• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Det finns redan en tråd om investering, men jag tänkte att vi skulle kunna behandla kryptovalutor i en separat tråd, då det finns väldigt mycket att diskutera.

Som ni ser har Bitcoin/Ethereum/Ripple/andra valutor sett en sjuk utveckling under den senaste tiden. Hur ser de kommande månaderna ut?

Någon som köpte XBT (Bitcoin) när valutan precis lanserades och var i princip gratis :)? För kanske 6-7 år sedan satt jag med ett par vänner och diskuterade den nya grejen med "internetvalutor". Vi var IT-intresserade och pratade om huruvida vi skulle satsa lite på XBT. Fast inte att köpa - vi såg inte att den skulle växa något nämnvärt - utan att syssla med mining. På den tiden kunde det vara lönsamt med mining. Man kunde få sig lite "gratis" pengar. Synd att man inte köpte lite XBTs då. Kommer ihåg att kursen låg på ca $10. Men en bekant till mig gjorde slag i saken och har fått se en saftig tillväxt på kontot. Tror att han köpte ca 200 XBTs då. Värdet i maj 2017 = över tre mille. Tror dock inte att han har kvar hela innehavet.

Trots att jag är helt övertygad om att Bitcoin kommer fortsätta växa på sikt kommer jag inte göra någon större investering. Jag lägger mitt fokus på andra valutor istället. Ether är spännande. Inte bara för att det är den andra största valutan efter XBT sett till market cap (uppdatering 18 maj 2017: Ripple är nu den andra största), men också för att jag tycker att Ethereum är väldigt spännande. Ethereum är som bekant uppbyggt på ett annat sätt än XBT - de har gått steget längre och byggt det hela som en "distributed computing"-plattform som lovar mycket. Bland annat kommer vi se massa applikationer som är baserade på Ethereum-plattformen. När nästa Uber baseras på Ethereum, då lovar jag att Ether (Ethereums valuta) kommer att gå om BTC :). Jag tror också att Ethereum lovar mycket när det kommer till AI-utvecklingen. Jag ser stor potential och tror att de flesta kryptovalutor kommer att växa enormt under de kommande 5-10 åren. Det är fortfarande en "early adopter"-grej. Vänta bara tills den stora massan börjar med det. Kruxet är tekniken måste testas rigoröst så att folk får förtroende för den. Jag ser gärna att massiva hackerattacker sker, så att man ser vad plattformarna går för och om de lyckas motstå tuffa hot. Annars kan vi ju leva med alla våra digitala tillgångar, bara för att allting raderas när en massiv hackerattack slår ut hela systemet år 2019. Så mycket attacker nu i början tack.

Den stora negativa grejen med XBT och andra valutor är att mining-processen som är central för kryptovalutans funktion idag är extremt energikrävande. Läste någonstans att det för varje ny XBT som skapas (typ varje kvart) går åt energi motsvarande "16 gallons of crude oil". Eller att XBT-nätverkets miningverksamhet kostar ca $150 000 OM DAGEN. (Dessa siffror är inte exakta - tog dem från minnet.) Boven i dramat är "proof of work"-mining, som också är innovationen som har möjliggjort existensen (och säkerheten) av dessa decentraliserade valutor. Extremt energikrävande process då datorer som sysslar med mining måste göra extrema kalkyler. Men spännande att man börjar vända sig mer åt energisnål "proof of stake"-mining. Ethereums mål är att gå helt från "proof of work" till "proof of stake". Tidigt att säga just nu, men när man lyckats bygga upp ett funktionellt och rigoröst "proof of stake"-system kommer det hända spännande grejer. Jag investerar som sagt främst i ETH nu. Och kommer att fortsätta köpa ETH med tiden. Men jag börjar kika på Ripple och lite på Monero.

Och mitt tips till alla oinvigda: se till att investera en mindre summa i någon kryptovaluta. Visst, risken är hög. Men det är därför du ska investera en summa som du har råd att förlora. Å andra sidan kan du möjligen vinna mycket, för vi är fortfarande i kryptovalutornas begynnelse och det finns inget övre tak. En tusenlapp räcker. Skapa ett konto på exv kraken.com och fördela tusenlappen över ett par valutor. Skriv ned inloggningsuppgifter på ett säkert ställe och glöm bort kontont/pengarna helt i ett par år.

