• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dömmer du en person efter klockan?

Kugghjul

Panerai
Vad menar du med "ligger efter med det mesta"? Att personen inte har senaste modell på bil och kläder, eller att personen har betalningsanmärkningar och maxade blankolån etc?
Det andra. Skulder till förbannelse. Familj. Ny unge påväg. För liten lägenhet i 2:a hand och allmänt obra ekonomi. Men på nåt sätt skrapas det fram 100 lax till en Rolle. För det skall glänsas. Mycket viktigt. Har sett det och tycker det är sjukt hjärndött. Men men det är vad jag tycker.
Nej, detta är självklart inte bra. Själv tittar jag på hur det säljs allt mer lyxklockor i Sverige, när lönerna ligger ganska platt. Jag hade gissat på belånade bostadsvinster, men kanske har det blivit legio att glänsa även för de som har riktigt dålig ekonomi, men vill framstå som om motsatsen gäller. Det är delvis därför jag har dragits mot japanska lyxklockor det senaste, för att kunna ha fina klockor på armen men för att frikoppla mig från rejset att ha dyra klockor på armen - en tävling som uppenbarligen inte är nyttig för många - då ingen fattar vad lyxjapanerna kostar.

Däremot tycker jag inte det är något fel om någon gör som jag skriver överst. Att man drar ner på övrig konsumtion, och med det och en stabil ekonomi som grund, köper ett antal fina klockor.

Om jag tittar på de jag känner, då är det väldigt många som är ordentligt snåla med det mesta, inklusive det som syns utåt som bilar och kläder. De känner väl att de inte har något att bevisa? Många med mycket pengar ser bara dyr bil som slöseri och en riskfaktor för att dra på sig oönskad uppmärksamhet. Tyvärr gör det dem också relativt ointresserade av klockor! :( Däremot väljer de flesta bostad efter förmögenhet, mycket för att det idag styr hur bra skola barnen får gå i och hur säker man kan känna sig i sin närmiljö.

Vissa jag känner skulle nog många gissa "lägre medelklass" / "sysselsatt arbetarklass" på när de rullar upp på en parkering med sin bil från 2000 och vältvättade kläder från H&M och Kappahls. En uppfattning som kanske skulle ändras om man frågar var de bor (inklusive belåningsgrad), jobbar med eller kollar upp deras bolag på allabolag.se.

Fråga: Varför sportar man klocka man inte kan bära?
Bära ekonomiskt eller bära för att den tex är för stor?
 

UNO

Panerai
Ett svar på frågeställningen om man är ”hen för sin klocka” är hur man reagerar om man tappar bort den, en 6-siffrig Sub/GMT är ju inte unik även om det är en fin och bra klocka.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ett svar på frågeställningen om man är ”hen för sin klocka” är hur man reagerar om man tappar bort den, en 6-siffrig Sub/GMT är ju inte unik även om det är en fin och bra klocka.
Jag går bananas när jag inte hittar en trött schweizisk armékniv för en hunka trots att jag har typ 10 stycken lite överallt i kvarten.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Om man får lov att generalisera och raljera lite: ☻

Nyaste Apple watch tidigt i coolaste utförande/färg: early adopters, marknadsavdelning, media, PR, influensers, bloggare, insta-gurus
Apple watch i almänhet: dragning åt det tekniska hållet. Dock inte grey suit ericssonanställd utan mer ingengör
Sliten Klassisk Omega SMP: Herr, 45-55 år, inom eller närliggande finans, försäkring, bygg, handel
Nyare dyrare Omega: medveten aningen yngre 25-45 år, universitetsexamen, kostym eller åtm kavaj till vardags
Breitling, Panerai: mer åt Rockershållet, mer än vanligt tatuerade, mer jeans och skinjacka även om det smygs in några suits
Casio, Marathon, Luminox, CVC: yrkesmänniskor med fokus på det praktiska, ofta inom serviceyrken såsom militär, polis etc.
B&R: (wannabe) stilikoner
S&S: marknadsdirektörer, reklamare, VD.ar på små/medelstora företag.
VC, GP, UN: De som valt att gå sin egen väg, bortser från marknadsvärden, värdestegring och popularitet.
Tag: falang som fortf hävdar märkets storhet, blandad hemmahörighet socialt.
GS: udda typer med dragning åt fjärran Österns mystik och hemligheter.
AP: från Stekar-standardoutfit till mer klockintresserade och de som uppskattar hantverk för praktiskhet.
Hublot: blandad skara men en och annan nyrik ryss eller udda fågel ingår i skaran.
Rolex sub: medveten person, ofta i den högre inkomstkvartilen (undantag de som köpte sub på 60/70-talet och råkar ha den kvar).
Rolex SD: ännu mer medveten man enligt ovan.
Rolex DD: Karriärmänniska som gillar klockor och troligen inte vara sig första, andra eller ens tredje klockan.
Rolex DD Platina tillika Patek sportmodeller: Uber. Kanske t o m äger ett forum ;-)
Patek med komplikationer i ädelmetall: Rulers of the realm.
RM: Jet sets; här är det Nikki beach och Krug, Cristal och Dompa som gäller och inte var som helst heller, gärna inneklubbar eller rätt häng vid rätt tidpunkt
 
