• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu är man också en del av denna grupp.

En AQ4091-56M kom in tidigare i veckan. Tog bara lite tid att få in rätt verktyg för att justera längden på länken 😅
PXL_20230708_104400445.PORTRAIT.jpg

Supernöjd med klockan!
Det är modellen som har "indigo" färgat papper? Jäklars vad den måste skifta i olika ljus. Grattis till medborgarskapet ;)
 

mchamoun

Cartier
Aa, de där länkarna är ganska luriga, de är skruvade från två håll. Jag gav upp på min 🤷🏼‍♂️
Hittade ett knep som funkade väl för mig. Fixerade en 1 mm platt skruvmejsel på en fast yta och sedan såg till att trycka länken nedåt medan jag skruvade loss andra sidan. Så fort jag fick till tekniken gick det relativt snabbt att justera längden 😁
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
God söndagmorgon i tråden!
5AE3C30E-BC33-4972-ACC8-61B9721E95EC.jpeg

Idag bärs en av de 6 olika boettmodeller som huserar kvartsverket A660. (Listan på de andra 5 återfinns på sid 14 i tråden). Som med de flesta CTQ-57 modellerna lade Citizen lite extra möda på detaljerna även på denna serie (CTQ57-095x). Täckt visarcentrum och samtliga applicerade index är återkommande element på många modeller. Just denna modell dominerades av titanboett med olika tavelalternativ, men det fanns en budget modell i stål och ett par jubileumsmodeller i gult eller vitt 18k guld.
 

phille87

Cartier
Jag kämpar med storleken hela tiden....
Det är svårt för mig att byta från 42-44 till 39 mm
Storlek är ju högst individuellt men 40 mm anses vara en normal till stor klocka för den stora massan och 39-40 mm på klocka utan dykarring ser faktiskt större ut.

Om det säger nåt gick jag från att tycka att 41 mm är alldeles för litet till att nu söka klockor på 36-38 mm. För referens 19,5 cm handled. Enligt mig är det lite sådär avslappnad coolt att våga bära mindre klockor med stor handled.
 
Senast ändrad:

mchamoun

Cartier
Efter mycket velande om att sälja vidare min The Citizen AQ4091-56M har jag valt att behålla klockan. Prismässigt ligger den en aning högt för att jag ska känna mig komfortabel med att bära den varje dag men samtidigt måste jag erkänna att detta är nog den skönaste klockan jag har burit på någonsin. Så klockan får stanna på armen och plånboken får lida men det är nog värt det :)

PXL_20230809_162050168.PORTRAIT.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Efter mycket velande om att sälja vidare min The Citizen AQ4091-56M har jag valt att behålla klockan. Prismässigt ligger den en aning högt för att jag ska känna mig komfortabel med att bära den varje dag men samtidigt måste jag erkänna att detta är nog den skönaste klockan jag har burit på någonsin. Så klockan får stanna på armen och plånboken får lida men det är nog värt det :)

PXL_20230809_162050168.PORTRAIT.jpg
ibland får man välja kvalitet över kvantitet...
 

farkas_wanky

Breitling
Letar chronomaster med ljus och lykta. Följde annonsen på den ovan postade med indigotavlan, väldigt fin, men letar själv framförallt efter ljus urtavla eller möjligtvis blå. Om någon i tråden börjar gå i säljtankar är det bara att skicka ett dm. Mvh
 

Biskopen

Cartier
2-Faktor
Nu har jag haft min Chronomaster i ett par månader och den blir bara bättre och bättre. Jag skulle lätt kunna bli en OWG med denna, älskar den lätta vikten pga. titan och den är ju så jäkla snygg och passar till de flesta tillfällena. Helt klart en värdig GS-utmanare enligt mig.
FullSizeRender.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är ändarna skurna för just den boetten eller får man trixa lite själv? Vad heter bandet?
Det är detta https://watchwear.se/produkt/gummi-curved-svart-19-22mm/
Enligt uppgift är det anpassat till 40-42mm boett, men det passar utmärkt på denna 38mm. På bilden hade jag satt på det med böjda bandstift så det kan röra sig lite och glipa, men jag har bytt till raka nu så det sitter dikt åt. Väldigt skönt gummi och inga större bekymmer att montera. Det jag skulle önska är kanske ett lite smäckrare lås, men de flesta gummin har lite biffigare av någon anledning? Om det dessutom gick att hitta ett gummi i 20/16 skulle jag vara ännu nöjdare :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu kommer en liten fråga till de församlade som har en klocka med Tosa Washi urtavla, i synnerhet ni som har något annat än vit...

Då jag hade den vita AQ4020-54Y noterade jag ett skimmer bakom/igenom pappret. Antagligen ifrån solcellerna. Då tavlan är uppbyggd i skikt, med urverk/solcell/papper/den genomskinliga disken med index, var det uppenbart att den sista disken var just genomskinlig.

Jag har fått höra att på de färgade modellerna är det inte pappret som har färgats, utan det är istället den genomskinliga disken som är färgad. Den ska dessutom ha någon typ av UV-beläggning för att skydda pappret men ändå släppa igenom ljus till solcellen. Detta ska synas då man tittar på de ytor där det är hål i pappret. Hur ser det ut på era? All kunskap är kul kunskap, även värdelös kunskap :)
 
Topp