• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags för klockprojekt! Automatare i Grade 2.

Fredagsuppdatering!

Fick hem ett gäng tavlor av @rogart-63 .
IMG_3918.JPG

Färgen ska av och det börjar bli lite Drunkningsmoddarstämning
IMG_3922.JPG

Helt strippat. Tavlorna fick slipning upp till 800 innan grundlack
IMG_3923.JPG

Spritade, blåsta och redo för grund
IMG_3941.JPG

IMG_3942.JPG

Lackat och klart! Slipade till grunden med 1200 innan slutlack.
IMG_3945.JPG

Dags för slutlack. Fick hjälp av en fd. billackerarvän med detta. Lite för klurigt att måla så litet och tunt för min del.
IMG_3955.JPG
"Guld"-ryssen fick följa med in i lackbåset, som har bra ljussättning och lite deppigare omgivning
IMG_3957.JPG

IMG_3958.JPG

Sådär ja! Helmatt neutralgrå NCS 6500-N. Är snäppet mörkare än bilderna förtäljer.
IMG_3969.JPG

Ska nu göra en fixtur för att kunna gravera ut index i rätt vinkel för ställaxel och datumfönster.

//Philemon Arthur
 
Knåpar på hur jag ska kunna gravera tavlor i CNC på ett vettigt sätt. Testade därför skära ut små akrylfixturer med styrhål för tavelpelare i rätt vinkel samt stödlinjer för att nolla ut X och Y-axel manuellt med gravyrstift.
IMG_4039.JPG


IMG_4047.JPG

Glaset på laserskäraren var inte rent, nej.
/Philemon
 

McGyver

Rolex
Ser mycket trevligt ut! :)
Antar att du vill gravera tavlan för att kunna fylla i lume och/eller färg ?
Annars är det ju "bara" att köra i lasern!

[Edit] Måste bara fråga - Är det en Co2 maskin? Lite udda utformning på lins och spegelhållaren eller är det en diodlaser?
 
  • Like
Reactions: JLW
Ibland är det jobbigt! Skulle bara tvätta av tavlan från eventuellt fett och sedan gå till urmakaren med den för lumehandpåläggning. Till min förvåning var T-rödsprutan påfylld med något starkare lösningsmedel vilket ruggade upp ytan och pajade tavlan. Ingen rolig syn. Bara att göra om tavelslip, målning och fräsning. Passade på att dokumentera lite och tweaka färgen till lite mörkare och kallare (NCS 6502-B).

IMG_4231.JPG

Färdigblandat.
IMG_4232.JPG

Målat. Lite mörkare på bild än i verkliga livet.
IMG_4236.JPG


Idag frästes nya tavlan ut och lämnades in på He-li för att få lite färg. Ingen bild på resultaten men istället 2 min meditativ graveringsfilm.

Har nu fått hem ett ETA 2824-2 Elabore, Chapter och M2-skruvar till boetten.
Väntar på Kupat mineral och glas för bakboett från Verksmästarna.

Snart är det färdigt.
//Philemon
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Ibland är det jobbigt! Skulle bara tvätta av tavlan från eventuellt fett och sedan gå till urmakaren med den för lumehandpåläggning. Till min förvåning var T-rödsprutan påfylld med något starkare lösningsmedel vilket ruggade upp ytan och pajade tavlan. Ingen rolig syn. Bara att göra om tavelslip, målning och fräsning. Passade på att dokumentera lite och tweaka färgen till lite mörkare och kallare (NCS 6502-B).

IMG_4231.JPG

Färdigblandat.
IMG_4232.JPG

Målat. Lite mörkare på bild än i verkliga livet.
IMG_4236.JPG


Idag frästes nya tavlan ut och lämnades in på He-li för att få lite färg. Ingen bild på resultaten men istället 2 min meditativ graveringsfilm.

Har nu fått hem ett ETA 2824-2 Elabore, Chapter och M2-skruvar till boetten.
Väntar på Kupat mineral och glas för bakboett från Verksmästarna.

Snart är det färdigt.
//Philemon
Det är en fröjd att följa detta projekt i mot- och medgångar. Djupt imponerad av din kunskap och skicklighet!
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Insperation!! Fan vad grymt!! Nu framstår mitt lilla projekt som rena dagiset... Fantastisk läsning och verkligen imponerande. Nu måste jag köpa en svarv och en fräs.
H
 
Hur blev det till slut? Eller klockan kanske är fortfarande under produktionsprocessen? Vill gärna se mer! Extremt rolig läsning!
Såhär är läget:
Boett och bakboett är inlämnat till urmakare för att få glas, då jag saknar glaspress (och kunskapen också för den delen). Sedan Har jag räknat lite fel på vinkeln på tavelpelare i förhållande till verk och vinkel på boetthals. Aldrig kan något gå smärtfritt. Därför ska även pelare lödas om.

När det är klart är det förhoppningsvis bara att bygga ihop. Dock har jag experimenterat lite med läderslöjd så något borde jag kunna lägga upp.


//Philemon
 

natovintage

Rolex
2-Faktor
Såhär är läget:
Boett och bakboett är inlämnat till urmakare för att få glas, då jag saknar glaspress (och kunskapen också för den delen). Sedan Har jag räknat lite fel på vinkeln på tavelpelare i förhållande till verk och vinkel på boetthals. Aldrig kan något gå smärtfritt. Därför ska även pelare lödas om.

När det är klart är det förhoppningsvis bara att bygga ihop. Dock har jag experimenterat lite med läderslöjd så något borde jag kunna lägga upp.


//Philemon


Uppdatera gärna oss med lite bilder! :)
 
Har länge varit rätt traditionell när det gäller läderslöjd och rynkat pannan åt de som skurit med CNC och annat tjafs. Jag har därför i ett försök att bli mindre grinig lekt lite med en tärnsjöbit och laserskäraren.
Såhär kan det se ut om gaserna antänds under själva skärmomentet (brandsläckare fanns mycket nära till hands)


IMG_4306.JPG


Ett försök på vågmönster
IMG_4308.JPG

Körde renskinn som foder, samt limmade de vikta delarna
IMG_4363.JPG


Sedan in i miniatyr-sadelmakarklämman. Jag är fortfarande för stel för att göra stygnhål i lasern. Mönstret blir rätt häftigt när lädret böjs.
IMG_4510.JPG


Ett starkt försök att "unblinga" ett fjärilslås. Kom nästan åt överallt.
IMG_4512.JPG


Slutresultat visas upp när själva klockan också är redo (2018?)

//Philemon
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Har länge varit rätt traditionell när det gäller läderslöjd och rynkat pannan åt de som skurit med CNC och annat tjafs. Jag har därför i ett försök att bli mindre grinig lekt lite med en tärnsjöbit och laserskäraren.
Såhär kan det se ut om gaserna antänds under själva skärmomentet (brandsläckare fanns mycket nära till hands)


IMG_4306.JPG


Ett försök på vågmönster
IMG_4308.JPG

Körde renskinn som foder, samt limmade de vikta delarna
IMG_4363.JPG


Sedan in i miniatyr-sadelmakarklämman. Jag är fortfarande för stel för att göra stygnhål i lasern. Mönstret blir rätt häftigt när lädret böjs.
IMG_4510.JPG


Ett starkt försök att "unblinga" ett fjärilslås. Kom nästan åt överallt.
IMG_4512.JPG


Slutresultat visas upp när själva klockan också är redo (2018?)

//Philemon
Ser fram emot resultatet, kommer bli riktigt fett!
 
Topp