• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vingateurverk

Psykel

Patek
Seiko cal 10B, 1956.
IMG_2236.JPG
 

Psykel

Patek
Låter inte så troligt?
Enligt Seikos reklam för klockan så var den det! Ska se om jag kan gräva fram annonsen på google!
Hittar inte annonsen där det stod, men när jag kollat runt så visar det sig att Piaget tillverkade världens tunnaste urverk 1957. 9P, 2mm. Dock endast med tim- och minutvisare. Seiko 60M var världens tunnaste trevisarsurverk 1960! Så en liiiiiten justering av informationen iallafall! :D
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Psykel

Patek
Oavsett så är det fruktansvärt coolt av en "budgettillverkare", 2,95mm är inte fy skam.

Tusan också! För något år sedan avskydde jag Seiko, nu börjar jag så sakteliga fatta respekt för ninjamärket...
Citizen slog Seiko nåt år senare med ett urverk på 2,75mm. Seiko är ju dock helt fantastiska! Helt insöad!
Men skulle inte kalla Seiko för budgettillverkare. Dom tillverkade en klockor i helguld och tillochmed platina back in the day. Men ja, majoriteten av klockorna var väl kanske inte i lyxsegmentet. Dock finns det ett oändligt antal koola vintage Seikoklockor man kan plocka för några hundringar, i fullt fungerande skick. Jag har i nuläget en liten samling på sju stycken vintage Seiko, tillverkade 56, 58, 60, 61, 71, 77 och 82. Jag har lagt en totalsumma motsvarande ca en vintage Rolex Jubileelänk. :D
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Citizen slog Seiko nåt år senare med ett urverk på 2,75mm. Seiko är ju dock helt fantastiska! Helt insöad!
Men skulle inte kalla Seiko för budgettillverkare. Dom tillverkade en klockor i helguld och tillochmed platina back in the day. Men ja, majoriteten av klockorna var väl kanske inte i lyxsegmentet. Dock finns det ett oändligt antal koola vintage Seikoklockor man kan plocka för några hundringar, i fullt fungerande skick. Jag har i nuläget en liten samling på sju stycken vintage Seiko, tillverkade 56, 58, 60, 61, 71, 77 och 82. Jag har lagt en totalsumma motsvarande ca en vintage Rolex Jubileelänk. :D
Nej budget var väl att ta i, men bruksklockstillverkare då? :)
Jo jag ar väl något liknande antal i min samling också, blir förvånad över byggkvalitén varje gång jag gång jag får hem något nytt.
 

Psykel

Patek
Nej budget var väl att ta i, men bruksklockstillverkare då? :)
Jo jag ar väl något liknande antal i min samling också, blir förvånad över byggkvalitén varje gång jag gång jag får hem något nytt.
Verkligen! Igår budade jag hem en vad iallafall ser ut att vara riktigt fin dam-Seiko till sambon. Ganska sliten i guldpläteringen, speciellt på spännet. Men en Seiko av finare modell med automatiskt hi-beatverk för 150kr kan inte vara annat än ett fynd, tycker jag!
Roligt nog så visade jag henne en Seikokatalog på nätet från 70-talet och det var en som hon pekade ut och sa "den där var ju riktigt snygg"! Och så hittade jag precis en sån på tratten nån vecka senare!
 

Psykel

Patek
När sambon är iväg och tränar roller derby så är det läge att ber ut sig i vardagsrummet! Tänkte fota lite urverk med macrobilder på loggorna. Det har alltid varit min favoritdetalj på gamla urverk!
Alpina
IMG_4912.JPG

IMG_4921.JPG

Bulova
IMG_4923.JPG

IMG_4925.JPG

Seikosha (sanslöst bra skick på det här 59 år gamla verket!)
IMG_4926.JPG

IMG_4928.JPG

Revue (den enda av dessa fyra som inte går - donatorklocka vad gäller boett, tavla och visare som ska till ett Revueverk som tickar)
IMG_4929.JPG

IMG_4931.JPG
 
Topp