• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling eller Omega?

Ministern

Founder
2-Faktor
Vad säger ni, vilken klocka upplevs som mest exklusiv och vilken är mest exklusiv? På 80-talet när jag var ung fanns ingen tveksamhet, Breitling var en finare klocka än Omega men idag med 8500 verket och en rusning i prislistorna. Har Omega slagit Breitling som iof har B01 verket men kanske inte gjort samma klassresa. I min värld är Breitling ett exklusivare märke även om ej bättre.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Har nu aldrig testat Breitling..Men har pillat på en del. Min uppfattning är att de två märkena är "lika" exklusiva, men de vänder sig till olika målgrupper idag. Själv tycker jag inte att man kan jämföra insidorna, breitling är inte ens i närheten (bortsett från deras senaste inhouse)
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Breitling är exklusivare men på inget sätt bättre än Omega. Vare sig på insidan eller på utsidan.

För mig handlar detta bland annat om hos vilka AD som säljer de olika märkena. Känns som att Omega oftare säljs i "Ur och Optik"-butiker eller sida vid sida vid exempelvis Gant och annat modeskräp.
 

Aron

Omega
jag har ju bara en gammal Omega, plus att pappa har två, också gamla Omegor men jag anser nog att Omega klingar bättre, i alla fall i mina öron, mest pga att man har fått en uppfattning av att många som vill vara lite "märkvärdiga" ja för att inte rent av säga "brats" skaffar en Breitling bara för att ha och visa upp, för att "alla" vet vad en Breitling är. Och jag tycker även att deras design välkomnar den typen av användande i många av deras modeller, dock inte alla, men flera av dem tilltalar inte mig just för att dom känns ganska "pråliga" eller hur man ska uttrycka sig. Sen är det kanske rent tekniskt inte nåt sämre märke, det tror jag inte. Men man kan kanske jämföra med en BMW som ju är en jättetrevlig bil egentligen men som också har lite av ett rykte om sig att vara ett märke man köper bara för att visa upp en fasad, typ. hmm undrar hur många tår som blev ömma nu... men menar inget illa utan bara skriver vad Jag tycker.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Svårt att svara på, Omega har nog mer modeller som tilltalar mig. Men därmed inte sagt vilket av dem som är mer exklusiva... Ska man vara riktigt konkret och utgå från produktions volymer vinner Breitling med lägre produktionsvolym per år.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Aron skrev:
jag har ju bara en gammal Omega, plus att pappa har två, också gamla Omegor men jag anser nog att Omega klingar bättre, i alla fall i mina öron, mest pga att man har fått en uppfattning av att många som vill vara lite "märkvärdiga" ja för att inte rent av säga "brats" skaffar en Breitling bara för att ha och visa upp, för att "alla" vet vad en Breitling är. Och jag tycker även att deras design välkomnar den typen av användande i många av deras modeller, dock inte alla, men flera av dem tilltalar inte mig just för att dom känns ganska "pråliga" eller hur man ska uttrycka sig. Sen är det kanske rent tekniskt inte nåt sämre märke, det tror jag inte. Men man kan kanske jämföra med en BMW som ju är en jättetrevlig bil egentligen men som också har lite av ett rykte om sig att vara ett märke man köper bara för att visa upp en fasad, typ. hmm undrar hur många tår som blev ömma nu... men menar inget illa utan bara skriver vad Jag tycker.

+1, och har haft både Breitling (Colt chrono) och Omega SMP (x3), och Bratten kändes helt klart mer blingig ffa på en polerad fighterlänk. Tycker dock att om man väljer Omega SMP, för att den är lite mer "low key", så luktar det lite jante-Svennebanan. Jag menar ska man ha en dyr klocka så kan man väl stå för det, typ... Gillar man lite mer bling, så är det Bratte som gäller, och tycker man mer om Omega av någon orsak, så kör man helt enkelt på det. Blev rätt kryptiskt inlägg...
 

Ricrob

Patek
I min värld är Omega bredare och idag prisvärdare men Breitling är mer exklusivt, mest pga att jag tror att de flesta modeller de säljer är ngt dyrare än de Omega säljer. Dessutom tilltalar nog Breitling en "exklusivare" kundkrets, då de pinkade in lite "stekar-status" på 80/90-talet.

Så jag säger att Bratte är fläshigare men älskar både B och O.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Känns som om det är upplagt för smash mot breitling: märket som kommit bort i en gröt av dörrvakter, göteborgare och överåriga disco-scientologer. Jag har ingen erfarenhet av nyare omega och kan därför inte rycka ut till försvar.

