• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Hardy

Thug
Datejust, särskilt de fyrsiffriga referenserna, är en kanonklocka.

Här är två varianter som inte är helt vanliga.. En 1601 med slät ring, samt en 1603 med vit tavla. Båda finns kvar på forumet tror jag.

ENYO7Dv.jpg


gick igenom denna tråd igen nyligen.

fyfan så snygga. vart hitta du de banden?
 

Weberg

Audemars
Two-tone må vara gubbig, men den har blivit ruskigt het bara det senaste året. Skulle nog inte tveka om jag hittade rätt kombination. Tror jag...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det coolaste man kan ha för tillfället är väl en 34 mm date på oyster. Har sett det i modefotograferingar och på coola killen på stan. Men det krävs ju manlighet och självsäkerhet för att bära upp ;-)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det coolaste man kan ha för tillfället är väl en 34 mm date på oyster. Har sett det i modefotograferingar och på coola killen på stan. Men det krävs ju manlighet och självsäkerhet för att bära upp ;-)
Har också gjort någon sådan observation. Det "coola" brukar ju vara det som inte är "mainstream", så med tanke på att "oversized" (nu börjar jag låta tjatig med att citera in engelska ord...) är en trend tagit till nästan absurda nivåer, så låter det rimligt att mindre klockor kommer tillbaka. Nu får man inte glömma "hipstermodet" (eller "de där killarna på söder", som en tjej i en klädbutik sa en gång), där liten vintage herrklocka på läderband - eller kanske liten digitalare från sjuttiotalet - tycks vara valet av accessoar.

För övrigt är ju 34 mm date vanligen något billigare än 36 mm DJ.

Personligen tycker jag att det coolaste är människor som har valt sin klocka av personliga skäl, inte av accessoarskäl definierade av dagens modetrend. Sedan ser ju klockor - precis som kläder - olika bra ut på olika människor.

mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Two-tone må vara gubbig, men den har blivit ruskigt het bara det senaste året. Skulle nog inte tveka om jag hittade rätt kombination. Tror jag...
Vet inte om jag håller med om "ruskigt het", men jag anar den trend du pekar på... får se om den slår igenom.

Ska man gå på två-ton och Date eller Datejust så blir det väl till att antingen gå "gubb-klassiskt", med jubilelänk - eller att gå så okomplicerat som möjligt med en ref 15003, med plexi, slät guldring och på enkelt tvåtons Oyster - och självklart med en stavindextavla, svart eller silver. Väl ingången, förstås. Har en kompis som har en sådan... men jag skulle knappast använda ordet "ruskigt het" eller "cool" om just honom... :D

Ju mer jag tänker på det... Kanske googla lite tvåton i kväll efter jobbet... :)

A
 
  • Like
Reactions: ZQT

Sond

Patek
Om man skulle råka inhandla en Dj... Kan det vara värt att köpa en slät glasring i vitguld om den har stål? Gör det någon visuell skillnad?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Om man skulle råka inhandla en Dj... Kan det vara värt att köpa en slät glasring i vitguld om den har stål? Gör det någon visuell skillnad?
Så vitt jag vet finns inga släta glasringar i vitguld till Datejusts, men du tänkte kanske gult guld? Då behöver du en krona också för att konvertera hela vägen till tvåton. Och tavla/visare med gulguld.
 

Sond

Patek
Så vitt jag vet finns inga släta glasringar i vitguld till Datejusts, men du tänkte kanske gult guld? Då behöver du en krona också för att konvertera hela vägen till tvåton. Och tavla/visare med gulguld.
Okey, jag har sett vitguldsringar som uppges vara äkta. Men de kanske är fejk? Det har inte funnits alltså? Vore bra, för då slipper jag fundera på det..:) De brukar kosta(jag har sett två/tre st under åren. Har ju inte direkt letat) ca 200 dollar.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Okey, jag har sett vitguldsringar som uppges vara äkta. Men de kanske är fejk? Det har inte funnits alltså? Vore bra, för då slipper jag fundera på det..:) De brukar kosta(jag har sett två/tre st under åren. Har ju inte direkt letat) ca 200 dollar.
Finns ju släta vitguldsringar till Day-Date. Kanske sådana?
 

