• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Skärmavbild 2020-04-03 kl. 11.27.43.png
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Han har troligtvis pantat den för säg 15tkr och inser att han inte kommer kunna betala detta och gå miste om klockan. Han säljer den därför för 45tkr, varav 15tkr plus ev ränta (exempelvis) går till pantbanken och han får behålla mellanskillnaden. Du går med till pantbanken för att lösa ut klockan från dem för han har inte cashen själv. Sen betalar du kvarvarande belopp till honom.
Ska ju tilläggas att om han inte betalar sitt lån och de säljer hans klocka så får han ju det eventuella överskottet ändå. Han tror väl bara att han kan få mer för klockan än va de kan på auktion.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Summan var inte frågan. Mer hur förfarandet var tänkt.
Som jag har förstått det (baserat på när detta tagits upp tidigare) så är varan inlämnad som pant för ett lån på en viss summa. Pantvärdet är dock alltid lägre än marknadsvärdet så i detta fall har personen lämnat in sin klocka som pant och fått ett lån på låt oss säga 20k för det. Istället för att då lösa ut klockan själv för samma belopp så vill han sälja klockan, i det här fallet för 46k, och köparen betalar då för att lösa ut varan hos pantbanken (20k) + den summa som säljaren vill ha i mellanskillnad (26k). Det är så jag har uppfattat att det går till men har jag fel får någon gärna rätta mig. :)

Löser gäldenären inte ut det pantsatta föremålet säljs det på auktion och jag antar att det utannonserade priset är lägre än vad det förväntas säljas för på auktion (har dock ingen koll på detta), annars skulle en presumtiv köpare lika gärna kunna invänta auktionen om den nu säljs till ett lägre pris än vad han eller hon begär.

När varor auktioneras ut har jag för mig att den som lämnat varan i pant får eventuell mellanskillnad utbetald (minus pantbankens räntor och avgifter så klart) men jag antar att det är en ganska långdragen process och att man får ut pengarna fortare om man säljer det pantsatta föremålet på eget initiativ som i annonsen ovan.
 
Senast ändrad:
Som jag har förstått det (baserat på när detta tagits upp tidigare) så är varan inlämnad som pant för ett lån på en viss summa. Pantvärdet är dock alltid lägre än marknadsvärdet så i detta fall har personen lämnat in sin klocka som pant och fått ett lån på låt oss säga 20k för det. Istället för att då lösa ut klockan själv för samma belopp så vill han sälja klockan, i det här fallet för 46k, och köparen betalar då för att lösa ut varan hos pantbanken (20k) + den summa som säljaren vill ha i mellanskillnad (26k). Det är så jag har uppfattat att det går till men har jag fel får någon gärna rätta mig. :)

Löser gäldenären inte ut det pantsatta föremålet säljs det på auktion och jag antar att det utannonserade priset är lägre än vad det förväntas säljas för på auktion (har dock ingen koll på detta), annars skulle en presumtiv köpare lika gärna kunna invänta auktionen om den nu säljs till ett lägre pris än vad han eller hon begär.

När varor auktioneras ut har jag för mig att den som lämnat varan i pant får eventuell mellanskillnad utbetald (minus pantbankens räntor och avgifter så klart) men jag antar att det är en ganska långdragen process och att man får ut pengarna fortare om man säljer det pantsatta föremålet på eget initiativ som i annonsen ovan.

Tack för detta. Jag trodde att en pantbank betalde ut mycket mer av värdet.
 

Amisuh

Omega
Tack för detta. Jag trodde att en pantbank betalde ut mycket mer av värdet.

Lämnade in en DJ 1601 själv för ett halvår sedan som var i ganska risigt skick med skadad urtavla och ej tidsenlig länk. Fick 20 tkr för den. Den auktionerades ut förra veckan för 27 tkr vilket enl mig är rimligt marknadspris för just det exemplaret.

Det jag vill få sagt med det är i alla fall, att dom nog inte betalar marknadspris, men inte heller så lite som 1/3
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Tack för detta. Jag trodde att en pantbank betalde ut mycket mer av värdet.
Nej, det stämmer. Pantbankerna spelar säkert och ägnar sig inte åt spekulation på ev. marknadsvärde. Är det till exempel en guldklocka så får du bara guldvärdet. Om det går till auktion så försöker de förstås få ut vad som går, men de räknar inte med det i förväg.
 
Topp