• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

evki

Audemars
2-Faktor
Nyförvärvad Cartier Santos Carreé. Kunde inte varit nöjdare med skicket. Opolerad?.. Vet ej, men alla fasningar är perfekta, skruvarna är blanka och även den röda laken fins kvar. Länken är av den försa versionen med fjäderladdade sprinter och inte skruvar. Tack @Aurum för tipset om hur man justerar den - verkligen en smidig design. Jag var mest orolig för länkens skick - länkar av denna konstruktion slits fort om de blir smutsiga. Annars är den ett mästerverk, både konstruktions- och finishmässigt. Nu förstår jag varför många tycker att en TT är snyggare än helguld. Dock jag skulle påstå att den absolut vackraste är en TT helguld. Tavlan är inte "spyder" än, dvs att emaljen är intakt. Vad kan man säga mer? Låter bilder tala.

_5282584.JPG


_5282589.JPG


_5282593.JPG


_5282592.JPG


_5282587.JPG
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Nyförvärvad Cartier Santos Carreé. Kunde inte varit nöjdare med skicket. Opolerad?.. Vet ej, men alla fasningar är perfekta, skruvarna är blanka och även den röda laken fins kvar. Länken är av den försa versionen med fjäderladdade sprinter och inte skruvar. Tack @Aurum för tipset om hur man justerar den - verkligen en smidig design. Jag var mest orolig för länkens skick - länkar av denna konstruktion slits fort om de blir smutsiga. Annars är den ett mästerverk, både konstruktions- och finishmässigt. Nu förstår jag varför många tycker att en TT är snyggare än helguld. Dock jag skulle påstå att den absolut vackraste är en TT helguld. Tavlan är inte "spyder" än, dvs att emaljen är intakt. Vad kan man säga mer? Låter bilder tala.

_5282584.JPG


_5282589.JPG


_5282593.JPG


_5282592.JPG


_5282587.JPG
Grattis och fina bilder!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nyförvärvad Cartier Santos Carreé. Kunde inte varit nöjdare med skicket. Opolerad?.. Vet ej, men alla fasningar är perfekta, skruvarna är blanka och även den röda laken fins kvar. Länken är av den försa versionen med fjäderladdade sprinter och inte skruvar. Tack @Aurum för tipset om hur man justerar den - verkligen en smidig design. Jag var mest orolig för länkens skick - länkar av denna konstruktion slits fort om de blir smutsiga. Annars är den ett mästerverk, både konstruktions- och finishmässigt. Nu förstår jag varför många tycker att en TT är snyggare än helguld. Dock jag skulle påstå att den absolut vackraste är en TT helguld. Tavlan är inte "spyder" än, dvs att emaljen är intakt. Vad kan man säga mer? Låter bilder tala.

_5282584.JPG


_5282589.JPG


_5282593.JPG


_5282592.JPG


_5282587.JPG
Grym! Skulle kalla den opolerad, har inte blivit mycket använd. På ett vis slits dessa länkar rätt snabbt, men de får aldrig stretch som Rolexlänkarna. Däremot kan spåren böjas upp och kan bli lite spel i sidled om sprintarna slits. Alla utom en misshandlad Carrée har haft bra länkar även om vissa var rätt använda. I en länk hade några stift fastnat pga smuts men efter långt ultraljudsbad fjädrade de ut igen.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Nyförvärvad Cartier Santos Carreé. Kunde inte varit nöjdare med skicket. Opolerad?.. Vet ej, men alla fasningar är perfekta, skruvarna är blanka och även den röda laken fins kvar. Länken är av den försa versionen med fjäderladdade sprinter och inte skruvar. Tack @Aurum för tipset om hur man justerar den - verkligen en smidig design. Jag var mest orolig för länkens skick - länkar av denna konstruktion slits fort om de blir smutsiga. Annars är den ett mästerverk, både konstruktions- och finishmässigt. Nu förstår jag varför många tycker att en TT är snyggare än helguld. Dock jag skulle påstå att den absolut vackraste är en TT helguld. Tavlan är inte "spyder" än, dvs att emaljen är intakt. Vad kan man säga mer? Låter bilder tala.

_5282584.JPG


_5282589.JPG


_5282593.JPG


_5282592.JPG


_5282587.JPG
Mycket fin! Bra val. Tar nog förstaplatsen som forumets finaste?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Grym! Skulle kalla den opolerad, har inte blivit mycket använd. På ett vis slits dessa länkar rätt snabbt, men de får aldrig stretch som Rolexlänkarna. Däremot kan spåren böjas upp och kan bli lite spel i sidled om sprintarna slits. Alla utom en misshandlad Carrée har haft bra länkar även om vissa var rätt använda. I en länk hade några stift fastnat pga smuts men efter långt ultraljudsbad fjädrade de ut igen.

