• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Galaxy

Rolex
Ni som har en modern och en äldre Datejust, känner ni att båda kommer till användning eller blir en mest liggandes? Lite sugen på att komplettera min 116234 med en 1601
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ni som har en modern och en äldre Datejust, känner ni att båda kommer till användning eller blir en mest liggandes? Lite sugen på att komplettera min 116234 med en 1601
Jag ska inte kalla min 16200 för modern, men det är ett helt annat ”djur” än min 1601a. 1601 passar bra på skinnband och då ger den ett helt annat intryck. Två med räfflad ring kanske är snarlikt iofs.

7FDD31A4-1B1D-404B-BC42-8EA8BB86C4F6.jpeg
B9279A04-CF95-45EF-86DF-B1265544E27F.jpeg
 

kime

Omega
Hur lång gångreserv bör en 16014 ha?
Vidare, bör man dra upp den helt om den stannat, eller bara några varv så att den går ingång och fortsätter vrida upp sig när man bär den?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hur lång gångreserv bör en 16014 ha?
Vidare, bör man dra upp den helt om den stannat, eller bara några varv så att den går ingång och fortsätter vrida upp sig när man bär den?
Kaliber 3035 har 42-ish timmar.

Skaka bara igång den, går den inte igång så dra några varv.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Ni som har en modern och en äldre Datejust, känner ni att båda kommer till användning eller blir en mest liggandes? Lite sugen på att komplettera min 116234 med en 1601
Beror nog också på hur lika/olika de är. Jag upplever en DJ med oyster + slät ring nästan som en helt annan klocka jmf med vitguldsring + jubilee, än mer om de jämförs mellan 4-5-6 siffriga referenser men även om de är från samma period.
 

Belazozzz

Breitling
Jag är också uppe i 3 månader på samma spec men 41:an, ref 126334, blå urtavla, räfflad bezel på jubilee. ADn trodde den skulle komma in vid slutet
Jag är också uppe i 3 månader på samma spec men 41:an, ref 126334, blå urtavla, räfflad bezel på jubilee. ADn trodde den skulle komma in vid slutet av sommaren.
Samma här men med romerska siffror blå urtavla, räfflad ref 126334 i Stockholm. Vilken AD har ni skrivit upp er på? Skrev upp mig i början av juni
 

Valde

Omega
2-Faktor
Har ganska dålig koll på rolex överlag men är väldigt sugen på en DJ. Tankarna var först på en 16014 men börjar nu fundera på antingen 116234 eller 126234. Vad är största skillnaden på de två moderna? hur står de sig mot en 16014? Skiljer ca 30k på begagnade och tänker att det kanske är hel olika klockor. Vågar man köpa en 16014 utan cert?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Har ganska dålig koll på rolex överlag men är väldigt sugen på en DJ. Tankarna var först på en 16014 men börjar nu fundera på antingen 116234 eller 126234. Vad är största skillnaden på de två moderna? hur står de sig mot en 16014? Skiljer ca 30k på begagnade och tänker att det kanske är hel olika klockor. Vågar man köpa en 16014 utan cert?
Annat urverk i 12-serien och mindre justeringar i boettformen samt att rälsen är borta på urtavlan.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Har ganska dålig koll på rolex överlag men är väldigt sugen på en DJ. Tankarna var först på en 16014 men börjar nu fundera på antingen 116234 eller 126234. Vad är största skillnaden på de två moderna? hur står de sig mot en 16014? Skiljer ca 30k på begagnade och tänker att det kanske är hel olika klockor. Vågar man köpa en 16014 utan cert?
Ska du använda den ofta kör på 116234 eller 126234, bättre byggkvalitet, solida mittlänkar på jubilee som står emot stretch mycket bättre, mycket stabilare ändlänkar (halvsolida typ).

