men även ett enklare kanske kan ge skyddet som behövs? Jag har en quick coat från Tershine, framstår som en hyfsad produkt iaf
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Yes! :) Och de ska vara bra mot sånt här alltså? Blir lite skeptisk ibland, men även ett enklare kanske kan ge skyddet som behövs? Jag har en quick coat från Tershine, framstår som en hyfsad produkt iaf
Ja det finns det absolut jag föredrar Angelwax produkter då dom tillverkar sina egna produkter och inget massproducerat från en viss fabrik där väldigt många företagare köper sina produkter ifrån och sätter sina egna etiketter på.
 

Orson

Omega
2-Faktor
Har ni tips på nån bra kallavfettning? Köpte i början av sommaren dissolve från Tershine men är allt annat än imponerad. Det har varit en del vägarbeten i kommun så det finns asfalt/tjärfläckar...
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Har ni tips på nån bra kallavfettning? Köpte i början av sommaren dissolve från Tershine men är allt annat än imponerad. Det har varit en del vägarbeten i kommun så det finns asfalt/tjärfläckar...
Den här och du kommer inte bli besviken vi använder den på lastbilarna.
 

Entruv

Omega
Nybliven med begagnad bil (Golf mk v) pga jobb utanför stan. Tycker precis som om klockor och annat att man tar hand om sina grejer, oavsett pris. Tips på checklista för uppfräschning?

Invärtes tvätt med torr- och våtdammsugare samt ozonbehandling samt nya däck på OE fälg är på g. Yttre tvätt inkl polering och vax skall också göras snarast en helg tillåter.

Annat att tänka på inför kommande vinter?
 

Kojan

Omega
Ny bil på ingång och vill gärna ge den lite kärlek direkt i form av lackskydd och stenskottsfoliering men det finns ju en uppsjö av företag som utför detta med mer eller mindre goda resultat. Nu till frågan om någon kan rekommendera ett bra ställe i Stockholmsområdet för att utföra detta? Att tilläggas är att bilen i fråga är mattlackerad.
 

Owaysis

Cartier
Jag tvättade tjejens bil och hur mkt jag än gnuggade och försökte så fick jag inte bort massa små svarta prickar som jag förmodar är asfaltsprickar som finns nere runt trösklarna.

Jag använde någon kallavfettning från turtle wax och den bet inte alls.

Någon som vet vad det är för prickar och har tips på hur man får bort dem? Kanske något speciellt medel?


IMG_5454.jpeg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon som vet vad det är för prickar och har tips på hur man får bort dem? Kanske något speciellt medel?
Kallavfettning men på vintern måste den ligga på ett tag, det räcker inte med att lägga på och sen spola av. Det behöver sitta 5-10 minuter (men får inte torka!). Jag har mkt goda erfarenheter av Turtle Wax Extreme avfettning-nånting men i ärlighetens namn tror jag inte varumärket spelar så hemskt stor roll.
 

mps

Cartier
Jag tvättade tjejens bil och hur mkt jag än gnuggade och försökte så fick jag inte bort massa små svarta prickar som jag förmodar är asfaltsprickar som finns nere runt trösklarna.

Jag använde någon kallavfettning från turtle wax och den bet inte alls.

Någon som vet vad det är för prickar och har tips på hur man får bort dem? Kanske något speciellt medel?


IMG_5454.jpeg
Prova att spraya på lite WD40 på en svart prick och gnugga lite med en svamp.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Jag tvättade tjejens bil och hur mkt jag än gnuggade och försökte så fick jag inte bort massa små svarta prickar som jag förmodar är asfaltsprickar som finns nere runt trösklarna.

Jag använde någon kallavfettning från turtle wax och den bet inte alls.

Någon som vet vad det är för prickar och har tips på hur man får bort dem? Kanske något speciellt medel?