Men som sagt, eftersom allt detta fortfarande är relativt nytt så vet vi inte hur det kommer att se ut. Det finns stora risker med kryptovalutor. Vi vet inte hur motståndskraftiga systemen är. Så låt bli att investera summor som du inte har råd att förlora.

Läs mer om Bitcoin: https://en.wikipedia.org/wiki/Bitcoin
Läs mer om Ethereum: https://en.wikipedia.org/wiki/Ethereum
Följ prisutvecklingen: http://coinmarketcap.com/
Följ priser och läs senaste nytt om kryptovalutor: http://www.coindesk.com/
Handla valutor: https://kraken.com / https://safello.com / https://coinbase.com
 
Senast ändrad:

Adro

Panerai
2-Faktor
Det finns redan en tråd om investering, men jag tänkte att vi skulle kunna behandla kryptovalutor i en separat tråd, då det finns väldigt mycket att diskutera.

Som ni ser har Bitcoin (och Ether) sett en sjuk utveckling under den senaste tiden. Vad tror ni om detta? Hur ser de kommande månaderna ut? Någon här som har gjort större investeringar i Bitcoin? Själv sålde jag av mitt BTC-innehav för kanske ett år sedan när kursen låg på ca $500. Synd att man inte höll i dem ett tag till. Men jag gjorde ändå en fin vinst.

Någon som köpte BTC när valutan precis lanserades och var i princip gratis :)? För kanske 6-7 år sedan satt jag med ett par vänner och diskuterade den nya grejen med "internetvalutor". Vi var IT-intresserade och pratade om huruvida vi skulle satsa lite på BTC. Fast inte att köpa - för vi såg inte att den skulle växa något nämnvärt - utan att syssla med mining. På den tiden kunde det vara lönsamt med mining. Man kunde få sig lite "gratis" pengar. Synd att man inte köpte lite BTCs då. Kommer ihåg att kursen låg på ca $10. Men en bekant till mig gjorde slag i saken och har fått se en saftig tillväxt på kontot. Tror att han köpte ca 200 BTCs då.

Trots att jag är helt övertygad om att Bitcoin kommer fortsätta växa på sikt kommer jag inte göra någon större investering då det helt enkelt är för dyrt nu. Jag lägger mitt fokus på andra valutor istället. Ether är spännande. Inte bara för att det är den andra största valutan efter BTC sett till market cap, men också för att jag tycker att Ethereum är väldigt spännande. Ethereum är som bekant uppbyggt på ett annat sätt än BTC - de har gått steget längre och byggt det hela som en "distributed computing"-plattform som lovar mycket. Bland annat kommer vi se massa applikationer som är baserade på Ethereum-plattformen. När nästa Uber baseras på Ethereum, då lovar jag att Ether (Ethereums valuta) kommer att gå om BTC :). Jag tror också att Ethereum lovar mycket när det kommer till AI-utvecklingen. Jag ser stor potential och tror att de flesta kryptovalutor kommer att växa enormt under de kommande 5-10 åren. Det är fortfarande en "early adopter"-grej. Vänta bara tills den stora massan börjar med det. Kruxet är tekniken måste testas rigoröst så att folk får förtroende för den. Jag ser gärna att massiva hackerattacker sker, så att man ser vad plattformarna går för och om de lyckas motstå tuffa hot.

Den stora negativa grejen med BTC och andra valutor är att mining-processen som är central för kryptovalutans funktion idag är extremt energikrävande. Läste någonstans att det för varje ny BTC som skapas (typ varje kvart) går åt energi motsvarande "16 gallons of crude oil". Eller att BTC-nätverkets miningverksamhet kostar ca $150 000 OM DAGEN. (Dessa siffror är inte exakta - tog dem från minnet.) Boven i dramat är "proof of work"-mining, som också är innovationen som har möjliggjort existensen (och säkerheten) av dessa decentraliserade valutor. Extremt energikrävande process då datorer som sysslar med mining måste göra extrema kalkyler. Men spännande att man börjar vända sig mer åt energisnål "proof of stake"-mining. Ethereums mål är att gå helt från "proof of work" till "proof of stake". Tidigt att säga just nu, men när man lyckats bygga upp ett funktionellt och rigoröst "proof of stake"-system kommer det hända spännande grejer. Jag investerar som sagt främst i ETH nu. Och kommer att fortsätta köpa ETH med tiden.

Och mitt tips till alla oinvigda: se till att investera en mindre summa i någon kryptovaluta. Visst, risken är hög. Men det är därför du ska investera en summa som du inte kommer gråta över att potentiellt förlora. Å andra sidan kan du möjligen vinna mycket, för vi är fortfarande i kryptovalutornas begynnelse och det finns inget övre tak.

