• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Då kör vi en liten paketöppning då...

JayJay

Rolex
Vet inte om det är fel att posta men när jag ser denna klocka snurra runt om och om igen på forumet till ganska saftiga priser så känner jag att jag till slut är tvungen att säga något..

Fyrsiffriga Datejusts (160x) har alltid t swiss t på tavlan. Aldrig t swiss made t. Är 99% säker att denna är en refinish/redial så det vore trevligt om vi kan reda ut det så inte ovetande köpare luras. Beklagar att jag tar upp det nu Rock_N_Ron men någon gång måste det sägas. Visar det sig att jag har fel så är jag den första att be om ursäkt men denna info finns ganska tydligt på många forum. Just blåa tavlor är dessutom väldigt ofta refinishade och säljs som det på tex ebay.

Möjligtvis att sena service-tavlor kan heta swiss made men då gissar jag att det märks via luminova och annat. Då heter den heller inte t innan och efter texten. :)

Är min post grisig? Skrik till så tar jag bort den.
Jag för egen del uppskattar infon. Hade väl inte varit lycklig om det var mitt köp men hellre att man har koll på vad man faktiskt har. Förstår dock inte varför du inte lyft bladet från munnen tidigare?

Till TS säger jag hur som helst grattis till en fin klocka (och vandringspokal).
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Vet inte om det är fel att posta men när jag ser denna klocka snurra runt om och om igen på forumet till ganska saftiga priser så känner jag att jag till slut är tvungen att säga något..

Fyrsiffriga Datejusts (160x) har alltid t swiss t på tavlan. Aldrig t swiss made t. Är 99% säker att denna är en refinish/redial så det vore trevligt om vi kan reda ut det så inte ovetande köpare luras. Beklagar att jag tar upp det nu Rock_N_Ron men någon gång måste det sägas. Visar det sig att jag har fel så är jag den första att be om ursäkt men denna info finns ganska tydligt på många forum. Just blåa tavlor är dessutom väldigt ofta refinishade och säljs som det på tex ebay.

Möjligtvis att sena service-tavlor kan heta swiss made men då gissar jag att det märks via luminova och annat. Då heter den heller inte t innan och efter texten. :)

Är min post grisig? Skrik till så tar jag bort den.

Per; Hellre denna info än ingen... Fast det lägger sordin på min glädje över en ny klocka i samlingen. Jag blir dock j-ligt konfunderad. Massor "grattis till en fin klocka" å så denna "sanning"(?). Vad f-n ska man tro? Köpte denna av en forummedlen jag inte kände till, men rekommenderad av en "kändis". Så jag slarvade i min research. Det måste jag ju erkänna.

Vad har StefanW att säga om Pers inlägg?
JS_80?

To be continued...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Per; Hellre denna info än ingen... Fast det lägger sordin på min glädje över en ny klocka i samlingen. Jag blir dock j-ligt konfunderad. Massor "grattis till en fin klocka" å så denna "sanning"(?). Vad f-n ska man tro? Köpte denna av en forummedlen jag inte kände till, men rekommenderad av en "kändis". Så jag slarvade i min research. Det måste jag ju erkänna.

Vad har StefanW att säga om Pers inlägg?
JS_80?

To be continued...
En redial på en Datejust är inte hela världen men jag minns bara trådar på VRF om ämnet och jag var också själv väldigt nära att köpa en då jag tycker de klarblå tavlorna är kanonsnygga. Tyvärr så var de jag tittade på refinished. Jag ska som sagt inte svära på det men vad jag förstått så ska de alltid heta t swiss t. Nu har massvis med datejusts omgjorda tavlor och i ärlighetens namn så är det som sagt inte hela världen heller på en Datejust. Det är bara det att om det nu är en redial så borde det synas på priset. Denna har sålts i många led förhållandevis dyrt.

Tomvox brukar kunna sina saker:
http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1288625425/Any+thought+on+this+1601---

JayJay: Bra fråga. Vill ogärna kladda och när jag inte är helt hundra på påståendet så har jag låtit bli. Nu skrev jag det och hoppas att andra kan komma med input så vi reder ut det.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Per; Hellre denna info än ingen... Fast det lägger sordin på min glädje över en ny klocka i samlingen. Jag blir dock j-ligt konfunderad. Massor "grattis till en fin klocka" å så denna "sanning"(?). Vad f-n ska man tro? Köpte denna av en forummedlen jag inte kände till, men rekommenderad av en "kändis". Så jag slarvade i min research. Det måste jag ju erkänna.

Vad har StefanW att säga om Pers inlägg?
JS_80?

Det är utanför min kompetens, så jag kan faktiskt ej säga bu eller bä. Jag köpte den för några år sen av en kille på TTT och har aldrig reflekterat över att det skulle var nått konstigt med tavlan. Tyckte bara den var snygg, därav att jag köpte den
 

acce1999

Patek
2-Faktor
En redial på en Datejust är inte hela världen men jag minns bara trådar på VRF om ämnet och jag var också själv väldigt nära att köpa en då jag tycker de klarblå tavlorna är kanonsnygga. Tyvärr så var de jag tittade på refinished. Jag ska som sagt inte svära på det men vad jag förstått så ska de alltid heta t swiss t. Nu har massvis med datejusts omgjorda tavlor och i ärlighetens namn så är det som sagt inte hela världen heller på en Datejust. Det är bara det att om det nu är en redial så borde det synas på priset. Denna har sålts i många led förhållandevis dyrt.

Tomvox brukar kunna sina saker:
http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1288625425/Any thought on this 1601---

JayJay: Bra fråga. Vill ogärna kladda och när jag inte är helt hundra på påståendet så har jag låtit bli. Nu skrev jag det och hoppas att andra kan komma med input så vi reder ut det.
Har kollat tavlan igen och bortsett texten vid klockan 6, så är det svårt att närmre kommentera tavlan, bortsett från att den ser ut att vara i väldigt gott skick. Kan ju vara en idé att se om det finns tritium i lysmassan. Görs enklast genom lupp och uv-ljus. Rolex tritiumblandning ska skimra något i grönt/blått, som om det är mikroskopiskt små diamanter i lysmassan. Detta kräver 10x lupp och gärna med inbyggd uv-lampa (sådan som man granskar diamanter - t ex - med). Jag tycker mig minnas att det är de partiklar som lyser (tritium själv lyser inte, utan försöker de lysande partiklarna med energi) som syns som gnistrande små stenar. Jag kan minnas fel. Det är hur som helst en indikation på huruvida det finns lysmassa av den sort det ska finnas på en orginaltavla, och sällan på en redial.

Lupp med uv-lampa är för övrigt ett bra verktyg att ha till hands om man ska granska Rolex-tavlor med diamanter (eller ringar).

Som Per säger, så är en redial inte hela världen. Viktigare med skick på boett och verk, tycker jag.

A
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grattis till en DJ!

FYI
4 siffriga DJ (16xx) och 4 siffriga DD (18xx) ska ha "T Swiss T" tavla. (De tidigaste hade "Swiss" only tavla).

Tavlan som sitter på är troligen re-dial.... Hur som helst så ser den trevlig ut!

Njut av klockan!

Mvh
Micke E
 
Topp