• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden där vi lyfter och snackar flexlänk.

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Vad är det för nåt som ligger underst och ser ut som en rislänk? :eek:
Kan det vara detta mög du undrar över?
19mm bredd på bandet. Har varit förgyllt en gång i tiden.
IMG_20190807_132102.jpg
IMG_20190807_132131.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
47E6500F-6690-450D-A56D-42068FBC5E52.jpeg


Lade ner ytterligare någon länk i min lilla låda och kom att tänka på att det nog ändå fanns en tråd för sånt här på KS.

Blir aldrig att jag lyckas slänga flexen man oundvikligen får hem med klockor, utan de hamnar istället först i en gammal glasskartong i väntan på ULT och sen ner här.
Brukar köra ett gäng åt gången i tvätten, för till och med jag blir lite illamående av alltför mycket flex-äckel.

Tippar på att det är i alla fall 90% Fixoflex, men åtminstone ett par stycken JB och nån GF.

Glasslådan är ännu inte indexerad och den innehåller väl, i runda slängar, lika många till. :rolleyes:

Nån gång vänder vinden! :D
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
47E6500F-6690-450D-A56D-42068FBC5E52.jpeg


Lade ner ytterligare någon länk i min lilla låda och kom att tänka på att det nog ändå fanns en tråd för sånt här på KS.

Blir aldrig att jag lyckas slänga flexen man oundvikligen får hem med klockor, utan de hamnar istället först i en gammal glasskartong i väntan på ULT och sen ner här.
Brukar köra ett gäng åt gången i tvätten, för till och med jag blir lite illamående av alltför mycket flex-äckel.

Tippar på att det är i alla fall 90% Fixoflex, men åtminstone ett par stycken JB och nån GF.

Glasslådan är ännu inte indexerad och den innehåller väl, i runda slängar, lika många till. :rolleyes:

Nån gång vänder vinden! :D
Nice, snart så ;) Är GF-flexen överlägset bäst eller hur står sig JB mot den? Någon bild på GF?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Alltid letat efter den där stämpeln på denna typ av länk... De är ju faktiskt inte så dumma.

Har faktiskt aldrig letat, men ändå råkat på två av dem.
Det är väl det fina i att obehindrat köpa hem stora loter av allmänt skrot, där det mesta ofta sitter på flex av allsköns sort. ;)
Båda är 16 mm - Men det har jag ju klockor som behöver, så man kanske skulle ta och prova nån gång.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag såg en trevlig variant som påminde i mönstret om en Jubilee. Den hade en viss "taper" ifrån luggarna. KFlex var märket, men jag missade att ladda ner bilden...
 

ittam

Audemars
47E6500F-6690-450D-A56D-42068FBC5E52.jpeg


Lade ner ytterligare någon länk i min lilla låda och kom att tänka på att det nog ändå fanns en tråd för sånt här på KS.

Blir aldrig att jag lyckas slänga flexen man oundvikligen får hem med klockor, utan de hamnar istället först i en gammal glasskartong i väntan på ULT och sen ner här.
Brukar köra ett gäng åt gången i tvätten, för till och med jag blir lite illamående av alltför mycket flex-äckel.

Tippar på att det är i alla fall 90% Fixoflex, men åtminstone ett par stycken JB och nån GF.

Glasslådan är ännu inte indexerad och den innehåller väl, i runda slängar, lika många till. :rolleyes:

Nån gång vänder vinden! :D
Lådan är ju full så dags att sälja av överflödet:D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu har jag ingen GF flex(vad jag vet) men de jag sett på bild och jämfört med ett par omärkta har varit identiska, finns det en chans att GF tillverkade omärkta flex också?
Funderat på det med. Finns ju även gamla omärkta i GF-oyster-stilen som är mycket lika de märkta. Har tyvärr ingen aning.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Funderat på det med. Finns ju även gamla omärkta i GF-oyster-stilen som är mycket lika de märkta. Har tyvärr ingen aning.
Jag funderade ett tag på om de började märka sina länkar efter att de blev mer kända och hade marknadsfört sig mer. Finns ju en hel del gamla annonser från GF som signalerar att det var kvalitativa länkar osv
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Chronometre Cyma på Gay Freres flex. Känns bättre än liknande no-name flex IMHO. GF-flexen är betydligt stabilare/robustare (tjockare stål och styvare fjädrar) och skönt och gediget på armen, men fortfarande hyfsat enkel att korta. Det som skiljer utseendemässigt är framförallt att ytterbitarna är polerade, samt att mittbitarna är mer konvexa än liknande länkar jag har.

