• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Hawkeye

Cartier
2-Faktor
Får väl räkna den här Enicar Sherpa D som fynd från gårdagen.
DSC00756.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vet inte om denna klassas som ett fynd men tycker man får mycket godis för pengen iaf :) jag menar super compressor, originalkrona, polerouter feel, jämna patina, automatare och skön boettform. Nu bara att vänta på att den tar sig hem säkert
B1056E1A-B862-4F33-B4DA-E6D4CFF0F3E2.jpeg
Väldigt fin!
Fynd eller inte beror väl på prislappen, men en klocka jag själv helt klart skulle vilja ha i lådan. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Maskinen är en val 72c i en vattentät boett som mäter ca 36mm ger intryck av att vara oskruvad.
Skall hämta i morgon,jag har handlat en äldre Chronograph av en bekant och i morse sände han foto på denna och frågade om den var för modern för mig.
Men det tyckte jag ej.
Fin klocka, vad ligger en sådan på 100+?
 

Kamelen

Cartier
Så är det nog, sedan har väl Heuer sjunkit lite från sin topp för 1-2 år sedan. Fortfarande, en väldigt fin klocka!
Får man fråga vad du fick betala?

Heuer når väj ej upp till gamla noteringar längre, uren som rusat i pris de sista 5 åren skall landa.
Vissa modeller som Monaco tex är stabilare då de ej rört sig så mycket men Autavia ökade snabbt och har i dag tappat mycket.

I mina ögon så är antalet producerade ur förknippat med priset jag är villig till att betala.

Känner mig ej bekväm med att dela med mig av priser jag betalar för ur,hoppas på förståelse.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Heuer når väj ej upp till gamla noteringar längre, uren som rusat i pris de sista 5 åren skall landa.
Vissa modeller som Monaco tex är stabilare då de ej rört sig så mycket men Autavia ökade snabbt och har i dag tappat mycket.

I mina ögon så är antalet producerade ur förknippat med priset jag är villig till att betala.

Känner mig ej bekväm med att dela med mig av priser jag betalar för ur,hoppas på förståelse.
Helt ok att inte vilja berätta priset, blir lite konstigt enligt mig med att dela i fyndtråden dock.
Kanske passar bättre här?
https://klocksnack.se/threads/vintageavdelningens-”vad-har-jag-köpt-tråd”.114766/
 

Kamelen

Cartier

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Helt ok att inte vilja berätta priset, blir lite konstigt enligt mig med att dela i fyndtråden dock.
Kanske passar bättre här?
https://klocksnack.se/threads/vintageavdelningens-”vad-har-jag-köpt-tråd”.114766/
v

Då provar jag att posta i den tråden nästa gång.
Ställer mig frågande till resonemanget att koppla prisbild till ordet fynd?
En ovanlig klocka betraktar jag som ett fynd och jag vet vad jag köpt.
Vi har å andra sidan tre liknande trådar, loppisfynd, fynd och nyinköp. Tycker inte det är jätteviktigt eller klart var man ska posta.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vi har å andra sidan tre liknande trådar, loppisfynd, fynd och nyinköp. Tycker inte det är jätteviktigt eller klart var man ska posta.
Jag tolkar det 3 olika trådar som:
-Dagens fynd: fynd i form av ekonomiskt fynd eller sällsynt/speciellt fynd.
-Loppisfynd: enbart fynd från loppis/secondhand.
-Vad har jag köpt: fråga om vad jag egentligen köpt/ visa upp något nyköp oavsett ekonomiskt eller sentimentalt fynd.

Men det är ju bara som jag tolkar trådarna, finns väl inga direkta regler.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Citerar trådstarten. Tolkar det verkligen inte som att det är något tvång att berätta vad man gett. En cool ovanlig klocka för ett pris som köparen uppenbarligen var beredd att betala är väl ett fynd oavsett vad beloppet var.
Isf ser jag inte nyttan med att ha två olika trådar. Kan lika gärna slå ihop dem.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Undrar om man verkligen vill veta vad alla faktiskt betalat.
#missunnsamärmittmellannamn.

Skämt åsido, i och med att att trådens titel faktiskt har citationstecken så kan jag tycka att det kan få vara lite lösare boliner.
Tror att jag själv kan ha gjort lite både och, även om jag nog oftast droppar en inköpssumma också.
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Är inte alla inköp något av ett fynd för köparen? Annars hade det väl inte blivit affär.
Antingen var det ekonomiskt ett bra köp. Eller så var det något man ville ha eller har letat efter och köpte av den anledningen.
Även om man inte alla gånger vet om att man ville ha just den klockan innan köpet.

Birdrar med ett ekonomiskt "fynd" under 1k för en 80tals Certina Ph100m som tickar på fint efter ett batteribyte.

IMG_20190924_162009.jpg
 
Topp