• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Ymlet71

Omega
Jag har haft både den röda och den gröna. Tyvärr kunde jag inte förlika mig med den gröna färgen på både sekundvisaren och på tavlan. Är helt enkelt för grönt för min smak och nyansen gör att den ser billig ut. Köpte mig en röd istället, men även den såldes kort efter då jag upplevde att den nya modellen var ett rejält steg ner i både utseende och kvalitet. Bezeln på den gamla sitter stenhårt utan det minsta spel medans den nya (i alla fall på de två som jag ägde) satt "löst". Slutade med att jag köpte den gamla modellen istället och riktigt nöjd med den. Dock är länken och framförallt claspen betydligt bättre på den nya modellen.

Tack för inlägg, jävla va svårt det blev nu!
Var helt inne på den gröna sekundvisaren och text på tavlan tills nu. Håller helt med om bezeln "lösa" ranglighet känns inte helt hundra kvalitetsmässigt men gillar det nya (utdragbara) spännet med uppdaterad clasp och nytt lås. Och är inte även bytet till nya urverket ETA 80.111 Powermatic från g:a verket ETA 2824-2 (i 1:a generationen) samt från 20 till 30 Bar en ganska bra uppdatering?
Helhetskänslan känns hyfsad god gällande 2:a generationen förutom då bezeln, men tycker ändå de positiva argumenten överväger samt att jag aldrig gillade tidigare datums placering mellan kl 4 och 5, nu sitter den där den bör sitta vid kl 3.
Har nu ett par dagars betänketid men fasen vad svårt det var att välja!

Vänligen
 

Ymlet71

Omega
Självklart bjuder jag på en bild också!
20180411_114602.jpg

En mycket skön klocka, har du någonsin mätt amplituden -vad drar urverket ETA 2824-2 per dygn ungefär?
Vänligen
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Tack för inlägg, jävla va svårt det blev nu!
Var helt inne på den gröna sekundvisaren och text på tavlan tills nu. Håller helt med om bezeln "lösa" ranglighet känns inte helt hundra kvalitetsmässigt men gillar det nya (utdragbara) spännet med uppdaterad clasp och nytt lås. Och är inte även bytet till nya urverket ETA 80.111 Powermatic från g:a verket ETA 2824-2 (i 1:a generationen) samt från 20 till 30 Bar en ganska bra uppdatering?
Helhetskänslan känns hyfsad god gällande 2:a generationen förutom då bezeln, men tycker ändå de positiva argumenten överväger samt att jag aldrig gillade tidigare datums placering mellan kl 4 och 5, nu sitter den där den bör sitta vid kl 3.
Har nu ett par dagars betänketid men fasen vad svårt det var att välja!

Vänligen

Gällande länken så gillar jag starkt den nya claspen så den behöll jag och monterade på den gamla modellen. Absolut, så har de nya modellerna sina fördelar, men å andra sidan så är det sällan jag befinner mig på 2-300 meters djup ;)
Gällande färgvalet så är det i slutändan ditt eget tycke och smak som ska styra. Lycka till!

En mycket skön klocka, har du någonsin mätt amplituden -vad drar urverket ETA 2824-2 per dygn ungefär?
Vänligen
Nej har aldrig gjort en mätning.
 

Ymlet71

Omega
@Ymlet71 har du kikat på den nya med blå vidare också? Är kanske svårare att få tag på dock. Är fortfarande sjukt nöjd med min certina DS action kvarts (blå tavla).
Jadå, också en skön klocka med snygg blå urtavla och tillhörande bezel. Dock är jag idag ute efter en vardagsbeater och tycker nog att en djupt svart urtavla med tydlig lume "talar" till mig mer än den blå, som på en dykare känns mer "dressad". Då har jag flera andra klockor att tillgå, men som sagt det är mest en smaksak -tycker att en klassisk ståldykare med svart urtavla känns mer "toolig" än den blå.
Vänligen
 
Jadå, också en skön klocka med snygg blå urtavla och tillhörande bezel. Dock är jag idag ute efter en vardagsbeater och tycker nog att en djupt svart urtavla med tydlig lume "talar" till mig mer än den blå, som på en dykare känns mer "dressad". Då har jag flera andra klockor att tillgå, men som sagt det är mest en smaksak -tycker att en klassisk ståldykare med svart urtavla känns mer "toolig" än den blå.
Vänligen

Förlåt var sjukt otydlig, menade blå visare och syftade inte på samma jag äger, jag menade denna:
 

Bilagor

  • D04EA3D5-CDC5-4996-A72F-5A5E17F7D345.jpeg
    D04EA3D5-CDC5-4996-A72F-5A5E17F7D345.jpeg
    121.7 KB · Visningar: 2

Clark Kent

Patek
2-Faktor
fan att den saknar länk alltså.

