• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Compiss

Patek
2-Faktor
IMG_20170523_082953.jpg

Pam111 på läder från AW
Ser fint ut. Kan du slänga upp lite bilder på bandet.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Schysst med tre kronor!
Jag gillar F-numret också. "F-nummer används i huvudsak för specialkonstruerade delar, detaljer och tillbehör som är unika och där bara en tillverkare förekommer." Källa FMV. Så det används istället för m-nummer i dessa fall. Har inte kollat exakt betydelse för siffrorna men k-pistrem har jag för mig att @Anders W sa...
Edit. Så är fallet enligt ett samlarforum på nätet efter en snabb googling

Så här är f-nummer uppbyggda
IMG_20170523_141249.jpg
 
Senast ändrad:

Palenkovich

Patek
2-Faktor

Rey

Rolex
Noterade precis att mitt case back inte är helt centrerat på min 392:a. Är det vanligt eller inte? Borde finnas lite variation då det är screw down case? Tacksam för info! :D

IMG_3871.JPG
 
Välkommen till den bästa tråden på KS! :D
Jag är nog inte helt kvalificerad att svara på alla dina frågor men generellt så tycker jag att skruven funkar ypperligt till min 510 för att byta band. Går smidigt, idiotsäkert och kostar inte en halv förmögenhet ifall man mot förmodan sabbar "mekaniken" (om det nu ens är möjligt...) Vet tyvärr inte om 112 har snabbsystemet men jag tror faktiskt inte det.
Vad gäller diskussionen om "fullset" så är Paneristi verkligen anala när det kommer till definitionen av fullset. Det ska vara ytterkartong, innerkartong, låda, klocka yadda yadda - i princip ALLT som man fick med vid nyköp. Förmodligen en utskrift av selfien du tog utanför butiken du köpte klockan också. Kom också ihåg att banden helst ska vara orörda också, framförallt gummit av någon outgrundlig förklaring... Men vad som känns bra i magen kan nog bara du avgöra :) Lycka till med jakten!


Nu raljerar keroro förvisso en smula, men ändock.. ;)

Har skrivit det tidigare i tråden, men det tål att upprepas.. Vissa Paneristi på den internationella marknaden är mycket riktigt löjligt anala vad gäller ovan beskriven definition på fullset. Tycker dock det går till överdrift när vi även här i lilla Sverige tror att det är så överlag och därigenom själva börjar bidra till hetsen. Fullset är självklart precis som med allra flesta klockor att föredra, men i mitt tycke inbegriper detta inte den yttersta (tillika tredje) lådan i papp, eller att OEM-banden är orörda.
En tredje kartong i papp och helt oanvända band är för mig i princip noll i premium..

Tack för välkomnandet! :)

Imorgon tänkte jag gå förbi LW och spana in deras 112 som jag tror ligger i bra pris jämfört med Ch24 med tanke på årtalet, 2014. Vad tror ni om priset?
Finns det något jag ska tänka på/ fråga när jag är på plats, tänkte på hur certet är ifyllt från rätt AD så man kan ta del av garanti? Annan dokumentation och andra band, tex gummiband som ska ingå.

Är tacksam för all hjälp :) Snart är jag en del i familjen :)
http://www.luxurywatches.se/sv/panerai/luminor-base-1
/RR
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Tack för välkomnandet! :)

Imorgon tänkte jag gå förbi LW och spana in deras 112 som jag tror ligger i bra pris jämfört med Ch24 med tanke på årtalet, 2014. Vad tror ni om priset?
Finns det något jag ska tänka på/ fråga när jag är på plats, tänkte på hur certet är ifyllt från rätt AD så man kan ta del av garanti? Annan dokumentation och andra band, tex gummiband som ska ingå.

Är tacksam för all hjälp :) Snart är jag en del i familjen :)
http://www.luxurywatches.se/sv/panerai/luminor-base-1
/RR
Utan att jag har kollat på annat än k&s här men vägt in vad jag själv betalade för 111 för några år sedan samt vad jag själv hade varit villig att betala så känns det dyrt
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tack för välkomnandet! :)

Imorgon tänkte jag gå förbi LW och spana in deras 112 som jag tror ligger i bra pris jämfört med Ch24 med tanke på årtalet, 2014. Vad tror ni om priset?
Finns det något jag ska tänka på/ fråga när jag är på plats, tänkte på hur certet är ifyllt från rätt AD så man kan ta del av garanti? Annan dokumentation och andra band, tex gummiband som ska ingå.

Är tacksam för all hjälp :) Snart är jag en del i familjen :)
http://www.luxurywatches.se/sv/panerai/luminor-base-1
/RR
LW är alltid väldigt dyra och det är inte ett trevligt ställe att handla klockor på dessvärre.

Hade jag vart dig då lurka runt lite så kommer det en 112a på köp & sälj.

Varför inte klippa 590 som ligger ute för 40?
Fråga @Palenkovich vad han anser om klockan då han ägt en 590. Jag tycker den är Grym


Eller denna som jag såg nu:
https://klocksnack.se/threads/panerai-luminor-112.69837/
 

maverickchase

Breitling
Tack för välkomnandet! :)

Imorgon tänkte jag gå förbi LW och spana in deras 112 som jag tror ligger i bra pris jämfört med Ch24 med tanke på årtalet, 2014. Vad tror ni om priset?
Finns det något jag ska tänka på/ fråga när jag är på plats, tänkte på hur certet är ifyllt från rätt AD så man kan ta del av garanti? Annan dokumentation och andra band, tex gummiband som ska ingå.

Är tacksam för all hjälp :) Snart är jag en del i familjen :)
http://www.luxurywatches.se/sv/panerai/luminor-base-1
/RR

Ny 112 med SW-dial går att finna för runt 45tkr innan prutning på Chrono24. Påslag om 3.5% för Trusted Checkout tillkommer (är det en seriös handlare med gott omdöme så hade jag dock inte gått via Chrono24) och drygt 100 € för försäkrad transport.

Precis som med de flesta beg. klockor så behöver 112:an på LW servas; antingen direkt (lite beroende på dina behov) el. inom ngt enstaka år. Kostnaden för detta måste vägas in och vips så är klockan på LW dyr. Samtidigt vad gäller 112:an med SW-dial så börjar den bli svår att få tag på. Därav kan en handlare med viss trygghet hålla ett förhållandevis högt pris på sina begagnade ex. Värt att ha i åtanke.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Tack för välkomnandet! :)

Imorgon tänkte jag gå förbi LW och spana in deras 112 som jag tror ligger i bra pris jämfört med Ch24 med tanke på årtalet, 2014. Vad tror ni om priset?
Finns det något jag ska tänka på/ fråga när jag är på plats, tänkte på hur certet är ifyllt från rätt AD så man kan ta del av garanti? Annan dokumentation och andra band, tex gummiband som ska ingå.

Är tacksam för all hjälp :) Snart är jag en del i familjen :)
http://www.luxurywatches.se/sv/panerai/luminor-base-1
/RR
Hur viktigt är skicket på klockan för dig?

Skulle oavsett vad inte kört på Luxurywatches. Jag köpte min 112 långt (och då menar jag låååångt) under priset de satt på sin klocka. Nu är min visserligen 8 år gammal och har både dings och repor, men det skiter jag personligen i.
 
Topp