• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

koze

Panerai
2-Faktor
Testar lite olika snoddar på 005.

image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har ju köpt på mig en jäkla massa band och börjar inse att det behövs fler spännen så man slipper flytta hela tiden. Till ett av bandet fick jag ett riktigt bra skruvat spänne med schysst finish och bra vinkel men resten var skräp.

Så, någon som har tips på riktigt bra spännen inom EU? Eller är originalspännen billigt?
 
B5480027-C8AA-445C-BD11-4E53563A71D6.jpeg

Kommer den med det där? Min 422 kom med asso med vikta kanter.

Jag brukar ju för övrigt aldrig använda mina originalband, har en fix idé att spara dem i nyskick oavsett klocka. Det gör ju lite skillnad på värdet om/när man tröttnar på klockan och ska sälja vidare.

Är det onödigt att spara på det kanske? De blir ju mysiga när de är inslitna och man kan ju alltid köpa nytt igen. Minns däremot inte vad de kostar.
Ett band till min (föredetta) 1392 kostade 2500kr.

Mvh.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Tillbaka i huvudstaden efter 4 veckor på vischan. Gummit har varit på hela sommaren men nu år det dags för assot att åka på tror jag. Har fortf inte släppt tanken på att byta ut min pam01000 mot en pam00104 (eller den uppdaterade 1000-reffen). 610an fick inte följa med i sommar och den åkte på direkt när jag kom hem igår kväll. Den kommer dock aldrig ryka...
90BD9C51-5B6B-4106-8C80-B1B9DE5FB51A.jpeg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har ju köpt på mig en jäkla massa band och börjar inse att det behövs fler spännen så man slipper flytta hela tiden. Till ett av bandet fick jag ett riktigt bra skruvat spänne med schysst finish och bra vinkel men resten var skräp.

Så, någon som har tips på riktigt bra spännen inom EU? Eller är originalspännen billigt?
Kostar 2200kr om jag inte minns helt fel
 

Johan_C

Panerai
B5480027-C8AA-445C-BD11-4E53563A71D6.jpeg

Kommer den med det där? Min 422 kom med asso med vikta kanter.

Jag brukar ju för övrigt aldrig använda mina originalband, har en fix idé att spara dem i nyskick oavsett klocka. Det gör ju lite skillnad på värdet om/när man tröttnar på klockan och ska sälja vidare.

Är det onödigt att spara på det kanske? De blir ju mysiga när de är inslitna och man kan ju alltid köpa nytt igen. Minns däremot inte vad de kostar.
På 673 följde det med 2 band, ett mörkt PonteV o ett svart gummi, använder dem båda. Man kan ju köpa nya om man vill! Det ljusa är ett OEM Asso som har mörknat med tiden, köp ett du kommer inte ångra dig!:)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Visarna är det som jag verkligen gillar på 911. Stör mig lite på de spinkiga varianterna på min 112

A5B8730E-44AB-4C4B-A577-02CEE929531E.jpeg
Det har jag aldrig tänkt på förr, men jag ser nu att visarna är svarta och att det är därför lumensträngen är det man ser, fast jag tycker inte det ser tokigt ut. Det ger ett lugn i och med symmetrin till siffrornas bredd och indexisarna.
 

koze

Panerai
2-Faktor

Scipio

Patek
2-Faktor
Säker på att det är vitguld och inte stål?
Du menar att gulguldsvisarna inte är i guld? Rolex har vitguldsvisare. Det var det på min datejust 116234. Jag kan inte se att Panerai skulle vara sämre. Vitguld ger en fin lyster och och det ser ut att vara samma material på 388 och på Rolex datejust. Ja, jag tror det är vitguld, men jag skulle gärna vilja veta säkert. Speciellt nu när du gjorde mig osäker. :) Vi har ju haft diskussionen förut där vi diskuterade om basemodellerna har plastvisare. Vi kom inte fram till något då. Vi ville kanske inte veta. Panerai är ett premiummärke. Jag skulle tappa allt förtroende och lämna Panerai om det visade sig att de använder stål eller ännu värre, plast. Vi behöver få veta. Hur går vi tillväga för att bringa klarhet i frågan? Tills dess känner jag mig lugn i att 388 har visare i vitt guld och grundar det på att jag tror mig se skillnad på stål och vitt guld.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Du menar att gulguldsvisarna inte är i guld? Rolex har vitguldsvisare. Det var det på min datejust 116234. Jag kan inte se att Panerai skulle vara sämre. Vitguld ger en fin lyster och och det ser ut att vara samma material på 388 och på Rolex datejust. Ja, jag tror det är vitguld, men jag skulle gärna vilja veta säkert. Speciellt nu när du gjorde mig osäker. :) Vi har ju haft diskussionen förut där vi diskuterade om basemodellerna har plastvisare. Vi kom inte fram till något då. Vi ville kanske inte veta. Panerai är ett premiummärke. Jag skulle tappa allt förtroende och lämna Panerai om det visade sig att de använder stål eller ännu värre, plast. Vi behöver få veta. Hur går vi tillväga för att bringa klarhet i frågan? Tills dess känner jag mig lugn i att 388 har visare i vitt guld och grundar det på att jag tror mig se skillnad på stål och vitt guld.