Läs mer om Bitcoin: https://en.wikipedia.org/wiki/Bitcoin
Läs mer om Ethereum: https://en.wikipedia.org/wiki/Ethereum
Följ prisutvecklingen: http://coinmarketcap.com/
Följ priser och läs senaste nytt om kryptovalutor: http://www.coindesk.com/
Handla valutor: https://kraken.com / https://safello.com / https://coinbase.com
Sjukt intressant med dessa valutor.
Jag och ett gäng polare hoppade på bitcoin precis i begynnelsen och har kvar det mesta av innehavet.
Ethereum ska jag läsa mer om, inte speciellt insatt i det. Tack för tipset
 

Leif

Cartier
Rekommenderar alla att läsa in sig på det här. En bra dokumentär att starta med är

I över 2500 år har människan försökt lösa problemet med att blanda in en tredje part när två personer ska göra en transaktion mellan sig. Man har trott länge att detta inte går att lösa. Det är löst nu (Satoshi Nakamoto 2009) och vi har knappt sett något av vad blockkedje tekniken kommer kunna erbjuda i framtiden. Betydelsen av att två människor nu kan skicka pengar mellan sig varsomhelst i världen utan att blanda in en bank är stort. Ofattbart stort.
 

mega

Rolex
Rekommenderar alla att läsa in sig på det här. En bra dokumentär att starta med är

I över 2500 år har människan försökt lösa problemet med att blanda in en tredje part när två personer ska göra en transaktion mellan sig. Man har trott länge att detta inte går att lösa. Det är löst nu (Satoshi Nakamoto 2009) och vi har knappt sett något av vad blockkedje tekniken kommer kunna erbjuda i framtiden. Betydelsen av att två människor nu kan skicka pengar mellan sig varsomhelst i världen utan att blanda in en bank är stort. Ofattbart stort.
Dessutom är transaktionen klar på mindre än 20 minuter. Ännu snabbare med andra kryptovalutor (litecoin etc). Dygnet runt, året runt, till en mycket liten kostnad.
 
Bra trådstart! Har själv lite ETH, som haft en löjlig värdeutveckling, sen är det väl mest tur att jag hoppade på innan hypen. Det är spännande, men blir lite trött på allt bubblande och "fear of missing out". Bara folk kunde lugna sig och ta till sig att det mycket hög risk i cryptovalutorna som det är nu.
 
Bra trådstart! Har själv lite ETH, som haft en löjlig värdeutveckling, sen är det väl mest tur att jag hoppade på innan hypen. Det är spännande, men blir lite trött på allt bubblande och "fear of missing out". Bara folk kunde lugna sig och ta till sig att det mycket hög risk i cryptovalutorna som det är nu.
Spännande, hur investerar du i ETH? Enkelt att köpa/sälja?
 
Spännande, hur investerar du i ETH? Enkelt att köpa/sälja?
Tycker Leif gav ett bra svar i den andra tråden, men i huvudsak så använder jag dom inte aktivt som det är nu (lite Margin Funding, men inget annat än det). Har dom därför liggandes på en exchange, vilket jag tror många skulle råda emot, men det har å andra sidan givit en effektiv ränta på >10% sett till senaste året. Det är mycket hög risk generellt, men det är även pengar jag har råd att förlora och jag skulle aldrig råda någon att investera pengar i cryptovalutor.

Använder mig primärt av Bitfinex som exchange på grund av storleken. Skall dock sägas att de råkade ut för ett hack i september 2016 som slog ganska hårt, men de verkar ha återhämtat sig bra och förhoppningsvis leder det till att säkerheten är mycket bättre framgent. Snabbast för att köpa skulle jag säga vore ifall du har BTC och bara för över till en exchange som erbjuder BTC/ETH-trading. Kraken har jag inte använt själv, men många tycker den är bra.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Det är spännande, men blir lite trött på allt bubblande och "fear of missing out". Bara folk kunde lugna sig och ta till sig att det mycket hög risk i cryptovalutorna som det är nu.

Det är väl underförstått med dessa högriskplaceringar att man får investera pengar som man har råd att förlora. Det gäller ju att förstå vad man ger sig in i. Alla vänner som jag tipsar angående dessa kryptovalutor råder jag att göra ett mindre köp oavsett om de är intresserade eller inte. Men då pratar vi kaffepengar. Mest för att det är så spännande att följa utvecklingen när man har lite pengar i potten så att säga.
 

