• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Hittade den här bilden på C24 från en annons av en 616
F0F482B4-E73F-4BEC-AA81-7054CDE03378.png
Nya kortet som kom enstaka år sedan.. Innan dess inga kort-cert på inhouse
 
D

Deleted member 37779

Guest
Hej igen, Varit och kollat upp min Panerai PAM00616 om den var en fake. De bekräftade att denna klocka inte var fake, så jag har inte köpt grisen i säcken! Nu kan man andas ut...
 
Senast redigerad av en moderator:

azcii

Patek
2-Faktor
Hej igen, Var hos Nymans för att be dem kolla upp min Panerai PAM00616 om den var en fake. De bekräftade att denna klocka inte var fake, så jag har inte köpt grisen i säcken! Nu kan man andas ut...
Visste inte att Nymans gjorde äkthetskontroller.. Öppnade de alltså upp klockan och verifierade urverket?

Trodde inte de öppnade inhouse-pannor öht utan att dessa alltid skickas iväg till Neuchatel
 
D

Deleted member 37779

Guest
Har god kontakt med en kille som jobbar där som öppnade upp urverket åt mig för att kolla att allt såg rätt till.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Har god kontakt med en kille som jobbar där som öppnade upp urverket åt mig för att kolla att allt såg rätt till.
Han menar att man får ett international garantee card när man köper denna klocka.
Jag köper inte detta, tror du försöker dra några valser.

Till vänster är en PAM616 från Panerais hemsida, till höger din. Några exempel på uppenbara skillnader:

1. Perfekt kvadrat på markeringen vid kl 10 på den vänstra äkta, annorlunda på höger plus att övriga 15-minutersmarkeringar på ringen differerar från den vänstra.
2. Storlek på ”REG” på kronskyddet
3. Placering av ”REG” på kronskyddet
4. Tjocklek på text i 15-pluppen

Då har vi inte ens kommit in på de mycket tydliga skillnaderna mellan en äkta 616 och din vad gäller tex. SLC:n (den bemannade torpeden) på baklocket..

D0B352F1-EC7E-401C-A5EA-A8B485E6F067.png
 
Senast ändrad:

Nurburgking

Cartier
Har god kontakt med en kille som jobbar där som öppnade upp urverket åt mig för att kolla att allt såg rätt till.

Han menar att man får ett international garantee card när man köper denna klocka.
Där finns inte en klockkunnig person på Nymans eller annan auktoriserad AD som skulle kalla den där klockan äkta.
Ursäkta mig men varför fortsätter du?
Ville du komma undan med ovan strunt kunde du enkelt skrivit att du nu fått bekräftat att den är Fake och säljer tillbaka den till säljaren, case closed.
Istället hittar du på en lögn om att en god kontakt tittat på klockan vilket utan tvivel är påhitt vilket @Palenkovich visade ännu tydligare ovan.

Vill du bära en kopia så gör det men sitt f*n inte och lägg ut på ett riktigt klockforum och ta upp tid från de som faktiskt är intresserad och delar denna passion.

Då det nu är bevisat att du inte blivit lurad hoppas jag du blir utkastad från forumet och aktivt väljer att inte söka dig hit igen..
 
D

Deleted member 37779

Guest
För min del tycker jag att du kan lämna det här forumet, det är något mer du kan göra.
Älskar hur positiva ni är. Har köpt en klocka ni antyder är fake, jag blir orolig att jag betalat en större summa på en klocka som är fake. Kollar upp den och får bekräftat att den inte är fake. Stora frågetecken
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Älskar hur positiva ni är. Har köpt en klocka ni antyder är fake, jag blir orolig att jag betalat en större summa på en klocka som är fake. Kollar upp den och får bekräftat att den inte är fake. Stora frågetecken
Du har blivit ifrågasatt och Leben (forumets ägare) har bett dig att DM:a honom med din kontakt på Nymans. Har du gjort det? Vi litar tyvärr inte på ditt ord, utan behöver förstå om en kontroll av din klocka har gjorts av någon som vet vad de pratar om. Det har inte hänt vad jag vet att Nymans har gjort äkthetskontroller. Det har inte hänt vad jag vet att man öppnat en kunds klocka med inhouse-verk, för de ska skickas till Panerai. Så, hosta upp din kontakt och låt honom gå i god för dig. Ta det med Leben. Annars är du inte pålitlig. Din klocka är nämligen uppenbart falsk. Den matchar inte alls hur den modellen ska se ut. Vi har inte antytt, vi har sagt rakt ut att din klocka är falsk. Punkt. Om du har köpt i god tro så skulle jag omedelbart kontakta säljaren.
 

