• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chrono24 - stora tråden för referenser av handlare

BAM

Omega
Instämmer, grym tråd med massor av bra info. Har som många andra tittat runt på C24 men varit lite tveksam.
 

nibe02

Breitling
För en tid sedan gjorde jag en klockaffär med Juwelier Pichler i München. Moric som äger butiken är en 100% good guy. Jag gjorde en banköverföring och när pengarna var på plats packades klockan väl men pga ett olyckligt missförstånd med en av de anställda i butiken skickades klockan flera dagar efter betalning. Jag fick Morics privata telefonnummer så om jag hade frågor så skulle han kunna hjälpa mig utanför kontorstid. När väl klockan skickades var den framme dagen efter.
Rekommenderas.

https://www.juwelierpichler.com

Väl mött
 

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor
Har köpt full set opolerad Rolex 14060M av Steiner Maastricht, visserligen inte via Chrono24 men de förekommer där. Extra utförlig redogörelse då ärendet var uppe för diskussion på Clubhouse tidigare i veckan:

Jag tog kontakt via mejl och frågade vad de begärde för klockan, inklusive frakt till Sverige. Klockan sades vara i ”great condition”, vilket stämde överens med bilderna. Generellt fina bilder, se deras aktuella annonser.

Satte igång med standard frågebatteri om servicehistorik, proveniens, exakt vad som ingår i full set, med mera. Här upplever jag att många handlare snabbt blir märkbart irriterade men icke Steiner – snabba, utförliga och mycket förtroendeingivande svar, även kvällstid samt under helgen, inklusive högupplösta bilder på urverket.

Jag slog till, klockan skickades nästa bankdag. Expressfrakt med FedEx, klockan anlände hos mig dagen därpå. Supertrevlig unboxing men döm min besvikelse när jag noterar ett jack i övre högra bandhornet. På enstaka bilder i annonsen kunde man ana skadan, på andra var den omöjlig att urskilja. Faktum är att skadan knappt syns i vissa vinklar, se mina bilder nedan som illustration (oredigerade, endast naturligt ljus):

IMG-5865.jpg


IMG-5866.jpg


IMG-5868.jpg


Jag tyckte trots allt att bilderna i annonsen inte varit ärliga samt att jag borde gjorts uppmärksam på skadan. Visst kunde jag också bett om fler bilder – lessons learned.

Jag hörde av mig samma eftermiddag. De slog ifrån sig kritiken, föreslog retur (på min bekostnad, antar jag) men kunde erbjuda minimal prisjustering. Jag kontrade med egna bilder bredvid deras, varefter de erkände sitt misstag och frågade vad jag tyckte var en rimlig justering i pris. Efter lite fram och tillbaka kom vi överens och nio minuter senare fick jag kvittens på deras överföring till mig.

Igår (lördag) upptäckte jag att putsduken som skulle ingå i setet inte kommit med. Jag hörde då åter av mig, via mejl. De svarade snabbt att de glömt skicka med putsduken och meddelade att de kommer skicka den på måndag.

Sammanfattningsvis kan jag tänka mig att handla från dem igen men kommer då be om fler bilder samt fråga om det är något jag borde känna till innan vi stänger.

Tack igen till Clubhousegänget för stöd och goda råd!
 
Senast ändrad:

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Uhrenkapital
Finns i Langenfeld, Tyskland
Länk till site: http://en.uhrenkapital.de (Verkar bara ha sina klockor listade på Chrono24, inte på sin egen hemsida)

Köpte en begagnad Panerai av denna firma. Jag kontaktade dem direkt och blandade inte in Chrono24, vilket gav möjlighet till en prissänkning. Mycket snabba svar, smidig transaktion, snabbt skickat med exemplarisk förpackning och klockan i utlovat och gott skick (verkar faktiskt inte ens behöva service direkt, och den är trycktestad positivt av mig).

När man googlar på Uhrenkapital på forumet så finns det ett eller två fall där köparen inte varit nöjd med vad man fått, men som jag uppfattade har Uhrenkapital hanterat detta bra. Jag var därför extra noggrann och hade ett helt batteri av frågor om klockan, som de snabbt och med gott humör besvarade.

Mitt intryck är att detta är en verkligt seriös firma som är bra att ha att göra med, rekommenderas.
 
Senast ändrad:

juni1990

Breitling
Har någon handlat från España Watches på Chrono24 , hur har det funkat?
Kan man förutsätta att Unworn (Mint condition, without signs of wear) är en ny klocka som det beskrivs ?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har någon handlat från España Watches på Chrono24 , hur har det funkat?
Kan man förutsätta att Unworn (Mint condition, without signs of wear) är en ny klocka som det beskrivs ?
De har sålt 118 klockor. Det står även att alla klockor de säljer är nya och oanvända. Så bara köpa.

