• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är detta en klocka ni tror det finns ett intresse för på marknaden?

  • Japp

    Röster: 82 63.1%
  • Nej

    Röster: 48 36.9%

  • Totala väljare
    130

Psykel

Patek
Frågan var på vilket sätt Bravur är mindre "svensktillverkat" än SS, alltså vad gör SS i Sverige som inte Bravur gör.

Jag vet ju hur swiss made definieras vilket precis stärkts men "svensktillverkat" har jag ingen definition på.
Trodde att Sjöö Sandström hade tillverkning av vissa delar och inte bara montering i Sverige. Hade uppenbarligen fel där.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Trodde att Sjöö Sandström hade tillverkning av vissa delar och inte bara montering i Sverige. Hade uppenbarligen fel där.
Är väl "swiss made", cased in Sweden per definition. Jag har inte varit där men det är väl rätt många här som besökt Sjöö Sandström så om någon är av en annan uppfattning så får de gärna korrigera min uppfattning.
 

Psykel

Patek
Är väl "swiss made", cased in Sweden per definition. Jag har inte varit där men det är väl rätt många här som besökt Sjöö Sandström så om någon är av en annan uppfattning så får de gärna korrigera min uppfattning.
Har bara fått för mig att tavlor och sånt var tillverkade på plats, men kan inte hitta nån info om det när jag letar. Så det var en miss från min sida.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har bara fått för mig att tavlor och sånt var tillverkade på plats, men kan inte hitta nån info om det när jag letar. Så det var en miss från min sida.
Tror inte det finns någon som helst tillverkning av boetter, visare eller tavlor i Sverige, undantaget YTTERST minimala serier från GoS mm, inte ens de gör egna boetter. De flesta tillverkare även i Schweiz saknar egen tillverkning eftersom det kräver en enorm maskinpark.

Jag tycker hela den här "made in Sweden" grejen är både missvisande och konstig. Man får känslan av att tillverkaren döljer hur klockorna är tillverkade vilket är helt onödigt om det är kvalitetsprodukter. Det är bättre att benämna dem utifrån verkligheten, eller kalla dem exempelvis "swiss heart, swedish soul" eller vad det nu var.
 
Senast ändrad:

Bravur

Omega
Till att börja med; kul att träffa dig David (alias 903lew) och snacka klockor/ klockbranschen. Du var ju inte bara en trevlig prick utan även synnerligen kunnig!

Det här med made in XX är lite av en soppa och som dessutom skiljer sig kraftigt åt från olika länder. USA har tex väldigt strikta regler, Schweiz 60% (om jag inte minns fel) av varuvärdet och för Sverige gäller EUs förordning som säger följande: "Varor vars tillverkning sker inom mer än ett land eller territorium ska anses ha sitt ursprung i det land eller territorium där de genomgick den sista väsentliga och ekonomiskt berättigade bearbetning eller behandling som skedde i ett företag utrustat för det ändamålet och som resulterade i tillverkningen av en ny produkt eller innebar ett viktigt steg i tillverkningen.

I praktiken där det byter tulltariff/varukod från klockdelar till monterad klocka. Så vid montering i Sverige kan man med min tolkning ange "Made in Sweden". Har haft dialog med både Kommerskollegiet och Business Sweden mfl om detta för att få helt svart på vitt - men blev inte mer klok än tidigare.
Vi har i vilket fall som helst valt att köra på Swedish Soul - Swiss heart då det sammanfattar Bravur på ett bra sätt.
/Johan
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vi har i vilket fall som helst valt att köra på Swedish Soul - Swiss heart då det sammanfattar Bravur på ett bra sätt.
/Johan
Jag gillar det! Schweiziskt hjärta är ju endast positivt i branschen och det finns som sagt ingen anledning att få klockan att verka vara något den inte är. Kopplingen till Sverige är ju ändå uppenbar.

Det har nyligen varit en ganska så het debatt på ett annat forum om SEIKO-spännen och länkar som tillverkats i Kina till en viss seiko-modell. För mig blir diskussionen löjlig då klockan gärna får tillverkas i Kina, på Mars eller var som helst så länge resultatet blir bra. Det blir en "don't ask, don't tell"-situation som är helt onödig.

Som tillverkare vill man såklart ha en så bra produkt som möjligt och har valt tillverkning utifrån det, att mörka ursprung är aldrig bra idé då produkten talar för sig själv.
 
Senast ändrad:

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Superintresserad även om även jag önskar en rektangel runt datumet/eller inget alls. Lycka till :)
 
Senast ändrad:

Bravur

Omega
IMG_8536.JPG
Sprang på både Magnus och Johan på mässan idag. Trevliga killar & klockor. Kör hårt @Bravur ! :)
Tack själv Peltzer - kul att träffas och få snacka och visa upp klockorna.
Generellt fått mkt bra respons på mässan kring designen och prisnivå. Sen verkar svenska ÅF "safea" och vilja köra lite väl mkt på etablerade märken.
Lägg gärna upp om du har några bilder!
Här är en från montern i alla fall.
/Johan
 

Nilzén

Cartier
Har kört Bravurs mekaniska i en vecka ungefär nu, och tänkte sätta mig och plita ner lite av mina erfarenheter. Jag är för närvarande utan vettig kamera, så det får bli ett inlägg utan bilder så länge.
Utförandet jag valde är den ljusa tavlan, som upplevs en aning silverfärgad i ett mycket fint sunrayutförande, solid baksida (är lite återhållsam inför glasbaksidor, och älskar designen på stålbaksidan med sitt grafiska mönster. Vet att samma mönster finns på rotorn, men kan nöja mig med att veta att den finns därinne). Vidare valde jag det sydda armbandet som, i mitt tycke, ger en mer sober och enhetlig känsla.
Klockan kommer i ett långt skinnetui. Det positiva med detta är att det kan vara ett case jag faktiskt kommer använda till skillnad från alla boxar i källaren. Nackdelen är att det inte bjuder nåt utrymme för att förvara dokumenten, som jag får ha på annan plats.

