• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Danska designklockor - Skagen , Obaku mm - Vad finns mer ??

molkosaki

Breitling
Hej ! Är en ganska okunnig ny medlem här på forumet-så jag vill gärna lära mig och få upplysningar , tips av trevliga nördar och andra. Har sett att många verkar extremt pålästa i allt som gäller klockor !
Själv har jag några Skagen , några Obaku , ett par Copha ,men har ju läst om märken som Lars Larsen och andra som jag inte kommer ihåg.
Enlighten me , please !
Lägger in ett par bilder på min keramiska Skagen med opaliserande blå inslag i urtavlan som lyfter i det djupsvarta uttrycket , och så min superlätta och supertunna titanium Obaku som jag tycker har en sällsynt clean look. I Obakun sitter enligt min trevlige urmakare på Tellas Ur i Borås (gör gärna lite reklam för honom) ett Braun quartsurverk som skulle vara bra.
WP_20170219_13_33_44_Pro.jpg
WP_20170214_10_48_25_Pro.jpg
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Välkommen till forumet molkosaki.

Jag känner att jag bör förvarna att dessa designerklockor inte riktigt går hem hos folket här och att du därför kanske får en del tråkiga kommentarer.

Vi gillar generellt mekaniska ur här (alltså inte quartz, som är batteridrivna) men normalt sett accepteras quartzklockor endast om de kommer från "riktiga" klockmärken likt Omega, Tag Heuer, Rolex, och även Seiko/Casio etc.
 

molkosaki

Breitling
Linde Werdelin blir ett namn att lägga på minnet...Ur-snygg , skulle platsa mycket väl i en rymd-film ,ser ju ut att vara utskuren med laser i ett stycke...något att ha på armen när solsystemet närmar sig sitt slut...landning på okänd planet inleds. Undrar vad den kostar ?
 

Husse

Patek

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Linde Werdelin blir ett namn att lägga på minnet...Ur-snygg , skulle platsa mycket väl i en rymd-film ,ser ju ut att vara utskuren med laser i ett stycke...något att ha på armen när solsystemet närmar sig sitt slut...landning på okänd planet inleds. Undrar vad den kostar ?
Ser att @Stroboman redan svarat :) som sagt från c:a 30 lax och uppåt !
Edit: Kalla dig inte för okunnig, säg dig vara en protegé (låter mycket bättre !)
 

molkosaki

Breitling
Richardt&Mejer - Signature Collection -- riktigt snygga.......Det verkar ju finnas en hel del danska märken. Även jag fått tekniska problem lägga in bild från deras hemsida så får rekommendera wadbros länk ovan.
 

molkosaki

Breitling
Har någon nämnt Arne Jacobsen klockor...design-ikonen sysslade tydligen även med ur. En design frän 1939 finns fortfarande till salu...
arnejacobsenwatches.com
Kul med riktigt klassisk design , som på denna Arne J och min egen designklassiker- Movado Museum
aj_53102-2001_ring_face_7.jpg
 

molkosaki

Breitling
Kortfattat ang his hers -- KLASSIGT ! Måste vara en klar fördel att ha dessa konstverk i par - ömsesidig förståelse för varför bordsdamen/herren , vid besöket exklusiva restaurangen , återkommande sneglar på klockan på armen......:cigar:
 

molkosaki

Breitling
Eftersom Lars Larsen nämndes tidigare...Denna klocka tycker jag mycket tydligt visar upp dansk/skandinavisk design...Skulle kunnat medfölja en Volvo V70 CC med björkträpanelering som bonus . Jag gillar denna skandinaviskt cleana look , som efter min smak toppas av Obaku.
99969446_v_1423858212.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Eftersom Lars Larsen nämndes tidigare...Denna klocka tycker jag mycket tydligt visar upp dansk/skandinavisk design...Skulle kunnat medfölja en Volvo V70 CC med björkträpanelering som bonus . Jag gillar denna skandinaviskt cleana look , som efter min smak toppas av Obaku.
99969446_v_1423858212.jpg
Likt Georg Jensen-kronografen så når inte heller denna klocka ända fram. Boetten är för stor - datumhjulet bör sitta längre ut på tavlan om du frågar mig. Dessutom är visarna för korta. Bättre borde danskarna kunna. Designen har potential men måste slipas mer.
 
Topp