fredrikb

Cartier
Men medans vi är igång så har jag köpt 3 andra panerai’s! Återkom gärna ifall ni känner dessa är fake ..

Den tredje där har du väl precis sålt på Stora Klockgruppen på Facebook, så den är särskilt intressant att få veta om den är äkta:

 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Men medans vi är igång så har jag köpt 3 andra panerai’s! Återkom gärna ifall ni känner dessa är fake ..
Vi litar vanligtvis på folk här, men så händer det ibland att folk visar klockor som är fejk. Senast för någon vecka sedan, om du missade det, var det en som erkände att han visade upp falska klockor. Så, när nu du visar upp din nya klocka och den inte matchar så som den modellen brukar se ut, då ligger bevisbördan på dig.

Om du själv på riktigt är osäker på om klockorna är falska eller inte, då har du tre andra saker att gå på, förutom att lyssna på oss, och det är 1. kan du lita på säljaren? 2. är serienumret okay när du kollar det genom PAM guard? 3. Vad säger en extern part, som kollar äkthet, såsom Kaplans eller Bukowskis? Du har ett femte alternativ också, och det är att lämna in den hos Nymans för service. Då åker klockan till Panerai, i de flesta fall, och är den falsk då så får du inte tillbaka den.
 
D

Deleted member 37779

Guest
Men medans vi är igång så har jag köpt 3 andra panerai’s! Återkom gärna ifall ni känner dessa också är fake ..
Har all info på säljaren och ifall dessa
Vi litar vanligtvis på folk här, men så händer det ibland att folk visar klockor som är fejk. Senast för någon vecka sedan, om du missade det, var det en som erkände att han visade upp falska klockor. Så, när nu du visar upp din nya klocka och den inte matchar så som den modellen brukar se ut, då ligger bevisbördan på dig.

Om du själv på riktigt är osäker på om klockorna är falska eller inte, då har du tre andra saker att gå på, förutom att lyssna på oss, och det är 1. kan du lita på säljaren? 2. är serienumret okay när du kollar det genom PAM guard? 3. Vad säger en extern part, som kollar äkthet, såsom Kaplans eller Bukowskis? Du har ett femte alternativ också, och det är att lämna in den hos Nymans för service. Då åker klockan till Panerai, i de flesta fall, och är den falsk då så får du inte tillbaka den.
har kollat upp alla serienummer och får ok. Har kollat upp den hos urmakare och har godkänt, kommer inte hänga ut en kontakt som gör något under arbetstid som arbetsgivaren inte godkänner. Samt har kollat upp säljaren som har kvitto från butik. Har även kontaktat butiken för att få bekräftat angående försäljningen av dessa klockor.
 

fredrikb

Cartier
Älskar hur positiva ni är. Har köpt en klocka ni antyder är fake, jag blir orolig att jag betalat en större summa på en klocka som är fake. Kollar upp den och får bekräftat att den inte är fake. Stora frågetecken
Sorry om du känner dig uthängd, men det är för många varningsklockor här. Din historik här är i princip uteslutande inlägg som ”kolla här, vad är den värd?” (Panerai, Rolex) och sedan ligger klockorna ute på Facebook till försäljning men inte här på KS. Precis så gör man när man vill provtrycka bilder på fake-klockor på ”experter” för att sedan känna sig lite mer trygg att lägga ut på blocket, Facebook etc. En av dem är tydligt fake, frågan är hur det är med resten.

