• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina Powermatic 80

Bosse

Friends of KS
Några exempel från SEIKO
6R15 är utvecklat från 7s26
8L32 är utvecklat från 9s65
9s55 är utvecklat från 9s65

Nu gick det vist lite fort här, rad ett rätt, rad 2 Nix (8l35 bygger på 9s55) och rad 3 vänd på det (9s65 bygger på 9s55);)

//Bosse
 

DrDre

Patek
ETA har kontaktformulär på sin hemsida. Kan dra en skärmdump om jag får svar utifall att du inte tror mig. "Brukar" maila tillverkare och inland får man faltiskt riktigt bra svar.

Jag har givetvis ingen anledning att misstro dig avseende ETAs svar. Vad jag menar att man bör ta ETAs svar med en nypa salt. Det framgår ju redan vad som har gjorts/bytts i massor av artiklar jag har länkat till. Dessa 6-7 artiklar använder uttycket modifierat medan du vill kalla det nyutvecklat.

Det var väl där diskussionen började. Jag skriver att "det är ett modifierat 2824" och du skriver "nej det är ett nyutvecklat" och vi kommer nog inte så mycket längre än så. Vi menar uppenbarligen olika saker när vi säger modifierat och nyutvecklat.
 

PCB

Audemars
Klockia justerar visst länken gratis till dej.
Skriv i meddelanderutan vilket mått du har.

Var själv inne på en tissot luxury innan
Men ds:1 är med fin

Störde mej lite på verkets lägre frekvens som ger sekundvisaren lite mer ryckig gång
Men är ju eg. Petitesser:happyhappy:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har givetvis ingen anledning att misstro dig avseende ETAs svar. Vad jag menar att man bör ta ETAs svar med en nypa salt. Det framgår ju redan vad som har gjorts/bytts i massor av artiklar jag har länkat till. Dessa 6-7 artiklar använder uttycket modifierat medan du vill kalla det nyutvecklat.

Det var väl där diskussionen började. Jag skriver att "det är ett modifierat 2824" och du skriver "nej det är ett nyutvecklat" och vi kommer nog inte så mycket längre än så. Vi menar uppenbarligen olika saker när vi säger modifierat och nyutvecklat.
Vidareutvecklat!
Du är rätt tvär du. De använder säkert samma källa. Professional watches skriver ju dessutom inte modifierat.
Behåller väl ETAs svar för mig själv då.
 

DrDre

Patek
Vidareutvecklat!
Du är rätt tvär du. De använder säkert samma källa. Professional watches skriver ju dessutom inte modifierat.
Behåller väl ETAs svar för mig själv då.

Det är inte alls min avsikt att vara "tvär", men diskussionen började ju med att du skrev:

"Det är inget moddat ETA, utan ett nyutvecklat urverk."

Och då läste jag mer och hittade ett helt gäng Reviews/artiklar som hävdade att det var modifierat. Det är väl intressant, om vi nu ska diskutera urverk?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är inte alls min avsikt att vara "tvär", men diskussionen började ju med att du skrev:

"Det är inget moddat ETA, utan ett nyutvecklat urverk."

Och då läste jag mer och hittade ett helt gäng Reviews/artiklar som hävdade att det var modifierat. Det är väl intressant, om vi nu ska diskutera urverk?
Du använder konsekvent ordet nyutvecklat trots att jag ändrat mig till vidareutvecklat efter första inlägget. Tycker du verkar mer angelägen om att tjafsa än att ta reda på hur andra, exempelvis ETA definierar förändringarna. Jag har inget problem med att ha fel eller ändra åsikt, men anser mig inte motbevisad bara för att du länkar till några artiklar som brukar använda varandra när de hittar information.

Edit: Hävdar fortfarande att det är ett annat urverk än ETA2824 och det är det som är huvudsaken oavsett om jag skrivit nyutvecklat eller vidareutvecklat.
 

