• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Nurburgking

Cartier
Cartier verkar gå hand i hand med bröllop! Min nyblivna frus morgongåva var just en Cartier Tank 😊 Hon stormtrivs i den och efter att ha sett den på henne några veckor blev jag lite avis och har beställt en Santos Dumont XL som jag verkligen ser framemot! Någon här i tråden som har en?
D66563DA-E2A7-4503-BC50-7C13EE5E1793.jpeg
 

martaSM30

Audemars
Har vi pratat om hur nice det är att Cartier gör sina modeller i olika storlekar?
IMG_7861.jpeg

Panthére finns i en ännu mindre variant, Vendôme och Tank är de minsta varianterna.

Kul att kunna testa olika uttryck. Kan gott tänka mig att byta mini-tanken en dag till snäppet större, vi får se☺️
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Har vi pratat om hur nice det är att Cartier gör sina modeller i olika storlekar?
IMG_7861.jpeg

Panthére finns i en ännu mindre variant, Vendôme och Tank är de minsta varianterna.

Kul att kunna testa olika uttryck. Kan gott tänka mig att byta mini-tanken en dag till snäppet större, vi får se☺️
Den där tanken är löjligt bra!
Letar (på halvfart) efter något liknande till min bättre hälft så hojta till OM du tänker göra dig av med den någon dag.
 

mrcashmere

Breitling
Hej!

Börjar bli sugen på att genomföra mitt första ”riktiga” klockköp.

Har spanat på tanks ett tag och tror att en vintage ”Must Vermeil” känns rimligast för min budget och behov. Tycker även solo verkar vettig, om än lite dyrare än jag tänkt.

Hur mycket är egentligen rimligt att betala för den förstnämnda i okej skick, med papper och låda? Var bör jag leta för att inte bli lurad?

Har förstått att de finns med guldfinish samt silver.
 

Psykel

Patek
Hej!

Börjar bli sugen på att genomföra mitt första ”riktiga” klockköp.

Har spanat på tanks ett tag och tror att en vintage ”Must Vermeil” känns rimligast för min budget och behov. Tycker även solo verkar vettig, om än lite dyrare än jag tänkt.

Hur mycket är egentligen rimligt att betala för den förstnämnda i okej skick, med papper och låda? Var bör jag leta för att inte bli lurad?

Har förstått att de finns med guldfinish samt silver.
Räkna med att få jaga om du ska ha papper och låda på en 30 år gammal klocka.
En sliten vermeil kan du få relativt billigt. Har två stycken från första halvan av 80-talet (en manuell och en quartz) som jag inte lagt många tusenlappar på. Finns nog en del bra fyndlägen där ute om du kan leva med skicket. Personligen tycker jag att det är lite coolt med en sliten Cartier (iallafall för vad jag gav för dem för några år sen).
En med osliten guldplätering, speciellt om du hittar en med låda och papper, får du nog räkna med omkring 10 000. Om den är värd det är en annan fråga, men där får du nog göra en egen bedömning.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Räkna med att få jaga om du ska ha papper och låda på en 30 år gammal klocka.
En sliten vermeil kan du få relativt billigt. Har två stycken från första halvan av 80-talet (en manuell och en quartz) som jag inte lagt många tusenlappar på. Finns nog en del bra fyndlägen där ute om du kan leva med skicket. Personligen tycker jag att det är lite coolt med en sliten Cartier (iallafall för vad jag gav för dem för några år sen).
En med osliten guldplätering, speciellt om du hittar en med låda och papper, får du nog räkna med omkring 10 000. Om den är värd det är en annan fråga, men där får du nog göra en egen bedömning.
Jag letar också en gammal must och kollar egentligen bara Chrono24 och professionella handlare där. Jag har hört dessa låga siffror förr men det är knappt att det finns en enda must på C24 under 20 000. Nån enstaka kring 18 kanske. Men 10 för en som dessutom är osliten? Var hittar du det?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Räkna med att få jaga om du ska ha papper och låda på en 30 år gammal klocka.
En sliten vermeil kan du få relativt billigt. Har två stycken från första halvan av 80-talet (en manuell och en quartz) som jag inte lagt många tusenlappar på. Finns nog en del bra fyndlägen där ute om du kan leva med skicket. Personligen tycker jag att det är lite coolt med en sliten Cartier (iallafall för vad jag gav för dem för några år sen).
En med osliten guldplätering, speciellt om du hittar en med låda och papper, får du nog räkna med omkring 10 000. Om den är värd det är en annan fråga, men där får du nog göra en egen bedömning.
Kostar mer än 10,000 de senaste auktionerna jag sett iaf. Väldigt beroende av tavelkonfiguration också.


 

mrcashmere

Breitling
Räkna med att få jaga om du ska ha papper och låda på en 30 år gammal klocka.
En sliten vermeil kan du få relativt billigt. Har två stycken från första halvan av 80-talet (en manuell och en quartz) som jag inte lagt många tusenlappar på. Finns nog en del bra fyndlägen där ute om du kan leva med skicket. Personligen tycker jag att det är lite coolt med en sliten Cartier (iallafall för vad jag gav för dem för några år sen).
En med osliten guldplätering, speciellt om du hittar en med låda och papper, får du nog räkna med omkring 10 000. Om den är värd det är en annan fråga, men där får du nog göra en egen bedömning.

Tack för svaret!

Kanske ska nöja mig med ett mer ”slitet” exemplar.

Såg att man kunde köpa dessa klockor för 5000 kr när tanken först slog mig för några år sedan, sedan dess har det minst sagt skett en resa i pris..

Var bör man leta någonstans? Känns spontant som att detta är klocka som löper mindre risk för förfalskningar än mer ”eftertraktade” märken och modeller?
 

Psykel

Patek
Jag letar också en gammal must och kollar egentligen bara Chrono24 och professionella handlare där. Jag har hört dessa låga siffror förr men det är knappt att det finns en enda must på C24 under 20 000. Nån enstaka kring 18 kanske. Men 10 för en som dessutom är osliten? Var hittar du det?
Kostar mer än 10,000 de senaste auktionerna jag sett iaf. Väldigt beroende av tavelkonfiguration också.


Hoppla! Ja, var nog ett tag sen jag kollade Must de Cartier. Har dragit redigt sen jag såg ett slutpris sist. Måste nästan varit pre-pandemic när jag tänker efter.
Tack för svaret!

Kanske ska nöja mig med ett mer ”slitet” exemplar.

Såg att man kunde köpa dessa klockor för 5000 kr när tanken först slog mig för några år sedan, sedan dess har det minst sagt skett en resa i pris..

Var bör man leta någonstans? Känns spontant som att detta är klocka som löper mindre risk för förfalskningar än mer ”eftertraktade” märken och modeller?
Som du ser i tidigare svar har dom dragit rejält senaste tiden.
Och jag som la totalt 5 500 på mina två...
 
Topp