Bevisa motsatsen kan du enkelt göra genom att berätta för Leben vem på Nymans som har verifierat din Panerai.
 

fredrikb

Cartier
Har all info på säljaren och ifall dessa

har kollat upp alla serienummer och får ok. Har kollat upp den hos urmakare och har godkänt, kommer inte hänga ut en kontakt som gör något under arbetstid som arbetsgivaren inte godkänner. Samt har kollat upp säljaren som har kvitto från butik. Har även kontaktat butiken för att få bekräftat angående försäljningen av dessa klockor.
Så det är en person på Nymans som mot arbetsgivarens (och Panerais) instruktioner har pillat upp en in-house modell och verifierat den åt dig? Under bordet, så att säga? Kom igen.
 
D

Deleted member 37779

Guest
Sorry om du känner dig uthängd, men det är för många varningsklockor här. Din historik här är i princip uteslutande inlägg som ”kolla här, vad är den värd?” (Panerai, Rolex) och sedan ligger klockorna ute på Facebook till försäljning men inte här på KS. Precis så gör man när man vill provtrycka bilder på fake-klockor på ”experter” för att sedan känna sig lite mer trygg att lägga ut på blocket, Facebook etc. En av dem är tydligt fake, frågan är hur det är med resten.

Bevisa motsatsen kan du enkelt göra genom att berätta för Leben vem på Nymans som har verifierat din Panerai.
Så det är en person på Nymans som mot arbetsgivarens (och Panerais) instruktioner har pillat upp en in-house modell och verifierat den åt dig? Under bordet, så att säga? Kom igen.
Haha ni får tro vad ni vill… svårt att ha en diskussion. Lägger inte ut några klockor på klocksnack då jag precis hittat detta forum.. men man blir ju inte super sugen att lägga ut när alla hobby proffs ska ha sånna här diskussioner :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Haha ni får tro vad ni vill… svårt att ha en diskussion. Lägger inte ut några klockor på klocksnack då jag precis hittat detta forum.. men man blir ju inte super sugen att lägga ut när alla hobby proffs ska ha sånna här diskussioner :)

Topp. Då tror vi vad vi vill och anmäler dig, så hej då från det här forumet, hoppas vi inte ses igen. 😁
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Haha ni får tro vad ni vill… svårt att ha en diskussion. Lägger inte ut några klockor på klocksnack då jag precis hittat detta forum.. men man blir ju inte super sugen att lägga ut när alla hobby proffs ska ha sånna här diskussioner :)
Ja, jag tror i alla fall precis vad jag vill och då tror jag (eller egentligen vet) att jag vill inte se dig och dina falska klockor (fake watches) här alls längre.
 

erow

Patek
2-Faktor
Haha ni får tro vad ni vill… svårt att ha en diskussion. Lägger inte ut några klockor på klocksnack då jag precis hittat detta forum.. men man blir ju inte super sugen att lägga ut när alla hobby proffs ska ha sånna här diskussioner :)
Som nämns tidigare var det inte länge sedan det var en fejk i tråden så inte konstigt att diskussionen startade. Sedan är ju inte klockan gratis, så om jag var i din situation skulle jag göra mer än att låta en bekant verifiera den under bordet.
Det alla "hobby proffs" stör sig på är att du inte verkar ta till dig alla uppräknade avvikelser utan att du går i försvar...
 

Flipparn

Cartier
2-Faktor
ss
Som nämns tidigare var det inte länge sedan det var en fejk i tråden så inte konstigt att diskussionen startade. Sedan är ju inte klockan gratis, så om jag var i din situation skulle jag göra mer än att låta en bekant verifiera den under bordet.
Det alla "hobby proffs" stör sig på är att du inte verkar ta till dig alla uppräknade avvikelser utan att du går i försvar...
Kan bara instämma.. @Windfash Klocksnack och kanske framförallt Paneristi-delen av forumet är otroligt vänligt och hjälpsamt. Dina kommentarer sätter tonen för vilken respons du får. Och dina kommentarer/förklaringar har varit ytterst tvivelaktiga at best. Alla kan ha fel såklart, men vill du rentvås får du nog komma med något bättre.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Haha ni får tro vad ni vill… svårt att ha en diskussion. Lägger inte ut några klockor på klocksnack då jag precis hittat detta forum.. men man blir ju inte super sugen att lägga ut när alla hobby proffs ska ha sånna här diskussioner :)