DrDre

Patek
Du använder konsekvent ordet nyutvecklat trots att jag ändrat mig till vidareutvecklat efter första inlägget. Tycker du verkar mer angelägen om att tjafsa än att ta reda på hur andra, exempelvis ETA definierar förändringarna. Jag har inget problem med att ha fel eller ändra åsikt, men anser mig inte motbevisad bara för att du länkar till några artiklar som brukar använda varandra när de hittar information.

Edit: Hävdar fortfarande att det är ett annat urverk än ETA2824 och det är det som är huvudsaken oavsett om jag skrivit nyutvecklat eller vidareutvecklat.

Jag uppfattade inte att du hade ändrat dig. Så det du menade i ditt första inlägg där du skrev:

"Det är inget moddat ETA, utan ett nyutvecklat urverk".

Var alltså istället efter din ändring:

"Det är inget moddat ETA, utan ett vidareutvecklat urverk."

Då uppfattar jag det som att vi pratar om ungefär samma sak?
 

sharetracker

Cartier
Vilket engagemang! Bravo bravo! Bidrar till diskussionen med en bild på min Certina powermatic 80, den är ju trots allt en "limited edition" 5 000 ex *host host*
image.jpg
 

DrDre

Patek
Vilket engagemang! Bravo bravo! Bidrar till diskussionen med en bild på min Certina powermatic 80, den är ju trots allt en "limited edition" 5 000 ex *host host*

Jag gillar det där urverket. Roligt hur man med relativt enkla medel kan förbättra prestandan på 2824 (som också är ett favoriturverk). Vi hade en diskussion om detta för ett tag sedan om du vill läsa mer. Jag var väl bland de mer entusiastiska över vad man åstadkommit medan andra var lite mindre. China, som jag tror är urmakare, ger sin syn också vilket ju är värdefullt:

https://klocksnack.se/threads/80-ti...ån-eta-i-certina-och-tissot.9123/#post-157285
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar det där urverket. Roligt hur man med relativt enkla medel kan förbättra prestandan på 2824 (som också är ett favoriturverk). Vi hade en diskussion om detta för ett tag sedan om du vill läsa mer. Jag var väl bland de mer entusiastiska över vad man åstadkommit medan andra var lite mindre. China, som jag tror är urmakare, ger sin syn också vilket ju är värdefullt:

https://klocksnack.se/threads/80-ti...ån-eta-i-certina-och-tissot.9123/#post-157285
Både du och China kallar det ju för ett nytt urverk i den tråden vilket stärker min tes om att du snarare vill tjafsa än dra diskussionen mot någon typ av slutsats. Släpper denna tråden nu då du är dogmatisk. Får jag något svar från ETA så postar jag det i ursprungstråden.
 

Sledger

Cartier
Håller nog med yonsson i detta. Om nu ETA själva satt ett nytt namn på verket, ETA C07.111, så lär det väl enligt många definitioner vara ett nytt verk som är en vidareutveckling av det gamla. Gör man ändringar på en befintlig produkt så har du ju en ny produkt.

Jag hade en Mazda 3 tidigare som var byggd på samma plattform som Volvo V50. Mazdan var, på komponentnivå, 85% samma grejer som i Volvon. Jag tycker ändå jag hade en Mazda och inte en moddad Volvo. :)
 

DrDre

Patek
Både du och China kallar det ju för ett nytt urverk i den tråden vilket stärker min tes om att du snarare vill tjafsa än dra diskussionen mot någon typ av slutsats. Släpper denna tråden nu då du är dogmatisk. Får jag något svar från ETA så postar jag det i ursprungstråden.

I tråden skriver China så här: "Problemet är väl närmast att det här verket kan liknas vid en nedbantad och modifierad 2824-2 där man valt att sänka frekvensen för att kunna utöka kraftreserven". Hur kan du tolka det som att vi pratar om ett nyutvecklat urverk? Hela diskussionen handlar ju om hur man har modifierat urverket och för och nackdelar med det.

Nu är det tredje inlägget i rad där du kommenterar mig som person, trots att jag håller en hövlig ton och till 100% håller mig till ämnet klockor. Jag skulle föreslå att vi diskuterar klockor, men avstå från personangrepp. Jag har inte, och kommer inte att skriva ett enda ord om dig som person.
 