20200312_075129.jpg
20200312_075104.jpg
20200312_162815.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
AC11BE70-D387-43A6-868E-159A4D41C0F1.jpeg


Inte mycket kärlek för denna, va?
Ett svart och guldrandig Speidel som kom på senaste inköpet.

Kanske det fulaste jag sett.
...men också oanvänd, vilket knappast hör till vanligheterna när man får hem gamla flex. Får ju ofta köra lager på lager med covid-maskerna för att kunna hantera allt äckel. ;)
 

Enoch

Omega
Har inte varit helt såld på flexlänkar innan men fick hem denna Revue som sitter på en ganska kul och välbyggd tysk flexlänk så tänkte ge det ett försök

AA1097BF-AD80-4013-9224-19F0B9999670.jpeg

DEBECA9B-23EC-4C8F-88AF-D1E7DF2B78B0.jpeg


Frågan är bara hur kortar man den? Har inte sett denna typen av konstruktion innan och vill inte börja misshandla den bara för att jag är otålig och vill få på den på handleden. Här kommer lite fler bilder:

CEDB201A-970F-4CD0-84CE-A08D04DFDEDE.jpeg

A23F1ADB-8D09-496D-9B8F-4E6524601B81.jpeg

FE8E768E-C3E8-4CE8-A896-7EE05956D69A.jpeg

6F95CDB0-8145-417C-AD59-0FD1C5E38566.jpeg

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har inte varit helt såld på flexlänkar innan men fick hem denna Revue som sitter på en ganska kul och välbyggd tysk flexlänk så tänkte ge det ett försök

AA1097BF-AD80-4013-9224-19F0B9999670.jpeg

DEBECA9B-23EC-4C8F-88AF-D1E7DF2B78B0.jpeg


Frågan är bara hur kortar man den? Har inte sett denna typen av konstruktion innan och vill inte börja misshandla den bara för att jag är otålig och vill få på den på handleden. Här kommer lite fler bilder:

CEDB201A-970F-4CD0-84CE-A08D04DFDEDE.jpeg

A23F1ADB-8D09-496D-9B8F-4E6524601B81.jpeg

FE8E768E-C3E8-4CE8-A896-7EE05956D69A.jpeg

6F95CDB0-8145-417C-AD59-0FD1C5E38566.jpeg

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
Har någon med liknande konstruktion, och tror man försiktigt ska bända upp de vikta flärparna på ändlänkbiten som INTE fjädrar mot närmaste länkbit. (Eventuellt behöver man även bända upp den för att kunna utföra ingreppet.) Då kan du koppla loss den sista ändlänkbiten, och se hur konstruktionen är gjord. Det jag kom fram till är att man nog måste göra ett irreversibelt ingrepp. Dvs. Bestämma sig för längden man behöver (exakt hur många länkbitar du behöver inkl. ändbitarna, och räkna bort överflödet. Räkna inte bort för många direkt, utan ta hellre bort en för lite), försiktigt trycka till materialet runt fjädrarna som visar sig mellan länkbitarna i uttänjt läge, så en ny "fästpunkt" skapas på båda fjädrarna. Därefter kapa överblivna fjäderändar, och koppla sen på ändfästesbiten igen.
 
Senast ändrad:

Enoch

Omega
Har någon med liknande konstruktion, och tror man försiktigt ska bända upp de vikta flärparna på ändlänkbiten som INTE fjädrar mot närmaste länkbit. (Eventuellt behöver man även bända upp den för att kunna utföra ingreppet.) Då kan du koppla loss den sista ändlänkbiten, och se hur konstruktionen är gjord. Det jag kom fram till är att man nog måste göra ett irreversibelt ingrepp. Dvs. Bestämma sig för längden man behöver (exakt hur många länkbitar du behöver inkl. ändbitarna, och räkna bort överflödet. Räkna inte bort för många direkt, utan ta hellre bort en för lite), försiktigt trycka till materialet runt fjädrarna som visar sig mellan länkbitarna i uttänjt läge, så en ny "fästpunkt" skapas på båda fjädrarna. Därefter kapa överblivna fjäderändar, och koppla sen på ändfästesbiten igen.
Tack för ett sånt utförligt svar! Mycket riktigt så var det så man skulle gå till väga. Jag undersökte den lite närmre igår och kom fram till att en av ändbitarna var frånkopplad från de två fjädrarna som går igenom hela länken. Den var istället bara fastkopplad till nästa länkbit och på så sätt kunde jag smidigt plocka bort rätt antal länkbitar, knipsa av överbliven fjäder och sedan koppla på ändlänken igen.
 
Topp