Du har nog gravt missbedömt det här forumet och kunskapen som finns här. Synd, för de flesta är oerhört hjälpsamma. De synpunkter klockan fått borde oroa dig, men tvärtom rinner de av dig som en gås. Fufflet som din mollgan-kontakt på Nymans ska ha utfört är ju värt noll. Det finns inget intyg kopplat till det mer än en story. Mao är din klocka relativt död på andrahandsmarknaden för närvarande.
 
D

Deleted member 37779

Guest
måste bara klara upp en sak innan jag lämnar denna diskussion. För just nu får jag privatmeddelande från personer som skickar extremt onödiga kommentarer. Vilket jag inte uppskattar.

Jag vill bara förtydliga för samtliga då denna situation spårat ut. Jag har aldrig medvetet köpt eller sålt en produkt som har varit fake och tror fortfarande inte jag har ägt en produkt som är fake. Jag gick med i detta forum för det var intressant då jag köpt och sålt klockor i flertal år nu. Publicerade en klocka jag precis köpt från tradera och ni säger att klockan är fake. I stressens hetta kontaktar jag min vän som gör sitt allt för att ta reda på ifall klockan är fake och ni börjar gå loss. Jag får väl gå och få det bekräftat genom ett äkthetsbevis , ville bara helst ducka att betala 1% av kostanden på Bukowskis. Ps. Ni får gärna sluta med den här jäkla häxjakten, har precis betalat stora summor pengar för en klocka som kan vara fake vem fan skulle betala så mycket pengar för en fake? Då är jag nog den största torsken i denna grupp. Förövrigt så förstår jag inte varför man skulle köpa fake klockor..
 
Senast redigerad av en moderator:

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
måste bara klara upp en sak innan jag lämnar denna diskussion. För just nu får jag privatmeddelande från personer som skickar extremt onödiga kommentarer. Vilket jag inte uppskattar.

Jag vill bara förtydliga för samtliga då denna situation spårat ut. Jag har aldrig medvetet köpt eller sålt en produkt som har varit fake och tror fortfarande inte jag har ägt en produkt som är fake. Jag gick med i detta forum för det var intressant då jag köpt och sålt klockor i flertal år nu. Publicerade en klocka jag precis köpt från tradera och ni säger att klockan är fake. I stressens hetta kontaktar jag min vän som gör sitt allt för att ta reda på ifall klockan är fake och ni börjar gå loss. Jag får väl gå och få det bekräftat genom ett äkthetsbevis , ville bara helst ducka att betala 1% av kostanden på Bukowskis. Ps. Ni får gärna sluta med den här jäkla häxjakten, har precis betalat stora summor pengar för en klocka som kan vara fake vem fan skulle betala så mycket pengar för en fake? Då är jag nog den största torsken i denna grupp. Förövrigt så förstår jag inte varför man skulle köpa fake klockor..
Klockan är falsk, det är för många röda flaggor bara i hur den ser ut för att den ska vara äkta tyvärr. När du sedan kollar äktheten på Nymans, som du skrev det, vilket de inte gör, så var det ännu en röd flagga för oss. Och Leben gav dig en väg ut, som jag gissar att du inte tog, och det var ännu en röd flagga. Men, kommunikation på Internet kan vara knepigt och jag friar hellre än fäller. Så, vad du ska göra är att häva köpet med säljaren omedelbums. Vill du göra det här forumet mindre fientligt samtidigt, så kan du börja lyssna på oss istället för att slå ifrån dig och kalla oss hobbyproffs (ah, se, ännu en röd flagga där).
 
Topp