Leif

Cartier
Väldigt trevlig inledning på veckan för oss som sitter med Ripple och Stellar.
Ripple:
ripple.png

Stellar Lumens:
stellar.png

Bitcoin fortsätter sin kräftgång ner mot 1300-1400 för en större korrigering efter att varit så hårt pumpad senaste månaden.
Skärmbild från 2017-05-15 18-06-10.png


Vågar vi hoppas på att Ripple stänger ovan 25 USD cents?!
 

oystercase

Cartier
In på 12$ sålde av en del förra veckan (skulle ju väntat 1 vecka till...).

Kan tipsa om att Ledger S hårdvaruwallet är jäkligt smidig om man har lite större holdings.

Efter sådär 150gg värdeökning och delexit så kändes det helrätt att köpa den här
IMG_20170517_130508.jpg
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
BTC tappade lite i ett par dagar men repade sig fort. Tror inte att några nedgångar blir särskilt långvariga då BTC drar många blickar till sig nu när den stora massan börjar få upp ögonen för kryptovalutor. Många som bara väntar på att BTC ska falla ner till $1200-$1300 för att investera. Så fort den tappar lyfter dessa idla spekulanter den igen.

Men kolla på Ripple. Jämför market cap idag och förra veckan. Här drivs värdet upp främst av banker.

Idag:

1.png


Förra veckan:

NOC2yda.png
 

Leif

Cartier
ETH är på väg att bryta ut. Närmar sig 100 USD. Vilken tid vi lever i. Underbart att se det här.
 
Börjar fundera på hur i hela friden jag skall skatta om jag skulle vilja ta hem vinsten. Hålla ordning på anskaffningsvärdet är inte det lättaste.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Som nybörjare med dålig koll, vilken kryptovaluta ska man satsa på en dag som denna?
 

Leif

Cartier
Som nybörjare med dålig koll, vilken kryptovaluta ska man satsa på en dag som denna?

Det spealar i långa loppet ingen roll. Vi pratar 1000% per år.
Men mitt tips är Ethereum, Ripple, Lumen, Monero och Steem. Köp och fördela jämt. Rör dem ej och ta ut om tre år. Mitt tips.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Som nybörjare med dålig koll, vilken kryptovaluta ska man satsa på en dag som denna?
Först och främst, läs på lite om kryptovalutor och titta på de 10-15 största (läs kort om varje så att du vet på ett ungefär vad det är frågan om - exempelvis vet vi att den stora massan spekulerar mycket i Bitcoin medan Ripple används av banker, vilket ju talar om förtroendet för valutorna). Titta sedan på prisutvecklingen och investera i de som du tycker passar dig. Om du vill köra med betydande summor så är det bättre att hålla sig till relativt "säkra" valutor som Bitcoin. När det gäller kaffepengar så är det rätt kul att köpa valutor med hög volatilitet. Men det generella tipset är att fördela dina pengar på några av de 10 största valutorna. Exv kan du köpa lite Ethereum, Ethereum Classic, Ripple, Bitcoin, Lumen och Litecoin. Men se till att bara satsa pengar som du har råd att förlora.

Börjar fundera på hur i hela friden jag skall skatta om jag skulle vilja ta hem vinsten. Hålla ordning på anskaffningsvärdet är inte det lättaste.
Daytradar man borde man vara noga med att bokföra alla transaktioner. Men i övrigt så kan det väl inte vara som så att du kört över kronor från ditt bankkonto till en tradesite särskilt många gånger? För egen del har jag kanske överfört kronor till kraken/coinbase/annat kanske totalt 5-6 gånger. Aldrig tagit ut pengar. Allt detta skrivar man ju ner så klart. Sedan har det varit betydligt mer transaktioner sinsemellan kryptovalutorna på själva siterna. Man behöver ju inte bokföra när man sitter och köper/säljer valutor med pengar som redan är på exv kraken. Det är först när du tar ut (säljer kryptovalutor för kronor/annan fiat) som kapitalvinsten är realiserad.
 
