• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

snoozarn

Patek
2-Faktor
Någon som har tubes mot en billig peng i Sthlm? Vet att det inte behövs egentligen för quick-releasen men stör mig på glappandet. :)
 
Så, efter en veckas vistelse i Rom och jag har sett EN (!) panna ute i det vilda, och det var på flygvärdinnans arm när vi skulle hem...! Vad i helvete!? o_O
Och inte kunde jag dra upp statistiken själv heller för min 112 är fortfarande hos Nymans... :(

Bjuder på en gammal bild så länge...
IMG_1683.JPG
 
  • Like
Reactions: m_s

m_s

Patek
2-Faktor
Så, efter en veckas vistelse i Rom och jag har sett EN (!) panna ute i det vilda, och det var på flygvärdinnans arm när vi skulle hem...! Vad i helvete!? o_O
Och inte kunde jag dra upp statistiken själv heller för min 112 är fortfarande hos Nymans... :(

Bjuder på en gammal bild så länge...
IMG_1683.JPG
Fan Italienarna gör en besviken - Ska ju vara som Volvo i Sverige juh! :)
 
Fan Italienarna gör en besviken - Ska ju vara som Volvo i Sverige juh! :)
EXAKT! Det ska ju sitta på var och varannan italienares arm, precis som S&S på oss svennebananer ...eller vänta nu.. :D
Klart att gemene italienare inte springer runt med lyxklockor på armarna, men faktiskt så tycker jag att frånvaron av Panerai, även i butikerna, var lite märklig. Borde man inte lyfta fram märket och vara lite stolt över det? De butiker jag var inne i som sålde Panerai hade kanske tre fyra modeller framme, och de stod lite i skymundan från de andra "stora" tillverkarna.. Synd tycker jag! :)
 

m_s

Patek
2-Faktor
EXAKT! Det ska ju sitta på var och varannan italienares arm, precis som S&S på oss svennebananer ...eller vänta nu.. :D
Klart att gemene italienare inte springer runt med lyxklockor på armarna, men faktiskt så tycker jag att frånvaron av Panerai, även i butikerna, var lite märklig. Borde man inte lyfta fram märket och vara lite stolt över det? De butiker jag var inne i som sålde Panerai hade kanske tre fyra modeller framme, och de stod lite i skymundan från de andra "stora" tillverkarna.. Synd tycker jag! :)
Du skulle satsat på deras egna Botiques! Tror ärligt talat att Panerai helst säljer där än hos andra AD spontant
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Så, efter en veckas vistelse i Rom och jag har sett EN (!) panna ute i det vilda, och det var på flygvärdinnans arm när vi skulle hem...! Vad i helvete!? o_O
Och inte kunde jag dra upp statistiken själv heller för min 112 är fortfarande hos Nymans... :(

Bjuder på en gammal bild så länge...
IMG_1683.JPG

Va? Rom är en av de Panerai-tätaste städerna i Italien (när jag varit där iaf). Minns bl.a att jag gick förbi ett gäng killar i kostym o slips där 7/10 hade PAM. Alla med gummi-armband vilket jag tyckte va konstigt. Tror jag lätt såg 25 Paneraier senast jag var där.

Däremot är min erfarenhet att Italienare på stekiga ställen helst har Rolex och AP. Precis som du ser betydligt fler LV väskor i Forte dei marmi än Bottega Veneta. Oklart varför.
 
Va? Rom är en av de Panerai-tätaste städerna i Italien (när jag varit där iaf). Minns bl.a att jag gick förbi ett gäng killar i kostym o slips där 7/10 hade PAM. Alla med gummi-armband vilket jag tyckte va konstigt. Tror jag lätt såg 25 Paneraier senast jag var där.

Däremot är min erfarenhet att Italienare på stekiga ställen helst har Rolex och AP. Precis som du ser betydligt fler LV väskor i Forte dei marmi än Bottega Veneta. Oklart varför.
Måste helt klart har rört mig i fel kvarter :D
Gummi är nog att föredra i det klimatet, helt klart.
 

Edin

Panerai
Va? Rom är en av de Panerai-tätaste städerna i Italien (när jag varit där iaf). Minns bl.a att jag gick förbi ett gäng killar i kostym o slips där 7/10 hade PAM. Alla med gummi-armband vilket jag tyckte va konstigt. Tror jag lätt såg 25 Paneraier senast jag var där.

