• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Christopher Ward C60 Trident COSC – ett bra alternativ

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
En bra dykarklocka ska vara robust, lättläst i alla tänkbara förhållanden och bör sporta en vattenresistens på i alla fall 200 meter. Med allt från ISO-certifierade dykare från Seiko i budgetsegmentet till ikoner som Rolex Submariner i lyxsegmentet kan det vara svårt för nykomlingar att sätta sin egen prägel på just dykarklockor.

Ett företag som lyckats slå sig in på marknaden och skapa ett följe bland entusiater är det engelska varumärket Chrisopher Ward som sedan starten 2004 erbjudit olika dykarklockor i modellserien Trident. I denna recension ska vi titta närmare på en av deras dykare som erbjuder väl tilltagen vattenresistens och ett spännande urverk.

46ac61b3f0c4dc226e72fe0cdee69fe91.jpg


Jag har under tre veckor burit Christopher Wards C60 Trident COSC, som enligt specifikationerna klarar ett tryck motsvarande 600 meter under havsytan och som drivs av ett SH21-urverk, som äntligen hittat över från företagets lite lyxigare dressklockor.

Urverket är utveklats efter sammaslagningen med den schweisiska urverks-tillverkaren Synergies Horologères 2014. Jag kommer i den här recensionen dela med mig av klockans specifikationer, design, funktioner, för- och nackdelar och inte minst några egna tankar kring klockan.

Pris: 19,000 kr (exklusive frakt till Sverige).

Första intrycket





Klockan levereras i en ytterbox av papp som skyddar innerboxen från skada under transport. I den finner du en manual, ett kvitto på ditt köp, och lite annat smått och gott i pappersform. Klockan i sig sitter säkert i en ordinär och enfärgad (men högkvalitativ) låda i kartong. Jag hade gärna sett en presentation av högre klass och enligt Christopher Ward fick jag den gamla lådan som nu är utbytt mot en mer exklusiv låda i trä.

Efter att antal minuter av plastborttagande får man se klockan i sin fulla prakt. Det är verkligen en massiv klocka. Den är bred, tjock, tung och inte minst: riktigt, riktigt gedigen. Även länken erbjuder samma solida känsla.

p1080427.jpg


På handleden

Med en diameter på 43mm och en vikt på hela 210 gram är detta en klocka som märks på handleden och det kan vara värt att ha i åtanke för dig med lite smalare armar. Min handled mäter 19,5 cm i omkrets och jag tycker klockan sitter riktigt bra, men det tar ett par dagar att vänja sig vid vikten.

Specifikationer & funktioner

dd8be5d44b8e239fe913800474994379.jpg


På utsidan
  • Boett och länk i stål
  • 600 meter vattenresistans
  • SuperLuminova på stavindex, 12-position på dykarring och respektive visare
  • Skruvkrona
  • Keramisk dykarvridring
  • 3,4mm tjockt safirglas med anti-reflektiv beläggning
  • Vågmönster på urtavla
  • Skruvbaksida med stansad ”Trident”-logga
  • Mikro-justeringslås
  • 43mm i diameter
  • 15,5mm tjock
  • 22mm mellan bandhornen
  • 210 gram
bn-hk641_wj_mov_p_20150316075524.jpg


Under huven
  • SH21 ”in-house” automatiskt urverk
  • 31 juveler
  • Kronometer-certifierad av COSC (garanterar en tidsavvikelse på max -4 till +6 sekunder per dag)
  • 120 timmar gångreserv (wow!)
  • Anti-shock
  • Datum
  • Hackande sekunder (sekundvisaren stoppas när du drar ut kronan)
  • 28,800 vph (8 vibrationer per sekund)
903cccd3695db2972926a9068a61edfa.jpg


Design
Jag gillar verkligen designen. Den nya loggan, som fått utstå en del kritik från olika håll, stör mig inte alls och Christopher Ward har hittat ett eget designspråk, istället för att kopiera andra, mer välkända dykarklockor.

