• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

johpe

Panerai
2-Faktor
Hittade en hyfsat tydlig bild på nätet för att illustrera vad jag menar. Sekundvisaren är på tolvan vilket borde innebära att minutvisaren ska stå prick på antingen nionde eller tionde minutindikatorn. Den är istället mittemellan.

Ja om du ställer sekund och minut visaren prick på 12:00 så bör de sen följas åt och träffa index samtidigt. Men det jag menade är att om du bara ställer sekundvisaren och inte bryr dig så noggrant om var minutvisaren är så hamnar den ju där du lämnar den (om du är med på vad jag menar, därför jag skrev att du justerar det själv).
 

Beniak

Omega
Ja om du ställer sekund och minut visaren prick på 12:00 så bör de sen följas åt och träffa index samtidigt. Men det jag menade är att om du bara ställer sekundvisaren och inte bryr dig så noggrant om var minutvisaren är så hamnar den ju där du lämnar den (om du är med på vad jag menar, därför jag skrev att du justerar det själv).
Jag är med på vad du menar nu. 👍
Frågan är om det är vanligt förekommande att den inte alltid prickar samtliga minuter även om den håller tiden som den ska?
 

Beniak

Omega
Är det olika vilka index den prickar? Annars känns det väl mest som att indexen sitter fel på tavlan?
Jag har inte kontrollerat mer än att det ibland är på mer än ett. Får göra en med djupgående undersökning. Kanske ingen stor grej men det retar en när man väl börjat tänka på det plus att det inte bör vara ett problem på en klocka i den prisklassen kan man tycka.
 

Zelot

Omega
Jag har inte kontrollerat mer än att det ibland är på mer än ett. Får göra en med djupgående undersökning. Kanske ingen stor grej men det retar en när man väl börjat tänka på det plus att det inte bör vara ett problem på en klocka i den prisklassen kan man tycka.
Jag har själv noterat detta vid något tillfälle men jag, må hända i min enfald, har trott att det kan bero på hur väl ”uppdragen” klockan är?! Om man inte hunnit ladda fjädern tillräckligt kanske det påverkar precisionen?!
 

Dasnuld

Omega
Testar länken idag
4D48E224-A4F3-403A-BE49-24FFC7706D31.jpeg
Ljuvlig!
 

Beniak

Omega
Jag har själv noterat detta vid något tillfälle men jag, må hända i min enfald, har trott att det kan bero på hur väl ”uppdragen” klockan är?! Om man inte hunnit ladda fjädern tillräckligt kanske det påverkar precisionen?!
Märker nu att det fungerar lite bättre när jag ställer minutvisaren ”bakåt”. Alltså om jag ska ställa den på exempelvis 12:30 så drar jag den förbi till typ 12:33 och sen tillbaka. Då verkar den hamna i rätt läge lättare än när man drar den framåt.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Märker nu att det fungerar lite bättre när jag ställer minutvisaren ”bakåt”. Alltså om jag ska ställa den på exempelvis 12:30 så drar jag den förbi till typ 12:33 och sen tillbaka. Då verkar den hamna i rätt läge lättare än när man drar den framåt.
Ja, det finns ett spel där. Gäller i princip alla urverk jag haft men kan vara lite olika stort. Som du upptäckt blir det bäst om man drar förbi rätt minut och sedan tillbaka. Drar man bara fram till index för rätt minut så är det liksom att det tar 10-15 sek innan verket börjat putta på minutvisaren med resultat att den sedan inte nått index när sekundvisaren når 12. Det här är helt normalt vill jag påstå och bara för att det Omega eller Rolex inhouse betyder inte att dom är märkbart ”bättre” än billigare verk. Dom flesta bryr sig nog inte så mycket men vi är ju några som gör det ;)
 

Beniak

Omega
Ja, det finns ett spel där. Gäller i princip alla urverk jag haft men kan vara lite olika stort. Som du upptäckt blir det bäst om man drar förbi rätt minut och sedan tillbaka. Drar man bara fram till index för rätt minut så är det liksom att det tar 10-15 sek innan verket börjat putta på minutvisaren med resultat att den sedan inte nått index när sekundvisaren når 12. Det här är helt normalt vill jag påstå och bara för att det Omega eller Rolex inhouse betyder inte att dom är märkbart ”bättre” än billigare verk. Dom flesta bryr sig nog inte så mycket men vi är ju några som gör det ;)
Så är det uppenbarligen. Trodde jag hade testat alla möjliga alternativ men tydligen inte detta.

Ja, i mitt fall kan jag inte se något annat när jag väl upptäckt en sån sak. 😄
 

Dasnuld

Omega
Någon som har rekommendation på bra gummiband till en AT 38mm?
Hade naturligtvis helst haft omegas egna men vill minnas att de skulle ha närmare 10 000 för det..🥹
 
Senast ändrad:

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Hej min fru fick en fråga av en bekant om just en Aqua Terra.
Personen i fråga fick tag på denna vid en loppis, klockan kom från ett dödsbo och jag fick frågan om den är äkta eller inte... Jag kan absolut ingenting om Omega speciellt inte Aqua Terra. Tycker väl att seamaster på claspen ser lite märkligt ut liksom snett. Tänkte här inne kan ju finnas expertism.
Personen i fråga är ju inte händig nog att öppna baklucket så vet ju inte vad det sitter innanför. Men är de någon som kan se på bilderna något. Sek visaren sveper iaf så de sitter ett automatverk i.

Hoppas de va rätt tråd att fråga i, tänkte här borde de ju finnas tränande ögon
Mvh
IMG_20230614_221849.jpg
IMG_20230614_221845.jpg
IMG_20230614_221839.jpg
IMG_20230614_221853.jpg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hej min fru fick en fråga av en bekant om just en Aqua Terra.
Personen i fråga fick tag på denna vid en loppis, klockan kom från ett dödsbo och jag fick frågan om den är äkta eller inte... Jag kan absolut ingenting om Omega speciellt inte Aqua Terra. Tycker väl att seamaster på claspen ser lite märkligt ut liksom snett. Tänkte här inne kan ju finnas expertism.
Personen i fråga är ju inte händig nog att öppna baklucket så vet ju inte vad det sitter innanför. Men är de någon som kan se på bilderna något. Sek visaren sveper iaf så de sitter ett automatverk i.

Hoppas de va rätt tråd att fråga i, tänkte här borde de ju finnas tränande ögon
Mvh
IMG_20230614_221849.jpg
IMG_20230614_221845.jpg
IMG_20230614_221839.jpg
IMG_20230614_221853.jpg
Precis som du känner är detta inte en äkta Omega. Tänkte skriva att du har ju iaf haft en Omega då jag en gång sålt en till dig men du kanske inte personligen har klämt på denna?
 

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Precis som du känner är detta inte en äkta Omega. Tänkte skriva att du har ju iaf haft en Omega då jag en gång sålt en till dig men du kanske inte personligen har klämt på denna?
Precis fick bara bilder på den, meningen va att jag skulle klämma på den på måndag men då är de ingen mening.
Tack för svar, tyckte de lät för bra för o va sant med 400 spänn o en aquaterra.

Nä precis har ingen omega förtillfället, men en hel del annat😀👍
 
Topp