Skillnaderna är att 116234 har hidden clasp, ej microjustering eller easylink på jubileearmbandet samt tjockare boett medan 126234 fått oyster-style clasp med easylink, mikrojustering samt smalare luggar (uppdaterad boett). Även uppdaterat urverk med längre gångreserv (70h) på 126234 jämfört med 48h på föregångaren.
 

Valde

Omega
2-Faktor
Annat urverk i 12-serien och mindre justeringar i boettformen samt att rälsen är borta på urtavlan.
Okej! rälsen? är det den som går längs tavlans yttre kant?

Ska du använda den ofta kör på 116234 eller 126234, bättre byggkvalitet, solida mittlänkar på jubilee som står emot stretch mycket bättre, mycket stabilare ändlänkar (halvsolida typ).

Skillnaderna är att 116234 har hidden clasp, ej microjustering eller easylink på jubileearmbandet samt tjockare boett medan 126234 fått oyster-style clasp med easylink, mikrojustering samt smalare luggar (uppdaterad boett). Även uppdaterat urverk med längre gångreserv (70h) på 126234 jämfört med 48h på föregångaren.
Tanken är nog som "finare" klocka, känner jag mig rätt så kommer den nog använda till vardags efter en vecka:)

Okej, låter som att 116234 är mer för mig då.

Tack för era snabba svar samt er kunnighet!
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Har ganska dålig koll på rolex överlag men är väldigt sugen på en DJ. Tankarna var först på en 16014 men börjar nu fundera på antingen 116234 eller 126234. Vad är största skillnaden på de två moderna? hur står de sig mot en 16014? Skiljer ca 30k på begagnade och tänker att det kanske är hel olika klockor. Vågar man köpa en 16014 utan cert?
Största skillnaden är vintage (16014) vs modern modell (116234/126234 eller övriga 6 siffriga referenser).

Man kan absolut köpa utan cert så länge man handlare/säljare är reko.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Okej! rälsen? är det den som går längs tavlans yttre kant?


Tanken är nog som "finare" klocka, känner jag mig rätt så kommer den nog använda till vardags efter en vecka:)

Okej, låter som att 116234 är mer för mig då.

Tack för era snabba svar samt er kunnighet!
Alla har inte räls, finns många variabler på dessa modeller i tavlor och utförande. Min 16014.
BB6F2BF4-51C7-42C8-BF89-FDD42195D436.jpeg
 

Valde

Omega
2-Faktor
Största skillnaden är vintage (16014) vs modern modell (116234/126234 eller övriga 6 siffriga referenser).

Man kan absolut köpa utan cert så länge man handlare/säljare är reko.
Vintage vs modern visste jag, tänkte mer om det är skillnad i kvalitetskänslan.

väldigt fin 16014, Såna som får en att tveka mellan modern och vintage. Finns en 16014 med linen dial på köp och sälj som jag varit sugen på, dock lite orolig över att jag kommer tycka länken är lite för rasslig.
Alla har inte räls, finns många variabler på dessa modeller i tavlor och utförande. Min 16014.
BB6F2BF4-51C7-42C8-BF89-FDD42195D436.jpeg
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Okej! rälsen? är det den som går längs tavlans yttre kant?


Tanken är nog som "finare" klocka, känner jag mig rätt så kommer den nog använda till vardags efter en vecka:)

Okej, låter som att 116234 är mer för mig då.

Tack för era snabba svar samt er kunnighet!

Precis! Mitt svar avsåg de stora skillnaderna mellan 11 vs 12-serien och inte de femsiffriga referenserna.
Bandhornen är mer slimmade i sin profil på 12:an och som tidigare nämt gjordes lite förändringar på tavlan men det stora lyftet är i urverket.
 

Natex

Omega
2-Faktor
Har ganska dålig koll på rolex överlag men är väldigt sugen på en DJ. Tankarna var först på en 16014 men börjar nu fundera på antingen 116234 eller 126234. Vad är största skillnaden på de två moderna? hur står de sig mot en 16014? Skiljer ca 30k på begagnade och tänker att det kanske är hel olika klockor. Vågar man köpa en 16014 utan cert?

