• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Alarik

Audemars
2-Faktor
4827B6A4-A454-4D7A-B316-947F07EFCA37.jpeg
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Funderar på att uppgradera min DJ 116234 till en DD 118209 (vitguld med slät ring på presidentlänk). Vad säger ni DJ-fantaster - varför ska jag inte göra det? Diggar min DJ och vill gärna ha den kvar men det är nått visst med DD.

Övertyga mig att va kvar på ”rätt” sida!
 

Natex

Omega
2-Faktor
Funderar på att uppgradera min DJ 116234 till en DD 118209 (vitguld med slät ring på presidentlänk). Vad säger ni DJ-fantaster - varför ska jag inte göra det? Diggar min DJ och vill gärna ha den kvar men det är nått visst med DD.

Övertyga mig att va kvar på ”rätt” sida!

En stor nackdel med DD: Du kan/bör aldrig ha den på dig under semestern eftersom en stor tjusning med att vara ledig är att glömma av vilken dag det är 😎
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Funderar på att uppgradera min DJ 116234 till en DD 118209 (vitguld med slät ring på presidentlänk). Vad säger ni DJ-fantaster - varför ska jag inte göra det? Diggar min DJ och vill gärna ha den kvar men det är nått visst med DD.

Övertyga mig att va kvar på ”rätt” sida!
Nu är jag ingen DJ fantast och kan inte övertyga dig om att vara kvar på ”rätt” sida.
Men som du redan själv nämner….”uppgradera”. Det heter inte nergradera i detta fall.
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Hört från olika håll (ej Sverige) att kötid på DJ 41 och 36 nu börjar sticka iväg och tycker även den storyn verkar stämma med priser på greymarket. Tom hört om stängd kölista, vilket förstås kan vara dryga ADs, men känns som ingen rök utan eld...

Någon annan som hört samma?

Hört samma från AD i Sverige. Inte stängda listor, men att det har blivit väntelista på 126234 senaste månaderna pga väldigt dåligt med leveranser. Iaf den blåa tavlan, men tror det var samma på flera av dom populära tavlorna.

DJ41 med fluted och jubilee tror jag det har varit lista på en stund redan.

6-8 månader på DJ 36 fick jag som kund utan tidigare historik höra förra veckan. Men när jag ville beställa slutade de svara på mail...
Jag är uppe i 3 månaders väntetid nu på min 126234 med blå tavla och räfflad bezel, fick höra från AD att det kunde ta upp till 4 månader när jag beställde
 
Funderar på att uppgradera min DJ 116234 till en DD 118209 (vitguld med slät ring på presidentlänk). Vad säger ni DJ-fantaster - varför ska jag inte göra det? Diggar min DJ och vill gärna ha den kvar men det är nått visst med DD.

Övertyga mig att va kvar på ”rätt” sida!
En Datejust är betydligt mkt mer "lättanvänd". Med en Daydate så kommer du (med stor sannolikhet) att ha i huvudet att det är guld du går och bär på, dels är det betydligt mkt lättare att repa och dels så riskerar du att bli rånad på/repa/tappa/etc etc en betydligt mkt dyrare klocka.

Inte alla blir att tänka så, men de flesta jag känner kan vara bekväm med en datejust, en liten ding är inte hela världen.
Men en Daydate, det vore fan inge roligt att cykla omkull.. Du kan ha båda ett tag, det skulle jag rekommendera, för att se om du anser det vara värt skillnaden i pengar? Kanske vill du iat ha en i färgat guld till fest en stålklocka att bruka i vardagen? :)
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
En Datejust är betydligt mkt mer "lättanvänd". Med en Daydate så kommer du (med stor sannolikhet) att ha i huvudet att det är guld du går och bär på, dels är det betydligt mkt lättare att repa och dels så riskerar du att bli rånad på/repa/tappa/etc etc en betydligt mkt dyrare klocka.

Inte alla blir att tänka så, men de flesta jag känner kan vara bekväm med en datejust, en liten ding är inte hela världen.
Men en Daydate, det vore fan inge roligt att cykla omkull.. Du kan ha båda ett tag, det skulle jag rekommendera, för att se om du anser det vara värt skillnaden i pengar? Kanske vill du iat ha en i färgat guld till fest en stålklocka att bruka i vardagen? :)
Visst vore det tråkigt att bli rånad. Men en vitguldsklocka sticker inte ut i sig och imho är i synnerhet en DD med slät ring mer under radarn än en DJ. Har även några stålklockor att använda till cykelturer och liknande :)! Har nästan bestämt mig - en DD får det bli!
 
Visst vore det tråkigt att bli rånad. Men en vitguldsklocka sticker inte ut i sig och imho är i synnerhet en DD med slät ring mer under radarn än en DJ. Har även några stålklockor att använda till cykelturer och liknande :)! Har nästan bestämt mig - en DD får det bli!
Jag förstår vad du menar.
Vad JAG menar är mer din egen "behandling" och bekvämligheter av och med klockan. För hur man än vrider sig så är det stor skillnad på 70k och 250k på deg smycke man ska bruka, kanske dagligen. :)
 

kexet77

Cartier
Halloj!
Gjordes 16234 med graverad rehout och med superjubilee på slutet?
Har hos en handlare hittat en 16234 som jag inte tror riktigt stämmer.

Står referens 16234, tillverkningsår 2004.
Frågade handlaren som påstår att det är en 16234. Bad dom kolla på cert men det saknas såklart. Vad säger experterna? Är detta en 16234 eller en 116234?

1628599032433.png
 

Tommy_83

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Halloj!
Gjordes 16234 med graverad rehout och med superjubilee på slutet?
Har hos en handlare hittat en 16234 som jag inte tror riktigt stämmer.

Står referens 16234, tillverkningsår 2004.
Frågade handlaren som påstår att det är en 16234. Bad dom kolla på cert men det saknas såklart. Vad säger experterna? Är detta en 16234 eller en 116234?

1628599032433.png
Det är en 116234 gjordes inga 16234 med rehaut gravering och superjubilee. Syns även på dom bredare polerade luggarna
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Halloj!
Gjordes 16234 med graverad rehout och med superjubilee på slutet?
Har hos en handlare hittat en 16234 som jag inte tror riktigt stämmer.

Står referens 16234, tillverkningsår 2004.
Frågade handlaren som påstår att det är en 16234. Bad dom kolla på cert men det saknas såklart. Vad säger experterna? Är detta en 16234 eller en 116234?

1628599032433.png
Det där är en 116234
 
Topp