DrDre

Patek
Håller nog med yonsson i detta. Om nu ETA själva satt ett nytt namn på verket, ETA C07.111, så lär det väl enligt många definitioner vara ett nytt verk som är en vidareutveckling av det gamla. Gör man ändringar på en befintlig produkt så har du ju en ny produkt.

Nu har ju Yonson förtydligat att han menar inte att det är ett nyutvecklat urverk, som han skrev först, utan ett vidareutvecklat.

Om man nu vill kalla urverket för vidareutvecklat eller modifierat tycker jag inte spelar någon större roll. Det blir väl närmast hårklyveri då de två begreppen till stor del överlappar varandra.
 

HolyCrap

Omega
Nu har ju Yonson förtydligat att han menar inte att det är ett nyutvecklat urverk, som han skrev först, utan ett vidareutvecklat.

Om man nu vill kalla urverket för vidareutvecklat eller modifierat tycker jag inte spelar någon större roll. Det blir väl närmast hårklyveri då de två begreppen till stor del överlappar varandra.
Absolut ren gränsdragning, men sådant intresserar mig :)
Var övergår modifiering till vidareutveckling? Tror inte att det går att fastställa med fullständigt säkerhet eller korrekthet, men jag personligen skulle dra gränsen när den modifierade modellen i någon signifkant aspekt skiljer sig från originalet samt tas i produktion som en egen produkt.

Om man ändrar på delar i ett 2824-2 får att exempelvis uppnå kronometerspcifikationer, och utför dessa förändringar för varje 2824-2 så skulle jag kalla det för modifikation. Ett sådant verk är ju, om inte identiskt, så i alla fall mekaniskt likadant som ursprungsverket.

I detta fall har man gjort modifieringar och nått en ny (i bemärkelsen att den är något som inte funnits tidigare) produkt. Den skiljer sig från sin föregångare på flera sätt, men vad jag har förstått så är de två mest signifikanta skillnaderna att det har en annan arbetsfrekvens samt en ny, längre, huvudfjäder.
Det nya verket produceras individuellt (man modifierar inte en mängd 2824-2 verk) och man har dessutom tillskrivit produkten ett eget namn, C07.111. Det anser jag vara en vidareutveckling.

Som sagt, denna gränsdragning kanske inte fungerar för alla, men jag tycker den känns logisk.
 

DrDre

Patek
Jag tycker nog att man kan säga både vidareutveckling och modifiera. Utan ha tänkt närmare på det, så är det väl ändå så att för att kunna vidareutveckla så måste man modifiera (dvs ändra) och när man modifierar ngt så leder det till en vidareutveckling?

Vad exakt man sedan lägger i begreppen varierar väl, men man kan ju ta annat exempel som ligger nära till hands, nämligen Zeniths urverk i tidigare Daytona. De brukar man väl oemotsagt kunna benämna "modifierade/vidareutvecklade Zenith-verk", medan Rolex nya kal 3255 inte brukar kallas för ett modifierat/vidareutvecklat 3155.

Personligen tycker jag dock den tidigare diskussionen (som jag länkade till ovan) är mer intressant. Där var det fokus på det tekniska och folk som kan sådant bidrog. Vilka delar har man bytt? Mot vad? Varför? För och nackdelar etc.
 

Mattias13

Breitling
Haha, antar att det är prutat och klart då. Då det är en kedja med anställda säljare i så tror jag inte att de får sälja klockan under deras pris. På Klockan, Ur och gulds nätshop kunde man ange vilken omkrets ens handled har. Detta kunde man inte på Klockia. Kanske blir att beställa hos Klockan, ur och guld iallafall.

Kan rekommendera dom, har beställt några ggr därifrån och det har alltid funkat bra. Smidigt med att de kapar länken och skickar med bitarna.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Kan rekommendera dom, har beställt några ggr därifrån och det har alltid funkat bra. Smidigt med att de kapar länken och skickar med bitarna.
Det låter ju bra! Sidan ser dock rätt oseriös ut, de har inte ens en egen domän. Men det behöver kanske inte betyda något. Jag ska nog ta och beställa snart!
 
Topp