Bara att komplettera med valfritt BedOfRice...det kommer säkert att komma något eftermarknads som passar :)

Jag har fått svar från Certina Sverige nu, och det verkar som att det är möjligt med ett gruppköp. Jag har däremot Inte fått någon information hur det kan komma att påverka priset, eller vid vilka volymen utan jag är ombedd att kontakta han som är sales manager på Certina Norden.

Så utan några som helst förbindelser...finns det någon som på rak arm vet med sig att de vill förhandsboka? Det skulle vara ”trevligt” att ha med sig en siffra när jag hör av mig till honom.

Certina Sverige frågade också om det finns intresse med ett klockevent tillsammans med Certina där de har med samtliga nyheter plus säkert en del annat. Lyckas inte googla fram i vilken stad de håller hus, så det är en högst hypotetisk fråga än så länge.

@Moorflax till exempel :)
 
Senast ändrad:

DrDre

Patek
Bara att komplettera med valfritt BedOfRice...det kommer säkert att komma något eftermarknads som passar :)

Jag har fått svar från Certina Sverige nu, och det verkar som att det är möjligt med ett gruppköp. Jag har däremot Inte fått någon information hur det kan komma att påverka priset, eller vid vilka volymen utan jag är ombedd att kontakta han som är sales manager på Certina Norden.

Så utan några som helst förbindelser...finns det någon som på rak arm vet med sig att de vill förhandsboka? Det skulle vara ”trevligt” att ha med sig en siffra när jag hör av mig till honom.

Certina Sverige frågade också om det finns intresse med ett klockevent tillsammans med Certina där de har med samtliga nyheter plus säkert en del annat. Lyckas inte googla fram i vilken stad de håller hus, så det är en högst hypotetisk fråga än så länge.

@Moorflax till exempel :)

Jag är 99% säker på att jag kommer att köpa en.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Bara att komplettera med valfritt BedOfRice...det kommer säkert att komma något eftermarknads som passar :)

Jag har fått svar från Certina Sverige nu, och det verkar som att det är möjligt med ett gruppköp. Jag har däremot Inte fått någon information hur det kan komma att påverka priset, eller vid vilka volymen utan jag är ombedd att kontakta han som är sales manager på Certina Norden.

Så utan några som helst förbindelser...finns det någon som på rak arm vet med sig att de vill förhandsboka? Det skulle vara ”trevligt” att ha med sig en siffra när jag hör av mig till honom.

Certina Sverige frågade också om det finns intresse med ett klockevent tillsammans med Certina där de har med samtliga nyheter plus säkert en del annat. Lyckas inte googla fram i vilken stad de håller hus, så det är en högst hypotetisk fråga än så länge.

@Moorflax till exempel :)
Jag är görna med på ett gruppköp! :)
Skulle också vara skoj med ett Certina-event. Även om det är ganska få klockor ur sortimentet som tilltalar mig så är det alltid skoj att träffa andra klocknördar om inte annat.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag är görna med på ett gruppköp! :)
Skulle också vara skoj med ett Certina-event. Även om det är ganska få klockor ur sortimentet som tilltalar mig så är det alltid skoj att träffa andra klocknördar om inte annat.

Uppdatering :)

Jag skickade ett PM till @hook och @leben angående möjligheten att få lämna ut information via KS till ett gruppköp plus event.
Det visar sig att ledningen känner den person på Certina Nordic som jag fick namn på, och då ovanstående herrar har en smula mer tyngd i klocksvängen lämnar jag med varm hand över stafettpinnen.

