• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Reko

Cartier
2-Faktor
Hej!

Jag har börjat snegla allt mer på Cartier, men som novis på just detta märke har jag lite svårt att hitta "rätt modell" för mig. Jag önskar en Cartier Santos på länk utan datum (viktigt!).

Den nuvarande Cartier Santos Medium ser helt okej ut, men jag tycker att den känns lite för rund och "blaffig" i sitt formspråk? Länk:

Hade föredragit en modell som är lite kantigare likt klockan till höger i bild (men utan datum då förstås):

Finns det en sådan modell? Alltså en klocka med länk, "något kantigare", inget datum och i en storlek som bärs som en 34-39mm "vanlig klocka"? Jag kan inte inte riktigt säga vad det blir för storlek på en Santos? :- )

Tack på förhand och hoppas att frågan är begriplig!
/ Reko
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hej!

Jag har börjat snegla allt mer på Cartier, men som novis på just detta märke har jag lite svårt att hitta "rätt modell" för mig. Jag önskar en Cartier Santos på länk utan datum (viktigt!).

Den nuvarande Cartier Santos Medium ser helt okej ut, men jag tycker att den känns lite för rund och "blaffig" i sitt formspråk? Länk:

Hade föredragit en modell som är lite kantigare likt klockan till höger i bild (men utan datum då förstås):

Finns det en sådan modell? Alltså en klocka med länk, "något kantigare", inget datum och i en storlek som bärs som en 34-39mm "vanlig klocka"? Jag kan inte inte riktigt säga vad det blir för storlek på en Santos? :- )

Tack på förhand och hoppas att frågan är begriplig!
/ Reko
Du ska köra på en klassisk 29mm carrée.
Släpp det med datumet. ;)
Här är lite bilder, insåg dock att jag inte har så många klockor på mig förutom beatern nu då jag är föräldraledig. Och att mina wristshots inte är så ”objektiva”.
34 mm Longines, 2x 39 mm Breitling, 37 mm JLC. 18,5 cm handled.
5E334B23-82EC-4DE0-A4A4-A6EC3973D12F.jpeg
3AE93331-76D8-4DA3-8B06-079CF1A006CD.jpeg
1F8B2BD7-1927-4861-9408-C53A7EE8AD80.jpeg
D8C03E63-476D-4CF7-8443-4E3206739E04.jpeg
B472797A-B8FE-4418-9511-2E760B6D8CE3.jpeg
 

Reko

Cartier
2-Faktor
Du ska köra på en klassisk 29mm carrée.
Släpp det med datumet. ;)
Här är lite bilder, insåg dock att jag inte har så många klockor på mig förutom beatern nu då jag är föräldraledig. Och att mina wristshots inte är så ”objektiva”.
34 mm Longines, 2x 39 mm Breitling, 37 mm JLC. 18,5 cm handled.
5E334B23-82EC-4DE0-A4A4-A6EC3973D12F.jpeg
3AE93331-76D8-4DA3-8B06-079CF1A006CD.jpeg
1F8B2BD7-1927-4861-9408-C53A7EE8AD80.jpeg
D8C03E63-476D-4CF7-8443-4E3206739E04.jpeg
B472797A-B8FE-4418-9511-2E760B6D8CE3.jpeg
Tackar så hjärtligt för bra bilder och info!

29mm Carée känns helt rätt! Eller ja, om den vore utan datum, Haha"

Finns det inte en klocka likt denna utan datum? Jag vet ju att Cartier gör massa klockor utan datum, men ingen med denna känsla/storlek??
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Tackar så hjärtligt för bra bilder och info!

29mm Carée känns helt rätt! Eller ja, om den vore utan datum, Haha"

Finns det inte en klocka likt denna utan datum? Jag vet ju att Cartier gör massa klockor utan datum, men ingen med denna känsla/storlek??
Njet till 99% (kan alltid finnas någon udda fågel man inte vet om). De som är 29mm eller över (förutom nya modellen som du nämner) har datum. Släpp att den inte ska ha datum! Det passar in bra på dem. Kör en 29mm Carree (sitter som 34mm rund ungefär) eller om det känns för litet kör en Galbee XL 32mm (sitter som 36-37mm rund). 😄
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Njet till 99% (kan alltid finnas någon udda fågel man inte vet om). De som är 29mm eller över (förutom nya modellen som du nämner) har datum. Släpp att den inte ska ha datum! Det passar in bra på dem. Kör en 29mm Carree (sitter som 34mm rund ungefär) eller om det känns för litet kör en Galbee XL 32mm (sitter som 36-37mm rund). 😄
Instämmer, datumet är så marginellt jmf med många andra sportmodeller som har förstorade datumfönster eller bubbla. Min Santos Galbee i jmf med DJ 36mm och skillnaden på datumfönster.