Har haft en 16014 och 116200. Nu står jag i kö till en 126234 med silver tavla.

Det är svårt att jämföra en vintage klocka mot en nyare. Går man på data är nyare alltid bättre. Men annars är det som att jämför äpplen med päron eftersom det handlar om smak.

För mig föll valet på den nyaste av nedan anledningar:

(1) prisskillnaden för en vintage och ny kändes inte så stor när man ska satsa på en klocka i den här kalibern. Många femsiffriga går nu för runt 50k och då kanske man ändå betöver beakta servicekostnad på 10k.

(2) Länken på en sexsiffrig är mycket stabilare.

(3) 126234 saknar räls vilket jag tycker ger ett mer harmoniskt intryck.

(4) 126234 har smalare luggar/case än 116234 (det här blir mycket tydligt om man tittar på dem bredvid varandra)! vilket gör att 126234 påminner mer om en femsiffrig ref men med fördelarna att på pappret vara en bättre klocka.

(5) Spännet, min handled sväller en del så jag uppskattar att kunna justera längden vilket går på en 126234. Tycker också (och det här förstår jag är ytterst subjektivt) men att superjubile mer inger en känsla av ett armband än klocklänk pga hidden clasp vilket känns mer feminint.
 

stakeholder

Breitling
Har haft en 16014 och 116200. Nu står jag i kö till en 126234 med silver tavla.

Det är svårt att jämföra en vintage klocka mot en nyare. Går man på data är nyare alltid bättre. Men annars är det som att jämför äpplen med päron eftersom det handlar om smak.

För mig föll valet på den nyaste av nedan anledningar:

(1) prisskillnaden för en vintage och ny kändes inte så stor när man ska satsa på en klocka i den här kalibern. Många femsiffriga går nu för runt 50k och då kanske man ändå betöver beakta servicekostnad på 10k.

(2) Länken på en sexsiffrig är mycket stabilare.

(3) 126234 saknar räls vilket jag tycker ger ett mer harmoniskt intryck.

(4) 126234 har smalare luggar/case än 116234 (det här blir mycket tydligt om man tittar på dem bredvid varandra)! vilket gör att 126234 påminner mer om en femsiffrig ref men med fördelarna att på pappret vara en bättre klocka.

(5) Spännet, min handled sväller en del så jag uppskattar att kunna justera längden vilket går på en 126234. Tycker också (och det här förstår jag är ytterst subjektivt) men att superjubile mer inger en känsla av ett armband än klocklänk pga hidden clasp vilket känns mer feminint.
Jag har en 126234 med silvertavla och resonerade på samma sätt som du. Var inne på en femsiffrig först, men efter en utvärdering och efter att ha provat hos AD stod det klart.
 

PWJ

Omega
Jag har en 126234 med silvertavla och resonerade på samma sätt som du. Var inne på en femsiffrig först, men efter en utvärdering och efter att ha provat hos AD stod det klart.
Har samma ref men med vit tavla (romerska siffror vitguld) och gick igenom samma process och kom till samma slutsats!

PS.
Avseende 126234 vs äldre ref:
Annorlunda design på ändlänkarna för jubilee, senaste ref ger intrycket av att jubilee går ”ända in mot bezel” om det går att begripa på min förklaring…
 

stakeholder

Breitling
Har samma ref men med vit tavla (romerska siffror vitguld) och gick igenom samma process och kom till samma slutsats!

PS.
Avseende 126234 vs äldre ref:
Annorlunda design på ändlänkarna för jubilee, senaste ref ger intrycket av att jubilee går ”ända in mot bezel” om det går att begripa på min förklaring…
image.jpg

Stämmer! Bild för att illustrera hur ändlänkarna går in mot bezeln.
 
Topp