Weberg

Audemars
Vet inte om jag håller med om "ruskigt het", men jag anar den trend du pekar på... får se om den slår igenom.

Ska man gå på två-ton och Date eller Datejust så blir det väl till att antingen gå "gubb-klassiskt", med jubilelänk - eller att gå så okomplicerat som möjligt med en ref 15003, med plexi, slät guldring och på enkelt tvåtons Oyster - och självklart med en stavindextavla, svart eller silver. Väl ingången, förstås. Har en kompis som har en sådan... men jag skulle knappast använda ordet "ruskigt het" eller "cool" om just honom... :D

Ju mer jag tänker på det... Kanske googla lite tvåton i kväll efter jobbet... :)

A
Ok, jag
kanske uttryckte mig lite pubertalt, men orden är faktiskt inte mina (så jag skyller ifrån mig!). Jag pratade med en herre förra veckan som köpt och sålt Rolex i många år, och han var själv förvånad över den plötsliga efterfrågan. "Så fort jag får in en DJ så ryker den direkt, en del köper två stycken". Jag undrade vad han trodde det berodde på och han menade att det är en av de
modeller som har den kraftigaste värdeökningen just nu. Han sa också att många av hans trogna kunder (läs: samlare) är så övertygade om detta att de lägger dem direkt i kassaskåpet i väntan på framtiden och (eventuell) avkastning. Tro't den som vill ...
Minns inte om vi pratade om two tone i synnerhet, men det var åtminstone DJ i allmänhet.
 

Sond

Patek
Ok, jag
kanske uttryckte mig lite pubertalt, men orden är faktiskt inte mina (så jag skyller ifrån mig!). Jag pratade med en herre förra veckan som köpt och sålt Rolex i många år, och han var själv förvånad över den plötsliga efterfrågan. "Så fort jag får in en DJ så ryker den direkt, en del köper två stycken". Jag undrade vad han trodde det berodde på och han menade att det är en av de
modeller som har den kraftigaste värdeökningen just nu. Han sa också att många av hans trogna kunder (läs: samlare) är så övertygade om detta att de lägger dem direkt i kassaskåpet i väntan på framtiden och (eventuell) avkastning. Tro't den som vill ...
Minns inte om vi pratade om two tone i synnerhet, men det var åtminstone DJ i allmänhet.
Jag har lite svårt att se DJ som en raket. Det finns för många av dem. Däremot kan vissa kombinationer och de som är lite äldre säkert stiga i värde.
 

Weberg

Audemars
Jag har lite svårt att se DJ som en raket. Det finns för många av dem. Däremot kan vissa kombinationer och de som är lite äldre säkert stiga i värde.
Jo, så kan det nog vara. Möjligtvis har en ny grupp köpare fått upp ögonen för dessa och gillar att de för en liten penning kan köpa en alldeles äkta guld-Rolex. Läs: en från 70-talet med läderarmband och tveksam servicehistorik (not that there's anything wrong with it!) Det som är spännande med just DJ är, som du säger, att det finns så många kombinationer; en del riktigt najs och andra ... not so najs.
 

Sond

Patek
Jo, så kan det nog vara. Möjligtvis har en ny grupp köpare fått upp ögonen för dessa och gillar att de för en liten penning kan köpa en alldeles äkta guld-Rolex. Läs: en från 70-talet med läderarmband och tveksam servicehistorik (not that there's anything wrong with it!) Det som är spännande med just DJ är, som du säger, att det finns så många kombinationer; en del riktigt najs och andra ... not so najs.
Jag är helt enig med dig i alla superlativ kring DJ. Men ändå, utbudet är för stort för en generell prisjustering uppåt annat än på mycket speciella varianter. Helguld skulle kunna vara en sådan iofs.

Själv funderar jag på om man skulle börja samla på DJ. Typ bestämma sig för tio-tolv varianter och sedan ge det 10 år..:)
 

Sond

Patek
Ni vet den där känslan av att man blir helt förälskad i det senast inkomna(obs, jag skriver om klockor..;))? Så självklart finns det en risk att jag är tillfälligt förblindad just nu.