Det kommer kompletterande information snart från ledningen, så håll ögonen öppna! :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Uppdatering :)

Jag skickade ett PM till @hook och @leben angående möjligheten att få lämna ut information via KS till ett gruppköp plus event.
Det visar sig att ledningen känner den person på Certina Nordic som jag fick namn på, och då ovanstående herrar har en smula mer tyngd i klocksvängen lämnar jag med varm hand över stafettpinnen.

Det kommer kompletterande information snart från ledningen, så håll ögonen öppna! :)
Perfekt! Bra styrt så här långt Stålis!
 
C

Coach

Guest
Är det någon i denna tråd som har testat Certina DS first ceramic ?
Jag ägde en sån här för ett tag sen men sen blev det en flipp och nu ångrar jag mig :eek:
Jag kan inte bestämma mig för vilken tavla av dessa 3 som jag skulle vilja ha :rolleyes:
Tycker dom är snygga alla 3 på sitt sätt.
Den första är i Titan.
8D4C0114-24E1-45A6-90F5-370053C8824B.jpeg

14501E34-182B-45A1-962B-13A496D6EE36.jpeg

F178AFFD-D5BB-45E7-AE05-42935AEAF692.jpeg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Någon som vet om det går att få tag i DS Action Automatic Gen1 någonstans fortfarande? :)
 

Skåne

Breitling
Hejsan,
Helt ny medlem på Klocksnack och dessutom total nybörjare när det gäller klockor.
Jag har införskaffat en Certina DS Action Diver Powermatic 80 (C032.407.11.041.00) och skulle behöva korta ner länken en aning. Jag blir dock inte klok på om det är väldigt väldigt små skruvar, eller stift som sitter i länken (för visst används både och inom klock-världen?).

En bild finns bifogad som visar hur det ser ut. Är det en extremt tunn/liten skruvmejsel som ska användas, eller är det något annat verktyg?
Jag tänkte alltså försöka mig på att korta länken själv, dels eftersom att jag vill lära mig och dels eftersom, om det skulle uppstå repor, känns det bättre att ha orsakat dem själv än att någon annan gjort dem... (Ingen av mina vänner skulle förstå detta resonemang, men jag vill hoppas att jag är i gott sällskap här på Klocksnack... :))

Tack på förhand!
PS. ber om ursäkt om jag postar detta inlägg på fel ställe, men detta kändes som en bra tråd att börja i. DS.
IMG-0524.JPG
 

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Trevlig klocka! Jag hade den under ca ett år, men kvarts och massa digitala funktioner var inget för mig.
Okej så kan det va, Jag har både quartz och automater.gillar båda formaten :) använder både larm och tycker veckovisning är väldigt användbart på multi 8. Men visst vissa stunder är det härligt med en mekanisk klocka:)
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Okej så kan det va, Jag har både quartz och automater.gillar båda formaten :) använder både larm och tycker veckovisning är väldigt användbart på multi 8. Men visst vissa stunder är det härligt med en mekanisk klocka:)
Helt sant! Jag hade den när jag reste väldigt mycket och då var det väldigt smidigt att ha flera tidszoner med bara ett par knapptryck bort!:)
 

Crane

Panerai
Är det någon i denna tråd som har testat Certina DS first ceramic ?
Jag ägde en sån här för ett tag sen men sen blev det en flipp och nu ångrar jag mig :eek:
Jag kan inte bestämma mig för vilken tavla av dessa 3 som jag skulle vilja ha :rolleyes:
Tycker dom är snygga alla 3 på sitt sätt.
Den första är i Titan.
8D4C0114-24E1-45A6-90F5-370053C8824B.jpeg

14501E34-182B-45A1-962B-13A496D6EE36.jpeg

F178AFFD-D5BB-45E7-AE05-42935AEAF692.jpeg

Jag drar en, kanske inte alls så jämförbar, DS Action (svart/stål) och i mitt tycke ett kvalitetsur. Röstar för nr 2 - Helsvart är nästan alltid rätt och stål för den goda känslans skull :)
 
C

Coach

Guest
Jag drar en, kanske inte alls så jämförbar, DS Action (svart/stål) och i mitt tycke ett kvalitetsur. Röstar för nr 2 - Helsvart är nästan alltid rätt och stål för den goda känslans skull :)
Tack för input :) Valet föll för ett tag sen på varianten i titan. Har ej fått hem den ännu men ser fram emot det.
 
Topp