Senast ändrad:

Kugghjul

Panerai
Om man får lov att generalisera och raljera lite: ☻

Nyaste Apple watch tidigt i coolaste utförande/färg: early adopters, marknadsavdelning, media, PR, influensers, bloggare, insta-gurus
Apple watch i almänhet: dragning åt det tekniska hållet. Dock inte grey suit ericssonanställd utan mer ingengör
Sliten Klassisk Omega SMP: Herr, 45-55 år, inom eller närliggande finans, försäkring, bygg, handel
Nyare dyrare Omega: medveten aningen yngre 25-45 år, universitetsexamen, kostym eller åtm kavaj till vardags
Breitling, Panerai: mer åt Rockershållet, mer än vanligt tatuerade, mer jeans och skinjacka även om det smygs in några suits
Casio, Marathon, Luminox, CVC: yrkesmänniskor med fokus på det praktiska, ofta inom serviceyrken såsom militär, polis etc.
VC, GP, UN: De som valt att gå sin egen väg, bortser från marknadsvärden, värdestegring och popularitet.
Tag: falang som fortf hävdar märkets storhet, blandad hemmahörighet socialt.
GS: udda typer med dragning åt fjärran Österns mystik och hemligheter.
AP: från Stekar-standardoutfit till mer klockintresserade och de som uppskattar hantverk för praktiskhet.
Hublot: blandad skara men en och annan nyrik ryss eller udda fågel ingår i skaran.
Rolex sub: medveten person, ofta i den högre inkomstkvartilen (undantag de som köpte sub på 60/70-talet och råkar ha den kvar).
Rolex SD: ännu mer medveten man enligt ovan.
Rolex DD: Karriärmänniska som gillar klockor och troligen inte vara sig första, andra eller ens tredje klockan.
Rolex DD Platina tillika Patek sportmodeller: Uber. Kanske t o m äger ett forum ;-)
Patek med komplikationer i ädelmetall: Rulers of the realm.
RM: Jet sets; här är det Nikki beach och Krug, Cristal och Dompa som gäller och inte var som helst heller, gärna inneklubbar eller rätt häng vid rätt tidpunkt

Kommentarer:
stora fula sport och pulsklockor: Tyvärr många karriärister som kör med stora fula sport och pulsklockor för att ingen skall glömma att de elitsatsar inom någon konditionssport också - vi andra tänker att det nog skulle vara bättre om de lade alla de där träningstimmarna på familjen eller jobbet istället. Deras marginal utility av mer träning blev för länge sedan negativ, och nu sliter de bara sönder sin kropp i förtid och försummar andra delar av livet.

Rolex DayDate: Här håller jag inte med. Väldigt många välbemedlade i övre medelklass och uppåt som äger denna klocka som enda (dyra) klocka. Typexempel jag såg förra sommaren: Farfar karriärsingenjören nu runt 65 år med barnbarnet på Tekniska Museet.
 
En skitmärke från ur&penn får mig bara att tänka "vicket mög" varför köper hen inte en bättre , seriöst var det allt du hade råd med :D
(tillhör arbetarklassen och kräver inte en Rolex för att bli impad men nån jäkla gräns finns det :cool: )
Not ;) :p :D
 
Senast ändrad:
Det är ju lite bra att alla inte går och gnuggar på en "Schweizare"! Annars skulle ju inte utrymme för ett smalt nörd-forum som detta finnas. (Typ som Apple för 10-15 år sedan, när det var roligt, innan iphone hamnade i fickan på varenda Svensson).
Tycker jag
 
Topp