Modellnamnet ”Trident” syftar naturligtvis på att klockan är ämnad för dykning men det har också influerat många detaljer i klockan design där de mest framträdande är:

  • Vågmönster på urtavla och boettlock.
  • Sekundvisaren har en treudd som motvikt.
  • En stansad treudd på bakboetten.
Utöver de modellspecifika designelementen är klockans övergripande estetik väldigt trevlig. Den känns både modern och fräsch, men den håller sig samtidigt trogen till den klassiska dykardesignen och riktlinjerna. Visarna är till exempel av ett slag du inte ser särskilt ofta, men de är stora, och säkerligen mycket enkla att se under ytan.

Urverk

Urverket är nog det mest roliga och intressanta med den här klockan. Det är ett ”in-house” -verk som tillverkas av Synergies Horlogères. De har gått ihop med Christopher Ward. Urverket är COSC-certifierat och har en mycket bra gång på runt +1-2 sekunder per dag. Dessutom är har det en suverän gångreserv på hela 120 timmar!

d0be2bb00f794e9f66a000273235ffd2.jpg


Urverket slår 28,800 gånger per timme, vilket är relativt standard i dag. Det gör att sekundvisaren ”tickar” åtta gånger per sekund. Ett högt ”beat-rate” är både bra och dåligt. Det ger sekundvisaren en mer flytande gång med innebär mer belastning på urverkets delar och kräver mer energi vilket påverkar kraftreserven negativt.

Frågan med ett in-house-verk från ett litet företag är hur mycket servicen kommer att kosta, och vart man kan få den utförd. På grund av att urverket är så pass nytt (2014) så återstår det att se, men jag skulle gissa på att det blir en aning dyrare än ett standard ETA-verk, främst då du har färre service-ställen att tillgå och sannolikt kommer bli tvungen att skicka klockan till Christopher Ward för service.

8fa70b0657d485a6ab7ef008fb44d373.jpg


Fördelar
  • Egen-design som är snygg, fräsch och utmärkande.
  • Riktigt bra urverk!
  • Gedigen och högkvalitativ.
  • Mycket bra specifikationer, för priset.
  • Skön att bära. En aning tung, men man vänjer sig.
Nackdelar
  • Service och reparationskostnader kan bli höga.
  • Tyngden och storleken.
  • Ett (utanför klockentusiast-världen) ganska okänt varumärke.
Slutsats
C60 Trident COSC är en mycket kapabel klocka som erbjuder ett intressant urverk med utmärkt prestanda. Samtidigt lyckas de leverera både snygg design och hög kvalitetskänsla.

Christopher Ward visar helt enkelt att även om de är ett litet varumärke så kan de konkurrera med jättarna i mellanklassen. Jag skulle säga att klockan är ett mycket bra budgetalternativ till Omega Seamaster och en direkt konkurrent till Oris Aquis och andra välrenommerade dykarklockor i samma prisklass.

Galleri


















 
Bra recension med fina bilder. En synpukt bara, du skriver att priset är 19K exkl frakt men standardfrakt ingår ju alltid.
 

Joel78

Omega
Trevlig recension, verkar vara mycket klocka för pengarna - synd bara att man inte kan klämma/känna på en i butik någonstans..
 

Kaizen

Omega
Bra recension av en intressant klocka och ett ännu intresantare märke. Har sneglat på CW ett tag nu. Undrar hur länge man kan motstå frestelsen.
 

nivv

Omega
Bra recension av en intressant klocka och ett ännu intresantare märke. Har sneglat på CW ett tag nu. Undrar hur länge man kan motstå frestelsen.
Själv kan man motstå frestelsen tills dom byter logotyp igen!

Skämt åsido, den ser riktigt trevlig ut. Treudden som motvikt är en fin detalj
 

Plano

Breitling
Tack för bra recension! Jag är lite inne på en mindre dykare, så har sneglat åt C. Ward. Kul att läsa lite mer om dem!
 
Topp