B312D1EC-48D7-44B0-B976-5D8A7E2B13E3.jpeg
 

Psykel

Patek
Jaha, då förstår jag bättre. Visste inte om att Genta ligger bakom designen men det kanske jag borde anat. Då är det hans formspråk som tilltalar m a o, kul!
Mja, det är inte hans design till 100%. Pasha är baserad på en one off som Cartier tillverkade åt pashan av Marrakech på 30-talet, och Genta fick i uppdrag att designa en ny klocka baserad på den klenoden.
marra.JPG
 

martaSM30

Audemars
Tackar så hjärtligt för bra bilder och info!

29mm Carée känns helt rätt! Eller ja, om den vore utan datum, Haha"

Finns det inte en klocka likt denna utan datum? Jag vet ju att Cartier gör massa klockor utan datum, men ingen med denna känsla/storlek??
Det finns ju varianter på santosen om du är ute efter den snygga TT länken. Santos Vendôme/ VLC nedan.
F733F378-2C93-4AD0-9C63-F5F91B727854.jpeg
6838CDDA-FA23-4974-B134-13A9B79D4B47.jpeg
 

Reko

Cartier
2-Faktor
Instämmer, datumet är så marginellt jmf med många andra sportmodeller som har förstorade datumfönster eller bubbla. Min Santos Galbee i jmf med DJ 36mm och skillnaden på datumfönster.

B312D1EC-48D7-44B0-B976-5D8A7E2B13E3.jpeg
Tack för bra jämförelse! Får hålla med om att datumet inte direkt stör visuellt, men i min värld är datum ändå besvärligt då det behöver ställas om. :- )

Men trevlig modell!
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Tack för bra jämförelse! Får hålla med om att datumet inte direkt stör visuellt, men i min värld är datum ändå besvärligt då det behöver ställas om. :- )

Men trevlig modell!
Tror jag och många andra inte tänker på datumet överhuvudtaget på dessa modeller. Men förstår din poäng och hade själv föredragit utan datum och även utan sekundvisare. Tavlan blir väldigt ren när jag jämför Santos med min Tank Must och jag gillar det enkla uttrycket till Cartier tavlorna.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Då så. Dags att börja jaga Roadsterstraps. De kommer med inbyggt "quick release"-system vilket gör det lite svårare. Men det finns ett OEM jag tycker ska passa. Lagom sportigt och förhoppningsvis vattentåligt band. Klockan är vattenskyddad till 10atm.


pre-owned-cartier-roadster-automatic-silver-dial-men_s-watch-2524_2.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Då så. Dags att börja jaga Roadsterstraps. De kommer med inbyggt "quick release"-system vilket gör det lite svårare. Men det finns ett OEM jag tycker ska passa. Lagom sportigt och förhoppningsvis vattentåligt band. Klockan är vattenskyddad till 10atm.


pre-owned-cartier-roadster-automatic-silver-dial-men_s-watch-2524_2.jpg
Haha, du åkte dit? Tycker bandet som sitter på är kul. Ska som vanligt bli kul att se bra bilder på den!
 

evki

Audemars
2-Faktor
Haha, du åkte dit? Tycker bandet som sitter på är kul. Ska som vanligt bli kul att se bra bilder på den!

Ja, det gjorde jag till slut. Känner att jag måste testa den - kan bli en fullträff.
Tyvärr är det inte den jag köpte men det är det bandet jag vill ha. Min kommer på ett ljusbrunt alligatorband som är en smula banalt, precis som nedan.

item_646198_92fc808d70.JPG
 

Fillle

Breitling
Min första Cartier som faktiskt var i lite bättre skick än jag trodde även om den inte riktigt kan konkurrera med klockorna i den här tråden men nånstans ska man ju börja.

Manuell caliber 078, 23mm i förgyllt silver från 1985 om faktan jag fått stämmer, rätta mig gärna om jag har fel.

Verkar gå lite snabbt men får testa några dagar och se om det är ett problem över tid. Största bekymret är nog att det är en vansinnig mängd damm innanför glaset.

Finns det något bra ställe i Malmö att bara få klockan rengjord och kolla skicket på urverket?

Nytt band ska jag också fixa - funderar på cognacbrunt men är osäker, tar gärna tips!

Ursäkta kass bild - bättre bilder kommer!

ea438149-2275-44c0-8c25-5935a9b0f2eb-jpeg.1976624
 
Senast ändrad:
Topp