• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Daytona96

Rolex
Den här låg i brevlådan idag!
En mysig Certina DS med "patent pending"-boettlock:)
image.jpg
 

GeneralPapa

Breitling
Hej, ny på forumet. Har ärvt en gammal Certina DS från min svärfar. Den såg ut att vara i ganska bra skick (min amatörmässiga bedömning) och jag testade att vrida upp den och den verkar fungera.

Har försökt leta lite info på nätet men tycker inte att jag fått någon tydlig bild av vilken(vilka) årgångar klockan är ifrån. Har jag förstått det rätt att de första modellerna hade baksida utan sköldpadda,vilket min har? Pratar vi 1959 då? Eller kan locket vara bytt? Har varken kunskap eller verktyg för att försöka mig på att plocka bort boettlocket, är det något man går till en vanlig urmakare med eller riskerar man att paja något då?

Hur pysslar man bäst om uret? Vrider upp den då och då? Förstår att den inte är värd någon förmögenhet men några hundralappar borde man väl få för den om man säljer? Tror dock det lutar åt att jag behåller den...

Tacksam för lite input för en Certina DS-rookie.
 

Bilagor

  • IMG_7645.JPG
    IMG_7645.JPG
    112.7 KB · Visningar: 90
  • IMG_7646.JPG
    IMG_7646.JPG
    95.9 KB · Visningar: 84
  • IMG_7647.JPG
    IMG_7647.JPG
    94.3 KB · Visningar: 74

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej, ny på forumet. Har ärvt en gammal Certina DS från min svärfar. Den såg ut att vara i ganska bra skick (min amatörmässiga bedömning) och jag testade att vrida upp den och den verkar fungera.

Har försökt leta lite info på nätet men tycker inte att jag fått någon tydlig bild av vilken(vilka) årgångar klockan är ifrån. Har jag förstått det rätt att de första modellerna hade baksida utan sköldpadda,vilket min har? Pratar vi 1959 då? Eller kan locket vara bytt? Har varken kunskap eller verktyg för att försöka mig på att plocka bort boettlocket, är det något man går till en vanlig urmakare med eller riskerar man att paja något då?

Hur pysslar man bäst om uret? Vrider upp den då och då? Förstår att den inte är värd någon förmögenhet men några hundralappar borde man väl få för den om man säljer? Tror dock det lutar åt att jag behåller den...

Tacksam för lite input för en Certina DS-rookie.
Kul klocka! :)
Tycker det ser ut som den första manuellt uppdragna modellen utan datum (innan eller runt 1960). Som du säger ingen förmögenhet men en snygg och bra vintageklocka med kapabelt urverk.

Edit: kaliber 25-36 referens 5101 013 kanske?
 

GeneralPapa

Breitling
Då finns det alltså DS:eek:r utan sköldpadda som är så "sena" som 1961?

Stort tack för initierad hjälp. Alltid kul att veta vad det är man har i byrålådan. Får kanske ta och göra ren den och skaffa något armband till den.
 

juanstman

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
@GeneralPapa du har ett finfint ur där! Har själv samma cal fast i en annan klocka. Är på jakt efter en DS, men tycker adsoöut att du ska spara ditt ur!
Väldigt jämn och fin patinering!

+ 1 på det. @GeneralPapa Mycket trevlig DS. Övertalade precis min far att lägga ett par tusen på att renovera upp sin manuella DS från tidigt 60-tal. Hade inte han gjort det hade jag rekvirerat den omedelbart.
 

Martin Lovasz

Audemars
Då finns det alltså DS:eek:r utan sköldpadda som är så "sena" som 1961?

Stort tack för initierad hjälp. Alltid kul att veta vad det är man har i byrålådan. Får kanske ta och göra ren den och skaffa något armband till den.
Åren är inte satta i sten men allt pekar på att de stämmer bra.

Två klockor hittade med året graverat på locket med serienummer är:

3247555, 1957
3860667, 1960

Då kan man säga med största sannolikhet att 3247555 måste vara före 1957 och 3860667 före 1960 och då kan man ringa in årtalen ganska bra.
 

Agentmartin

Breitling
Kul och bra information :) kanske någon har information om just denna modell? allt från värde ,årsmodell mm
Är en gåva därför jag är nyfiken och kan inget om denna.
1485285028795349254802.jpg

Tack på förhand
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Snacka om battle scars. Men man ser i alla fall att det har varit en logga på kronan en gång i tiden ;) Hur går verket?
Ja, det finns en hel del scars. När jag fick tag på den var den full i svetsloppor och som du ser av bilden ovan är det ganska många kvar ännu. :) Verket går som det ska men det skulle behöva en service och det ska den få någon gång.
 

juanstman

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
Ja, det finns en hel del scars. När jag fick tag på den var den full i svetsloppor och som du ser av bilden ovan är det ganska många kvar ännu. :) Verket går som det ska men det skulle behöva en service och det ska den få någon gång.

Så det är svetsloppor jag ser på sidorna :) Herregud, undra vad den har varit med om. Känns bra att höra att du har en vårdplan. Det är viktigt att rädda DS:arna. Snart kommer fler att fatta, hehe.
 

Rolfen

Rolex
Svetsare skall inte få ha klockor...

...har en Candino där någon medvetet svetsat fast locket bak.
Jag jobbar som mek inom tungindustri där det bankas, svetsas och slabbas med mysko kemikalier. Det gör att jag dödar mycket klockor på jobbet men jag brukar köra billiga klockor från kina eller klockor köpta på loppis. Har alltid ett gäng backup klockor liggande i reserv. Just nu kör jag med en Timing köpt på loppis och den har faktiskt varit med ett tag, dock börjar den bli gott prickig av svets och sliploppor. Det finns ju några trådar på detta forum där folk medvetet förstör klockor men jag föredrar "the real deal" :happyhappy: Skulle dock inte svetsa med min DS på armen (även om den är rätt medfaren) som jag slänger in en bild på för att inte hamna alldeles off topic.
MogelDS.jpg
 

Pictor

Audemars
Jag jobbar som mek inom tungindustri där det bankas, svetsas och slabbas med mysko kemikalier. Det gör att jag dödar mycket klockor på jobbet men jag brukar köra billiga klockor från kina eller klockor köpta på loppis. Har alltid ett gäng backup klockor liggande i reserv. Just nu kör jag med en Timing köpt på loppis och den har faktiskt varit med ett tag, dock börjar den bli gott prickig av svets och sliploppor. Det finns ju några trådar på detta forum där folk medvetet förstör klockor men jag föredrar "the real deal" :happyhappy: Skulle dock inte svetsa med min DS på armen (även om den är rätt medfaren) som jag slänger in en bild på för att inte hamna alldeles off topic.
MogelDS.jpg
Svetsförbud på den tack!! Fint ur !
 
Topp