Senast ändrad:

JaTack

Rolex
2-Faktor
Det spealar i långa loppet ingen roll. Vi pratar 1000% per år.
Men mitt tips är Ethereum, Ripple, Lumen, Monero och Steem. Köp och fördela jämt. Rör dem ej och ta ut om tre år. Mitt tips.
Satte in 200 EUR idag på prov, delade upp på några av valutorna du nämnde. Ska sätta in lite till och sen låta dem vara. I vilka ligger du nu?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Först och främst, läs på lite om kryptovalutor och titta på de 10-15 största (läs kort om varje så att du vet på ett ungefär vad det är frågan om - exempelvis vet vi att den stora massan spekulerar mycket i Bitcoin medan Ripple används av banker, vilket ju talar om förtroendet för valutorna). Titta sedan på prisutvecklingen och investera i de som du tycker passar dig. Om du vill köra med betydande summor så är det bättre att hålla sig till relativt "säkra" valutor som Bitcoin. När det gäller kaffepengar så är det rätt kul att köpa valutor med hög volatilitet. Men det generella tipset är att fördela dina pengar på några av de 10 största valutorna. Exv kan du köpa lite Ethereum, Ethereum Classic, Ripple, Bitcoin, Lumen och Litecoin. Men se till att bara satsa pengar som du har råd att förlora.


Daytradar man borde man vara noga med att bokföra alla transaktioner. Men i övrigt så kan det väl inte vara som så att du kört över kronor från ditt bankkonto till en tradesite särskilt många gånger? För egen del har jag kanske överfört kronor till kraken/coinbase/annat kanske totalt 5-6 gånger. Aldrig tagit ut pengar. Allt detta skrivar man ju ner så klart. Sedan har det varit betydligt mer transaktioner sinsemellan kryptovalutorna på själva siterna. Man behöver ju inte bokföra när man sitter och köper/säljer valutor med pengar som redan är på exv kraken. Det är först när du tar ut (säljer kryptovalutor för kronor/annan fiat) som kapitalvinsten är realiserad.
Tack för att du tog dig tid att skriva, har i princip bara lagt i de större nu. Ska läsa på mer innan nästa investering :)
 

Leif

Cartier
Satte in 200 EUR idag på prov, delade upp på några av valutorna du nämnde. Ska sätta in lite till och sen låta dem vara. I vilka ligger du nu?

Grattis till att vara en av dom som tilhhör "early adaptors". Du kommer inte ångra dig. Tro mig. Just nu ligger jag io 95% Etheruem. Då jag ser ETH gå till över +120 USD nu. Andra att investera i är Ripple, Monero och andra i top 10 listan. Fördela riskerna och njut av vinsterna.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Grattis till att vara en av dom som tilhhör "early adaptors". Du kommer inte ångra dig. Tro mig. Just nu ligger jag io 95% Etheruem. Då jag ser ETH gå till över +120 USD nu. Andra att investera i är Ripple, Monero och andra i top 10 listan. Fördela riskerna och njut av vinsterna.
Är inte inställd på att göra några stora vinster men hoppas såklart, ser det som ett roligt lotto som man kan följa över tiden. ETH får gärna vänta lite tills dess att jag hunnit få in mer pengar där ;)
 
Har väntat i 3 dagar nu på att bli verified på kraken men står fortfarande processing... Någon som varit med om liknande?
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Ett par (högst subjektiva) tankar:

Bitcoin. OG-valutan. Originalet. Stort för att det är mest känt. Flest spekulanter. Men sett till användningen en av de tråkigaste valutorna som inte har riktigt användningsvärde som många andra.

Ripple. Jag ser storpotential här då detta har kommit att bli bankernas kryptovaluta. Väldigt många banker som använder den. Och mer lär det bli. Stor potential. Har redan vuxit explosionsartat. Dubblat sin market cap i princip på en vecka. Jag spår att Ripple snart blir den största valutan (större än Bitcoin) sett till market cap.

Ethereum. Fortfarande mycket spekulationer som driver upp priset. Men snart kommer applikationer byggda på Ethereums plattform att slå igenom på allvar. När detta sker kommer Ethereum växa rejält. Så stor potential på sikt. Och när de lyckats gå från "proof of work" till "proof of stake" kommer valutan få en rejäl boost. Det som för mig är mest spännande med Ethereum är faktiskt gänget bakom valutan. Vitalik Buterin är ett geni. När Ethereum växer så växer Ethereum Classic också.

Monero. Av det jag läst så är det den enda av de stora valutorna där innehav/transaktioner är helt anonymiserade på riktigt. Stor potential för kriminella och svarthandel. Tänker mig att drogsmugglande karteller i Latinamerika börjar använda Monero. Miljardsummor i så fall. Bör driva upp priset rejält. Köpte Monero för första gången idag :).

