• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Danska designklockor - Skagen , Obaku mm - Vad finns mer ??

molkosaki

Breitling
Intressant nissehult ! Jag insuper dina visdomsord,tar på mig(försöker) Dina tränade ögon,och tittar igen - - javisst har Du rätt. Bra träning detta i kritisk granskning,tack!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Intressant nissehult ! Jag insuper dina visdomsord,tar på mig(försöker) Dina tränade ögon,och tittar igen - - javisst har Du rätt. Bra träning detta i kritisk granskning,tack!
Äsch, i tyckte och smak så finns det egentligen inga rätt och fel. Men hänger man på det här förbaskade forumet och ser massa klockor så börjar man titta på de små detaljerna och jämföra med andra klockor.

De mycket dyrare klockorna kan nog unna sig en mer involverad design-process. Till exempel så tycker jag att Laurent Ferrier har endel nästintill perfekta klockor rent designmässigt. Men så jobbade Laurent 37 år på Patek Philippe, och klockorna har en astronomisk prisskillnad jämfört med de danska designklockorna...

DSC_9029.jpg
 

molkosaki

Breitling
Mycket vacker Laurent Ferrier !! Förfining....in i minsta detalj som det ser ut.
Ett annat tidigare nämnt Köpenhamns-baserat klockmärke som nämnts tidigare är Copha , som beskriver sin huvudlinje som retro med skandinavisk touch. Har denna som , om det nu syns har tydligt kupolat glas och kopparfärgade detaljer urtavla/visare. Trevligt med glaset , som ger lite karaktär , men jag har varit mer tveksam till kopparinslaget...men nog vant mig till att gilla det lite...tror jag. Är det snyggt eller ej ?? Nissehult och andra kan ju gärna feedbacka om huruvida det är nåt att ha med kopparfärgat som designelement.
WP_20170223_09_31_27_Pro.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Mycket vacker Laurent Ferrier !! Förfining....in i minsta detalj som det ser ut.
Ett annat tidigare nämnt Köpenhamns-baserat klockmärke som nämnts tidigare är Copha , som beskriver sin huvudlinje som retro med skandinavisk touch. Har denna som , om det nu syns har tydligt kupolat glas och kopparfärgade detaljer urtavla/visare. Trevligt med glaset , som ger lite karaktär , men jag har varit mer tveksam till kopparinslaget...men nog vant mig till att gilla det lite...tror jag. Är det snyggt eller ej ?? Nissehult och andra kan ju gärna feedbacka om huruvida det är nåt att ha med kopparfärgat som designelement.
WP_20170223_09_31_27_Pro.jpg
...fast ska du ha "retro-look" så ska du nog satsa på vintage. Bättre kvalitet, och oftast mer harmonisk design. En så liten krona (kvarts?) på den där boettformen är ganska fult, tycker jag.
 

molkosaki

Breitling
Sorry-seniliteten tilltar tydligen i rask takt-ovanstående bild/klocka fanns redan......
Försöker komma med något annat nytt - Lars Larsen

99981756_v_1433259068.jpg
 

molkosaki

Breitling
Och en klocka med lite annorlunda teknik - Rosendahl Picto , som konstruerats av någon av de namnkunniga danska arkitekt/designerna - har visare som inte är visare , eller hur man skall säga -indikering på en vridbar skiva som tickar fram...vad det nu skall vara bra för ???
$_57.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Och en klocka med lite annorlunda teknik - Rosendahl Picto , som konstruerats av någon av de namnkunniga danska arkitekt/designerna - har visare som inte är visare , eller hur man skall säga -indikering på en vridbar skiva som tickar fram...vad det nu skall vara bra för ???
$_57.jpg
Det finns några sådana, tex en klassisk klocka från SAS med "flygande" sekundvisare. :)

8wf1pEl.jpg
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Du har ju Rado.Inget man köper för urverken utan endast deras unika design. Det stinker 90-tal om just ceramica modellen som dom är ökända för.

Två älsklingar i samlingen när det gäller designspråk.
Cerix och Ceramica.
ceramica2.jpg
 

molkosaki

Breitling
Rado ja...favoriten...klockan till vänster mycket snarlik min...och det känns ju inte bara som en klocka , utan som att ha fått tag i något från science-fiction-film. Gjort i något annorlunda material från yttre rymden...kul se Dina fina !
 

molkosaki

Breitling
Jacob Jensen riktigt snygga . ..... B&O klockan måste väl ha varit ultra-hightech på den tiden ?! Innan apparnas tidevarv.... Kul att Du jobbat på B&O , då måste Du väl blivit riktigt trimmad i dansk design...less is more...intesynas-teknik och utstrålning genom materialval/finish. Bra ljud var det också....
 
J
Jacob Jensen riktigt snygga . ..... B&O klockan måste väl ha varit ultra-hightech på den tiden ?! Innan apparnas tidevarv.... Kul att Du jobbat på B&O , då måste Du väl blivit riktigt trimmad i dansk design...less is more...intesynas-teknik och utstrålning genom materialval/finish. Bra ljud var det också....

Jobbade på B&O under några år, dels som butikschef men jag var även delägare i två butiker innan börskraschen 2008. Tyvärr tog den knäcken på allt ihop, men det är en annan historia. Jo visst var man både trimmad och präglad av dansk design. Det mesta i mitt hem speglade detta under några år.
 
Topp