• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Haha, snubben sa att det satt ett tissot ETA-verk i klockan (dvs Rolex-urverket var utbytt). Kändes inte lika intressant då, trots erbjudande om rejält nedsatt pris :) jakten fortsätter!
Värsta bluffmakaren!! Han har ju skrivit i annonsen att den är servad hos Nymans och bifogar äkthetsbevis. Även verksnummer har han ju skrivit ut.
 

Rehnström

Breitling
Såhär skrev han i alla fall:

Hej igen, jag har Rolex klockan kvar men urverket är ett Tissot Tissot ETA
med 25 juveler och automatisk rörelse - precis som originalet med fullt
fungerande quickset datum. Nya tätningar och packningar. Även trycktest
utan anmärkningar.

Servicebok ingår. Eftersom urverket inte längre är ett Rolex verk så har
jag nu satt ner priset till bara 15 000:-

- som sagt, märkligt !
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Såhär skrev han i alla fall:

Hej igen, jag har Rolex klockan kvar men urverket är ett Tissot Tissot ETA
med 25 juveler och automatisk rörelse - precis som originalet med fullt
fungerande quickset datum. Nya tätningar och packningar. Även trycktest
utan anmärkningar.

Servicebok ingår. Eftersom urverket inte längre är ett Rolex verk så har
jag nu satt ner priset till bara 15 000:-

- som sagt, märkligt !
Ja. Nymans skulle inte serva en sådan bastard och äkthetsintyget känns ju något tveksamt... Vad hände med originalverket efter servisen!?
 

andersius

Breitling
@andersius,

Köp den.

Jag hade köpt den för 30k, om jag var ute efter en svart. Hur ofta dyker en svart med korrekt tavla upp? Typ aldrig... Ofta har jag sett såna med servicetavlor dyka upp.

Det handlar om ca 5k skillnad jämfört mot vad en 160x brukar och "ska" gå för. Dock är svart tavla ovanligare och vill man ha något får man slanta upp. 5k hit eller dit på 25-30k är väl ingen big deal, om du verkligen vill ha den och har pengarna?

Och du vill inte bara ha en med svart tavla. Du vill ha en från ett specifikt år också. Det smalnar av utbudet ännu mer. Så ännu en gång: köp.
Köpte!
Fick den inte ur huvudet och isen i magen smälte hastigt:)
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Hej,
Jag är ute efter min första DJ och skulle vilja ha en från 1973 med svart tavla och hittade denna 1601 på Chrono24 för 30K, vad tycker ni är priset korrekt satt?

4941388_xxl.jpg
4941388b_xxl.jpg
4941388e_xxl.jpg
30k känns spontan som extremt långt i överkant.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Nja, inte "extremt långt i överkant" väl? Ovan har det ju diskuterats att vi är några som anser att den ligger typ 5k för högt, men det är iaf inte "extremt högt i överkant". Vad hade du tyckt varit rimligt? Betänk att den svarta tavlan inte är helt enkel att få tag i.
30k är helt galet för en 1601, så till vida den inte är "truly NOS", typ ouppackad m.a.o. . Vad gäller den svarta tavlan kan jag inte säga att det skulle vara något spec. sällsynt, finns det dokumenterat någonstans på de stora sidorna(dvs. objektivt och inte av egen erfarenhet)? Vill gärna veta om så är fallet, för då har det helt passerat mig! :)
för 30k får man ju en fin 16234, och datejust/daydate är ju inte direkt som sub att de äldre är dyrare... så till vida att man inte köper på spek!

Ex. https://www.chrono24.se/rolex/datejust-art-rs815--id4812667.htm + länk 4k så är man uppe i 25, och då har man varken diskuterat pris eller haft flax då man fått köpa länk och huvud separat, vilket generellt sett är dyrare än att köpa dem tillsammans från början.

Men fin är den absolut!
 
Senast ändrad:

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Vid närmare eftertanke och lite närmare koll på bilderna ser den mycket fin ut(& wb-tavla)... så priset kanske inte är extremt, men absolut i överkant... Kan även vara jag som missat en ev. prisuppgång på dessa dj:s...
 
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vid närmare eftertanke och lite närmare koll på bilderna ser den mycket fin ut(& wb-tavla)... så priset kanske inte är extremt, men absolut i överkant... Kan även vara jag som missat en ev. prisuppgång på dessa dj:s...
Visst är det i överkant, men säljaren hade specifika krav om svart tavla och att den skulle vara från ett visst år (födelseårsklocka?) så det var nog därför köprekommendationer och ovationer kom. Jag köpte själv en 1603a en gång med tråkig tavla och tänkte att jag skulle uppgraddera till en roligare tavla, men det var svårt att hitta rätt tavla till ok pris så det blev billigare att köpa en annan klocka när den dök upp med rätt tavla.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Ingen aning, syftar mer på att 30 är lite väl.
Precis som @Criss Cross skriver så är köparen på jakt efter en specifik klocka från ett specifikt år och då kanske det är värt några extra kronor. Den låg ute för 30k och både jag och @Criss Cross ansåg att det var ~5k för mycket. Dra bort de pengarna och jämför med den du syftar på så skiljer det 3k. Vet inte om det är något att diskutera i ett gäng inlägg...
 
Topp