Litecoin. Rätt tråkig valuta då det i princip är en kopia av Bitcoin. Många spekulerar i den för att det är "Bitcoins lillebrorsa". Tror att det kommer göra att valutan blir rätt stabil.
 
Senast ändrad:

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Har väntat i 3 dagar nu på att bli verified på kraken men står fortfarande processing... Någon som varit med om liknande?
Det är normalt. Vilken Tier?

Annars är det enklast att köpa Bitcoin över typ Coinbase idag och sedan skicka över dem till kraken för att handla när du har blivit verifierad. Gör du så behöver du bara komma till Tier 1 om jag inte misstar mig (vilket tar en dag typ).
 
Det är normalt. Vilken Tier?

Annars är det enklast att köpa Bitcoin över typ Coinbase idag och sedan skicka över dem till kraken för att handla när du har blivit verifierad. Gör du så behöver du bara komma till Tier 1 om jag inte misstar mig (vilket tar en dag typ).
Ansökte om Tier 1&2 i måndags, lade till Tier 3 idag i hopp om att de skulle gå snabbare... Lär väl bli verifierade nästa vecka sedan hoppas på att SEPA betalningen kommer in snabbt :)
 

Leif

Cartier
ETH passerade precis som TA visade över 100$ inatt. Mycket trevlig morgon får jag säga. Ligger just nu på 104$ och med 95% i ETH för min del så är detta ännu en julafton för min del.
 

mega

Rolex
Ett par (högst subjektiva) tankar:

Bitcoin. OG-valutan. Originalet. Stort för att det är mest känt. Flest spekulanter. Men sett till användningen en av de tråkigaste valutorna som inte har riktigt användningsvärde som många andra.

Ripple. Jag ser storpotential här då detta har kommit att bli bankernas kryptovaluta. Väldigt många banker som använder den. Och mer lär det bli. Stor potential. Har redan vuxit explosionsartat. Dubblat sin market cap i princip på en vecka. Jag spår att Ripple snart blir den största valutan (större än Bitcoin) sett till market cap.

Ethereum. Fortfarande mycket spekulationer som driver upp priset. Men snart kommer applikationer byggda på Ethereums plattform att slå igenom på allvar. När detta sker kommer Ethereum växa rejält. Så stor potential på sikt. Och när de lyckats gå från "proof of work" till "proof of mining" kommer valutan få en rejäl boost. Det som för mig är mest spännande med Ethereum är faktiskt gänget bakom valutan. Vitalik Buterin är ett geni. När Ethereum växer så växer Ethereum Classic också.

Monero. Av det jag läst så är det den enda av de stora valutorna där innehav/transaktioner är helt anonymiserade på riktigt. Stor potential för kriminella och svarthandel. Tänker mig att drogsmugglande karteller i Latinamerika börjar använda Monero. Miljardsummor i så fall. Bör driva upp priset rejält. Köpte Monero för första gången idag :).

Litecoin. Rätt tråkig valuta då det i princip är en kopia av Bitcoin. Många spekulerar i den för att det är "Bitcoins lillebrorsa". Tror att det kommer göra att valutan blir rätt stabil.
En stor skillnad mellan Bitcoin och Litecoin är att en Litecoin transaktion går ca 4 gånger snabbare, alltså ca 2-3 minuter. Med transaktion menar jag tiden det tar att göra en valutaöverföring mellan två parter.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det här verkar som ett kul lotteri!
Sånt gillar jag.
Men, lite hjälp tack.
Monero tyckte jag lät kul, och ripple. Dock så var min snabbgoogling helt obegriplig, särskilt när det kom till Monero. Lättaste sättet att handla?
 
Det här verkar som ett kul lotteri!
Sånt gillar jag.
Men, lite hjälp tack.
Monero tyckte jag lät kul, och ripple. Dock så var min snabbgoogling helt obegriplig, särskilt när det kom till Monero. Lättaste sättet att handla?
Är långt ifrån kunnig men de lilla jag lärt mig så är Monero den enda riktiga cryptovalutan där man inte kan spåra avsändare/mottagare. Således intressant för kriminella etc, användbart på darkweb osv.. Kraken ska vara enkelt då man kan föra över fiat ("Vanliga") pengar för att sen handla krypovalutor med. Jag ansökte för 4 dagar sedan och väntar på att bli accepterad... Leif eller någon mer kunnig kan nog ge dig mer kvalificerade svar!
 
Topp