IMG_5454.jpeg
Avfettning eller citrus cleaner tillsammans med en insekts svamp brukar plocka bort asfalt utan problem.
Om du drar med nageln över en prick så kan du känna om det är asfalt (mjukt,kladdigt) eller metall.
Om det är metall så kör du en flygrostborttagare
Screenshot 2024-02-11 at 20.00.35.png
Screenshot 2024-02-11 at 19.59.19.png
 

Hawk100

Rolex
Köpte en Kränzle efter att ha läst på lite om högtryckstvättar i den här tråden! Jevvlar vilken kvalitet jämfört med min gamla gula Kärcher!! Jag är verkligen supernöjd och tacksam för tipsen! (Köpte även en adapter för att slippa köpa alla tillbehör nya direkt…)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag tvättade tjejens bil och hur mkt jag än gnuggade och försökte så fick jag inte bort massa små svarta prickar som jag förmodar är asfaltsprickar som finns nere runt trösklarna.

Jag använde någon kallavfettning från turtle wax och den bet inte alls.

Någon som vet vad det är för prickar och har tips på hur man får bort dem? Kanske något speciellt medel?


IMG_5454.jpeg
Behöver tjärlösare och rostlösare

Men inte säkert att de kommer få bort allt utan mekanisk rengöring mao någon form av fysisk rengöring.

Efter du tvättat bilen ordentligt enligt alla regler så kan du applicera exv rostlösare(för de prickar som är små rostprickar) och tjärlösare mao medel som är petroleum baserat(skall oftast inte läggas på blöt bil). Om detta inte löser så behöver du försiktigt gå över med svamp/microfiberduk efter det att medlet fått verka ett tag.

Rostlösande medel blir oftast lila när det reagerar med metallen(tiogklykolsyran som reagerar)

Om ovan metoder inte funkar så är det bara lera som kommer få bort prickarna
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Köpte en Kränzle efter att ha läst på lite om högtryckstvättar i den här tråden! Jevvlar vilken kvalitet jämfört med min gamla gula Kärcher!! Jag är verkligen supernöjd och tacksam för tipsen! (Köpte även en adapter för att slippa köpa alla tillbehör nya direkt…)
Har haft min 1152tst sen 2018 och är fortsatt lika nöjd *peppar peppar *

Jag kör med KEW snabbkopplingar till allt
 
Senast ändrad:

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Jag tvättade tjejens bil och hur mkt jag än gnuggade och försökte så fick jag inte bort massa små svarta prickar som jag förmodar är asfaltsprickar som finns nere runt trösklarna.

Jag använde någon kallavfettning från turtle wax och den bet inte alls.

Någon som vet vad det är för prickar och har tips på hur man får bort dem? Kanske något speciellt medel?


IMG_5454.jpeg
Om du vill köra med riktigt kraftig flygrostlösare kan du köpa nedan. Har det inplanerat att använda för fälgarna i vår och försöka få bort de grövsta prickarna.
 

bluetrain

Cartier
Det här med lacken... Egentligen bryr jag mig inte men samtidigt är det ju väldigt trevligt när den är fin och du får det här djupet i lacken, speciellt när man har svartmetallic som i mitt fall.

Kollade förra året med någon firma, skulle kosta 6-7 lax, det tyckte jag väl iofs inte det var värt men vad jag anekdotiskt fått till mig är att det numera finna bra "keramiska" (vad nu det är) produkter som man liksom stryker på lacken och sen ska bli kanske inte lika bra som att polera eller lackonservering, ändå mkt bättre än att åka till okq8 och köra deras "deluxe"tvätt.

Så finns det något ni rekommenderar för detta ändamål. dvs enkelt att applicera, som ger lyster och glans och som iaf håller en halv eller helst en säsong?
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Det här med lacken... Egentligen bryr jag mig inte men samtidigt är det ju väldigt trevligt när den är fin och du får det här djupet i lacken, speciellt när man har svartmetallic som i mitt fall.

Kollade förra året med någon firma, skulle kosta 6-7 lax, det tyckte jag väl iofs inte det var värt men vad jag anekdotiskt fått till mig är att det numera finna bra "keramiska" (vad nu det är) produkter som man liksom stryker på lacken och sen ska bli kanske inte lika bra som att polera eller lackonservering, ändå mkt bättre än att åka till okq8 och köra deras "deluxe"tvätt.

Så finns det något ni rekommenderar för detta ändamål. dvs enkelt att applicera, som ger lyster och glans och som iaf håller en halv eller helst en säsong?
"Keramisk" beläggning är ett genomskinligt hårt yttre skyddslager för lacken. Så för bästa resultat behöver du ha ordning på lacken under innan du skyddar den med "keramisk" beläggning
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Topp