Igår anlände min Dj och den följde med under dagen. Och det är total förälskelse direkt. Jag känner att det var helt rätt köp. Jag har nog inte känt så här sedan jag köpte min Speedy och den hade jag suktat efter i mer än 15 år innan jag slog till. På ett objektivt plan uppskattar jag min Explorer 1016 mer. Men känslomässigt satt DJ direkt rakt in i hjärtat. Den är så otroligt fin, elegant och ändå inte för "prålig". Samtidigt är jag glad för att den inte var för dyr. Det gör att utöver att den är fin så blir den väldigt användbar. Självklart är det inte en beater. Men jämfört med min Explorer som är en modell som är gjord/marknadsförd för lite hårdare tag men som är i så fint skick att den begränsar användandet något känns DJ:n mer som var dags klocka.

Jag har en fundering på att byta glasringen till en slät. Men jag vet inte. När jag köpte den var det planen. Men nu har jag blivit osäker. Varför modda den? Jag har ju ändå slät ring på Explorern..? Vad tror ni?

null_zps367d223c.jpg

null_zps02eaae80.jpg


Den kom på en ganska fin men rasslig Jubileelänk. Men jag bytte snabbt om till ett Cordovan. Inga vidare bilder men jag han inte ta några bättre idag. (dubbelpostar bilderna från dagens)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kul att ha dig här nu! Jag hade också svårt för räfflad ring, men nu tycker jag att det är en viktig del av Rolex historiska formspråk och sen så glimmar den fint i solen. Snygga visare. Röstar på mörkbrunt dressat skinnarmband, kanske krokodil eller ödla. Blir fint till tavlan och guldet.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Det coolaste man kan ha för tillfället är väl en 34 mm date på oyster. Har sett det i modefotograferingar och på coola killen på stan. Men det krävs ju manlighet och självsäkerhet för att bära upp ;-)
Fasiken vad jag håller med! :)
Bara måste posta en bild på min hockey Date efter du skrivit något sådant :

null_zpsac4669ae.jpg


Även fjärilar diggar Rolex Date :)

null_zps91bf0980.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
...min hockey Date...:

null_zpsac4669ae.jpg

Haha! Din "hockey-Date"... får mig att tänka på de där "björnkramarna" (av manlig karaktär) som jag får av min kompis hockyspelaren, som spelade på elitnivå en gång i tiden... Numera bjuder han på bra whisky... gott sällskap... och skön musiksmak. Så han är nog min "hockey-Date"... :D

Apropå Date, så är din set-up väldigt nära perfektion, enligt min mening.

A
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tvingas oxå genomlida Lets Dance, så jag deltar gärna i tråden!

Skulle nog säga att DJ är en perfekt inkörsport till Rolex, finns många beggade, flertalet olika kombinationer av tavlor/ringar/länkar/glas samt så är prisbilden attraktiv.

Min ombyggda 1603 från ca 1974, nu med slät ring:
8236D06E-C109-4DA6-87F2-09D8B101A30C-21994-00000AA9E4A2CD6C_zps7dd85849.jpg


Innan byte av glasring:
46a27a72.jpg



Som den såg ut den dagen jag adopterade den:
bild2_zpsbedb92dc.jpg
Den ombyggda 1603an är fan den snyggaste jag sett!!!!
Den skulle passa på min handled :)

När du tröttnat och vill flippa så... ;)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
De va ju fan:)

Fort går det tydligen i klocksvängen...

Skulle vilja ha en sån , blå tavla, slät ring och, ja länkarna är snygga båda två ;)

Kan man bygga en sån till vettigt pris och vilka kunskaper behövs, och verktyg?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ringen går att byta. Med fördel hos urmakare. Tror du kan hitta ringar för 1-2 tusen, men dom släta är ovanliga. Tavlan i detta fall verkade inte vara original. Så, köp en med blå tavla och leta sedan efter en ring.
 
Topp