Går det att få tag i länkbitar på enkelt sätt (dvs från AD), eller är det kört?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Grym! Skulle kalla den opolerad, har inte blivit mycket använd. På ett vis slits dessa länkar rätt snabbt, men de får aldrig stretch som Rolexlänkarna. Däremot kan spåren böjas upp och kan bli lite spel i sidled om sprintarna slits. Alla utom en misshandlad Carrée har haft bra länkar även om vissa var rätt använda. I en länk hade några stift fastnat pga smuts men efter långt ultraljudsbad fjädrade de ut igen.

Det finns repor, det finns små hack. Däremot finns det inget "apelsinskal" - när klockan har polerats och det finns spår av djupare dings eller repor som liknar ytan på en citrusfrukt. Helt sjukt att någon kunde låta bli att använda ett sådant fint ur mer :)

Har grejat lite med länken, en mjuk tandborste och varmt vatten. Fantastiskt är det att kunna plocka isär hela länken bit för bit. Det fanns väldigt lite smuts inuti länkbitarna och även det som fanns är borta nu.

Mycket fin! Bra val. Tar nog förstaplatsen som forumets finaste?

Tack. Tar gärna förstaplatsen om den åtföljs av något pris oxå. Fast nej, jag har ju sagt att nöjdare kunde jag inte bli idag. Bjuder på lite bilder istället :)

_5282594.JPG
_5282595.JPG
_5282596.JPG
_5282597.JPG
_5282598.JPG
_5282599.JPG
_5282601.JPG
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det finns repor, det finns små hack. Däremot finns det inget "apelsinskal" - när klockan har polerats och det finns spår av djupare dings eller repor som påminner ytan på en citrusfrukt. Helt sjukt att någon kunde låta bli att använda ett sådant fint ur mer :)

Har grejat lite med länken, en mjuk tandborste och varmt vatten. Fantastiskt är det att kunna plocka isär hela länken bit för bit. Det fanns väldigt lite smuts inuti länkbitarna och även det som fanns är borta nu.



Tack. Tar gärna förstaplatsen om den åtföljs av något pris oxå. Fast nej, jag har ju sagt att nöjdare kunde jag inte bli idag. Bjuder på lite bilder istället :)

_5282594.JPG
_5282595.JPG
_5282596.JPG
_5282597.JPG
_5282598.JPG
_5282599.JPG
_5282601.JPG
Är dina länkbitar numrerade?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
har grejat lite med länken, en mjuk tandborste och varmt vatten. Fantastiskt är det att kunna plocka isär hela länken bit för bit. Det fanns väldigt lite smuts inuti länkbitarna och även det som fanns är borta nu.

Tack. Tar gärna förstaplatsen om den åtföljs av något pris oxå. Fast nej, jag har ju sagt att nöjdare kunde jag inte bli idag. Bjuder på lite bilder istället :)

_5282594.JPG
_5282595.JPG
_5282596.JPG
_5282597.JPG
_5282598.JPG
_5282599.JPG
_5282601.JPG
Mycket vill ha mer :)

Hur plockar man isär länken? Finns fortfarande skit mellan mina länkbitar trots service hos Rob E..
 

evki

Audemars
2-Faktor
Är dina länkbitar numrerade?

Ja, från 0 till 8, där åttorna är flera och är av samma storlek.

Hur plockar man isär länken? Finns fortfarande skit mellan mina länkbitar trots service hos Rob E..

Jag skickar vidare samma instruktioner jag har fått och följt med framgång: I mitten av länkbitarna finns en skåra. Där sitter en fjäderladdad sprint man skjuter tillbaka med något spetsigt. Sedan är det bara att skjuta ut länkbiten åt sidan.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Ja, från 0 till 8, där åttorna är flera och är av samma storlek.

Jag skickar vidare samma instruktioner jag har fått och följt med framgång: I mitten av länkbitarna finns en skåra. Där sitter en fjäderladdad sprint man skjuter tillbaka med något spetsigt. Sedan är det bara att skjuta ut länkbiten åt sidan.
Måste hitta något som passar bara. Gick bet på det förr
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Nyförvärvad Cartier Santos Carreé. Kunde inte varit nöjdare med skicket. Opolerad?.. Vet ej, men alla fasningar är perfekta, skruvarna är blanka och även den röda laken fins kvar. Länken är av den försa versionen med fjäderladdade sprinter och inte skruvar. Tack @Aurum för tipset om hur man justerar den - verkligen en smidig design. Jag var mest orolig för länkens skick - länkar av denna konstruktion slits fort om de blir smutsiga. Annars är den ett mästerverk, både konstruktions- och finishmässigt. Nu förstår jag varför många tycker att en TT är snyggare än helguld. Dock jag skulle påstå att den absolut vackraste är en TT helguld. Tavlan är inte "spyder" än, dvs att emaljen är intakt. Vad kan man säga mer? Låter bilder tala.