Vad är du orolig över?
 

juni1990

Breitling
Första gången jag tänker köpa på C24. Skadar inte att dubbelkolla på tråd som är just för info om handlare på C24 om det är verkligen som de skriver .
 

karltrain

Breitling
Handlare: Time Precious di Giannattasio Mauro
Hemsida: -
Land: Italien (Terni)
Köp av klocka: Certina DS (1960)
Leveranstid: ca 24 h
Kommentar: Vintage DS på en DS bandvagnslänk. Kunde pruta ett par tusenlappar. Bra kommunikation och supersnabb och säker leverans.

När klockan anlände märkte jag att bandvagnslänken saknade metallbitar som håller ett par av länkarna på plats. Säljaren erbjöd sig då att ersätta mig 100 Euro alt den kostnad som det kostar att åtgärda hos urmakare (inte kommit iväg dit ännu pga semester och att klockan/länken trots bristen går att använda). Säljaren rekommenderas, men försök pruta lite (jag anser att priserna är något i överkant)!


Handlare: wagener-gold International e.K.
Hemsida: -
Land: Tyskland (Pirmasens)
Köp av klocka: Tudor Prince Oysterdate (1969)
Leveranstid: ett par dagar
Kommentar: Vintage Tudor på originallänk. Mycket bra bilder. Kunde pruta ett par tusenlappar även här. Ok kommunikation och snabb och säker leverans. Klockan går otroligt fint. Säljare rekommenderas!
 

rstattin

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Handlare: Natiluxia LLC
Land: USA, New York
Hemsida: https://natiluxia.com/
Chrono24: https://www.chrono24.com/dealer/natiluxia/index.htm
Omdöme: Bra kontakt via Chrono24, blir ju lite konstigt med tider eftersom det är olika tidszoner. Var lite orolig att bli blåst för att det var min första gång att beställa från Chrono24, men köparskyddet lugnade mig. Behövde 2 extra länkbitar som säljaren i sin tur fick beställa, detta tog nån vecka och då hann säljaren åka utomlands på semester så blev lite utdraget, men hon hade meddelat mig om allt så jag var medveten om det och gjorde inte mig något.
Omdöme klocka: Klockan stämmer överens med bilder och text. Jag är nöjd.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av WatchesWorld UK eller ev bara Watches World (då de verkar ha kontor på fler ställen än UK)?

Nej, men tänk på att det blir tull och moms på köp från UK nu.

Ja i normala fall ja, men de skriver ju så här:
SHIPPING: We do overnight shipping with Ferrari Group, DHL or FedEx. Depending on the location of the watch, shipping might take up to 14 working days. All EU shipping including Scandinavia are free of customs taxes.

Vilket jag tolkar som att de antingen skickar från ngt kontor inom EU eller kör med DDP.

Köper vi via Chrono24 från England måste man kryssa i en ruta där man accepterar att "det kan tillkomma moms och avgifter". Jag fick i vart fall upp en sådan ruta. Säljaren sa att den skulle skickas från ett EU land. Problemet är att när vi kryssar i denna ruta också har accepterat detta. Det är bättre att betala något mer av en säljare inom EU - för att vara på den säkra sidan.

Tänkte bara återkomma och säga att jag handlade från WatchesWorldUK i början på sommaren utan problem.

Jag hade en lång diskussion med WatchesWorld på både C24 chatten och WhatsApp (både chat och voice) utan att de "tröttnade" på mig. De är väldigt duktiga och trevliga och svarar snabbt (ofta även på helger).

Då klockan jag köpte var helt ny finns det inget att invända mot skicket på den (den kom med all plast och alla tillbehör). Det fanns ingen prutmån men priset var redan väldigt bra jämfört med Sverige.

Klockan säljs/skickas från ett EU land så ingen moms eller tull tillkom. (Jag ställde väldigt tydliga frågor om detta till WW innan köp och de garanterade att det inte skulle tillkomma några ytterligare kostnader)

Skulle absolut handla av dem igen.
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Tänkte bara återkomma och säga att jag handlade från WatchesWorldUK i början på sommaren utan problem.

Jag hade en lång diskussion med WatchesWorld på både C24 chatten och WhatsApp (både chat och voice) utan att de "tröttnade" på mig. De är väldigt duktiga och trevliga och svarar snabbt (ofta även på helger).

