• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chockad!

Compiss

Patek
2-Faktor
Svårt att se på bilden men det ligger en klocka där och jag håller på att slå ut sprintarna....

image.jpg
enda verktyget som behövs för finlir
 

Sjobedan

Rolex
Hittils har jag inte lyckats med ett bandbyte. (lænk till rem) Någon ær villig att lægga upp en tutorial? :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Hade en incident med en affär som vid armbandsbyte använde en kniv, det blev inte bara lite märken utan resulterade i att en helt ny klocka såg ut som själva fan när jag gick därifrån. Jag bad att få prata med chefen som lyckligtvis tog det på allvar, fick skicka iväg klockan och trodde aldrig den skulle bli bra men den blev som ny utan någon skillnad i boettform som tur var. Jag aner dock att knivar och klockor inte hör ihop, tyvärr används det av många och framförallt i fel händer blir det en katastrof...

Verktygen kan ju repa bandhornens baksida lite lätt men hellre det än ett fet jävla märke på boetten om den som byter slinter eller inte vet vad han/hon gör.
 

_jonte

Patek
En kniv kan ju faktiskt vara bättre om det är väldigt tight mellan band och horn. Lätt att skada bandet om ett i sammanhanget tjockt bandbytarverktyg ska klämmas in. Använder Bergeons verktyg 9 ggr av 10, men är det riktigt tight så får det bli kniv.
 

F-L-P

Panerai
Hittils har jag inte lyckats med ett bandbyte. (lænk till rem) Någon ær villig att lægga upp en tutorial? :)


sätt en bit tejp som skydd på bandhornets baksida om du är orolig för repor.

Kan vara lite klurigare om det är tajt fit på endlinken. poppa ut den ur hålet på ena sidan och håll endliken så att de inte åker tillbaka. upprepa på andra sidan och den är lös.
 

WBergdahl

Panerai
Jag har alltid kört med en liten skruvmejsel, men har nu köpt mig ett litet verktyg i hopp om att det ska vara lika lätt (om inte lättare!) :)
 

Portofino

Panerai
Själv använder jag verktyg när de finns till hands men väldigt ofta använder jag en trogen gammal swiss army kniv. Fungerar utmärkt om man vet vad man gör.
 

Andsan

Rolex
Jag använder ett bandverktyg av god kvalitet, det känns säkrare än att använda skruvmejsel och andra föremål.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Detta är som med bilservice, vill jag inte betala går jag till lokala meken som bänder och bryter utan riktiga verktyg eller instruktioner från tillverkaren. Vill jag ha det riktigt gjort så betalar jag en större slant (säg nu inte att det är lika illa på en originalverkstad för det är skrönor), därför förväntar jag mig att en urmakare använder ett riktigt verktyg och inte en kniv. Det är inte professionellt!
 
Topp