Men jag kan visa de här - visst håller breitling stilen trots risig marknadsföring och tvivelaktigt imagebyggande!

IMG_20121225_184948.jpg

Gammelmorfars, från -61...

IMG_20121225_184506.jpg

...och så den 50 år nyare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För mig är Omega ganska o-charmiga. Som en volvo ungefär. Breitling gör ju betydligt roligare modeller. Gemene man uppfattar nog Omega som lyxigare, men jag säger Breitling.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag tror att gemene man anser att Breitling är exklusivare, tror det är svårt för Omega att ta den positionen. Anledningen till att Omega är så populärt är nog snarare att folk inte känner att de sticker ut. Säga vad man vill om Bratte men nog har de mer Rock Star quality.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så kan det vara. Tror även många tror att Breitlings är dyrare än vad de faktiskt är och avfärdar de av den anledningen.
 
Breitling är i min värld mer exklusivt än Omega, tyvärr är Omega fortfarande Svennebanan hur mycket dom än försöker komma ifrån det, det tar nog bra lång tid innan dom är helt borta från det.... (det tog Breitling 10 år att komma bort från dörrvaktstämpeln även om den sitter kvar lite grann ännu) men Breitling som märke smäller ändå högre i min bok oavsett 8500 verket...
 

vonhall

Rolex
För en person som är helt ointresserad av klockor så framstår nog Breitling som den mer exklusiva av de bägge märkena.
 
Breitling borde rimligen uppfattas som mer exklusivt; det går fyra Omega-klockor på varje Breitling sett till dagens produktionssiffror och sedan krävs det ju inte så mycket för att bli Omega-ägare, det finns ju en uppsjö klockor från 50-, 60- och 70-talet för en tusenlapp eller två på Tradera att buda hem vilket nog drar ner märkets exklusivitet hos gemene man.

Sedan gör ju Omega avgjort bättre klockor sett till urverken sedan några år tillbaka och har numera uteslutande urverk som är unika för varumärket (från kaliber 2500D upp till den nya serien med manufakturkalibrar baserade på 8500) och kommer inom kort att ha enbart manufakturkalibrar i produktion medan Breitling har en kapacitet på ungefär 50.000 manufakturkalibrar per år. Den senast redovisade årsproduktionen låg på drygt 154.000 klockor (år 2011, en tillförlitlig siffra då den kommer från COSC och alla Breitlings klockor certas ju av COSC sedan Breitling började med sitt "All Chronometer Challenge" år 2000 - siffran är inte korrekt beträffande Omega, som samma år certade 509.000 klockor, eller Rolex, som samma år certade 751.000 klockor, då de bägge tillverkar mekaniska urverk som inte genomgår kronometercertifiering).

2/3-delar av Breitlings produktion bygger alltså på i princip omodifierade ETA-kalibrar (Breitling caliber 17 är exempelvis ett ETA 2824-2 i Chronometre-utförande där den enda egentliga modifikationen är att Breitling satt in en fjäder av högre kvalitet än utgångsmaterialet) med en särskild tyngdpunkt på Breitling caliber 13 (ETA 7750) vilket inte känns särskilt exklusivt eller försvarbart i prisklassen, och långt ifrån den tekniska briljans som Omega eller Rolex har att erbjuda, men den genomsnittlige köparen nöjer sig nog med att veta att urverket är robust, pålitligt och beprövat och bryr sig kanske ändå inte så mycket om ankarhjul i tre nivåer, dubbla fjäderhus, DLC-beläggningar o.s.v. Den tekniska kampen står därför mellan Omega och utmanaren Rolex. Breitling B01, och de urverk som bygger på den, är väl däremot klart jämförbar med Omegas och Rolex bästa även om den har vissa tillkortakommanden som gör att den inte når ända fram, exempelvis genom en balans som inte andas fritt.

Så, är Breitling mer exklusivt ? Svar ja. Men gör de bättre klockor ? Definitivt inte. ;)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tycker undersköterskan ger ett rätt bra svar här ovan.
Dock är ju vad man själv tycker och har erfarit som spelar in i vad man tycker i slutändan.

Jag gillar Omega, dock förknippar jag det med ganska mycket köpa sin första klocka som säljare märke.
Inget dåligt menat med det utan det gör mer att man själv inte blir så sugen, då menar jag inte ovanligare modeller som ploppen mm.

Breitling är för mig även förknippad med thailandssemster och kopia inköp med en extra klocka på länken, vet inte vad modellen kallas , gärna ed gul urtavla...

Dock gillar jag deras nyare modeller som kommit nu, och skulle valet stå så väljer jag Breitling.