Däremot är min erfarenhet att Italienare på stekiga ställen helst har Rolex och AP. Precis som du ser betydligt fler LV väskor i Forte dei marmi än Bottega Veneta. Oklart varför.

Jag kom hem från Verona/Gardasjön nu i veckan och jag såg inte heller en enda Panna mer än de i butik samt min egen. Då bodde vi ändå inne i Sirmione och ett av de bättre Hotellen..
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Eller så tänker du om och brukar det/de ur du redan har. ;) Min mormor var mycket noga med att silverbestick, finporslin och kristallglas gör fläsk-korven och rotmoset på tisdagskvällen godare. Det skulle inte stå i oanvänt i finskåpet. det är samma med klockor, tycker jag.

Fast det tar emot att köra cross med 359:an... :)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag kom hem från Verona/Gardasjön nu i veckan och jag såg inte heller en enda Panna mer än de i butik samt min egen. Då bodde vi ändå inne i Sirmione och ett av de bättre Hotellen..

Meh, inte så konstigt att du inte såg några PAM. Bara tjåsiga Tyskar runt garda ju :D

Jag var en månad i Italien förra sommaren (har varit där minst 2 veckor om året de senaste 6 åren, ofta mer). Senast drog jag av Bologna, Florens, Chianti (classico), Siena, Forte dei marmi, Santa Margherita och Como. Inte skulle jag påstå att Panerai är "vanliga" på de flesta orter. Vanligast är helt klart Rolex. Alla kategorier. Men visst såg jag iaf en PAM om dagen i snitt. Sen satt säkert hälften på turister.

Låg bl.a. bredvid ett asballt gay-par med matchande PAM's på Eden roc/Excelsior palace utanför Rapallo.

Men igen, bortsett från Ferrari så är min erfarenhet av stekiga Italienare att de föredrar utländska saker, hellre Louis Vuitton och Hermes än Bottega Veneta. Hellre Rolex/AP än Panerai. Framförallt hellre uppenbart flashiga saker än saker som kanske flyer under radarn. Men jag kan ha fel, såklart. Hade det en gång på 80-talet nämligen... :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Maico 400 och Husqvarna 400, finns de fortfarande? Vilka as det var. Tror jag körde utan klocka på den tiden.
Jag är ett historielöst slyngel. Har bara testkört ett par gånger. Så, ingen aning. Kan vi hålla oss till Panerai? Förutom missen jag gjorde häromdagen med fel fakta om 1950-caset, så är detta mer min sport. :)

För att återgå till diskussionen. Det känns bättre att "slå sönder" en Base-model, en med lite umpf som 000 ... jag har en base, en 630, med det är en av dem med spring bars och plopp-baksida. Inte lika umpf, fast helt okej såklart. Just nu "slår jag sönder" min Sinn U1 ...
 

Edin

Panerai
Meh, inte så konstigt att du inte såg några PAM. Bara tjåsiga Tyskar runt garda ju :D

Jag var en månad i Italien förra sommaren (har varit där minst 2 veckor om året de senaste 6 åren, ofta mer). Senast drog jag av Bologna, Florens, Chianti (classico), Siena, Forte dei marmi, Santa Margherita och Como. Inte skulle jag påstå att Panerai är "vanliga" på de flesta orter. Vanligast är helt klart Rolex. Alla kategorier. Men visst såg jag iaf en PAM om dagen i snitt. Sen satt säkert hälften på turister.

Låg bl.a. bredvid ett asballt gay-par med matchande PAM's på Eden roc/Excelsior palace utanför Rapallo.

Men igen, bortsett från Ferrari så är min erfarenhet av stekiga Italienare att de föredrar utländska saker, hellre Louis Vuitton och Hermes än Bottega Veneta. Hellre Rolex/AP än Panerai. Framförallt hellre uppenbart flashiga saker än saker som kanske flyer under radarn. Men jag kan ha fel, såklart. Hade det en gång på 80-talet nämligen... :)

Du har säkert rätt men det var faktiskt mycket Italienare där med. Både vad man hörde till språket och vad man såg till reg-skyltar. Det roligaste jag såg var dock en äldre herre som rattade en Maranello röd 355 mitt i Verona. helt rätt i min mening. :D
 
Topp