"..Another big difference between the 388 and the 183 is that the hands on the first one are made of polished stainless steel while the hands on the latter are black for the hours and minutes and white for the seconds hand."

Saxat från:

https://www.watchcollectinglifestyl...3-with-date-and-automatic-movement?format=amp
 

Scipio

Patek
2-Faktor
"..Another big difference between the 388 and the 183 is that the hands on the first one are made of polished stainless steel while the hands on the latter are black for the hours and minutes and white for the seconds hand."

Saxat från:

https://www.watchcollectinglifestyl...3-with-date-and-automatic-movement?format=amp
Ta betalt för premium men leverera skrot. Intressant att de anger materialet på 388 men enbart färgen på 183. Då är det nog bara guldpläterade visare i 372, 422 och 911. Helt otroligt vilket skitmärke det blev helt plötsligt. Hur kan man snika in på en sån grej?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Du menar att gulguldsvisarna inte är i guld? Rolex har vitguldsvisare. Det var det på min datejust 116234. Jag kan inte se att Panerai skulle vara sämre. Vitguld ger en fin lyster och och det ser ut att vara samma material på 388 och på Rolex datejust. Ja, jag tror det är vitguld, men jag skulle gärna vilja veta säkert. Speciellt nu när du gjorde mig osäker. :) Vi har ju haft diskussionen förut där vi diskuterade om basemodellerna har plastvisare. Vi kom inte fram till något då. Vi ville kanske inte veta. Panerai är ett premiummärke. Jag skulle tappa allt förtroende och lämna Panerai om det visade sig att de använder stål eller ännu värre, plast. Vi behöver få veta. Hur går vi tillväga för att bringa klarhet i frågan? Tills dess känner jag mig lugn i att 388 har visare i vitt guld och grundar det på att jag tror mig se skillnad på stål och vitt guld.
Jag frågade för att visarna på min 620 var i stål och inte vitguld... tänkte inte längre än så faktiskt
 

azcii

Patek
2-Faktor
Ta betalt för premium men leverera skrot. Intressant att de anger materialet på 388 men enbart färgen på 183. Då är det nog bara guldpläterade visare i 372, 422 och 911. Helt otroligt vilket skitmärke det blev helt plötsligt. Hur kan man snika in på en sån grej?
911, 372 och 422 har visare i 18k guld enligt min kontakt hos Panerai.. 620 i stål. Det är allt jag vet . Därför jag var nyfiken bara på om de verkligen kört vitguld på 388 . Minns att jag själv blev lite besviken när jag fick reda på att 620 har visare i stål (listpris över 90 tusen)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ta betalt för premium men leverera skrot. Intressant att de anger materialet på 388 men enbart färgen på 183. Då är det nog bara guldpläterade visare i 372, 422 och 911. Helt otroligt vilket skitmärke det blev helt plötsligt. Hur kan man snika in på en sån grej?
911, 372 och 422 har visare i 18k guld enligt min kontakt hos Panerai.. 620 i stål. Det är allt jag vet . Därför jag var nyfiken bara på om de verkligen kört vitguld på 388 . Minns att jag själv blev lite besviken när jag fick reda på att 620 har visare i stål (listpris över 90 tusen)

Visarna på modellerna du nämner är i solitt guld.

"To match it, the hour and minute hands are done in gold."

Saxat från (en av många källor som anger samma sak):
https://www.ablogtowatch.com/panerai-luminor-1950-3-days-review/amp/

Är väl inte så konstigt att använda olika material till olika modeller.. Har aldrig nånsin hört, sett eller själv ansett att ett premiummärke absolut måste ha guldvisare när visarna är i metall.. Har dock blivit lite mer kluven.. Börjar hålla med om att det är liite snikvarning..
 

azcii

Patek
2-Faktor
Visarna på modellerna du nämner är i solitt guld.

"To match it, the hour and minute hands are done in gold."

Saxat från (en av många källor som anger samma sak):
https://www.ablogtowatch.com/panerai-luminor-1950-3-days-review/amp/

Är väl inte så konstigt att använda olika material till olika modeller.. Har aldrig nånsin hört, sett eller själv ansett att ett premiummärke absolut måste ha guldvisare när visarna är i metall..
Nä, det har du rätt i. Skulle dock vilja veta deras förklaring till varför de inte valt vitguld. Är det endast cost cutting eller finns det någon annan förklaring?
 
Topp