Då klockan jag köpte var helt ny finns det inget att invända mot skicket på den (den kom med all plast och alla tillbehör). Det fanns ingen prutmån men priset var redan väldigt bra jämfört med Sverige.

Klockan säljs/skickas från ett EU land så ingen moms eller tull tillkom. (Jag ställde väldigt tydliga frågor om detta till WW innan köp och de garanterade att det inte skulle tillkomma några ytterligare kostnader)

Skulle absolut handla av dem igen.
Problemet är "om det skulle bli ett problem" så har vi faktiskt accepterat ett avtal - genom C24.
 

dogeofsweden

Breitling
Handlare: Divine Watches
Land: Italien
Om transaktionen: Professionell kommunikation. Snabba och tydliga svar. Rimlig leveranstid.
Om klockan: Skicket som beskrivet (något tidigare servicebehov än jag räknat med, men bättre skick i övrigt än bilderna visade).

Inför denna episod hade jag kontakt med några andra säljare på C24: S&A Watches (Österrike. Klockorna är säkert okej, men säljaren verkar inte må helt bra själsligen.), Watchatic (Nederländerna. Bra kommunikation, verkar gå att lita på.).
 

RolleFC

Omega
Handlat av Watches World UK. Bara gott att säga. Snabba svar på frågor, trevlig ton genomgående. Snabb leverans från deras Paris kontor, så inom EU. Klockan var som beskriven (ny), plastad och med alla tillbehör.
Good guys.
 

Brus Lee

Cartier
2-Faktor
  • Namn: Intercom
  • Land: Polen
  • Länk: https://www.chrono24.se/dealer/zegarek4u/index.htm
  • ert omdömme kring transaktionen: Snabbt svar, var väldigt snabba att skicka klockan, väl paketerad!
  • ert omdömme om klockan som ni köpte: Köpte en Edox Fleet 1650 Limited Edition Delfin. Och den var beskriven som very good i skick och det var i underkant, den såg helt oanvänd ut. Var i toppskick helt enkelt. Jag var iaf mycket nöjd med handlaren och kommer inte att tveka att köpa av dem igen.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Handlare: Aquatimer
Hemsida: Vet ej/Endast C24
Land: Ungern

Köpte en lite finare klocka från nämnda handlare. Bra/rimligt pris och en god och rapp kommunikation. Betalade med Trusted Checkout och säljaren skickade med DHL som levererades dagen efter, mycket väl förpackat. Klocka och allt runtomkring som beskrivet (tydliga bra bilder i annonsen), fick även med tidigare inköpskvitto på klockan från AD. Har endast gott att säga om denna handlare.
 
Handlare: HarveyStore DE
Land: Tyskland
Länk 1: https://www.chrono24.se/dealer/helvetictime/index.htm
Länk 2: https://www.harveystore.com/

Köpte en Railmaster, och eftersom den var annonserad som fabriksny, och visade sig vara det, så var allting ok enligt mig.
Tog en "Trusted checkout" via Chrono24, och det fungerade smärtfritt och kändes tryggt.
Klockan skickades via UPS, vilket verkar fungera bra inom EU, man kunde spåra den hela vägen.
Tyvärr är UPS inte alltid det snabbaste när Sverige tar över, jag kunde se att klockan hade färdats via flera destinationer i Tyskland från tisdag, och var i Sverige kl 04:00 på fredag morgon, då befann din sig 4 mil från mig.
Sedan tog det till måndag eftermiddag innan den nådde mig, så dom 4 milen var dryga, men det kan inte handlaren lastas för.
Såg att #890 hade lite bekymmer med dålig kommunikation med denna butik, men jag fick alltid snabba svar via Chrono24:as app som jag använde för att både köpa och kommunicera.
Så allt var till belåtelse för mig.
 

Cashmiri

Omega
2-Faktor
Handlare: Perusia Watches SRL
Land: Italien
Länk 1: Chrono24
Länk 2: Hemsida

Köpt en äldre Tudor från nämnd handlare. Bra kommunikation och information både via mail och telefon under köpt. Fick klockan snabbare än förväntat, bra packat. Klockan var enligt beskrivning, bilderna var väldigt högupplösta på Chrono24 så blev positivt överraskad gällande skick.
Positiv upplevelse från denna handlare!
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Var mycket noga med bakgrundskontroll av klockor som Chrono24 säljer själva. De brukar skriva ut serienumren i beskrivningen. Har kollat upp två Omegor De Ville hour vision i helguld. Den ena påstår de med säkerhet är tillverkad 2017 med serienummer 82090838 alltså en 2007 ej i original dessutom - kan vara svårt att förstå det om man inte är påläst. Ej original läderarband och Omegas viklås i guld saknas - kostar 33 000 att beställa från Omega. Den andra påstår de är från 2015 snr. 84743152 alltså en 2008. Det är ju bara att köra in serienumren i Omegas serienummer dekoder. Båda dessa saknar dessutom originalhandlingar - undrar varför😎 Har haft en lång mail diskussion med dem och sagt att de inte ska lura köpare utan förståelse från dem. Typ bilhandlar fasoner. Någon annan som upptäckt detta?
 