Intrycket av klockan är att den är oerhört välgjord och genomtänkt. Jag älskar t ex hur snyggt "navet" på sekundvisaren är. Bravur håller på sitt egna DNA med myntkanten och en fantastiskt väl arbetad krona. Viklåset till armbandet är välarbetat, och som en rolig detalj har det Bravurs "jingel" "Swedish soul Swiss heart" graverat. Jag har en BW001 i samlingen också (en ganska stor och lite Bauhaus-aktig quartzare på milanese-mesh), och det syns att detta är ett förfinat syskon. Inte en vidareutveckling dock, utan något helt annat.
Jag ser klockan som en dressare. Den har ett ganska behändigt format (39 mm) och känns tunn och smiter väl in under manschetten. Den är dock ingen renodlad kostymklocka, utan funkar fint till en casual look också.

Allt sammantaget är det en fantastisk klocka, som alltså i princip är helt svensktillverkad, men med ett moddat schweiziskt kvalitetsverk. Bravur har också utvecklat en ny och egen boett i svenskt kvalitetsstål.

Jag inser att jag låter reklamig nu, och vill betona att jag inte har några kopplingar till, eller intressen i, företaget Bravur, men att jag är en oerhört nöjd kund. Hoppas fler kommer inse detta märkes förtjänster, och att man nu tar steget litegrann från ett kvalitativt modemärke till en seriös urtillverkare.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har kört Bravurs mekaniska i en vecka ungefär nu, och tänkte sätta mig och plita ner lite av mina erfarenheter. Jag är för närvarande utan vettig kamera, så det får bli ett inlägg utan bilder så länge.
Utförandet jag valde är den ljusa tavlan, som upplevs en aning silverfärgad i ett mycket fint sunrayutförande, solid baksida (är lite återhållsam inför glasbaksidor, och älskar designen på stålbaksidan med sitt grafiska mönster. Vet att samma mönster finns på rotorn, men kan nöja mig med att veta att den finns därinne). Vidare valde jag det sydda armbandet som, i mitt tycke, ger en mer sober och enhetlig känsla.
Klockan kommer i ett långt skinnetui. Det positiva med detta är att det kan vara ett case jag faktiskt kommer använda till skillnad från alla boxar i källaren. Nackdelen är att det inte bjuder nåt utrymme för att förvara dokumenten, som jag får ha på annan plats.

Intrycket av klockan är att den är oerhört välgjord och genomtänkt. Jag älskar t ex hur snyggt "navet" på sekundvisaren är. Bravur håller på sitt egna DNA med myntkanten och en fantastiskt väl arbetad krona. Viklåset till armbandet är välarbetat, och som en rolig detalj har det Bravurs "jingel" "Swedish soul Swiss heart" graverat. Jag har en BW001 i samlingen också (en ganska stor och lite Bauhaus-aktig quartzare på milanese-mesh), och det syns att detta är ett förfinat syskon. Inte en vidareutveckling dock, utan något helt annat.
Jag ser klockan som en dressare. Den har ett ganska behändigt format (39 mm) och känns tunn och smiter väl in under manschetten. Den är dock ingen renodlad kostymklocka, utan funkar fint till en casual look också.

Allt sammantaget är det en fantastisk klocka, som alltså i princip är helt svensktillverkad, men med ett moddat schweiziskt kvalitetsverk. Bravur har också utvecklat en ny och egen boett i svenskt kvalitetsstål.

Jag inser att jag låter reklamig nu, och vill betona att jag inte har några kopplingar till, eller intressen i, företaget Bravur, men att jag är en oerhört nöjd kund. Hoppas fler kommer inse detta märkes förtjänster, och att man nu tar steget litegrann från ett kvalitativt modemärke till en seriös urtillverkare.
"En dålig bild är bättre än ingen bild."
- Känt KS-ordspråk
 

niclashill

Cartier
Hoppsan, mycket snygg klocka. Gillar glaset, subtila datumet, tuxidoinspirationen (stora texten på baksidan är enda minuset).
SM-guld.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Faktiskt en väldigt fin klocka!
Men jag håller verkligen med en av kommentarerna på Hodinkee, Det är att du kör "Swedish soul / Swiss heart" på urtavlan men på urverket står det "Swiss made".
Ja, Jag vet att verket är Swiss made, men detta handlar inte om verket. Det handlar om klockan.
Det ser riktigt dumt ut med både och. Du får faktiskt bestämma dig där, antingen är den Swiss made eller så är det Swedish soul.

Det är min åsikt iallafall! Lycka till! :)
 
Topp