Breitling känns mer exlusivt men Omega känns mer välbyggt.
 

axa

Omega
Om polerat bling-bratte-stål representerar exklusivitet, ja då är Breitling exklusivt.

Om jag var tvungen att välja endast ett märke att samla på, Breitling eller Omega, skulle jag välja Omega alla dagar i veckan.
Omega har betydligt fler roliga vintagemodeller vilket tycker jag ger en viss "exklusivitet".
 

Wi

NLA
2-Faktor
Undersköterskan skrev:
Breitling borde rimligen uppfattas som mer exklusivt; det går fyra Omega-klockor på varje Breitling sett till dagens produktionssiffror och sedan krävs det ju inte så mycket för att bli Omega-ägare, det finns ju en uppsjö klockor från 50-, 60- och 70-talet för en tusenlapp eller två på Tradera att buda hem vilket nog drar ner märkets exklusivitet hos gemene man.

Sedan gör ju Omega avgjort bättre klockor sett till urverken sedan några år tillbaka och har numera uteslutande urverk som är unika för varumärket (från kaliber 2500D upp till den nya serien med manufakturkalibrar baserade på 8500) och kommer inom kort att ha enbart manufakturkalibrar i produktion medan Breitling har en kapacitet på ungefär 50.000 manufakturkalibrar per år. Den senast redovisade årsproduktionen låg på drygt 154.000 klockor (år 2011, en tillförlitlig siffra då den kommer från COSC och alla Breitlings klockor certas ju av COSC sedan Breitling började med sitt "All Chronometer Challenge" år 2000 - siffran är inte korrekt beträffande Omega, som samma år certade 509.000 klockor, eller Rolex, som samma år certade 751.000 klockor, då de bägge tillverkar mekaniska urverk som inte genomgår kronometercertifiering).

2/3-delar av Breitlings produktion bygger alltså på i princip omodifierade ETA-kalibrar (Breitling caliber 17 är exempelvis ett ETA 2824-2 i Chronometre-utförande där den enda egentliga modifikationen är att Breitling satt in en fjäder av högre kvalitet än utgångsmaterialet) med en särskild tyngdpunkt på Breitling caliber 13 (ETA 7750) vilket inte känns särskilt exklusivt eller försvarbart i prisklassen, och långt ifrån den tekniska briljans som Omega eller Rolex har att erbjuda, men den genomsnittlige köparen nöjer sig nog med att veta att urverket är robust, pålitligt och beprövat och bryr sig kanske ändå inte så mycket om ankarhjul i tre nivåer, dubbla fjäderhus, DLC-beläggningar o.s.v. Den tekniska kampen står därför mellan Omega och utmanaren Rolex. Breitling B01, och de urverk som bygger på den, är väl däremot klart jämförbar med Omegas och Rolex bästa även om den har vissa tillkortakommanden som gör att den inte når ända fram, exempelvis genom en balans som inte andas fritt.

Så, är Breitling mer exklusivt ? Svar ja. Men gör de bättre klockor ? Definitivt inte. ;)

Som vanligt skriver du ett otroligt vettigt inlägg. Alltid bra påståenden, med bra argument med pålitliga källor. +1 x100
 

par

Patek
2-Faktor
Ägt någon Breitling och några omega, det jag tycker är Breitlings styrka är snarare finish. Fisnishen, detaljkvaliten och framförallt länkarna är grymma. Där tycker jag Omega ligger ett snäpp efter. Sen kan nog många anse att omega är bättre "under the hoo" så att säga. Gillar ett par breitling modeller men kan som många skriver hålla med om att många är lite för mycket.

Många som inte är insatta kan säkert tro att en breitling är finare än både Omega och andra dyrare märken.

Sen har ju faktiskt Breitling en intressant historia som bla leverantör till Royal air force på 30-talet vilket nog inte gemeneman som köper en Breitling tänker på.
 

Gustav.S

Omega
Tycker Breitling är mer exklusiva. Boxarna till de nyare varianterna är dessutom grymma! Helt enorma med travel case i läder. Omega är tyvärr en dussinklocka i mina ögon (speciellt seamastern).

Men kan inte säga att jag är speciellt förtjust i ETA med eller utan modifikationer. Tycker inte det är det minsta sexigt att klockan ska låta och vibrera när rotorn rör sig.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Omega känns fräschare under och designmässigt bättre men breitlings finish är ruggigt bra på de jag testat. Två av mina favoritklockor kommer från vardera märke, Ploprof och Chronomat evolution.
 