Senast ändrad:

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Namn: Gisbert A. Joseph Watches
Land: Spanien
Finns på: Chrono24
Hemsida: https://www.joseph-watches.com/

Kommunikation: Mycket snabbt och trevlig. Tillmötesgående.

Har: Mest begagnat. En del udda fåglar. Delar.

Pris: Går fint att förhandla med, har lite styva priser ibland.

Levererans: Super snabb UPS frakt. 2 dagar för mig
Har många betalsätt, förutom chrono24 så kan man handla med amex, PayPal etc på deras hemsida och i butik.

Helt smärtfritt från start till mål för mig. Använde Chrono 24 checkout
Mvh
TT
 

Brus Lee

Cartier
2-Faktor
Namn: Ten2Two.nl
Land: Holland
https://www.chrono24.se/dealer/ten2two/index.htm / https://ten2two.nl/

Beställde en 2019 års Tag Heuer Aquaracer Chrono därifrån för ngn vecka sedan. Bra kommunikation och smidig affär, klockan skickades snabbt och var väl förpackad.

Skicket stämde väl överens med beskrivning, det som var är att insidan av bandhornen på ena sidan är ganska repiga av tidigare ägare som kämpat rejält med ett bandbyte. Men inget som störde mig direkt, syns ju inte.

Dock var det lite problem med armbandet, en del av själva klaspen trillade av första kvällen (dålig limning/lödning?) på det medföljande gummiarmbandet.

Kontaktade Jaap på ten2two och det var inga problem, jag beskrev det hela o skickade en bild och han skulle skicka ett nytt lås med post så jag väntar nu på detta (vad är det med mig o trasiga armband? Inne i ett jäkligt dåligt flyt just nu).

Lite lustigt är att gummiarmbandet luktar väldigt sött, man kan nästan ana att någon har rökt någon slags sötaktig tobak i armbandets absoluta närhet.. ? 🤔Kanske blir problem på Arlanda vid nästa semester med familjen. :eek:😅
 
Senast ändrad:

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Sålde precis en klocka direkt till Chrono24. Klockan köps in via annat bolag men man gör det via chrono

Funkade jättesmidigt.

Man skickar in info om klockan. Vill de ha den får man en offert i Euro som är ej bindande och gäller i 4 veckor.

Jag accepterade i torsdags. Fyllde i mina uppgifter. Fick då fraktsedel/UPS och annat säljdokument.

Skickade klockan i torsdags.

Fick meddelande att klockan mottagits i fredags och kontroll av den skulle påbörjas.
Tog någon timme sen fick jag meddelande om att den godkänts och pengarnas hade betalats ut.

Hade pengarna på mitt konto i idag.

Mycket som var bra skött här. Frakten är försäkrat och chrono stod för den. Om klockan av någon anledning ej godkänts av dem hade den skickats tillbaka utan kostnad.

Snabb hantering och enligt mig, hyfsat betalt.
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Jag skrev för ett tag sedan att kontrollera klockor som C24 säljer själva mycket noga. De fipplar med "tillverkningsår". Påstår t.ex. att en Omega som startar med serienummer 82xxxxxx skulle vara tillverkad 2017 när den i själva verket är tillverkad 2007. Efter att ha haft en lång diskussion med C24 via mail upptäckte jag att de har plockat bort de sista numren i serienumret på samtliga sina klockor som de säljer själva. Typ 80199XXX för att vi inte ska kunna köra in numret i Omegas serienummer dekoder. Det räcker ju dock att titta på de första två siffrorna för att avgöra tillverkningsåret på en Omega. När vi tittar på dyrare Omega i guld som de säljer själva så stämmer tillverkningsåret nästan aldrig och dessutom saknas alla originalhandlingar i många fall. En klocka från 2015-2017 i guld - var är originalhandlingarna på klockor som kostar 15000 Euro och uppåt? Redan där kan man ana ett bedrägligt beteende. För övrigt är C24 ok som mellanhand..
 
Topp