• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

hedbrg

Panerai
När man festar festar man och då festar man rejält..?
IMG_3057.jpeg

IMG_3059.jpeg

IMG_3066.jpeg
Avundsjuk på belle, min absoluta favorit all time
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
En ny bekantskap. J. Charpentier, odlare från Villers-sous-Châtillon. Blanc de noirs. 55 PN 45 PM, ingen dosage alls. 4år plus på jästen. Fått av vänner från USA, oklart när den är deg, men troligen typ 3 år sedan. Riktigt trevlig. Balanserad, röda bär/äpple (röda). Värd att prova om en skulle snubbla på.
IMG_6095.jpeg
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Roederer 244. Mycket bra champagne. Jämfört med bollyn förra helgen (som förvisso hade ~4år på korken) så står den sig dock ganska slätt. Saknar kroppen och komplexiteten. Till del vägs detta upp av energi och fokus men bollyn är i slutändan ganska överlägsen. Lika bra eller snäppet bättre dag två.
1000006503.jpg
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Eglys instegsvin. Deg juli 2020, bas 2016. 100% ståltankad. 2g socker.
Klassisk champagneprofil med mogna äpplen, citrus och brioche. Rätt kraftig i munnen ändå, och ganska vinös, som Egly Ouriet brukar vara. Dosagen är väl avvägd tycker jag. Upplevs inte för torr. Lite begynnande mognadstoner. Hyffsad längd. Gott!
Edit. Dag två är den otroligt mycket mer utvecklad. Honung, grillad citron och grapefrukt. Riktigt bra, och det blir nog köp när denna släpps igen.
1000006672.jpg
 
Senast ändrad:

eds1

Omega
2-Faktor
Hittade denna i förrådet, helt glömt bort att jag hade den hemma. Någon som provat den?

Inget större fan av rosé champagne..
IMG_3247.png
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Vet du mer om upplägget? Är det bara rebrandad Turgy? Googlade lite snabbt men hittade inget.
Nja, om jag fattat allt rätt så är Turgy mer en samarbetspartner. ”This wine is produced in collaboration with Michel Turgy. Selected and dosaged by Berivagus”.

Fick möjligheten att prova 2018 för några månader sen och jag gillar den skarpt så det var en no-brainer att beställa en låda när den dök upp i SBs beställningssortiment.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Nja, om jag fattat allt rätt så är Turgy mer en samarbetspartner. ”This wine is produced in collaboration with Michel Turgy. Selected and dosaged by Berivagus”.

Fick möjligheten att prova 2018 för några månader sen och jag gillar den skarpt så det var en no-brainer att beställa en låda när den dök upp i SBs beställningssortiment.
Det låter ju sannerligen som en skönskrivning att köpa in druvor.

Jag sätter mina pengar på druvor och producerat av Turgy.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Det låter ju sannerligen som en skönskrivning att köpa in druvor.

Jag sätter mina pengar på druvor och producerat av Turgy.
Såhär skriver Juhlin om Berivagus:

Partly inspired by me and his father Ulf's passion for champagne, Bernhard Smedberg has long nurtured a dream of his own champagne brand. After many years of hard work with Michel Turgy and Hatt & Söner, Bernhard suddenly got the chance to test his wings when some fantastic vineyards in Le Mesnil, led by Les Carelles, suddenly became available for sale. Turgy presented five wines from its range that Bernhard had to reformat with a low dosage in contrast to the dosage-free wines that Turgy sells under its own label. Personally, I think it was a quality lift. The first own vintage will be 100 bottles of late-harvested grapes from 2022 that were fermented in steel tanks without malolactic fermentation and which were then stored in three-year-old barrels from Louis Jadot for six months. The still wine is rich like a Chablis Vaudesir and really promising with a small question mark around the low acidity.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Såhär skriver Juhlin om Berivagus:

Partly inspired by me and his father Ulf's passion for champagne, Bernhard Smedberg has long nurtured a dream of his own champagne brand. After many years of hard work with Michel Turgy and Hatt & Söner, Bernhard suddenly got the chance to test his wings when some fantastic vineyards in Le Mesnil, led by Les Carelles, suddenly became available for sale. Turgy presented five wines from its range that Bernhard had to reformat with a low dosage in contrast to the dosage-free wines that Turgy sells under its own label. Personally, I think it was a quality lift. The first own vintage will be 100 bottles of late-harvested grapes from 2022 that were fermented in steel tanks without malolactic fermentation and which were then stored in three-year-old barrels from Louis Jadot for six months. The still wine is rich like a Chablis Vaudesir and really promising with a small question mark around the low acidity.
Så exakt som jag trodde.
 
Topp