_5282584.JPG


_5282589.JPG


_5282593.JPG


_5282592.JPG


_5282587.JPG
Riktigt fin! Håller med om att TT är mumma :)
Edit. Såg the secret text direkt denna gång ;) Tycker det är en riktig delikat detalj som Cartier har lyckats med.
 

evki

Audemars
2-Faktor
@aleks vad kostade service för din Santos och hur länge tog det? Verkar som min Santos är snart i behov av lite omsorg.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Funderar på att köpa en äldre Santos Galbee, är det något man ska tänka på? Tänkter 29mm i SS.

De här känns väl ok? Måste läsa på hur de skiljer sig åt mellan reffarna.

https://klocksnack.se/threads/cartier-santos-29mm.91023/

https://klocksnack.se/threads/automatisk-cartier-carée-santos-29-mm-nyservad.88824/

https://klocksnack.se/threads/cartier-santos-galbee-29mm-x-29mm.86092/
Bra val! Alla dessa är Carrée-modellen som är den kantigaste och koolaste med länk. Finns två sorters länkar som du kan se på den första och sista. Skulle valt den tidiga, dvs den modellen som finns i annons tre. Av dessa tre exemplar är nummer tre bäst även om glasringen borde finpoleras och kanske byta/polera någon skruv i ringen. Prismässigt lite högt kanske men har inte följt marknaden på det senaste.
 

Psykel

Patek
Bra val! Alla dessa är Carrée-modellen som är den kantigaste och koolaste med länk. Finns två sorters länkar som du kan se på den första och sista. Skulle valt den tidiga, dvs den modellen som finns i annons tre. Av dessa tre exemplar är nummer tre bäst även om glasringen borde finpoleras och kanske byta/polera någon skruv i ringen. Prismässigt lite högt kanske men har inte följt marknaden på det senaste.
Jag börjar själv känna av Santosfebern (och var SÅHÄR nära att hugga TT’n med röd tavla och udda länk). Men vad skiljer de tidiga och sena länkarna åt?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag börjar själv känna av Santosfebern (och var SÅHÄR nära att hugga TT’n med röd tavla och udda länk). Men vad skiljer de tidiga och sena länkarna åt?
Annorlunda konstruktion som du ser om du kollar på bilderna. Aldrig ägt den nyare men ogillar hur den slits. Däremot är de fint designade undertill med rillor så de inte ligget tätt mot huden och man får in luft. Den äldre är lite lika men tror den nyare är effektivare här.

Tycker du ska klippa en, Cartiers första sportiga ur som inte var i ädelmetall. En odödlig klassiker.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Bra val! Alla dessa är Carrée-modellen som är den kantigaste och koolaste med länk. Finns två sorters länkar som du kan se på den första och sista. Skulle valt den tidiga, dvs den modellen som finns i annons tre. Av dessa tre exemplar är nummer tre bäst även om glasringen borde finpoleras och kanske byta/polera någon skruv i ringen. Prismässigt lite högt kanske men har inte följt marknaden på det senaste.
Ok, tack! Jag tycker att länkarna ser väldigt lika ut bortsett från länkens baksida som sagt. De andra ligger klart högre i pris, men du menar att även den billigaste ligger för högt? Varför är den bäst i skick?
 

Egon

Breitling
Nyförvärvad Cartier Santos Carreé. Kunde inte varit nöjdare med skicket. Opolerad?.. Vet ej, men alla fasningar är perfekta, skruvarna är blanka och även den röda laken fins kvar. Länken är av den försa versionen med fjäderladdade sprinter och inte skruvar. Tack @Aurum för tipset om hur man justerar den - verkligen en smidig design. Jag var mest orolig för länkens skick - länkar av denna konstruktion slits fort om de blir smutsiga. Annars är den ett mästerverk, både konstruktions- och finishmässigt. Nu förstår jag varför många tycker att en TT är snyggare än helguld. Dock jag skulle påstå att den absolut vackraste är en TT helguld. Tavlan är inte "spyder" än, dvs att emaljen är intakt. Vad kan man säga mer? Låter bilder tala.

_5282584.JPG


_5282589.JPG


_5282593.JPG


_5282592.JPG


_5282587.JPG
Grattis till en fin klocka! + för bilderna!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok, tack! Jag tycker att länkarna ser väldigt lika ut bortsett från länkens baksida som sagt. De andra ligger klart högre i pris, men du menar att även den billigaste ligger för högt? Varför är den bäst i skick?
Sorry, menade att nummer två är bäst. Nummer tre är sämst.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hahaha. Tänkte väl. Men ok, och kvarts vs automat som andra klockor eller något som man ska undvika?
Carrée finns endast som automat. Man ska leta efter plana borstade ytor och blanka skruvar i länken. Går egentligen inte att polera så bör vara opolerad länk.
 
Topp