Gustav.S

Omega
Chronomat evolution är väldigt trevlig, den har så mycket fina detaljer! Tyvärr är de lite stora på mig, de borde göra en 40-42mm variant som med POn
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Personligen Omega alla dagar i veckan. Breitling är fortfarande någon vidrig blandning av John Travolta i flygarmössa, en pizzabagare och den där arga vakten på stans billigaste krog. Modellerna gör inget för mig bortsett från Navitimern som är halvkul. Omega däremot har mycket jag gillar med nya AT:n, gamla speedys, några seamasters mm.

Nu är jag inte typen som bryr mig om vad som är mest exklusivt. Jag har klockor jag gillar och priset är bara en tråkig detalj. Ibland är det högt och ibland, tyvärr alltför sällan, lågt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
par401 skrev:
Ägt någon Breitling och några omega, det jag tycker är Breitlings styrka är snarare finish. Fisnishen, detaljkvaliten och framförallt länkarna är grymma.

Jag har inte mer än klämt på ett par Breitlings, men jag tyckte helt ärligt att min Seiko Sumo kändes bättre kvalitetsmässigt när jag klämde på en aerospace och en super ocean i butiken. Båda hade spel i vridringen vilket jag tyckte var extremt konstigt för det priset. Säljaren påstod att alla klockor har det. Jag gav honom :| minen och gick därifrån.

Jag var sjukt sugen på en aerospace innan jag fick känna på den IRL. Den kändes alldeles för plastig och länken kändes riktigt dålig. Nu är den ju i och för sig i titan, vilket gjorde att vikten saknades, men ändå. För över 30'kr förväntade jag mig mer.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
par401 skrev:
Ägt någon Breitling och några omega, det jag tycker är Breitlings styrka är snarare finish. Fisnishen, detaljkvaliten och framförallt länkarna är grymma.

Jag har inte mer än klämt på ett par Breitlings, men jag tyckte helt ärligt att min Seiko Sumo kändes bättre kvalitetsmässigt när jag klämde på en aerospace och en super ocean i butiken. Båda hade spel i vridringen vilket jag tyckte var extremt konstigt för det priset. Säljaren påstod att alla klockor har det. Jag gav honom :| minen och gick därifrån.

Jag var sjukt sugen på en aerospace innan jag fick känna på den IRL. Den kändes alldeles för plastig och länken kändes riktigt dålig. Nu är den ju i och för sig i titan, vilket gjorde att vikten saknades, men ändå. För över 30'kr förväntade jag mig mer.
Tråkig erfarenhet där... Men i Breitlings fall kan jag ha överseende med deras divers då jag ser att dom är en tillverkare av kronografer och att det är deras expertisområde. Men angående det du nämde med kvaliteten per krona får man nog säga att man är grymt bortskämd från sitt Seiko-missbruk. Köper man en Seiko får man en manufakturs tillverkad klocka med ett inhouseverk (exempelvis Marinemaster SBDX001)...

Galenskapen har gått så långt för min del att det har blivit ett krav att mina Premium-ur som köps in måste ha en manufakturskaliber i sig...
 

par

Patek
2-Faktor
Hehe, kan ni två skriva ett inlägg som inte refererar till m300? Vad har ni ägt/äger för mer klockor? Tycker bara det är en viss komik i det:)
 

par

Patek
2-Faktor
yonsson skrev:
par401 skrev:
Ägt någon Breitling och några omega, det jag tycker är Breitlings styrka är snarare finish. Fisnishen, detaljkvaliten och framförallt länkarna är grymma.

Jag har inte mer än klämt på ett par Breitlings, men jag tyckte helt ärligt att min Seiko Sumo kändes bättre kvalitetsmässigt när jag klämde på en aerospace och en super ocean i butiken. Båda hade spel i vridringen vilket jag tyckte var extremt konstigt för det priset. Säljaren påstod att alla klockor har det. Jag gav honom :| minen och gick därifrån.

Jag var sjukt sugen på en aerospace innan jag fick känna på den IRL. Den kändes alldeles för plastig och länken kändes riktigt dålig. Nu är den ju i och för sig i titan, vilket gjorde att vikten saknades, men ändå. För över 30'kr förväntade jag mig mer.

Låter inget bra, har faktiskt inte inte varit på deras divers. Bara ägt deras kronografer, men visst mest Bang for the buck är nog inte Breitling
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
par401 skrev:
Hehe, kan ni två skriva ett inlägg som inte refererar till m300? Vad har ni ägt/äger för mer klockor? Tycker bara det är en viss komik i det:)

VI? Blanda inte in mig i det här förhållandet. Jag jämförde med sumon som kostar 1/6 av aerospacen.
 
Topp